Hjemmeristet kaffe en skuffelse
Fra : Mogens

Dato : 04-03-09 08:28

Har nu prøvet at riste to forskellige portioner grønne bønner, og
resultatet er indtil videre meget skuffende. Det bliver til brunsort
vand der stort set intet smager af. Jeg går ud fra at jeg laver en fejl,
men hvilken?

Første ristning blev en kende lys, og jeg troede det var derfor. Bønnen
var Tanzania Utengule AA+

Næste ristning var visuelt næsten perfekt. Jævnt mørkebrune moccafarvede
bønner, som dog trods dobbelt dosering smager af ingenting. Bønnen er
Brasilien Santos Sui de Minas.

Jeg har i begge tilfælde brugt en gryde med låg, hvor jeg starter med
medium god varme (trin 7 ud af 9) og når der er kommet gang i sagerne
skruer jeg ned til 6. Selve ristningen tog for sidste portion godt 25
minutter hvor jeg ca. hver 10. sekund ryster gryden.

Går det evt. for langsomt? De berømte 1. og 2. knæk hører jeg ikke noget
til, nok grundet rysteriet. Men der kommer rigtig mange avner som klæber
fast til undersiden af det fugtige låg. Ved at skylle låget med vand 3-4
gange undervejs får man faktisk avnerne fjernet på en nem måde.

Efter endt ristning hælder jeg bønnerne jævnt ud på en kold bageplade og
puster på dem så de hurtigt køler ned.

Håber på nogle staldfiduser!

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 04-03-09 11:40

Mogens wrote:
> [...]
> skruer jeg ned til 6. Selve ristningen tog for sidste portion godt 25
> minutter hvor jeg ca. hver 10. sekund ryster gryden.

Har aldrig forsøgt mig med en gryde? Men derimod ovn på 250g (brug
termometer!). Husk at rode lidt rundt i bønner ind imellem med en ske,
spatel eller lign.

> [...]
> fast til undersiden af det fugtige låg. Ved at skylle låget med vand 3-4
> gange undervejs får man faktisk avnerne fjernet på en nem måde.

25 minutter lyder som MEGET lang tid. Det bør nærmere tage den halve.
Jeg tror desværre dine bønner er blevet "bagt" i stedet for ristet.

/Johan

Fra : Mogens

Dato : 04-03-09 14:55

Johan Holst Nielsen wrote:

> 25 minutter lyder som MEGET lang tid. Det bør nærmere tage den halve.
> Jeg tror desværre dine bønner er blevet "bagt" i stedet for ristet.
>
> /Johan

Ja, det var også min umiddelbare opfattelse. Prøvede just nu at købe
nogle færdigristede butiksbønner fra Peter Larsen Kaffe (Kenya AA). De
har en anelse mere fylde, men smager heller ikke af noget særligt.

Somme tider på café får man noget kaffe der smager himmelsk. Havde håbet
at hjemmeristeri var vejen til "himlen", men så skulle det åbenbart ikke
være :(

Fra : Emil

Dato : 05-03-09 00:26

Mogens <no@mail.com> wrote:

>Prøvede just nu at købe
>nogle færdigristede butiksbønner fra Peter Larsen Kaffe (Kenya AA). De
>har en anelse mere fylde, men smager heller ikke af noget særligt.

Det er helt sikkert, at det er temperaturen i din
kaffebrygningsmaskine som er for lav.

Prøv at brygge kaffen på enhver anden maskine, og bliv overrasket.
Kenya AA kaffen er speciel syrefattig og meget aromatisk, og som ved
andre kaffer skal brygtemperaturen være omkring de 94 grader i 4
minutter.

>Somme tider på café får man noget kaffe der smager himmelsk. Havde håbet
>at hjemmeristeri var vejen til "himlen", men så skulle det åbenbart ikke
>være :(

Hjemmeristning kræver, at man målrettet går efter en defineret smag.
Til manges store overraskelse, kan en ringe (1 - 5%) tilsætning af
Robusta-bønner give en fantastisk kaffesmag. Robusta er for kaffen,
hvad peber er for madlavningen.

