hjælp hvordan er den bedste og billigste l~
Fra : Patrick Westergaard

Dato : 24-02-09 09:56

Hey

jeg står og skal have skiftet dæk og kædekit på min cykel og har så
hørt Fa.Moto sport hvad det kostede, de ville have 5800kr for det hele

som var
fordæk=1100kr
bagdæk=1600kr (pirelli Diablo)
kædekit=1500kr
2,5 arbejdstime

Det virker som en fuldstændig vanvittig pris ,specielt når jeg kigger
på reiffenversand kan jeg få dækkene for henholdvis 1000kr og 750kr og
et kædekit for ca 1100kr hos louis.de

Men kan det gøres billigere? jeg tænkte på om det er til at få et
værksted til at skifte dæk og kædekit hvis man selv kommer med
delene?? eller om der er nogen som kender et andet værksted som kan
anbefales? og om der er forskel på dækkene alt afhængig af årgang SV
´er?? min er en årgang 2006

på forhånd tak

mvh
Patrick

Fra : Grunnet

Dato : 24-02-09 18:15

> [...]
>Men kan det gøres billigere? jeg tænkte på om det er til at få et
>værksted til at skifte dæk og kædekit hvis man selv kommer med

De gør det jo ikke gratis, og det de så ikke tjener på dæk og kædekit vil de
nok lægge oveni arbejdslønnen, så det kan hurtigt komme til at koste det
samme eller mere.
Skift selv kædekittet, og forhør dig hos en MC-mand/dækmand hvad det koster
at få nye dæk på hvis du kommer hjulene, så de ikke skal klare af- og
påmontering af disse fra motorcyklen.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor (kender ikke Fa. Moto Sport) men kan du
ikke selv klare skift at kædekit og afmontering af hjul, så kunne udlandet
være en mulighed (Sverige eller Tyskland) der er tit penge at spare, også på
almindeligt service, men det kræver jo noget transport og tager ekstra tid.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : MKS - 74

Dato : 24-02-09 18:45

On Tue, 24 Feb 2009 08:56:16 -0800 (PST), Patrick Westergaard
<palle23@gmail.com> wrote:

>Men kan det gøres billigere?

Ja da , jeg plejer at give ca. 2000-2200 for det samme

Ca 4-500 for et endeløst DID VM/ZVM kædekit, selv monteret og så
billigt fordi jeg i reglen køber et kit i god tid før jeg skal bruge
det.
Ca. 1400-1600 for et sæt dæk (Pilot Power, BT016, M3 eller lign)
monteret og afbalanceret hos den lokale dækmand for 50,- pr dæk, når
man kommer med løse fælge...til den pris gider jeg ikke selv bøvle med
det.

>jeg tænkte på om det er til at få et
>værksted til at skifte dæk og kædekit hvis man selv kommer med
>delene??

Meget forskellig holdning værkstederne har til det, nogle bliver
decideret fornærmede, nogle tager en helt ublu pris og andre igen
tager en rimelig timepris for det. Kædekit burde du selv kunne,
mulighederne er - Endeløs, lidt mere arbejdskrævende men bedst IMO,
gør jeg som regel selv. Nitteled, vær omhyggelig med at nitte rigtigt,
og er du i tvivl så sæt et clipsled på, tøf ned til forhandleren og
lad ham sætte et nitteled på. Dækkene vil du ofte kunne få monteret
andre steder end lige hos MC-forhandleren og ofte langt billigere..

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 24-02-09 20:59

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Ca 4-500 for et endeløst DID VM/ZVM kædekit, selv monteret og så
> billigt fordi jeg i reglen køber et kit i god tid før jeg skal bruge
> det.

Det er godt nok billigt, må man spørge om hvor du får det til den pris?

--
Mvh. Christian
CBR 600F4

Fra : MKS - 74

Dato : 24-02-09 21:33

On Tue, 24 Feb 2009 20:59:04 +0100, "Christian Jakobsen"
<paaske@gemail.com> wrote:

>Det er godt nok billigt, må man spørge om hvor du får det til den pris?

Som beskrevet bliver den slags indkøbt i god tid før det rent faktisk
skal bruges, og der er dermed rig mulighed for at finde _tilbuddet_-
Typisk scenarie kunne f.eks være...eBay fra enten privat eller ophørt
forhandler udsalg.

