Omega og Niels Ehler, hvad mener I?
Fra : sigurno

Dato : 26-02-09 12:35

Hej

Hvad mener I om personens livsholdninger til det vi spiser? Fortæl gerne i
lange baner.

Mvh.

Sigurno

Fra : sigurno

Dato : 26-02-09 12:36

http://www.debedstevine.dk/omegametoden/side3.htm

Dette link skulle selvfølgelig have været med.

Sigurno

Fra : Nicolai Lang

Dato : 26-02-09 17:53

On Thu, 26 Feb 2009 12:34:51 +0100, "sigurno" <siggy@invalid.dk>
wrote:

>Hvad mener I om personens livsholdninger til det vi spiser? Fortæl gerne i
>lange baner.
>http://www.debedstevine.dk/omegametoden/side3.htm

Et bedre link: http://www.omegametoden.dk/

Jeg tror han har fat i lidt af det rigtige. Han har groft sagt
modereret Atkins diæten så den er mere holdbar for en dansker.

Atkins diæten virker (min mand tabte 30 kg), men for mange er den for
restriktiv (jeg blev irritabel og deprimret af den efter 2 uger).

Men Omega metoden er ikke den eneste fulde sandhed, ud fra vores
erfaringer her i huset og hvad jeg har kunnet læse mig til, så tror
jeg på at minimere sukker, de lette kulhydrater og spise mere frugt,
grønt samt mere kød og æg. Gerne så groft / ubehandlet som muligt, og
økologisk når det giver mening (dvs ikke for enhver pris).

Og aprospros hvad der har været i radioavisen i morges...

Nu nogle år efter jeg forsøgte med Atkins er jeg ved at erkende at jeg
er sukkerafhængig - og hvad værrer er, så er det formodentlig nok den
største enkeltfaktor i at jeg har hyppige diarrer.

Så jeg forsøger at undlade at spise for meget søde ting - undgå kager,
kiks og slik og spise frugt i stedet. Men jeg havde faktisk lettere
ved at holde op med at ryge, end at holde op med at fare i slikskabet
på arbejde (vi har et særdeles fristende udvalg).

Læs Niels Ehlers bøger som et bud på en sundere livsstil, og hvis du
er motiveret så prøv det. Du får nok ikke samme meget hurtige vægttab
som ved Atkins, men hvis du er overvægtig så vil du med begge diæter
forhåbentlig meget hurtig opleve et motiverende resultat.

En jeg kender fulgte bogen "Hvorfor sukker er farligt" for at forsøge
sig med at blive fri for afhængigheden af sukker. Men om det er lykkes
ved jeg dog ikke - det er dog for mig helt sikker at "der er noget som
snakken".

http://www.saxo.com/search/search.aspx?keyword=+Hvorfor+sukker+er+farligt&categoryid=1101&pagemodule=danishbooks

Der er en lille tråd om bogen på
http://www.saxo.com/forum/topic.asp?id=1245

Mvh
Nicolai

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : sigurno

Dato : 26-02-09 20:10

"sigurno" <siggy@invalid.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Hvad mener I om personens livsholdninger til det vi spiser? Fortæl gerne i
> lange baner.

Vil lige gøre opmærksom på at jeg ikke skal tabe mig, det er ikke pointen.
Det er alt det andet. Bl.a. det meget animalsk fedt som er i bøffer m.m.

Mvh.

Sigurno

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-02-09 19:28

sigurno skrev den 26-02-2009 20:09:

> "sigurno" <siggy@invalid.dk> skrev i meddelelsen

At udråbe omegametodens kostanvisninger til livsholdning er vist at
udvande konceptet livsholdning.

> Vil lige gøre opmærksom på at jeg ikke skal tabe mig, det er ikke
> pointen. Det er alt det andet. Bl.a. det meget animalsk fedt som er i
> bøffer m.m.

Det kommer vist an på hvilke bøffer du vælger at købe.

http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_details.asp?FoodId=0419 2,5 gram fedt pr.
100 gram kød

http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_details.asp?FoodId=0420 6 gram fedt pr.
100 gram kød

http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_details.asp?FoodId=0428 6 gram fedt pr.
100 gram kød

Og ja, det er naturligvis ikke de helt billige udskæringer jeg har
kigget på her....men mere for at give inspiration til at kød ikke er
ensbetydende med masser af fedt.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-03-09 07:43

Carsten Riis wrote:
[...]
> Og ja, det er naturligvis ikke de helt billige udskæringer jeg har
> kigget på her....men mere for at give inspiration til at kød ikke er
> ensbetydende med masser af fedt.