Så afkalk og rens udstyret, og prøv så igen.

m.v.h. Emil

Fra : Mogens

Dato : 05-03-09 07:41

Emil wrote:

> Det er helt sikkert, at det er temperaturen i din
> kaffebrygningsmaskine som er for lav.
Det var nu godt nok en stempelkande, så jeg har snarere hældt for varmt
(næsten kogende vand) på. Har nu i mellemtiden købt mig en kaffemaskine
for der er åbenbart ingen vej udenom slammet når/hvis man laver kaffe i
en stempelkande.

> [...]
> Til manges store overraskelse, kan en ringe (1 - 5%) tilsætning af
> Robusta-bønner give en fantastisk kaffesmag. Robusta er for kaffen,

Lyder interessant! Robustabønnen går jeg ud fra at man køber
færdigristet/malet, men hvor? Forhåbentlig kan den købes som bønne, idet
det ellers vil være lidt bøvlet at skulle til at blande hver gang man
har malet en sjat bønner til en brygning :)

Fra : Emil

Dato : 07-03-09 00:36

Mogens <no@mail.com> wrote:

> [...]
>(næsten kogende vand) på. Har nu i mellemtiden købt mig en kaffemaskine
>for der er åbenbart ingen vej udenom slammet når/hvis man laver kaffe i

Deri er jeg ganske enig. Kontrollér om tider og temperaturer er
optimale i din kaffemaskine. Ellers kan du blive skuffet, og her
hjælper ingen bønner.

> [...]
> det ellers vil være lidt bøvlet at skulle til at blande hver gang man
>har malet en sjat bønner til en brygning :)

Nu vil jeg nødig være en X-Faktor dommer.
Men har du overhovedet smagt på forskellige kaffer, og sat dig ind i,
hvad du er på vej ud i?
Der findes nogle gode bøger om emnet, og ellers skal du smage dig frem
blandt de kaffer, som din lokale kaffepuscher kan tilbyde.
Herefter kan du målrette din kaffefremstilling efter din egen smag.

At starte med at riste grønne bønner i gryde, og så forvente noget
himmelsk, må vel nærmest svare til, at forsøge at stege en pattegris
på en brødrister.

Jeg er faktisk ked af at måtte give dig denne udmelding. Men den kan
måske spare dig for mange udgifter til unødigt grej og håbløse forsøg.
Vær realistisk. Har du ikke defineret dit mål, kan du aldrig finde
vejen dertil.

m.v.h. Emil

Fra : Mogens

Dato : 07-03-09 13:16

Emil wrote:

> [...]
>
> At starte med at riste grønne bønner i gryde, og så forvente noget
> himmelsk, må vel nærmest svare til, at forsøge at stege en pattegris

Et stykke hen ad vejen kan jeg godt følge dig, men omvendt vil jeg prøve
at udvide min kaffehorisont drypvist uden at skulle lave en PhD
afhandling. Og nej, jeg har ikke smagt nogle bønner hos min kaffepusher
(bor desværre i det mørke jylland hvor der er langt mellem pusherne).
MEN, jer har dog en tro på at ved at springe fra a) købe en pose Merrild
malede bønner og brygge den i en tilfældig maskine til b) købe grønne
bønner, riste disse og male indenfor kort tid, samt brygge korrekt, så
opnår man alt an det lige en stor gevinst ved b) fremfor a) alene
grundet nyristningen og vel også at der er brugt kvalitetsbønner fremfor
en bunke kviste og lidt bønner.

Min erfaring er også at de gange hvor der er blevet serveret "god"
kaffe, har folk været generelt enige om at "den her kaffe er godt nok
god". Så en eller anden universel enighed tror jeg der er i definitionen
af god kaffe, og derfor håbede jeg nok også på nogle hints m.h.t. gode
bønner.