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 24-02-09 11:31

On 24 Feb., 18:44, MKS - 74 <mks74t...@gmail.com> wrote:

> [...]
> lad ham sætte et nitteled på. Dækkene vil du ofte kunne få monteret
> andre steder end lige hos MC-forhandleren og ofte langt billigere..

Takker mange gange for jeres svar

tror jeg venter med at få skiftet kædekittet da en kammerat vil hjælpe
mig til sommer og så bare får FA moto til at få sat dæk på nu her,
så må jeg bide den kæmpe regning i mig

Jeg har tidligere selv afmonteret hjul og skiftet kædekit på min gamle
gs500er, men er bare lidt øm overfor min nye motorcykel så nænner
ikke at gøre det selv

Fra : MKS - 74

Dato : 24-02-09 20:08

On Tue, 24 Feb 2009 10:31:02 -0800 (PST), Patrick Westergaard
<palle23@gmail.com> wrote:

>tror jeg venter med at få skiftet kædekittet da en kammerat vil hjælpe
>mig til sommer.

Hvis du allerede _har_ konstateret at det trænger nu, bør du nok ikke
vente alt for længe.

>Jeg har tidligere selv afmonteret hjul og skiftet kædekit på min gamle
>gs500er, men er bare lidt øm overfor min nye motorcykel så nænner
>ikke at gøre det selv

He-he, jeg har nok nærmest den stik modsatte holdning, jeg nænner ikke
at lade andre gøre det (selvom jeg af princip hader at skrue og langt
hellere bare vil køre), og i al (u)beskedenhed mener jeg også at det
er bedst at selv gøre det - En ting som værkstedsjusk er jo
(jævnfør div. forbrugerprogrammer mv.) desværre heller ikke et ganske
ukendt fænomen.. for nu at sige det mildt . Bonus er jo (udover det
rent økonomiske aspekt), at man lærer cyklen at kende mere "intimt" og
vil blive bedre til f.eks at fejlsøge. Megen af den service, der skal
foretages på en MC er nu heller ikke raketvidenskab, og kræver mest af
alt omhu, korrekt værktøj (inkl en org. værkstedshåndbog/Haynes eller
lign) og tålmodighed.

Samtidig skal man naturligvis også kende sine begrænsninger og lade
fagfolk om de ting, der vitterlig kan være/man finder komplicerede.

Fra : Armand

Dato : 24-02-09 20:21

Patrick Westergaard skrev:
> [...]
>
> Det virker som en fuldstændig vanvittig pris ,specielt når jeg kigger
> på reiffenversand kan jeg få dækkene for henholdvis 1000kr og 750kr og

Nemt!

Det eneste jeg ikke kan lide ved dine tal, er at eftersom jeg har
skiftet kæde selv siden '77 og dæk siden '80 samt selv serviceret siden
'80, så burde jeg være blevet millionær i mellemtiden, hvilket jeg af en
eller anden grund IKKE er

--
Armand.

Fra : Grunnet

Dato : 25-02-09 17:51

> [...]
> kæde selv siden '77 og dæk siden '80 samt selv serviceret siden '80, så
> burde jeg være blevet millionær i mellemtiden, hvilket jeg af en eller

Men tænk på hvor fattig*) du havde været hvis du ikke havde gjort det selv.

*) fattig både på glæden ved at gøre det selv og på pengepungen

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 24-02-09 13:38

On 24 Feb., 20:08, MKS - 74 <mks74t...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Samtidig skal man naturligvis også kende sine begrænsninger og lade
> fagfolk om de ting, der vitterlig kan være/man finder komplicerede.

Har desværre også oplevet er par amatøragtige værksteder, dog virker
Fa moto til at have styr på tingene.
og så er det sgu rart bare at kunne komme og hente den uden at skulle
bøvle med noget selv.

Kædekittet kan godt holde lidt mere, var mere pga så kunne jeg få
skiftet det hele på en gang
og nu hvor en kammerat som har styr på tingene og har værktøjet vil
hjælpe kunne man jo nok også lære lidt af det.

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 24-02-09 13:44

On 24 Feb., 20:20, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> skiftet kæde selv siden '77 og dæk siden '80 samt selv serviceret siden
> '80, så burde jeg være blevet millionær i mellemtiden, hvilket jeg af en

du har måske skiftet dæk og kædekit 6 gange om året de sidste 30
år ?