Kronrørslejer (Koniske)
Fra : mhoey.eu@gmail.com

Dato : 04-03-09 16:02

Hej til gruppen

Jeg har skiftet kronrørslejer (koniske) på min VFR 750 RC36-2 fra
1996.

Jeg har dog det problem at min gaffelbro går ned og spænder lejerne
yderligere, når jeg spænder den øverste møtrik 76 ft. lb. med opgivet
moment fra Honda manualen.

Møtrik til at spænde lejerne sammen med er spændt med fingrene, så der
akkurat ikke er slør at mærke, og styret går frit. De er spændt til
for at sætte lejerne til at starte med, og så løsne (med følelse
selvfølgelig), atter spænde med fingrene, til slør er væk.

Kontramøtrik er spændt moment efter Honda manual 12 ft. lb. og der er
holdt kontra på nederste møtrik, så denne ikke skal kører med, og
spænder lejerne yderligere.

Jeg kan dog mærke en lille træghed ved bevægelse af styr, meget lidt,
denne forsvinder hvis jeg løsner øverste møtrik på gaffelbro.

Hvad gør I andre? Jeg har kigget efter svar i gruppen, og kan se at
andre har haft samme problem, med at øverste gaffelbro påvirker
kronrørslejernes tilspænding - men dog ingen svar. Der er heller ikke
noget at spotte på VFR-sitet.

Efter første forsøg kunne jeg tydeligt mærke at den kørte i 8-taller
ved lav fart, og måtte løsne, dette hjalp, men der er stadigvæk lidt
træghed at spore, når jeg starter med at dreje styret fra side til
side, som om lejerne sætter sig en anelse ved stilstand af styret. Jeg
har ved denne proces forhjulet fri fra jorden. Jeg kan ikke mærke
noget når cyklen står med vægt på forhjulet.

På forhånd tak for jeres hjælpen.

--
mhoey
www.mhoey.eu

Fra : Flemming Disc

Dato : 05-03-09 11:57

<mhoey.eu@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det er møtrik til at spænde lejer med, der er lidt slup i, ses tit.
Det er ikke så let, men du må løsne den møtrik over lejer noget mere, det
kan normalt gøres uden at løsne kontra møtrik.
Sænk bro ned igen og spænd øverste møtrik med med moment og prøv så om
styrtøj er ok.
For stram: løs lidt mere, for løs: stram på kontra møtrik og prøv at mont
bro igen.
Det kan godt give en del frem og tilbage, når man gerne vil lave det
ordenligt :-|

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-03-09 14:13

> Det er møtrik til at spænde lejer med, der er lidt slup i, ses tit.
> Det er ikke så let, men du må løsne den møtrik over lejer noget mere.

Fuldstændig enig med Flemming. Møtrikken over lejet skal løsnes en
anelse. Små skift er vejen frem. Max 1/4 omgang ved hvert forsøg.
Møtrikken oven på gaffelbroen skal spændes ret hårdt. Jeg ville gå så
meget op i momenter på omløber og kontramøtrik. Det du kan mærke når du
kører er "sandheden". Føles det for stramt, så der der for stramt. Er
der slør, så er det for løst. Jeg plejer at sætte Hondaen på
centralstøttebenet og sætte tryk på bagsædet så fforhjulet er frot. Så
skal styret gå frit og kunne vippes fra fuld styrudslag højre til fuld
styrudslag venstre med et "fingervip", uden at klonke når man bremser,
og uden at styret begynder at slå fra side til side når man motorbremser
i 6. gear fra 90 til 60 mens man kører uden hænder og læner sig rodt
bagud i sædet.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Armand

Dato : 05-03-09 20:07

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Fuldstændig enig med Flemming. Møtrikken over lejet skal løsnes en
> anelse. Små skift er vejen frem. Max 1/4 omgang ved hvert forsøg.
> Møtrikken oven på gaffelbroen skal spændes ret hårdt.

Øhh??
Møtrikken/omløberen er til at "justere" kronrørslejerne med og
topmøtrikken skal kun holde broen ned mod denne!
At spænde topmøtrikken "ret hårdt" ned mod den smalle omløber lyder
voldsomt i mine ører, og at lejerne strammes op for Mich.Høy viser netop
at omløberens få "rynker" stresses :-|
Er der endvidere ikke en klem-skrue der låser topmøtrikken? Ifald skulle
jeg mene at blot en lettere tilspænding af topmøtrikken, med
efterfølgende klem-låsning er tilstrækkeligt!