Er dog lidt famlende idet jeg har købt en verdenspakke fra
kaffeagtenterne, men har ikke helt check på om jeg rister korrekt.
Derfor kan jeg ikke helt vurdere evt. forskel på de bønner jeg har købt.

Jeg er langt fra jer supergourmeter, men glæder mig over alt det I trods
alt lærer vi andre herinde. Indtil videre er min overligger ikke så højt
oppe som din, men jeg sætter op i små trin og nyder resultaterne
undervejs :)

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-03-09 21:50

On Thu, 05 Mar 2009 00:26:04 +0100, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

> [...]
>Til manges store overraskelse, kan en ringe (1 - 5%) tilsætning af
>Robusta-bønner give en fantastisk kaffesmag. Robusta er for kaffen,

Jeg må indrømme, at jeg absolut ingen erfaring har med hjemmeristning
-- men tilsætning af en anelse robustabønner lyder som et god bud på
at opnå den rette italienske smag, du efterlyser.

Alternativt kunne du/I også overveje at købe forskellige
kvalitetsbønner over ebay. Jeg har siddet og kigget på Jamaican Blue
Mountain-bønner, ristede såvel som uristede, og priserne var helt
uforståeligt umiddelbart, ift. hvad den slags kaffe koster herhjemme.

Bare et bud -- på at opnå en bedre kaffeoplevelse.

Min mavefornemmelse siger mig, at hjemmeristning i en gryde, eller en
ovn el. andet ikke er vejen til den ultimative kop kaffe, men jeg kan
tage fejl. En bekendt af mig har et mindre semi-proft. ristningsanlæg
i sin garage, og det smager forrygende.

Jeg ville tage mine gode bønner, købt over ebay, og få dem ristet ude
i byen hos én der har et industrielt anlæg og har styr på den slags.

---
Kasper Bergholt

Fra : Emil

Dato : 07-03-09 16:38

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> wrote:

>-- men tilsætning af en anelse robustabønner lyder som et god bud på
>at opnå den rette italienske smag, du efterlyser.

Tippet stammer fra 'kaffemesteren' på en af de bedste kaffebarer i
Århus. Så det kan næppe gøres bedre.

> [...]
>ovn el. andet ikke er vejen til den ultimative kop kaffe, men jeg kan
>tage fejl. En bekendt af mig har et mindre semi-proft. ristningsanlæg

Du tager ikke fejl. En gryde/pande er totalt umulig at kontrollere.
Det er bedre med en ovn af nyere dato. Herimellem kommer
popkornsmaskinen, hvor man ikke kan kontrollere temperaturen, men
alene tiden.

>Jeg ville tage mine gode bønner, købt over ebay, og få dem ristet ude
>i byen hos én der har et industrielt anlæg og har styr på den slags.

Enig. Men det kan være vanskeligt at finde sådant et sted.
Man kan købe små hjemmeristere med filter til at fange avnerne, men de
er dyre og larmer som et jetfly. Til gengæld kan de riste bønnerne
efter ønske - og de er nemme at indstille efter ønsket kvallitet.

Mine iagttagelser er, at når man har opnået "den perfekte kop kaffe"
går man videre til espresso og café laté - igen med indkøb af dyrt
udstyr.

Min bedste kommentar er: "Det legende menneske".
Og det skal bestemt ikke forståes negativt.

m.v.h. Emil

Fra : TA

Dato : 12-03-09 16:01

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> wrote in message

> Jeg må indrømme, at jeg absolut ingen erfaring har med hjemmeristning
> -- men tilsætning af en anelse robustabønner lyder som et god bud på
> at opnå den rette italienske smag, du efterlyser.

Det er nyt for mig, at robusta-bønner skulle være gavnlige. Svjv er
robusta-bønner ikke kendt for en speciel god smag, hvorfor kaffe
overvejende fremstilles af arabica-bønner, se
<http://www.talkaboutcoffee.com/coffee_beans.html>.

