Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Registrering af fotos
Fra : Bent

Dato : 01-03-09 02:37

Hvis man gerne vil vide, hvordan noget ser ud, kan man søge efter
images
på både Google og Yahoo. Man skal her bruge et søgeord. Hvis man
f.eks. vil se, hvordan Tycho Brahe så ud, indtaster man 'Tycho Brahe'
og så dukker der en hel masse billeder op af Tycho Brahe. Men
man får som regel ikke noget at vide om, hvornår og hvor billedet var
taget. Hvis man gerne vil vide, hvordan Jelline-stenene ser ud, kan
man søge
på Jellinge-stenene'. Men deres udseende afhænger meget af den
vinkel,
man sr dem fra. Den kender man ikke.. Man kender ikke kameraaksens
kompasretning.

Trykte medier illustrerer ofte kriminalhistorier med fotos fra
gerningsstedet. Men viser billedet gerningsstedet, som det så ud på
gerningstidspunktet? Det ved man sjældent, for billedet kan værre
taget på et helt andet tidspunkt. Undertiden har billedet slet ikke
noge at gør med forbrydelsen. Det var således tilfældet med det
billede, B.T. bragte ved omtalen af voldtægtssagen i Vorbasse. Det
var
et modelfoto. (Hvilket dog også var angivet, hvis man kiggede efter.)

Et billede kan vise, hvordan Vadehavet ser ud. Men er det ved
højvzande
eller vd lavvande? Det ved man ikke, for man kender ikke tidspunktet
for optagelsen og kan derfor ikke få det opklaret ved opslag i
hydrografiske tabeller.

Et billede af indlandsisen er kun virkeligt interessant, hvis man
ved, hvornår det var taget.

I masser af tilfælde ville de være nyttigt at kende i det mindste
følgende parametre vedrørende et foto:

(1.) Datoen for optaglsen.
(2.) Kameraets position angivet ved længde- og breddegrader.
(3.) Kameraaksens kompasretning.

Når man betjener sig af digital foto og har GPs, skulle (1.) og (2.)
nemt kunne registrers automatisk ved optagelsen. (3.) skulle også
kunne lade sig gøre. Der findes vist allerede Nikon-kameraer med
indbygget magnetisk kompas.

Man vil så kunne lave et søgesystem på internettet, hvor man kan søge
efter fotos , som er taget inden for et bestemt tidsrum inden for et
bestemt geografisk område og i en bestemt retning..

Hvornår vil et sådant system mon være etableret?

Mvh
Bent Jensen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-03-09 11:12

On 2009-03-01 10:37:18 +0100, Bent <translat1168@yahoo.com> said:

> Hvornår vil et sådant system mon være etableret?

Det vil næppe komme, og hvis det kommer, så vil det blive meget
mangelfuldt, da mange proff. fotografer vælger at strippe de billeder
som de publicerer for EXIF-data, dette valg er i øvrigt begrundet i, at
EXIF-data åbner op for en unødig snagen i hans arbejdsmetoder, hvad han
foretager sig, og hvor han var på et givent tidspunkt.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-03-09 12:12

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> EXIF-data åbner op for en unødig snagen i hans arbejdsmetoder, hvad han
> foretager sig, og hvor han var på et givent tidspunkt.

Jeg er sikker på at det vil komme. Der er MANGE flere amatørfotografer
end der er "prof'er", og der skydes 1.000 gange flere amatørbilleder,
eller mange flere. Det er konsumfotograferne, der driver det, og i takt
med at der kommer GPS og kompas i alt flere konsumkameraer i løbet af de
kommende år, vil antallet af billeder "af den slags" eXplodere.

Det er yderst begrænset, hvor meget man kan lære af at studere
"prof'ernes" exif data. Det fortæller om hvilket grej, der er brugt, og
hvordan automatikken har valgt at belyse billederne. Og så selvfølgelig,
HVOR/HVORNÅR billedet er taget. Men fotografens evne til at se motiver,
arbejde kreativt med dem og lave sublim efterbehandling er mig bekendt
ikke en del af EXIF.

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-09 00:08

On 2009-03-01 12:11:35 +0100, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> said:

> [...]
> med at der kommer GPS og kompas i alt flere konsumkameraer i løbet af
> de kommende år, vil antallet af billeder "af den slags" eXplodere.

De enorme mængder feriebilleder fra turiststederne i Sydeuropa, og alle
knipserierne af højtiderne, snotnæser, fødselsdage, familiefester,
o.s.v. er næppe relvante i forhold til det spørgsmål, som er
udgangspunktet for denne tråd.

