/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Xenon til motorcykler
Fra : Claus Hauerslev


Dato : 27-02-09 12:53

Fordrev lidt tid med at kigge på 'blocket', svensk hjemmeside med annoncer.
Faldt bl.a. over denne hp: http://www.swedenautolights.se/
Under XENON så jeg:

"Bi-xenon till motorcykel.

KITTEN TAR CA. 30-40 MIN ÄVEN FÖR EN NYBÖRJARE, MYCKET ENKEL INSTALLATION,
BRUKSANVISNING/MANUAL MEDFÖLJER
DESSA KIT HÅLLER MYCKET HÖG KVALITE, VI GER 1 ÅRS FABRIKSGARANTI PÅ SAMTLIGA
DELAR I KITET.

....
Pris: 845,00 kr"
Det er i danske penge 556. Ikke for meget for øget lys og sikkerhed, meen
hvordan er virkeligheden? Nogen der har prøvet/set produktet? Er det i det
hele taget lovligt?
Venlig hilsen
Claus
GSX750ES
4060



 
 
Søren Ottosen (27-02-2009)
Kommentar
Fra : Søren Ottosen


Dato : 27-02-09 15:54

> Fordrev lidt tid med at kigge på 'blocket', svensk hjemmeside med
> annoncer. Faldt bl.a. over denne hp: http://www.swedenautolights.se/
> Under XENON så jeg:
>
> "Bi-xenon till motorcykel.
>
> KITTEN TAR CA. 30-40 MIN ÄVEN FÖR EN NYBÖRJARE, MYCKET ENKEL INSTALLATION,
> BRUKSANVISNING/MANUAL MEDFÖLJER
> DESSA KIT HÅLLER MYCKET HÖG KVALITE, VI GER 1 ÅRS FABRIKSGARANTI PÅ
> SAMTLIGA DELAR I KITET.
>
> ...
> Pris: 845,00 kr"
> Det er i danske penge 556. Ikke for meget for øget lys og sikkerhed, meen
> hvordan er virkeligheden? Nogen der har prøvet/set produktet? Er det i det
> hele taget lovligt?
> Venlig hilsen
> Claus
> GSX750ES
> 4060


Nej det er ikke lovligt. Jeg er blevet stoppet med det 1 gang.

Og der er heller ikke væsentlig mere lys på end en almindelig H4. Efter min
mening ikke pengene værd.



Søren



Johnny Hansen (27-02-2009)
Kommentar
Fra : Johnny Hansen


Dato : 27-02-09 17:44

> Nej det er ikke lovligt. Jeg er blevet stoppet med det 1 gang.
>
> Og der er heller ikke væsentlig mere lys på end en almindelig H4. Efter
> min mening ikke pengene værd.
>
jeg har en Honda Blackbird og kan ikke samtykke med søren - på honda'en er
der normalt skide godt lys standard...
Dette er blevet betydeligt forbedret med Xenon lys...Eneste ankepunkt er
mit fjernlys tager 5 sek om at komme op i fuld styrke..dette er kun når
pæren er kold, ved normal brug ala opblænding og nedblænding er der blus på
med det samme.
På motorvejen har jeg bemærket bilister trækker ind når jeg kommer - dette
tager jeg som om de er mere opmærksomme på mit kraftigere lys..
Kun glædeligt - lovligt eller ej...
vil gerne gi 500.- kr for at blive set i myldret