Da der formentlig eksisterer flere hundrede typer robusta-bønner
forekommer en generel anbefaling om at tilsætte robusta-bønner imho
meget diffus.

Ifølge linket tilsættes i nogle tilfælde robusta-bønner til espresso-kaffe,
men da espresso-kaffe er forskellig fra almindelig kaffe, er det imho
tvivlsomt, hvorvidt erfaringer fra espresso-brygning uden videre kan
overføres til almindelig kaffebrygning.

> [...]
>
> Jeg ville tage mine gode bønner, købt over ebay, og få dem ristet ude
> i byen hos én der har et industrielt anlæg og har styr på den slags.

Joh, men det kræver kendskab til bønnerne at riste dem, og det kan man
ikke umiddelbart forvente at en 3.de-part har. Iøvrigt er der imho da
ikke meget sjov i at lade andre riste bønnerne, ligesom man ikke bliver
klogere deraf. Tværtimod bliver man afhængig af en 3.de-part.

Eventuelt kunne det være en god ide at prøve-smage forskellige kaffe-typer
i et kaffehus, hvor kaffen brygges på almindelig vis, og bestemme sig
for en kaffe man synes om. Herefter købe nogle grønne eller færdigristede
bønner af denne type. På den måde kunne man fokusere på ristningen og
man havde en reference at sammenligne med.

--
TA

Fra : TA

Dato : 05-03-09 18:16

"Mogens" <no@mail.com> wrote in message

> Ja, det var også min umiddelbare opfattelse. Prøvede just nu at købe
> nogle færdigristede butiksbønner fra Peter Larsen Kaffe (Kenya AA). De
> har en anelse mere fylde, men smager heller ikke af noget særligt.

Og hvor længe har disse færdigristede "gourmet"-bønner så stået på
butikshylden?
Måske 3 - 4 måneder? For bedst muligt resultat bør kaffebønnerne anvendes
senest 1 uge efter ristningen.

> Somme tider på café får man noget kaffe der smager himmelsk. Havde håbet
> at hjemmeristeri var vejen til "himlen", men så skulle det åbenbart ikke
> være :(

Du må prøve igen.

--
TA

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 04-03-09 23:27

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gange undervejs får man faktisk avnerne fjernet på en nem måde.
>
> Efter endt ristning hælder jeg bønnerne jævnt ud på en kold bageplade og

Som andre nævner, så prøv at riste i ovn næste gang. Eller køb en
popcornsmaskine, de kan fås for omkring 2-300 hundrede kroner. De kan ikke
riste så mege kaffet af gangen, men er glimrende til formålet. 25 minutter
er bestemt i overkanten, og sikkert forklaringen på det skuffende resultat.

Anders

Fra : Mogens

Dato : 05-03-09 07:45

Anders Halskov-Jensen wrote:

> [...]
> er bestemt i overkanten, og sikkert forklaringen på det skuffende resultat.

Det med ovnen har jeg overvejet, men hørt at hele huset stinker af kaffe
længe efter. Derfor er grydemetoden god, idet em-hætten kan suge al
dunsten. Vil først forsøge at øge temperaturen en kende ved
gryderistningen og se om det giver et bedre resultat, ellers prøver jeg
at købe en popcornsmaskine. Hvor meget kan du riste pr. gang i sådan en
fætter?

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 05-03-09 17:37

> [...]
> gryderistningen og se om det giver et bedre resultat, ellers prøver jeg at
> købe en popcornsmaskine. Hvor meget kan du riste pr. gang i sådan en

Popcornmaskinen rister desværre ikke mere end 70-80 gram, men det går til
gengæld stærkt. Jeg har derfor investeret i en kafferister, der rister op
til 300 gram.
Jeg er ikke enig med Emil i at robusta bidrager med noget positivt, udover i
visse espressoblends, men prøv da ad. Og som dig, er jeg aldeles uimponeret
af Peter Larsen kaffe, så der behøver ikke være noget galt med dit
bryggegrej, omend for lav temperatur er en kendsgerning for RIGTIGT mange
kaffemaskiner.
Hvis du prøver gryden igen, så prøv med færre bønner. En anden meget gængs
metode, der kan foretages udendørs er en metalskål og en malingspistol. Her
bliver temperaturen høj nok, men det kræver nogle gode grillhandsker for
ikke at brænde naller og underarme.

