Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Registrering af fotos
Fra : Bent

Dato : 01-03-09 02:27

Hvis mn gerne vil vide, hvordn noget ser ud, kan man søge efter images
på både Google og Yahoo.. Man skal her bruge et søgeord. Hvis man
f.eks. vil se, hvordan Tycho Brahe så ud, indtaster man 'Tycho Brahe'
og s'get. Så dukker der en hel masse billeder op af Tycho <brahe. Men
man får som regel ikke noget at vide om, hvornår og hvor billdet var
taget.

Hvis man gerne vil vide, hvordan Jelline-stenene ser ud, kan man søge
på Jellinge-stenene'. Men deres udseende afhænger meget af den vinkel,
man sr dem fra. Den kender man ikke.. Man kender ikke kameraaksens
kompasretning.

Trykte medier illustrerer ofte kriminalhistorier med fotos fra
gerningsstedet. Men viser billedet gerningsstedet, som det så ud på
gerningstidspunktet? Det ved man sjældent, for billedet kan værre
taget på et helt andet tidspunkt. Undertiden har billedet slet ikke
noge at gør med forbrydelsen. Det var således tilfældet med det
billede, B.T. bragte ved omtalen af voldtægtssagen i Vorbasse. Det var
et modelfoto. (Hvilket dog også var angivet, hvis man kiggede efter.)

Et billede kan vise, hvordan Vdehavet ser ud. Men er det ved højvzande
eller vd lavvande? Det ved man ikke, for man kender ikke tidspunktet
for optalelsen og kan derfor ikke få det opklaret ved opslag i
hydrografiske tabeller.

Et billede af indlandsisen er kun virkeligt interessant, hvis man
ved, hvornår det var taget.

I masser af tilfælde ville de være nyttigt at kende i det mindste
følgende parametre vedrørende et foto:

(1.) Datoen for optaglsen.
(2.) Kameraets position angivet ved længde- og breddegrader.
(3.) Kameraaksens kompasretning.

Når man betjener sig af digital foto og har GPs, skulle (1.) og (2.)
nemt kunne registrers automatisk ved optagelsen. (3.) skulle også
kunne lade sig gøre. Der findes vist allerede Nikon-kameraer med
indbygget magnetisk kompas.

Man vil så kunne lave et søgesystem på internettet, hvor man kan søge
efter fotos , som er taget inden for et bestemt tidsrum inden for et
bestemt geografisk område og i en bestemt retning..

Hvornår vil et sådant system mon være etableret?

Mvh
Bent Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-09 09:48

"Bent" <translat1168@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvornår vil et sådant system mon være etableret?

Hvor er det dejligt at bruge film. Det næste bliver vel, at
digitalkameraerne indsender billedet trådløst til en global database, uden
at brugeren ved det...

-Joachim

Fra : emjeppesen

Dato : 02-03-09 10:45

"J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> skrev:

>Det næste bliver vel, at
>digitalkameraerne indsender billedet trådløst til en global database, uden
>at brugeren ved det...

))

Hilsen emj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-09 14:54

On 2009-03-02 09:48:28 +0100, "J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum
com> said:

> Hvor er det dejligt at bruge film. Det næste bliver vel, at
> digitalkameraerne indsender billedet trådløst til en global database, uden
> at brugeren ved det...

Tja... om få år vil der nok komme nogle specielle kameraer målrettet
til pressebrug, som automatisk kan transmitere udvalgte billeder hjem
til redaktionen, men det vil ikke ske uden fotografens viden og
accept...
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Robert Piil

Dato : 02-03-09 15:02

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Tja... om få år vil der nok komme nogle specielle kameraer målrettet til
> pressebrug, som automatisk kan transmitere udvalgte billeder hjem til
> redaktionen, men det vil ikke ske uden fotografens viden og accept...

Jeg er enig i at frygten ikke er reel med dagens teknik, men...

Prøv at forestille dig, at Apple og Facebook fx smeltede sammen, så man
fik et kamera med i sin iPOD som autmagisk udvekslede oplysninger, så er
scenariet lige pludselig lidt mere relevant.

Næste indvending ville så være at man var da aldrig kunne finde på at
bruge den slags, på de betingelser, men både Facebooks udbredelse (på
trods af deres helt urimelige betingelser) og Apples succes (på trods af
deres egne lukkede formater og bindinger til andre services)
sandsynliggør at det ganske sikkert vil kunne få en stor udbredelse.