Ja, det er en skingrende debil og meget farlig vildfarelse, som alt for
mange lider af.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : N/A

Dato : 15-03-09 09:55

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-03-09 09:55

"sigurno" <siggy@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du stå inde for, at det ikke er animalsk fedt, som vi mennesker
> "forkalker" af. Rigtig mange spiser jo kød hver dag, og det gennem hele
> livet. Hvorfor er det så vigtigt, at vi bruger magre mejeriprodukter?
>
> Mvh.
>
> Sigurno

Spis alt hvad du vil, og forbrug det du spiser.... Kød er højoktan benzin
til din motor....
Oktantallet beskriver benzinens evne til at rense din motor, og sikre en ren
forbrænding... Så dermed er det sagt... Kød er sundt.... Uanset om det er
gris, kalv eller lam....

Fedt er...... Den fineste olie, til alle dine led, og det er jo et gammelt
ordsprog, at ham der smører godt, også kører godt.

Så når det går galt, er det fordi du spiser mere, end du forbruger.... Så
svaret er enkelt... Enten spiser du for meget, eller bevæger dig for
lidt....

At spise fedtfattigt, for ikke at tage på, er dybt godnat... Spiser du
fedtfattigt, svarer det til, at du altid har for lidt olie på din bil, og
det der endeligt er der, er for gammelt, og skulle have været skiftet for
længe siden....

At spise for lidt, svarer til at tage flyet til New York, og når først
maskinen er i luften, siger kaptajnen i radioen... At dette er flyet fra
København til New York.... Turen varer 6 timer, og vi har kun brændstof til
det halve af turen, men ombord har vi verdens førende videnskabsfolk, og de
skal nok finde ud af noget undervejs.

M.V.H....Benny..

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 15-03-09 11:34

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> en ren forbrænding... Så dermed er det sagt... Kød er sundt....
> Uanset om det er gris, kalv eller lam....

Den med oktantallet er godt nok ny, og lige så langt fra kendsgerninger som
meget andet af det der bliver skrevet her.
Oktantallet er kun udtryk for en ting, nemlig ved hvilken temperatur
blandingen selvtænder.

Mvh Ebbe

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-03-09 12:16

Benny Mortensen skrev den 15-03-2009 09:55:

> [...]
> det halve af turen, men ombord har vi verdens førende videnskabsfolk, og de

Faktisk en ganske udemærket beskrivelse af, hvad underlødige
slankeprodukter pakker deres salgsretorik ind i.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-03-09 09:05

sigurno wrote:
Peter:

> Kan du stå inde for, at det ikke er animalsk fedt, som vi mennesker
> "forkalker" af. Rigtig mange spiser jo kød hver dag, og det gennem hele
> livet. Hvorfor er det så vigtigt, at vi bruger magre mejeriprodukter?

*Hvor* har jeg skrevet at animalsk fedt ikke er farligt?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Nicolai Lang

Dato : 27-02-09 20:24

On Thu, 26 Feb 2009 20:09:48 +0100, "sigurno"
<nospampavlova@cafeer.dk> wrote:

>Vil lige gøre opmærksom på at jeg ikke skal tabe mig, det er ikke pointen.

Næh, det er såmænd heller ikke derfor jeg interesserer mig for
ernærig. Jeg har kronisk diarre på grund af en tarmsygdom.
Diagnosticeret for 18 år siden.

Derfor forsøger jeg forskellige diæter for at finde ud af hvad der
trigger det hos mig.

Vægttab er bare bonus for mig.

>Det er alt det andet. Bl.a. det meget animalsk fedt som er i bøffer m.m.

"alt det andet" - jeg er ikke helt med. Men der er mange meninger
omkring animalsk fedt.

Med venlig hilsen
Nicolai

Fra : sigurno

Dato : 27-02-09 23:22

> "alt det andet" - jeg er ikke helt med. Men der er mange meninger
> omkring animalsk fedt.
>

> Med venlig hilsen
> Nicolai

"Alt det andet" er bl.a. Lidt eller ingen kartofler og pasta, altså
kulhydrat og brød. Det syntes jeg er meget svært. Men det er nok vaner.
Brød er nemt, fordi det ikke skal tilberedes først. Hvis man altså køber det
færdigt. Og jeg kan godt lide brød.

Mvh.

Siguro

Fra : Nicolai Lang

Dato : 28-02-09 17:46

On Fri, 27 Feb 2009 23:21:41 +0100, "sigurno"
<nospampavlova@cafeer.dk> wrote:

>"Alt det andet" er bl.a. Lidt eller ingen kartofler og pasta, altså
>kulhydrat og brød. Det syntes jeg er meget svært. Men det er nok vaner.