Anders

Fra : Linde

Dato : 05-03-09 21:25

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> metode, der kan foretages udendørs er en metalskål og en malingspistol.
> Her bliver temperaturen høj nok, men det kræver nogle gode grillhandsker

??
Hvad skal der mon i den malingspistol så, og hvordan skal den føres mod
skålen?

Venter på svaret med en vis spænding...

Mvh
Linde

Fra : Mogens

Dato : 05-03-09 22:09

Linde wrote:

> [...]
>
> ??
> Hvad skal der mon i den malingspistol så, og hvordan skal den føres mod

Metoden er velkendt, og skulle være god nok. Jeg har forsøgt, men fik en
heat-gun fra Silvan der nok bedst var egnet som hårtørrer. Derfor gik
jeg over til grydemetoden.

Fra : Linde

Dato : 05-03-09 22:19

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> Metoden er velkendt, og skulle være god nok. Jeg har forsøgt, men fik en
> heat-gun fra Silvan der nok bedst var egnet som hårtørrer. Derfor gik jeg
> over til grydemetoden.

Heh nåh, der menes en varmepistol...så giver det mere mening! Jeg så for mig
en luftdrevet spraypistol med en elelr anden brændbar væske i, og så en
lighter foran.

Mvh
Linde

Fra : Mogens

Dato : 05-03-09 22:26

Linde wrote:

> Heh nåh, der menes en varmepistol...så giver det mere mening! Jeg så for
> mig en luftdrevet spraypistol med en elelr anden brændbar væske i, og så
> en lighter foran.

Ja, det kunne jo nok riste frisuren og andet med. Men ordet
malingspistol hænger nok sammen med at kalorious oftest bruges til at
brænde/blødgøre gammel maling.
http://www.instructables.com/id/Roast-your-own-Coffee-at-home/

Fra : Mogens

Dato : 05-03-09 22:16

> [...]

> bliver temperaturen høj nok, men det kræver nogle gode grillhandsker for

Prøvede lige at riste en mindre sjat her til aften, og gav dels gryden
noget mere power og brugte dels kun 100 gram bønner mod 225 gram sidst.
Det blev meget bedre, så nu tror jeg at der er lidt håb forude :)

Hvor køber du iøvrigt dine bønner og har du nogle bønner du specielt vil
anbefale? Jeg er nok ikke til ebay, da enhver jo kan købe en sæk grønne
bønner engros og så skrive en passende fin estate på lablen. Det må være
lidt en tillidssag at købe sådanne sager over nettet.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 05-03-09 22:47

> [...]
> bønner engros og så skrive en passende fin estate på lablen. Det må være
> lidt en tillidssag at købe sådanne sager over nettet.

Der er flere gode danske steder:

www.kaffeagenterne.dk
www.risteriet.dk
http://www.coffeecollectiveshop.dk
www.espressokaffe.dk
www.moccashop.dk
www.moccabox.dk

Jeg har handlet hos alle, og har fået fin service alle steder.......

Anders

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 06-03-09 18:43

On Thu, 05 Mar 2009 22:15:51 +0100, Mogens <no@mail.com> wrote:

> [...]
>bønner engros og så skrive en passende fin estate på lablen. Det må være
>lidt en tillidssag at købe sådanne sager over nettet.

Jeg forstår dit forbehold --

men

eBay bygger jo i bund og grund på en struktureret, systematisk
generering af handelstransparens. En kaffesælger med tusindvis af
handler bag sig og en feedback-score på 99,2 ville jeg ikke være
nervøs for at handle med. Hvordan to ukendte i hver sin ende af verden
trygt kan handle sammen -- ja, det tog vist en del økonomer,
programmører, filosoffer og andet godtfolk noget tid at få på plads
-- men i min verden, ja -- så funker det.