--
Armand

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-09 21:11

On Thu, 05 Mar 2009 20:06:50 +0100, Armand wrote:

> Er der endvidere ikke en klem-skrue der låser topmøtrikken? Ifald skulle
> jeg mene at blot en lettere tilspænding af topmøtrikken, med
> efterfølgende klem-låsning er tilstrækkeligt!

Ingen klemmeskrue på en nyere Honda, og ja, topmøtrikken skal trækkes pænt
til. "fie" havde så to smalle møtrikker mellem bro, og leje. Disse to
sikret til hinanden med låseblik.

Uanset, så skulle der tages højde for en vis sammenpresning :-/

Men det kan da bestemt undre mig at flyvemekanikeren ikke har dén tetalje i
erfaringsregistret.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : mhoey

Dato : 05-03-09 11:45

On 5 Mar., 14:13, "Jens Jacob Bager Jensen" <j...@bager.info> wrote:

> [...]
> og uden at styret begynder at slå fra side til side når man motorbremser
> i 6. gear fra 90 til 60 mens man kører uden hænder og læner sig rodt

Tak for jeres svar.

Prøver at tage en testtur her i weekenden, og lave tricket med at
motorbremse fra 90 til 60 km/t og læne mig bagud, uden hænder på
styret.
Fik imidlertidig løsnet lejerne en smule, hvorefter de gik frit, og
lige akkurat ingen slør. Herefter kom øverste gaffelbro på, og som jeg
skrev før, så har denne stor betydning om lejerne bliver yderligere
spændt, ved at spænde øverste møtrik oven på gaffelbro, denne spændte
jeg langt under det opgivne moment, for at undgå at lejerne bliver
træge. Styret går nu frit og samtidig ingen slør.

Jeg kommer med min endelige vurdering, efter min prøvetur. Tager
værktøjet med så der hurtigt kan laves omjusteringer. Håber den både
er blevet retningsstabil og ikke falder ind i svingene mere. Den har
haft en tendens til at være svær at køre på i by og ved lav fart,
danset fra side til side. hvilket kunne tyde på for stramme lejer = 8
taller.

--
mhoey
www.mhoey.eu

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-03-09 23:38

On Wed, 4 Mar 2009 15:02:08 -0800 (PST), mhoey.eu@gmail.com wrote:

Hej.

>Jeg har dog det problem at min gaffelbro går ned og spænder lejerne
>yderligere, når jeg spænder den øverste møtrik 76 ft. lb. med opgivet
>moment fra Honda manualen.

Det er 10,5 Kc/m - Det lyder helt sort.
Hvis jeg tvivlede på dine åndsevner ville jeg tro at der var smuttet
et komma

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-03-09 09:31

> Det er 10,5 Kc/m - Det lyder helt sort.

Det er rigtig nok den skal have ca. 10Kg er "ret hårdt" i min bog. Jeg
plejer at sætte et forgaffelben på ½tomme skralden fra at kunne løsne
bolten kontrolleret og uden chance for at bule tanken.

Fra : Armand

Dato : 07-03-09 13:34

> Det er rigtig nok den skal have ca. 10Kg er "ret hårdt" i min bog. Jeg
> plejer at sætte et forgaffelben på ½tomme skralden fra at kunne løsne
> bolten kontrolleret og uden chance for at bule tanken.

Det ér helt sindssygt og teknisk kan jeg ikke se nogen grund overhovedet
til en så voldsom fastspænding. Hele påvirkningen kommer jo nedenfra og
justér-omløber(ne) og kronaksel-møtrik skal kun fixere
leje-tilspændingen samt forhindre at forgaflen falder under-ud når den
er ubelastet (á wheelie og hop).
Teknisk skal fastspændingsmomentet ikke være større end at møtrikken
forhindres i at løsne sig, hvilket i grunden kan klares med lettere
tilspænding og mildt låsende gevindlim. Et opslag i den originale manual
til GPZ900R åbenbarer at dén skal have 4kg/cm's tilspænding!

Men der er sandelig også muligheder for fejl i det skrevne:
Haynes for CB400-550 fours siger 800-1200kg/cm =

--
Armand.

Fra : Western

Dato : 08-03-09 10:17

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

KLIP

> [...]
> have 4kg/cm's tilspænding!
>
> Men der er sandelig også muligheder for fejl i det skrevne:
> Haynes for CB400-550 fours siger 800-1200kg/cm =

Det er længe siden du har kaldt dig selv for definitionsrevser, men det
forstyrrer mig nu alligevel at du angiver tilspændingsmomenter med så
afvigende enheder.