> [...]
> selvfølgelig, HVOR/HVORNÅR billedet er taget. Men fotografens evne til
> at se motiver, arbejde kreativt med dem og lave sublim efterbehandling

Proff. fotografer har en løbende produktion, hvor de dagligt tager
mange billeder, og hvis EXIF-data viser tid, dato, GPS koordinater og
kompasretning, så vil det jo være muligt at kortlægge fotografens liv
og færden.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-03-09 00:44

> [...]
>EXIF-data åbner op for en unødig snagen i hans arbejdsmetoder, hvad han
>foretager sig, og hvor han var på et givent tidspunkt.

Bare fordi man er paranoid kan der jo godt være nogen efter en??

Nå, men jeg synes det er synd - som lallende amatør nyder jeg at
studere EXIF data og "lære" hvordan og hvorledes.

Det er heldigvis meget få prof. jeg har studeret som har valgt at
strippe for EXIF - de fleste har heldigvis intet, at skjule.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Bent

Dato : 01-03-09 22:29

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> knipserierne af højtiderne, snotnæser, fødselsdage, familiefester,
> o.s.v. er næppe relvante i forhold til det spørgsmål, som er

Netop feriesnapshots tror jeg, der er betydelig interesse for blandt
folk, der skal tilrettelæggre deres ferie, De vil (hvis det var
muligt) søge f.eks. efter fotos taget i juli på Phuket for at få
opklaret, om det på det tidspunkt er overskyet, og hvordan ser der ud
i begge retninger på 2nd Road i Pattaya, hvor hotellet ligger. Og kan
man se stranden fra hotellet? Men de vil godt nok ikke betale for
billederner, kun se dem. Reklamebureauer, der skal lave reklamer for
rejsebureauer, hoteller osv. vil derimod ofte vælge at købe billeder
frem for selv at engagere en fotograf.

Mvh
Bent

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-09 15:01

On 2009-03-02 06:28:50 +0100, Bent <translat1168@yahoo.com> said:

> [...]
> billederner, kun se dem. Reklamebureauer, der skal lave reklamer for
> rejsebureauer, hoteller osv. vil derimod ofte vælge at købe billeder

Prøv at bruge Google Maps, ved masser søgninger får du også tilbudt
billeder fra det område du har søgt på, og de er helt præcist placeret
ved hjælp af GPS koordinater.
http://maps.google.dk/maps?f=q&source=s_q&hl=da&geocode=&ie=UTF8&layer=x&g=Kajakvej,+4040+Jyllinge,+Roskilde&ll=55.776718,12.085733&spn=0.033067,0.060339&z=14

Fra : Bent

Dato : 01-03-09 22:49

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> mange billeder, og hvis EXIF-data viser tid, dato, GPS koordinater og
> kompasretning, så vil det jo være muligt at kortlægge fotografens liv

Kan man nu det? Dataene angiver vel ikke - eller ikke nødvendigvis -
cameraets identitet? Og hvem gider gøre det? Jeg tror end ikke Told og
Skat vil være interesseret.. Men naturligvis må fotografen oplyse
billedbureauet om sin identitet, hvis nogen ønsker at købe billedet
efter at have fundet det ved søgning.

Forresten kan man allerede nogenlunde fastlægge en persons færden ved
hjælp af hans mobiltelefonopkald. Dataene er dog ikke tilgængelige for
offentligheden, men for politiet er de en Guds gave, når forbrydelser
skal opklares. Jeg husker, at Thorsen blev fældet bl.a. på grundlag af
mobiltelefondata.

Fra : Bent

Dato : 06-03-09 07:48

Niels Riis Ebbesen skrev>

> Prøv at bruge Google Maps, ved masser søgninger får du også tilbudt
> billeder fra det område du har søgt på, og de er helt præcist placeret
> [...]

Jeg har kigget på det. Man kan klikke på landkortet og få nogle
billeder frem, og for nogle af billederne er koordinaterne opgivet og
optagelsesdatoen. Men jeg har ikke kunnet finde ud af at søge efter
billeder inden for et bestemt område med koordinaterne opgivet. eller
efter billeder taget på et bestemt tidspunkt. Kompasretning er der
ikke noget af.

Det lykkedes mig at finde et billede fra Pattaya 2nd Road, men man kan
ikke se, hvilken retning det er taget i.

Den teknik, vi beskæftiger os med her, kaldes geolocation.
Digitalkameraerne Ricoh 500SE og Nikon Coolpix P6000 har indbygget GPS
og stempler billederne med koordinaterne for optagelsesstedet.

Mvh
Bent Jensen