At købe engros og gensælge med anden betegnelse i anden emballage kan
man jo lige så godt gøre alle andre steder også.

Jeg havde selv mine forbehold, da jeg blev anbefalet at købe
polynesisk vanilje på eBay her i gruppen, men tog chancen -- og jeg
har aldrig fået så meget vanilje for en halvtredser (15 gode, tykke
polynesiske stænger). Så kan man sløse lidt mere med det, fremfor
Føtex' stænger, der ligger mellem 15 og 75 kroner.

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : -V-

Dato : 10-03-09 06:12

On Mar 5, 9:25 pm, "Linde" <deli...@gmailfjern.com> wrote:

> ??
> Hvad skal der mon i den malingspistol så, og hvordan skal den føres mod
> skålen?

Jeg brugte i en periode en 'maling'-pistol....:

http://flickr.com/photos/-v-/347784582/

http://flickr.com/photos/-v-/347784585/

Resultatet er glimrende, men det tager noget tid.

-V-

Fra : TA

Dato : 05-03-09 18:14

> [...]
> skruer jeg ned til 6. Selve ristningen tog for sidste portion godt 25
> minutter hvor jeg ca. hver 10. sekund ryster gryden.

25 minutter lyder som lang tid. For mit vedkommende tager det ca 4 - 6
minutter i popcorn-maskinen indtil 2. knæk begynder (afhængig af
bønnetypen).

> [...]
> fast til undersiden af det fugtige låg. Ved at skylle låget med vand 3-4
> gange undervejs får man faktisk avnerne fjernet på en nem måde.

Bønnerne knækker ganske lydeligt, og du burde nemt kunne høre det.

--
TA

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-03-09 22:27

Mogens wrote:

> [...]
> resultatet er indtil videre meget skuffende. Det bliver til brunsort
> vand der stort set intet smager af. Jeg går ud fra at jeg laver en

Der må ikke samles fugt i gryden, så bliver temperaturen ikke høj nok.
Det passer også meget godt med den lange kogetid

Jeg har set kaffebønner ristet i en bradepande i en elektrisk ovn. Det
var ment som en demonstration, men var tydeligvis ret svært at styre.
Nogle af bønnerne var brændte, andre så pæne ud, men var begyndt at
"svede".

Vi rister selv i en elektrisk kafferister I-Roast 2
http://kaffe-agenterne.dk/product_info.php?products_id=50. Den tager kun
ca. 150 g grønne bønner ad gangen og larmer en del, men fungerer ellers
ganske fint. Hvis man er omhyggelig med afvejningen, er
reproducerbarheden fra en ristning til en anden af samme sort rimeligt
god når man tager i betragtning at vandindholdet i de grønne bønner kan
variere (det er praktisk at opbevare dem tørt).

Vi har prøvet en del forskellige kaffesorter, og de er overraskende
forskellige. Nogle skal ristes ganske mørkt, andre knap så meget, og
ristningsgraden afhænger også af bryggemetoden. Vi laver mest
filterkaffe. Vores foretrukne kaffer er Indonesien Java Blawan Estate
Grade 1 fra Quahwa.dk og Mocha Java Blend fra Risteriet, men vi prøver
også andre. Vi har i øjeblikket to nye kaffer som vi prøver, den ene
blev ristet for lyst første gang, så vi må prøve igen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-03-09 06:08

On Mar 10, 10:26 pm, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
> var ment som en demonstration, men var tydeligvis ret svært at styre.
> Nogle af bønnerne var brændte, andre så pæne ud, men var begyndt at

Kan man forstille sig at resultatet er bedre med varmluft, da
temperaturfordelingen sikkert er bedre ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
In C we had to code our own bugs. In Cpp we can inherit them.