Har du helbredsproblemer, siden du vil lave en drastisk omlægning af
din kost?

>Brød er nemt, fordi det ikke skal tilberedes først. Hvis man altså køber det
>færdigt. Og jeg kan godt lide brød.

Vi er fuldstændig enige. Jeg er vild med brød i alle former. Og det er
så nemt som noget. Men der er jo ingen der siger det er alt eller
intet (specielt hvis du ikke gør det for at tabe dig).

I stedet for almindeligt pasta, så køb fuldkornspasta. Det smager
faktisk rigtigt godt.

Spis ris lidt oftere.

Ligenu så prøver jeg at holde mig til grovbrød, rugbrød og groft
knækbrød. Istedet for et hvidt rundstykke og en snegl, så tager jeg
noget groft knækkebrød og rugbrød.

Min morgenmad til hverdag er (spises på vej til arbejde i bilen): 2
kogte æg med middelhavssalt, 3-4 økologiske gulerødder, noget røget
skinke filét eller andet kødpålæg. Derudover 1-2 skiver rugbrød med
smør imellem.

Jeg har i perioder levet helt uden brød, i andre med glutenfrit brød.
Det er nemmest at blive successfuld hvis man tager små skridt af
gangen, fremfor en "kold tyrker".

Jeg fik hjælp af en livsstilsterapeut/livsstilscoach som netop (udover
den faglige kostvejledning) lærte mig at det tager tid at ændre på
sine vaner. Og at der også skal være plads til de ting man bedst kan
lide en gang imellem.

Hvis man har brug for en omlægning af kosten, så kan jeg anbefale at
benytte en vejleder. Det koster nogen penge (ca 2-3 tusinde), men man
får (forhåbentlig) individuel rådgivning af en som har erfaring med at
vejlede andre, og med at spørge (coache) dig på en måde så du får
fundet dine styrker og svagheder.

Med venlig hilsen
Nicolai

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-03-09 07:46

Nicolai Lang wrote:
[...]
> [...]
> kogte æg med middelhavssalt, 3-4 økologiske gulerødder, noget røget
> skinke filét eller andet kødpålæg. Derudover 1-2 skiver rugbrød med

Spiser du 3-4 gulerødder om dagen?

Jeg ville være bekymret for A-vitaminforgiftning.

2 æg om dagen 7 dage om ugen siges også at være lidt for meget, men jeg
har hørt forskellige ting om æg forskellige steder, så det vil jeg
egentlig ikke påtale...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Nicolai Lang

Dato : 12-03-09 21:09

On Thu, 12 Mar 2009 07:46:08 +0100, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

Hej Peter,

>Spiser du 3-4 gulerødder om dagen?

Ja, dog ikke i disse dage.

>Jeg ville være bekymret for A-vitaminforgiftning.

Det virker meget hysterisk. Var det et problem så havde vi nok hørt om
det fra andre.

Jeg er ikke så nervøs for det, men da symptomerne på for lidt og for
meget a vitamin er ens så er det lidt svært. Jeg tager også 1-2
multivitamin.

Lidt googling om A-vitamin overdosis:
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=4937/sprog=1/grp=8/menu=2/

Ifølge http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_A så er der 835 mikrog A
vitamin pr. 100g gulerod. Jeg får på en god dag MAX! 500 g - dvs 4.200
ug. Vitamin A i de vitaminpiller vi har ligenu er 800mikrog . Det vil
sige totalt så er jeg måske oppe på 2400. Det er stadig under max
limit iflg wikipedia artiklen. Og også et stykke under
forgiftningsdosis.

Derudovder så tager jeg Questran
(http://en.wikipedia.org/wiki/Questran) som hæmmer optagelsen af
fedtbaserede vitaminer.

>2 æg om dagen 7 dage om ugen siges også at være lidt for meget, men jeg
>har hørt forskellige ting om æg forskellige steder, så det vil jeg
>egentlig ikke påtale...

Kolestrolmyten om igen. Men Questran hæmmer også kolesterol, og for 3
år siden var mit kolesterolniveau faktisk for lavt! På grund af for
lidt kolesterol og for lidt vitamin (især D) så var mit hormonsystem
også hæmmet, så for lidt kolesterol kan faktisk også være et problem.

De sidste 10 dage har jeg ikke spist æg, mælkeprodukter, smør,
produkter med gær samt drukket kaffe. Og det har næsten (men ikke
helt) fjernet min kroniske diarre.

Men nervøs for 2 æg og 4 gulerødder om dagen? Nej.

Med venlig hilsen
Nicolai