Frugt til chokoladefondue
Fra : Heidi

Dato : 24-02-09 18:32

Jeg skal lave chokoladefondue til dessert på lørdag, og har styr på
chokoladen - men hvilken frugt ville i bruge på denne årstid?
Jeg tænker på bananer - og så er jeg egentlig lidt lost med resten, for
de jordbær (som ellers ville være oplagte) man kan få nu, smager jo af
nul og niks. Hvad ville i vælge, hvis der skulle være feks. to slags
frugt mere?
Og kunne man evt. bruge en eller anden slags søde kiks også? (Der skal
også vanilleis til - medmindre det er en dødssynd?)

--
Heidi

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-02-09 18:58

In news:49a42f08$0$90262$14726298@news.sunsite.dk,
Heidi <nospam@hejdi.dk> typed:
> [...]
> Og kunne man evt. bruge en eller anden slags søde kiks også? (Der skal
> også vanilleis til - medmindre det er en dødssynd?)

Du kan også med fordel bruge halve udstenede vindruer, æbler, pærer,
kiwifrugt i tern, ananas og fersken. Små lækre kiks er da en god idé, men i
stedet for is ville jeg bruge en blanding af creme fraiche (38 %) og
flødeskum med en smule vanila i, det skal være iskoldt.

Prøv også at komme en smule Grand Marnier i den smeltede chokolade. Det
smager himmelsk.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Heidi

Dato : 24-02-09 21:06

Tove Krieger wrote:

> Du kan også med fordel bruge halve udstenede vindruer, æbler, pærer,
> kiwifrugt i tern, ananas og fersken. Små lækre kiks er da en god idé,

Ja jeg ved ikke lige hvor min fantasi var siden jeg kun kunne komme i
tanke om bananer - tror det bliver vindruer og ananas sammen med
bananerne

> men i stedet for is ville jeg bruge en blanding af creme fraiche (38
> %) og flødeskum med en smule vanila i, det skal være iskoldt.

Synes du is er for sødt sammen med chokoladen, eller hvorfor vil du
vælge det andet?

> Prøv også at komme en smule Grand Marnier i den smeltede chokolade.
> Det smager himmelsk.

Jeg tror vi foretrækker den rene chokoladesmag - men tak for forslagene
i det hele taget

--
Heidi

Fra : Max

Dato : 24-02-09 21:18

Hej Heidi

> Ja jeg ved ikke lige hvor min fantasi var siden jeg kun kunne komme i
> tanke om bananer - tror det bliver vindruer og ananas sammen med
> bananerne

Jeg ville vælge noget melon istedet for banan. Varm banan og chokolade
er næsten for meget.

--
Mvh Max

Fra : Heidi

Dato : 25-02-09 19:32

Max wrote:
> Hej Heidi

> Jeg ville vælge noget melon istedet for banan. Varm banan og chokolade
> er næsten for meget.

Kan godt være du har ret i at melon vil være mindre vammelt end banan -
dog er bananen ikke varm, det er kun chokoladen

--
Heidi

Fra : Max

Dato : 25-02-09 21:14

Hej Heidi

> Kan godt være du har ret i at melon vil være mindre vammelt end banan
> - dog er bananen ikke varm, det er kun chokoladen

Havde du ikke intensioner om at dyppe banan i varm chokolade ?

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-02-09 21:34

In news:49a5a69b$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> typed:
> Hej Heidi

> Havde du ikke intensioner om at dyppe banan i varm chokolade ?

Jeg har altså også den fikse idé, at bananer skal spises uden noget, d.v.s.
helt naturel, eller alternativt i en god frugtsalat. Jeg synes at banan og
varm chokolade lyder meget vammelt. Jeg bryder mig heller ikke om banan kage
og banan is. Bananlikør kan liiiige gå an.

Fra : Max

Dato : 25-02-09 21:43

Hej Tove

> at banan og varm chokolade lyder meget vammelt. Jeg bryder mig heller
> ikke om banan kage og banan is. Bananlikør kan liiiige gå an.

En banan stegt på grillen, overhældt med lidt cognac eller lignende og
og så god vanilleis til :)

Eller et snit på langs, pålægschokolade ned i den, pakkes i staniol
og begraves i bålet, mums for spejdere :)

--
Mvh Max

Fra : Heidi

Dato : 25-02-09 21:50

Max wrote:

> En banan stegt på grillen, overhældt med lidt cognac eller lignende og
> og så god vanilleis til :)

Husk den brune farin!

--
Heidi

Fra : Max

Dato : 25-02-09 22:00

Hej Heidi

> Husk den brune farin!

Nej, det gør den netop for sød :)

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-02-09 11:37

"Heidi" <nospam@hejdi.dk> writes:

> Husk den brune farin!

Nope, whisky og kanel!

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-02-09 21:57

In news:49a5ad54$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> [...]
> og så god vanilleis til :)
>
> Eller et snit på langs, pålægschokolade ned i den, pakkes i staniol
> og begraves i bålet, mums for spejdere :)

Hej Max.

Jeg har godt nok ikke prøvet nogen af delene, kun banana split og der er
heller ikke så ringe endda.

Fra : Heidi

Dato : 25-02-09 21:50

Max wrote:
> Hej Heidi

> Havde du ikke intensioner om at dyppe banan i varm chokolade ?

Jo men det når selve bananen da ikke at blive ret varm af

--
Heidi

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-02-09 22:30

Heidi wrote:

> Kan godt være du har ret i at melon vil være mindre vammelt end banan -
> dog er bananen ikke varm, det er kun chokoladen

Som frugtbarbar og stor fan af chokolade og/eller søde sager, så synes
jeg ikke at banan og chokolade passer sammen. Hellere noget frugt med
mere smag og lidt syrlighed i. Vel egentlig næste alle andre slags frugt
end netop banan?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-02-09 21:30

In news:49a45498$0$90268$14726298@news.sunsite.dk,
Heidi <nospam@hejdi.dk> typed:

> Synes du is er for sødt sammen med chokoladen, eller hvorfor vil du
> vælge det andet?

Jeg er "meget" glad for is, men jeg synes at det andet ligesom passer bedre
til frugterne.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 25-02-09 21:36

> Jeg skal lave chokoladefondue til dessert på lørdag, og har styr på
> chokoladen - men hvilken frugt ville i bruge på denne årstid?

UHM - chokoladefondue!

Blodappelsiner
Ananas

God appetit - Margrete/ www.smagsuniverset.dk