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-03-09 18:32

Christian B. Andresen wrote:

> Kan man forstille sig at resultatet er bedre med varmluft, da
> temperaturfordelingen sikkert er bedre ?

Så længe der er frit vand i gryden, kommer temperaturen ikke over 100 gr
C. Tag låget af, så kondensere vanddampen ikke mod det kolde låg. Fugten
skal kunne slippe væk.

Fra : Mogens

Dato : 11-03-09 15:20

Erik Olsen wrote:

> [...]
> var ment som en demonstration, men var tydeligvis ret svært at styre.
> Nogle af bønnerne var brændte, andre så pæne ud, men var begyndt at
Efter lidt øvelse har jeg fået det til at virke med en gryde. Har sat
mere "knald" på, og lader låget være af pånær når jeg ryster gryden
(hver 10. sekund). Ristetiden er ca. 6-7 minutter, og bønnerne er pænt
jævnt brune, og kun enkelte har et sorte mærker.

Det med at bønnerne "sveder" er vel normalt?

Det største minus med gryderistning er nok at man ikke præcist kan høre
hvornår bønnerne knækker. Jeg kan i hvert fald ikke med al det rysteri :)

> [...]
> også andre. Vi har i øjeblikket to nye kaffer som vi prøver, den ene
> blev ristet for lyst første gang, så vi må prøve igen.

Jeg oplever ikke den store variation i smagen i den prøvepakke jeg
købte, men vil prøve Emils råd om at blande lidt Robustabønner i for at
"krydre" smagen næste gang jeg køber bønner.

Vil også prøve ovennævnte Java'er ved lejlighed. Men Quahwa.dk er dog
nede hos mig både idag og i går.

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-03-09 18:33

Mogens wrote:

> Det med at bønnerne "sveder" er vel normalt?

Det er helt normalt når de får for meget. Det giver en bitter kaffe.

Fra : Mogens

Dato : 11-03-09 19:13

Erik Olsen wrote:

> Det er helt normalt når de får for meget. Det giver en bitter kaffe.

Det tror jeg ikke du finder belæg for ret mange steder. En Vienna
ristning er míndre syreholdig end City (går ud fra at du med bitter
mener syreholdig). Selv om jeg har haft oliepletter på overfladen så har
min kaffe bestemt ikke været syreholdig, men haft en mild og ikke-bitter
smag. Vienna skulle også være den ristning der giver mest "krop" til kaffen.

http://www.coffeeresearch.org/coffee/roast.htm
http://baldmountaincoffee.com/page/BMCC/CTGY/Stages_of_Roast

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-03-09 20:17

Mogens wrote:

> [...]
> har min kaffe bestemt ikke været syreholdig, men haft en mild og
> ikke-bitter smag. Vienna skulle også være den ristning der giver mest

Ganske små oliepletter betyder i reglen ikke noget, men dit sidste link
bekræfter at mørkere ristning giver en bitter smag. Jeg bryder mig i
hvert fald ikke om det - og jeg har prøvet hele spektret i praksis.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 11-03-09 21:59

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bekræfter at mørkere ristning giver en bitter smag. Jeg bryder mig i hvert
> fald ikke om det - og jeg har prøvet hele spektret i praksis.

...og kaffen bliver hurtigere harsk, når olierne trænger ud på overfladen.
Selv mine espressoblends bliver ikke ristet sålangt.

Anders

Fra : Emil

Dato : 14-03-09 01:55

Mogens <no@mail.com> wrote:

>Jeg oplever ikke den store variation i smagen i den prøvepakke jeg
>købte, men vil prøve Emils råd om at blande lidt Robustabønner i for at
>"krydre" smagen næste gang jeg køber bønner.

Både ristningen, kværnningen og bryggemetoden (tid/temperatur) kan
give store variationer i samme sending rå bønner. Så køb nogle billige
rå bønner til at få disse ting på plads.

