Den lille ole med para....
Fra : Kim Larsen

Dato : 29-07-01 00:38

Hej alle sammen

Af en eller anden grund har min lille datter på 5 mdr. taget melodien " Den
lille ole med paraplyen" til sig i sådan en grad, at den kan stoppe ethver
optræk til gråd ( I øvrigt meget dejligt

Men udover første vers, kender vi ikke mere af sangen og DET er ved at være
lidt ensformigt.

Kan gruppen hjælpe med resten ?

Kim

--
Http://www.Rejsebeskrivelser.dk kommer pr. 1-8-2001 i en ny og
superopdateret udgave. Nu med 1000vis af rejsebeskrivelser og rejserelevante

Fra : Louby

Dato : 29-07-01 01:48

"Kim Larsen" <webpoint@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> optræk til gråd ( I øvrigt meget dejligt
>
> Men udover første vers, kender vi ikke mere af sangen og DET er ved at

Den lille Ole med paraplyen,
ham kender alle småfolk i byen,
hver lille pige, hver lille dreng,
han genner skælmsk i sin lille seng.

Dog vil han først paraplyen brede
og uskylds hygge om lejet sprede,
da vil i drømme den lille fyr
fortælle dejlige eventyr.

Han kan fortælle om stjerner klare,
om himlens hellige engleskare,
og om den yndige milde fe,
som alle børn vil så gerne se.

Mvh Louby

Fra : Kim Larsen

Dato : 29-07-01 09:38

Mange mange tak !

Nu en endnu gladere far - Hvor er børn dog dejlige sådan en søndag morgen !

Kim'

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 29-07-01 17:09

Sidste vers som man godt kan få lidt dårlig smag i munden af :

-og har om dagen du artig været
og sødt din fader og moder æret,
så vil i drømme den lille fyr
fortælle dejlige eventyr.

To andre melodier, der her i huset har gjort underværker, er :

-Stille hjerte sol går ned
-Månemanden ( den med Shubberne, men der er teksten ikke børneegnet).

Venlig hilsen ,og bliv endelig ved med at synge, det gør det meget lettere
for barnet at lære at læse og skrive.Nina.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 01-08-01 09:32

In article <3b6434e5$0$51808$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "Hald &
Nielsen" <hald-nielsen@privat.dk> wrote:

>Sidste vers som man godt kan få lidt dårlig smag i munden af :
>

>-og har om dagen du artig været
> og sødt din fader og moder æret,
> så vil i drømme den lille fyr
> fortælle dejlige eventyr.

Jeg er en smule forbløffet - er der ingen af jer der har DE SMÅ SYNGER;
eller tror I bare I kan huske sangen?

Ikke at jeg absolut er sikker på at DSS er autoritativ mht teksten, men
jeg tror det er tæt på.

[...]

Og har om dagen de artig været
og kærligt fader og moder æret,
da kan så glade til sengs de gå
og drømme sødt om Guds engle små.

(Mel.: O. Jacobsen; Tekst: Peter Lemche.)

Jeg kan ikke se hvorfor dette sidste vers skulle give nogen dårlig smag i
munden, især ikke den korrekte version. Og så er jeg endda ateist!

Er der noget galt i at elske og ære hinanden, eller i at være artig?

-Lasse

Fra : Uffe Holst

Dato : 01-08-01 21:32

In an article of 1 Aug 2001 Lasse Hillerøe Petersen wrote:

> Jeg kan ikke se hvorfor dette sidste vers skulle give nogen dårlig smag i
> munden, især ikke den korrekte version. Og så er jeg endda ateist!

Jeg har faktisk et femte og sidste vers, men om det også blot er et
"uofficielt" ved jeg ikke:

Og når om morgenen solen skinner,
da vågner de med små røde kinder,
og takke Gud for, hvad de har drømt,
og kysse fader og moder ømt.

--
Uffe Holst

Fra : Aagaard

Dato : 01-08-01 11:27

"Hald & Nielsen" <hald-nielsen@privat.dk> skrev:

> [...]
>
> Venlig hilsen ,og bliv endelig ved med at synge, det gør det meget lettere
> for barnet at lære at læse og skrive.Nina.

Hej Nina
Hvorfor skulle man få lidt dårlig smag i munden af det vers?

Mvh.
Aagaard
--
http://ditte-marie.dk - Vores dejlige baby på 6 mdr.

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 02-08-01 15:22

Hej Aagaard.
Hvis du synes det er OK kun at belønne børnene med dejlige drømme hvis de
har været artige så behøver du ikke at få dårlig smag i munden, men jeg
mener ikke det er rigtigt at lære børn at man får onde drømme hvis man ikke
opfører sig som der kræves af en. Søvnen og drømmen skal for mine børn være
et fristed hvor de rigtig kan slappe af og putte under dynen, derfor er
vores senge heller aldrig blevet brugt til straf.

Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 05-08-01 16:40

In article <3b6961b4$0$278$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "Hald &
> [...]

>et fristed hvor de rigtig kan slappe af og putte under dynen, derfor er
>vores senge heller aldrig blevet brugt til straf.

Nu er dette måske ikke en gruppe til tekstfortolkning, men jeg synes du
vælger en forkert tolkning. Verset taler jo ikke om at straffe uartige
børn, men - muligvis - om at "belønne" artige. Belønner eller roser du
heller ikke dine børn af og til?

Jeg formoder du heller ikke bryder dig om Spørge-Jørgen?

Jeg mener godt man kan skelne mellem hvad der er virkelighed og hvad der
er sangtekst, og ser heller intet problem i at Spørge-Jørgen "fik smæk",
selv om jeg fuldt ud deler den holdning at man ikke skal slå eller på
nogen anden måde straffe børn med vold, fysisk eller psykisk. Men politisk
korrekthed hører ikke hjemme nogen steder, og altså efter min mening
heller ikke i børneværelset.

-Lasse

Fra : Aagaard

Dato : 05-08-01 20:25

> [...]
> et fristed hvor de rigtig kan slappe af og putte under dynen, derfor er
> vores senge heller aldrig blevet brugt til straf.

Hej Nina
Jeg mener du tolker 'omvendt' på vegne af dit barn. Verset taler ikke om
uartige børn, men om artige børn.
Drømmene kan vi ikke styre, men det er rigtigt at vi ikke skal mane uhyrer
og monstre frem for vore børn, så får de sandsynligvis dårlige drømme ... og
tør måske slet ikke falde i søvn. De dårlige drømme med mareridt får vi alle
på et eller andet tidspunkt, og så skal vi selvfølgelig være der for
børnene.
Jeg er helt enig i at sengene ikke skal bruges til straf.

Med venlig hilsen
Aagaard
--
http://ditte-marie.dk - Vores dejlige webbaby på 6 mdr.