--
Robert Piil

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-09 15:20

On 2009-03-02 15:02:02 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> [...]
> af deres egne lukkede formater og bindinger til andre services)
> sandsynliggør at det ganske sikkert vil kunne få en stor udbredelse.

Der vil altid komme nogle hacks som gør, at man kan undgå nogle
uønskede funktioner, eller hacks som tilføjer de funktioner, som
leverandøren ikke ønskede vi skal ha'.

Kernen i MacOSX er FreeBSD, det er open source software, og det er vist
så langt væk fra et lukket format som man kan komme.

Og så er Apple's formater på ingen måde mere lukkede end Microsoft's
formater, forskellen er bare, at der altid har været flest
windåse-brugere, og derfor har de ikke bemærket at de i stor stil
anvender lukkede formater, som ikke er tilgængelige fra andre
platforme...

Fra : Robert Piil

Dato : 02-03-09 15:41

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Der vil altid komme nogle hacks som gør, at man kan undgå nogle uønskede
> funktioner, eller hacks som tilføjer de funktioner, som leverandøren
> ikke ønskede vi skal ha'.

Pointen er ikke hvad man kan undgå, men at flertallet i praksis sagtens
kan komme til at levere den slags data, uden helt selv at være klar over
hvorfor, eller overhovedet interessere sig for, hvad disse oplysninger
kunne bruges til.

> Kernen i MacOSX er FreeBSD, det er open source software, og det er vist
> så langt væk fra et lukket format som man kan komme.

Men iPhones, iPOD's etc kører vist ikke MacOSX og programmer som iTunes
er automagisk bundet til iTunes store.

> [...]
> windåse-brugere, og derfor har de ikke bemærket at de i stor stil
> anvender lukkede formater, som ikke er tilgængelige fra andre platforme...

Ja, MS er ikke bedre, nu valgte jeg bare et andet eksempel.

--
Robert Piil

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-03-09 15:19

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Tja... om få år vil der nok komme nogle specielle kameraer målrettet til
> pressebrug, som automatisk kan transmitere udvalgte billeder hjem til
> redaktionen, men det vil ikke ske uden fotografens viden og accept...

Både Canon og Nikon har haft muligheden med trådløst net til deres store
kameraer i en del år. Det kræver blot at der er trådløst net i nærheden.
Og det er der mange steder, hvor begivenhederne finder sted, som f.x.
Christiansborg, fodboldstadions etc.

Efterhånden som teknikken bliver billig, fylder "uendeligt" lidt og
næsten ikke bruger strøm, kommer det i alle kameraer. Så slipper man
også for at kortlæseren og løse ledninger.

MP3 afspiller finde allerede i Samsungs CL5 kamera
-det næste bliver vel at man indbygger en telefon i kameraet

Bo //

Fra : Bent

Dato : 02-03-09 20:48

J. Larsen wrote:

> Det næste bliver vel, at
> digitalkameraerne indsender billedet trådløst til en global database, uden
> at brugeren ved det...

Har man allerede. Det kaldes MMS. Men man bestemmer naturligvis selv,
om man vil afsende nogrt.

Mvh
Bent

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-09 09:03

> [...]
> at brugeren ved det...

Har man allerede. Det kaldes MMS. Men man bestemmer naturligvis selv,

Jeg er slet ikke i tvivl om, at det allerede kan lade sig gøre. Jeg forsøgte
blot at komme med en ironisk vurdering af, hvor langt overvågningssamfundet
kan gå. Ikke at mine digitale billeder kan have "interesse" for nogen...
Alt hvad der sendes af MMS kan i princippet blive logget uden vores
kendskab, og uden at det er lovligt. Det er lidt skræmmende. Hvis man vil se
spøgelser, er de over alt.

-Joachim

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-03-09 09:34

On 2009-03-03 09:02:47 +0100, "J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum
com> said:

> Alt hvad der sendes af MMS kan i princippet blive logget uden vores
> kendskab, og uden at det er lovligt.

kan... alt hvad du foretager dig med din mobiltelefon og din computer
bliver logget, og logfilerne bliver gemt i et år, og med terrorloven i
hånden kan PET gå til din tele/internetudbyder og få udleveret alt det
der er logget om dig.

> Det er lidt skræmmende. Hvis man vil se
> spøgelser, er de over alt.

Det er ikke spøgelser, overvågningssamfundet er på mange områder en
alle steds nærværende realitet, det er faktisk lykkedes politikerne at
få alm. lovlydig borgere til at tro på, at det er nødvendigt at
overvåge dem, for så er de beskyttet mod terrorisme.