Johnny



Claus Hauerslev (27-02-2009)
Kommentar
Fra : Claus Hauerslev


Dato : 27-02-09 18:07

Jamen, det var så det..
Tak for ulejligheden, Søren.
Venlig hilsen
Claus
"Søren Ottosen" <lll@lll.dk> skrev i en meddelelse
news:179b1$49a7fe7b$5b643a81$29596@news.arrownet.dk...
>> Fordrev lidt tid med at kigge på 'blocket', svensk hjemmeside med
>> annoncer. Faldt bl.a. over denne hp: http://www.swedenautolights.se/
>> Under XENON så jeg:
>>
>> "Bi-xenon till motorcykel.
>>
>> KITTEN TAR CA. 30-40 MIN ÄVEN FÖR EN NYBÖRJARE, MYCKET ENKEL
>> INSTALLATION, BRUKSANVISNING/MANUAL MEDFÖLJER
>> DESSA KIT HÅLLER MYCKET HÖG KVALITE, VI GER 1 ÅRS FABRIKSGARANTI PÅ
>> SAMTLIGA DELAR I KITET.
>>
>> ...
>> Pris: 845,00 kr"
>> Det er i danske penge 556. Ikke for meget for øget lys og sikkerhed, meen
>> hvordan er virkeligheden? Nogen der har prøvet/set produktet? Er det i
>> det hele taget lovligt?
>> Venlig hilsen
>> Claus
>> GSX750ES
>> 4060
>
>
> Nej det er ikke lovligt. Jeg er blevet stoppet med det 1 gang.
>
> Og der er heller ikke væsentlig mere lys på end en almindelig H4. Efter
> min mening ikke pengene værd.
>
>
>
> Søren
>



Hekto (01-03-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 01-03-09 01:26

Søren Ottosen wrote:
>> Fordrev lidt tid med at kigge på 'blocket', svensk hjemmeside med
>> annoncer. Faldt bl.a. over denne hp: http://www.swedenautolights.se/
>> Under XENON så jeg:
>>
>> "Bi-xenon till motorcykel.
>>
>> KITTEN TAR CA. 30-40 MIN ÄVEN FÖR EN NYBÖRJARE, MYCKET ENKEL INSTALLATION,
>> BRUKSANVISNING/MANUAL MEDFÖLJER
>> DESSA KIT HÅLLER MYCKET HÖG KVALITE, VI GER 1 ÅRS FABRIKSGARANTI PÅ
>> SAMTLIGA DELAR I KITET.
>>
>> ...
>> Pris: 845,00 kr"
>> Det er i danske penge 556. Ikke for meget for øget lys og sikkerhed, meen
>> hvordan er virkeligheden? Nogen der har prøvet/set produktet? Er det i det
>> hele taget lovligt?
>> Venlig hilsen
>> Claus
>> GSX750ES
>> 4060
>
>
> Nej det er ikke lovligt. Jeg er blevet stoppet med det 1 gang.
>
> Og der er heller ikke væsentlig mere lys på end en almindelig H4. Efter min
> mening ikke pengene værd.
>
>
>
> Søren
>
>
Jo - ganske overraskende er det lovligt. Kravet til niveauregulering og
lygtevasker gælder ikke for motorcykler. Lygten skal dog have
godkendelse til montering af Xenon ... E-et-eller-andet.
Har den det og er monteret standarde m. alm. pære kan man uden problem
montere Xenon.

--
/Hekto
Ducati - Pantah600, 900SSie, Elefant650
www.hekto.dk www.ducati.dk www.dfmc.dk/hekto

Søren Ottosen (01-03-2009)
Kommentar
Fra : Søren Ottosen


Dato : 01-03-09 09:51

>>
> Jo - ganske overraskende er det lovligt. Kravet til niveauregulering og
> lygtevasker gælder ikke for motorcykler. Lygten skal dog have godkendelse
> til montering af Xenon ... E-et-eller-andet.
> Har den det og er monteret standarde m. alm. pære kan man uden problem
> montere Xenon.
>

Hej Hekto

Det er altså ikke rigtigt.
Betjenten som stoppede mig forklarede at Xenonlys er koldt lys og kan derfor
ikke smelte sneen (hvem der så ellers gider køre på MC når det sneer). Han
startede med at spørge mig hvor min lygtevasker var henne, hvortil jeg
svarede at hun ikke gad køre med idag.