Når jeg skulle lave 8 kopper, lavede jeg i lang tid i stedet 2 X 4
kopper, hvorved bryggetiden blev 4 min. for hver portion.
Under en afkalkning af kaffemaskinen konstaterede jeg, at det kun tog
4 min for igen at løbe 8 kopper af det varme afkalkningsvand gennem
maskinen.
Så nu brygges 8 kopper ved først at lade 8 kopper vand opvarme gennem
maskinen, og først herefter lade vandet løbe gennem maskinen og kaffen
på 4 minutter - Perfekt!

At krydre med Robusta kræver nok en lidt mere nuanceret kaffesmag. De
letristede milde sorter tåler ikke meget.
Robusta smager ikke meget af "rigtig" kaffe; men som et krydderi er
det fint.
Til en kop kaffe går der 50-60 bønner, så der skal blot et par
Robustabønner til hver kop.

Peber smager - mildest talt - ikke godt når det tygges. Alligevel
kommer mange peber på/i maden - hvorfor?
Robusta smager heller ikke godt, medmindre det bruges som krydderi.
Prøv dig frem.

Ang. de forskellige kaffer kan jeg anbefale dig at prøve Coop´s Café
de luxe, som ofte sælges på tilbud for kr 25 for 2 pakker 250 gram
færdigtmalet (eller billigere).
Her kan du for få kroner prøve hvad du kan smage dig frem til, så du/i
kan pejle jer frem til retningen af ønsket kaffesmag, før der
inversteres i de gode/dyre løsninger.

Og, det vigtigste, _alt_ udstyr skal være pinligt rent. Brune
belægninger div. steder kan give enver kaffe en ubehagelig og bitter
smag.

m.v.h. Emil

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-03-09 08:13

On Mar 11, 6:31 pm, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> Så længe der er frit vand i gryden, kommer temperaturen ikke over 100 gr
> C. Tag låget af, så kondensere vanddampen ikke mod det kolde låg. Fugten
> skal kunne slippe væk.

Læste du hvad jeg skrev ?

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-03-09 20:51

Christian B. Andresen wrote:

> Læste du hvad jeg skrev ?

Ja, og jeg svarede også på det. Varmekilden betyder ikke en hujende fis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-03-09 02:13

On Mar 12, 8:50 pm, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> Ja, og jeg svarede også på det. Varmekilden betyder ikke en hujende fis
> så længe der er frit vand i gryden.

Jeg kommenterede på metoden i ovn, ikke gryde.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-03-09 09:28

Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> wrote:

> Jeg kommenterede på metoden i ovn, ikke gryde.

En "varmluft" ovn har da netop dårligere varmefordeling. Klassikeren er
pladen med småkager, der har en stribe af brune småkager i centrum og
blege ude i kanterne.

Da jeg forsøgte mig med kafferistning gik det fint i en gasovn.

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-03-09 18:26

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg kommenterede på metoden i ovn, ikke gryde.

Det fremgik ikke klart.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-03-09 03:43

On Mar 13, 9:27 am, nos...@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse)
wrote:

> En "varmluft" ovn har da netop dårligere varmefordeling. Klassikeren er
> pladen med småkager, der har en stribe af brune småkager i centrum og
> blege ude i kanterne.

Jeg vil så mene at der er omvendt, de gange vi har bagt småkager har
vi endda haft 2 og enkelte gange 3 plader i på en gang og alle har
været ens.

> Da jeg forsøgte mig med kafferistning gik det fint i en gasovn.

Jeg vil mene at det nok vil være lidt voldsomt at skifte en meget god
ovn ud bare for at riste kaffebønner

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-03-09 16:52

Mogens <no@mail.com> wrote:

> [...]
> gange undervejs får man faktisk avnerne fjernet på en nem måde.
>
> Efter endt ristning hælder jeg bønnerne jævnt ud på en kold bageplade og

First and second crack.......

Hvis du er interesseret i den slags og vil bruge penge på fine bønner,
hvorfor køber du så ikke en ægte rister?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/