Moment er kraft x arm, følgelig må enheden afspejle det. Altså Nm, kpm
eller til nød kgm.

--

Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 15-03-09 23:51

Western skrev:
> [...]
> afvigende enheder.
>
> Moment er kraft x arm, følgelig må enheden afspejle det. Altså Nm, kpm

Du har ret *pandeklask*!

Hvis jeg nu havde fået skrevet kg/m istedet for kg/cm, som gjort, kunne
jeg måske have indsagt ret til korrekt citering fra Kawa-manualen, men
selv dén mulighed brændte jeg *pandeklask-og-storetå's tramp* !

Min pointe burde dog være til at opfatte :-/

--
Armand.

Fra : mhoey

Dato : 07-03-09 04:20

On 6 Mar., 23:38, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Wed, 4 Mar 2009 15:02:08 -0800 (PST), mhoey...@gmail.com wrote:
>
> Hej.

> Det er 10,5 Kc/m - Det lyder helt sort.
> Hvis jeg tvivlede på dine åndsevner ville jeg tro at der var smuttet
> et komma
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958www.gruby.dk

Hej Steen

Prøv at se her i Honda Service Manual:

http://www.mhoey.eu/Diverse/Manuals/VFR-manuals/VFR750F_SM_1990_96_.pdf

Under kapitel 1-21(steering stem nut).

Samt billede under kapitel 12-18

Og ja, du har fuldstændig ret i at det er 10.5 kg-m, og dette moment
vil påvirke de to møtrikker og lejernes tilspænding.

Jeg kunne inde dette indlæg se at andre har haft lignende problem med
at gaffelbroen gik ned at trykkede på lejerne, ved at trykke på de to
møtrikker over lejerne (slør i disse).

Og til Orla: Jeg kunne ikke lade være at grine, den var god:

> Men det kan da bestemt undre mig at flyvemekanikeren ikke har dén tetalje i
> [...]

Men jeg havde luret dit indlæg forinden, som jeg også skrev i første
indlæg, kunne jeg se at andre havde haft samme problem ved at kigge
lidt i gamle indlæg:

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/b7b6aa45edbbae47/4c4e114dd59acd18?hl=da&lnk=gst&q=kronr%C3%B8rslejer+tilsp%C3%A6nding+gaffelbro#4c4e114dd59acd18

Men jeg skal da være den første til at indrømme at justering af
kronrørsslejer ikke er noget man bare lige gør. Manualen opgiver fast
moment etc. Men man kan hurtigt få en cykel der opfører sig ret
mærkeligt hvis man bare klør på efter bogen! Der er ikke andet end at
prøve sig frem, som også blev nævnt tidligere, til man når ønskede
resultat.

--
mhoey
www.mhoey.eu

Fra : Per Christiansen

Dato : 08-03-09 18:46

> [...]

>Jeg kunne inde dette indlæg se at andre har haft lignende problem med
>at gaffelbroen gik ned at trykkede på lejerne, ved at trykke på de to
-----

Jammen sådan har det da altid været, man prøve sig frem ind til den
er der.
Det er ikke nogen fejl eller slidtage, for på nye modeller er det også
sådan, nu kan jeg jo ikke tale for alle modeller men det er helt normalt
at man skal tage hendsyn til den øverste møtrik.

Jeg har lige harft skilt en xs400 seca og en xv1100virago og en
xv 750se virago for at skifte kronlejer selv om det nok ikke var nødvendigt
men da jeg nu havde skilt dem ad så røg der nogle nye i, og det var det
samme
med dem alle tre.

Fra : Flemming Disc

Dato : 08-03-09 19:07

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ikke nogen fejl eller slidtage, for på nye modeller er det også
> sådan, nu kan jeg jo ikke tale for alle modeller men det er helt normalt
> at man skal tage hendsyn til den øverste møtrik.

Det er bestemt ikke alle, der giver det problem, skiftede i sidste uge på en
ST 1100, den kunne man bare just møtrik på leje og så ned med bro og spænde
den til og så kørte lejerne stadig fint.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Per Christiansen

Dato : 09-03-09 15:53

"Flemming Disc" <virkerikke@discteknik.dk> skrev i en meddelelse

> Det er bestemt ikke alle, der giver det problem, skiftede i sidste uge på
> en ST 1100, den kunne man bare just møtrik på leje og så ned med bro og
> spænde den til og så kørte lejerne stadig fint.

Ok men som jeg skrev har jeg heller ikke erfaring med alle, men det er mere
almindeligt end ualmindeligt.