Det er muligt at der findes MC'er med fabriksmonteret Xenonlygte, men det
altså ikke lovligt at køre med de eftermontere xenonkit. (efter hvad
politiet fortalte mig)


Søren



Kai Harrekilde-Peter~ (01-03-2009)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 01-03-09 10:11

"Søren Ottosen" <lll@lll.dk> writes:

>>>
>> Jo - ganske overraskende er det lovligt. Kravet til niveauregulering og
>> lygtevasker gælder ikke for motorcykler. Lygten skal dog have godkendelse
>> til montering af Xenon ... E-et-eller-andet.
>> Har den det og er monteret standarde m. alm. pære kan man uden problem
>> montere Xenon.
>
> Det er altså ikke rigtigt.
> Betjenten som stoppede mig forklarede at Xenonlys er koldt lys og kan derfor
> ikke smelte sneen (hvem der så ellers gider køre på MC når det sneer). Han
> startede med at spørge mig hvor min lygtevasker var henne, hvortil jeg
> svarede at hun ikke gad køre med idag.
>
> Det er muligt at der findes MC'er med fabriksmonteret Xenonlygte, men det
> altså ikke lovligt at køre med de eftermontere xenonkit. (efter hvad
> politiet fortalte mig)

FYI: En af DMC instruktørerne har en dom for at det er lovligt at
bruge Xenon i *positionslysene*.

Og iøvrigt: det er ikke altid politiet har ret. Jeg mindes en aktion
for ca 5 år siden til bakkeåbningen hvor de delte bødeforlæg ud for
manglende bagskærmsforlænger, til trods for at lige netop dét var
afskaffet ca ½ år inden.

Og huske at politiet ikke kan give dig en bøde, kun et bødeforlæg.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)
Yamaha YZF-R6 '08 (blå el. sort) http://dfmc.dk/?id=29
Yamaha YZF-R6 '01 (hvid) - TIL SALG

"J.C.Kløve" (01-03-2009)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 01-03-09 11:11

Kai Harrekilde-Petersen skrev:
> "Søren Ottosen" <lll@lll.dk> writes:
>
>>> Jo - ganske overraskende er det lovligt. Kravet til niveauregulering og
>>> lygtevasker gælder ikke for motorcykler. Lygten skal dog have godkendelse
>>> til montering af Xenon ... E-et-eller-andet.
>>> Har den det og er monteret standarde m. alm. pære kan man uden problem
>>> montere Xenon.

Taget fra Detailforskriften (seneste)(med kommentarer)

Fra afsnittet "køretøjer"

Lygter i et lygtepar skal være ens...
[ZIP]...
Det er ikke tilladt at anvende anden lyskilde end den, som lygten er
beregnet til eller E-/e-godkendt med.
Maling af lygter – fx med sort, transparent spraymaling – eller
påsætning af film på lygter er ikke tilladt.
Det er ikke tilladt at reducere en lygtes lysåbning (»parabol«) ved
forlængelse af motorhjelm eller ved påsætning af »øjenskygger« og lignende.

Fjernlyslygter (Køretøjer)
»E«- eller »e«-godkendt fjernlyslygte er funktionsmærket »R«. Foran R’et
er eventuelt
anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte.
Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men
netop synlig frekvens,
er ikke tilladt.

Nærlyslygter (køretøjer)
»E«- eller »e«-godkendt nærlyslygte er funktionsmærket »C«. Foran C’et
er eventuelt
anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte.
Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men
netop synlig frekvens,
er ikke tilladt.

køretøjer fortsat:

Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må
ikke overstige 225.000 cd.
»E«- og »e«-godkendt fjernlyslygte er mærket med en referenceværdi for
lysstyrken.
Dette gælder dog ikke altid for lygter funktionsmærket »(C)R« (biluxlygter).
Lysstyrken kan fastsættes ved at gange referenceværdien med 3.000.
Grænsen på 225.000 cd svarer således til en samlet referenceværdi på 75.
For lygte uden mærkning med referenceværdi (funktionsmærket »(C)R«)
fastsættes referenceværdien til 10.

