Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvestyring i Vista (Windoes 7)
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-03-09 18:39

Hej,

Er ved at kigge efter en ny monitor, men da mange ikke-TN paneler er "wide
gamut" og altså ikke sRGB, så skal man jo bruge farvestyrede programmer for
at få naturlige farver. Så læste jeg et sted at Windows Vista var
farvestyret
(http://www.colorwiki.com/wiki/Vista%27s_New_Color_Management_System_-_WCS).
Betyder det, at hvis man sætter Vista (og Windows 7, når den engang kommer)
op med farvestyring, så behøver man ikke at bruge farvestyrede programmer?

mvh Frank

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-03-09 18:48

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> gamut" og altså ikke sRGB, så skal man jo bruge farvestyrede programmer for

Øh, den forstår jeg ikke ??

Antyder du at hvis der er et TN panel i skærmen vil de nautomatisk vise
sRGB, og behøver ikke at kalibreres ??

Bo //

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-03-09 19:36

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Øh, den forstår jeg ikke ??
>
> Antyder du at hvis der er et TN panel i skærmen vil de nautomatisk vise
> sRGB, og behøver ikke at kalibreres ??

Nej, jeg antyder at det er svært at finde et ikke-TN panel, der ikke er wide
gamut (med ordentlig opløsning og til fornuftige penge), hvilket er det jeg
gerne vil have. (Måske vil jeg gerne have AdobeRGB, men jeg skal først blive
klog på det her med farvestyring.)

mvh Frank

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-09 20:38

Frank K. Jensen <frank2007-slet-dette-samt-Ârstal@indbakke.com> wrote:

> [...]
> gerne vil have. (Måske vil jeg gerne have AdobeRGB, men jeg skal først blive

Du vil gerne have et panel med så stort farverum som overhovedet muligt.
Og både OS og program skal være farvestyret ...

/thomas

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-03-09 22:02

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Du vil gerne have et panel med så stort farverum som overhovedet muligt.
> Og både OS og program skal være farvestyret ...

Det var selvfølgelig også min umiddelbare tanke, men vil jeg nu også det...?
Jeg er ikke professionel. Største delen, af de billeder jeg tager, bliver
ikke printet ud, men kun set på computer eller TV. Hvis man vil dele
billeder med andre (af dem jeg kender), skal de jo alligevel være i sRGB, og
hvis man vil se dem på et TV, må sRGB også være bedst. Så hvad får jeg
egentlig ud af en større gamut, ud over at jeg død og pine skal bruge
farvestyrede programmer?

mvh Frank