>>PERSONBIL<<

Nærlyslygte med gasudladningslampe
a) skal være forsynet med lygtevasker,
b) skal forblive tændt, når fjernlyset er tændt og
c) skal være forsynet med lygteindstillingssystem, jf. pkt. 6.02.021
(1). Systemet skal fungere automatisk.

Før 01.04.06: Gælder ikke for originalmonterede gasudladningslygter, der
er udført i overensstemmelse med amerikansk standard FMVSS
108 og mærket »DOT«.
For alle andre gasudladningslygter gælder kravene (lygtevasker,
forblive tændt, og automatisk lygteindstillingssystem) uanset
første registreringsdato.

................

Der er IKKE nævnt noget om gasudladningslygter specifikt for
motorcykler! Hvorfor der alene skal refereres til afsnittet "køretøjer"

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld
DFMC: http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC

Steen Gruby (01-03-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 01-03-09 11:06

On Sun, 1 Mar 2009 09:51:26 +0100, "Søren Ottosen" <lll@lll.dk> wrote:

Hej Søren.
>
>Det er altså ikke rigtigt.
>Betjenten som stoppede mig forklarede at Xenonlys er koldt lys og kan derfor
>ikke smelte sneen (hvem der så ellers gider køre på MC når det sneer). Han
>startede med at spørge mig hvor min lygtevasker var henne, hvortil jeg
>svarede at hun ikke gad køre med idag.
>
Det er reglerne for biler Snupper-Jensen refererer til.
De gælder ikke for MC.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Simon (01-03-2009)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 01-03-09 12:17

Claus Hauerslev wrote:
> hvordan er virkeligheden? Er det i det hele taget lovligt?

Det er åbenbart lovligt... interessant. Men heeeelt godt er der mange der
mener det ikke er, fordi lygten/parabolen ikke er designet til det, og
giver upræcis lysspredning/blændning...
http://www.danielsternlighting.com/tech/bulbs/Hid/conversions/conversions.html


I stedet for at rode alt for meget med noget så grundlæggende som mit lys,
går jeg efter de bedste pærer -- Phillips er generelt et hit ifølge test:
http://www.autoexpress.co.uk/products/products/212937/make_light_of_winter.html

Konklusionen er Xtreme Power vinder med lys-index 253, Vision-Plus lige
efter med index 226. (std.pærer ligger i 170'erne)

Jeg køber hos Landberg, som er *betydeligt* billigere end tankstationer
mv.: http://landberg.dk/group.asp?group=55

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

"J.C.Kløve" (01-03-2009)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 01-03-09 12:28

Simon skrev:
> Claus Hauerslev wrote:
>> hvordan er virkeligheden? Er det i det hele taget lovligt?
>
> Det er åbenbart lovligt... interessant. Men heeeelt godt er der mange
> der mener det ikke er, fordi lygten/parabolen ikke er designet til det,
> og giver upræcis lysspredning/blændning...
> http://www.danielsternlighting.com/tech/bulbs/Hid/conversions/conversions.html
>

Det er vist en sandhed med modifikationer . . hvis lygten er
(D)E-mærket, ellers ikke!

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld
DFMC: http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC

Simon (01-03-2009)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 01-03-09 12:35

>> Det er åbenbart lovligt... interessant.
>
> Det er vist en sandhed med modifikationer . . hvis lygten er
> (D)E-mærket, ellers ikke!

Ja... Det _kan_ være lovligt i hh.t. detailforskrifterne du citerede,
skulle jeg have skrevet. :)

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

"J.C.Kløve" (01-03-2009)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 01-03-09 12:57

Simon skrev:
>>> Det er åbenbart lovligt... interessant.
>>
>> Det er vist en sandhed med modifikationer . . hvis lygten er
>> (D)E-mærket, ellers ikke!
>
> Ja... Det _kan_ være lovligt i hh.t. detailforskrifterne du citerede,
> skulle jeg have skrevet. :)
>


--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld
DFMC: http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177495
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408489
Brugere : 218886

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste