|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Diesel til kortere ture? Fra : Brian Mørch
 | 
 Dato :  03-03-09 10:53
 | 
 |  | Når snakken falder på biler og især på debatten omkring benzin/diesel, hører
 man tit folk snakke om at man minimum skal køre en små 25000 km årligt for
 at det skal kunne svare sig at køre på diesel. Udover unødigt slid på
 motoren, går jeg ud fra at man i særdeleshed mener økonmisk.
 
 Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
 hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre diesel
 og jeg tænker lidt på om en familie med et kørselsbehov (dagligt småture og
 i ny og næ en længere tur (50km+)) på en 15000-20000km årligt, vil kunne
 argumentere fornuftigt for køb af en diesel. Motoren vil jo sode til, hvis
 den ikke bliver ordentligt "brændt" igennem.
 Men hvad nu hvis bilen har monteret en form for motorvarmer? Vil det i
 teorien ikke bortfeje enhver tvivl om, at en diesel godt kan bruges til
 overnævnte familie?
 
 Mvh
 Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mikael (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael
 | 
 Dato :  03-03-09 03:12
 | 
 |  | On 3 Mar., 10:52, "Brian Mørch" <juggern...@streetbike.dk> wrote:
 
 > Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
 > hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre diesel
 > og jeg tænker lidt på om en familie med et kørselsbehov (dagligt småture og
 > i ny og næ en længere tur (50km+)) på en 15000-20000km årligt, vil kunne
 > argumentere fornuftigt for køb af en diesel. Motoren vil jo sode til, hvis
 > den ikke bliver ordentligt "brændt" igennem.
 > Men hvad nu hvis bilen har monteret en form for motorvarmer? Vil det i
 > teorien ikke bortfeje enhver tvivl om, at en diesel godt kan bruges til
 > overnævnte familie?
 
 Den store ulempe ved diesel er at de er længere om at blive varme,
 derfor vil du om vinteren ved småture aldrig få en driftsvarm bil, det
 er jo i sig selv ikke særligt fedt at sidde og fryse i sin egen bil.
 Man kan sagtens montere en motorvarmer og på den måde starte med en
 lun bil, men som hoved regel skal bilen kører lige så lang tid som
 varmeren for ikke at dræne batteriet, derfor kan du hurtigt løbe ind i
 problemer hvis du har varmeren til at kører 30min inden du starter og
 så kører 15min på arbejde.
 
 Men du må ud og prøve dig frem, nogen er bedre til at varme op end
 andre, nogen er også født med en tilskudsvarmer, få at få lidt
 hurtigere varme i kabinen.
 Med omkring 20.000km om året turde jeg godt købe en diesel.
 
 Mikael
 
 
 |  |  | 
  Fly Christensen (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fly Christensen
 | 
 Dato :  03-03-09 12:03
 | 
 |  | On Tue, 3 Mar 2009 10:52:46 +0100, "Brian Mørch"
 <juggernaut@streetbike.dk> wrote:
 
 >Når snakken falder på biler og især på debatten omkring benzin/diesel, hører
 >man tit folk snakke om at man minimum skal køre en små 25000 km årligt for
 >at det skal kunne svare sig at køre på diesel. Udover unødigt slid på
 >motoren, går jeg ud fra at man i særdeleshed mener økonmisk.
 
 Hvornår en diesel kan betale er meget afhængigt af mærke og model. ADAC
 havde for et par år siden en artikel, hvor de undersøgte, hvornår en
 diesel bedre kunne betale sig end en bensinbil.  ved nogle
 mærke-model-kombinationer kunne det allerede betale sig ved 10.000 om
 året. Ved andre skulle der køres over 50.000 om året.
 
 Fly
 
 
 |  |  | 
  Henrik B. (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  03-03-09 16:17
 | 
 |  | 
 
            "Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i meddelelsen 
 news:49acfdf0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden, 
 > hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre 
 > diesel
 Fordi?
 -- 
http://www.rescue-saab.com/en
http://www.saabklub.dk/ |  |  | 
  Tom (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  03-03-09 17:38
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:49ad49fa$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > "Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i meddelelsen
 > news:49acfdf0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
 >> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre
 >> diesel
 >
 > Fordi?
 
 Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave
 omdrejninger
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ivan Madsen (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  03-03-09 18:04
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 3 Mar 2009 17:37:54 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
 wrote:
 >
 >"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 >news:49ad49fa$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> "Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i meddelelsen 
 >> news:49acfdf0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>
 >>> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden, 
 >>> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre 
 >>> diesel
 >>
 >> Fordi?
 >
 >Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave 
 >omdrejninger
 Moderne turbodiesel giver generelt en meget afslappet kørsel, fordi
 der er "nogen hjemme" helt fra lave omdrejninger. Det er i mine øjne
 rart. 
 Men hvis man kan lide at skifte gear og sparke til den er en benzin
 16V sagen   ) For en diesel (det store flertal) taber pusten relativt
 tidligt i den leg. 
            
             |  |  | 
    Ukendt (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  03-03-09 18:18
 | 
 |  |  |  |  | 
     Klaus D. Mikkelsen (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  03-03-09 18:18
 | 
 |  |  |  |  | 
     Ivan Madsen (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  03-03-09 18:32
 | 
 |  | On Tue, 3 Mar 2009 18:17:51 +0100, Orla Pedersen
 <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
 
 >On Tue, 03 Mar 2009 18:04:05 +0100, Ivan Madsen wrote:
 >
 >> Moderne turbodiesel giver generelt en meget afslappet kørsel, fordi
 >> der er "nogen hjemme" helt fra lave omdrejninger.
 >
 >Hvordan kan man tale om "lave" omdrejninger ved 50% af redline ?
 
 Puntoen trækker som en bjørn fra 1100 - er selvfølgelig ikke meget
 bevendt over 3500, men 4500 o/min max.
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (07-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-03-09 08:21
 | 
 |  | 
 "Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:0koqq4p2s7l32kd1pe31lt6n3t4ptns140@4ax.com...
 > Men hvis man kan lide at skifte gear og sparke til den er en benzin
 > 16V sagen   ) For en diesel (det store flertal) taber pusten relativt
 > tidligt i den leg.
 Men en diesel har vel så momentet hvor
 den kan 'rykke fra' en benziner ??
 Eller kan en benzin 'altid' trække
 fra eller følge med en diesel ??
 Det handler blot om at gear ned ?
 Vildt spørgsmål..derfor frem med tallene.,o) 
            
             |  |  | 
   Klaus D. Mikkelsen (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  03-03-09 18:14
 | 
 |  | 
 
            Tom skriver:
 > 
 > Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave
 > omdrejninger
 Altså er det ikke dielsebiler man kan lide at køre - men turbobiler.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
    Ivan Madsen (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  03-03-09 18:34
 | 
 |  | On Tue, 03 Mar 2009 18:13:43 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
 <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
 
 >Tom skriver:
 >>
 >> Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave
 >> omdrejninger
 >
 >Altså er det ikke dielsebiler man kan lide at køre - men turbobiler.
 >
 
 Det kan være, du har ret - udvalget af turbo-benzinere udenfor
 "sports-modeller" har jo hidtil været ret begrænset, men der kommer
 flere og flere med tilsyneladende ret "behagelige" momentkurver.
 
 
 |  |  | 
     Klaus D. Mikkelsen (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  03-03-09 22:11
 | 
 |  | 
 
            Ivan Madsen skriver:
 > 
 > Det kan være, du har ret - udvalget af turbo-benzinere udenfor
 > "sports-modeller" har jo hidtil været ret begrænset, men der kommer
 > flere og flere med tilsyneladende ret "behagelige" momentkurver.
 Omend SÅB næppe kan kaldes de fleste af deres biler for "sportsmodeller"
 og VAG's 1,8T har været her omend meget længe, er det rigtigt.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
   Brian Mørch (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Mørch
 | 
 Dato :  03-03-09 18:33
 | 
 |  | 
 
 > Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave
 > omdrejninger
 >
 > --
 
 Præcis :)
 
 
 
 
 |  |  | 
    Henrik B. (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  03-03-09 21:31
 | 
 |  | 
 
            "Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i meddelelsen 
 news:49ad69cd$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >
 >> Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave 
 >> omdrejninger
 >>
 >> --
 >
 > Præcis :)
 Ergo skyldes din glæde ikke brændstoffets art, men teknologien...
 -- 
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/ |  |  | 
    Klaus D. Mikkelsen (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  03-03-09 22:12
 | 
 |  |  |  |  | 
     Brian Mørch (04-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Mørch
 | 
 Dato :  04-03-09 05:57
 | 
 |  | 
 
 > Hvad er der så til hinder i at købe en lille turbobenziner og spare
 > halvdelen i grøn ejer afgift ?
 >
 >
 Umiddelbart kunne jeg forestille mig at den måske vil være dyrere. Vi leder
 efter en bil som er fra 06/07 med et absolut loft på 230000,- Og gerne
 mindre.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Klaus D. Mikkelsen (04-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  04-03-09 06:12
 | 
 |  |  |  |  | 
       Brian Mørch (04-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Mørch
 | 
 Dato :  04-03-09 19:19
 | 
 |  |  |  |  | 
        Klaus D. Mikkelsen (04-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  04-03-09 21:27
 | 
 |  |  |  |  | 
         Klaus G. (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  05-03-09 06:28
 | 
 |  |  |  |  | 
          Klaus D. Mikkelsen (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  05-03-09 06:30
 | 
 |  | 
 
            "Klaus G." skriver:
 > 
 > Og hvis man ikke er til den type barnevogn der? :)
 Så finder man en af de andre typer der også er plads til.
 For mig er en stationcar første skridt mod en "Flutecontainer".
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
           Anders Majland (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  05-03-09 15:43
 | 
 |  | 
 
            > Så finder man en af de andre typer der også er plads til.
 > For mig er en stationcar første skridt mod en "Flutecontainer".
 Hvis dermed mener berlingo/partner/kangoo med flere så er de i nyeste 
 aftapning da ved at minde om personbiler    Nej en stationcar køber man når man har behov for en "børnecontainer" men 
 hellere vil give 100.000kr mere for at løse opgaven i en bil der er 
 behageligere at køre i   .
 Vi var ud for en citroen sælger i hobro der _ville_ sælger også en berlingo 
 selvom vi var der for at se på en C5 st.car ...
 Skulle vi have ny bil dd ville jeg da overveje en prøvetur i en ny 
 berlingo/partner for at se hvad der er sket på området. En c4 grand picasso 
 var for stor og flydende - Der er ellers god plads til flutes hvis man slår 
 3' række sammen    -- 
 anders dot majland at jyde dot dk
 2007 Citroen C5 Weekend 1.6 HDi Elegance << ikke købt i hobro 
            
             |  |  | 
            Henrik B. Schmidt (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B. Schmidt
 | 
 Dato :  05-03-09 16:40
 | 
 |  | 
 
            Anders Majland <See.Signature@Address.invalid> skrev:
 >> For mig er en stationcar første
 >>skridt mod en "Flutecontainer".
 >
 >Hvis dermed mener
 >berlingo/partner/kangoo med flere så
 >er de i nyeste 
 >aftapning da ved at minde om
 >personbiler    Øh, neeeeeeeeeeeeejjjjjj.....!!!!!     M.v.h.
            
             |  |  | 
            Henrik B. Schmidt (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B. Schmidt
 | 
 Dato :  05-03-09 16:40
 | 
 |  | 
 
            Anders Majland <See.Signature@Address.invalid> skrev:
 >> For mig er en stationcar første
 >>skridt mod en "Flutecontainer".
 >
 >Hvis dermed mener
 >berlingo/partner/kangoo med flere så
 >er de i nyeste 
 >aftapning da ved at minde om
 >personbiler    Øh, neeeeeeeeeeeeejjjjjj.....!!!!!     M.v.h.
            
             |  |  | 
            KASO (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  05-03-09 22:40
 | 
 |  | 
 "Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen 
 news:49afe4dc$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Så finder man en af de andre typer der også er plads til.
 >> For mig er en stationcar første skridt mod en "Flutecontainer".
 >
 > Hvis dermed mener berlingo/partner/kangoo med flere så er de i nyeste 
 > aftapning da ved at minde om personbiler    >
 > Nej en stationcar køber man når man har behov for en "børnecontainer" men 
 > hellere vil give 100.000kr mere for at løse opgaven i en bil der er 
 > behageligere at køre i   .
 >
 > Vi var ud for en citroen sælger i hobro der _ville_ sælger også en 
 > berlingo selvom vi var der for at se på en C5 st.car ...
 >
 > Skulle vi have ny bil dd ville jeg da overveje en prøvetur i en ny 
 > berlingo/partner for at se hvad der er sket på området. En c4 grand 
 > picasso var for stor og flydende - Der er ellers god plads til flutes hvis 
 > man slår 3' række sammen    >
 Jeg kom forbi en C3 Picasso idag - den kunne også være et fornuftigt 
 kompromis. 
            
             |  |  | 
   Ukendt (07-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-03-09 08:19
 | 
 |  | 
 "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:49ad5ce2$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:49ad49fa$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> "Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i meddelelsen 
 >> news:49acfdf0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>
 >>> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden, 
 >>> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre 
 >>> diesel
 >>
 >> Fordi?
 >
 > Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave 
 > omdrejninger
 Jeg synes det ville være federe, hvis der kom nogle
 tal på bordet mht. mellemacc. og 0-100 tiderne.
 Det kan man bedre forholde sig til, istedet for
 de lovprisninger om, at "min bil er pissehurtig 30-80
 fordi det er en diesel med kæmpe moment" osv...
 De gamle har en 120 HK Alfa 146 som godt
 vil ha' vindinger, og en fræk nedgearing til 3.
 kan sikkert nok matche en dieselhakker
 i 'mellemaccelerationerne' hvis den for lov..eller ??
 Så derfor..frem med tallene.   |  |  | 
    Tom (07-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  07-03-09 09:42
 | 
 |  | 
 ">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse 
 news:49b21ff5$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 > news:49ad5ce2$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>
 >> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 >> news:49ad49fa$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>> "Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i meddelelsen 
 >>> news:49acfdf0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>>
 >>>> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden, 
 >>>> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre 
 >>>> diesel
 >>>
 >>> Fordi?
 >>
 >> Så kan det vel kun skyldes momentet som turboen giver ved især lave 
 >> omdrejninger
 >
 > Jeg synes det ville være federe, hvis der kom nogle
 > tal på bordet mht. mellemacc. og 0-100 tiderne.
 > Det kan man bedre forholde sig til, istedet for
 > de lovprisninger om, at "min bil er pissehurtig 30-80
 > fordi det er en diesel med kæmpe moment" osv...
 >
 > De gamle har en 120 HK Alfa 146 som godt
 > vil ha' vindinger, og en fræk nedgearing til 3.
 > kan sikkert nok matche en dieselhakker
 > i 'mellemaccelerationerne' hvis den for lov..eller ??
 >
 > Så derfor..frem med tallene.   Et oliefyr behøver slet ikke være hurtigere end en benziner i mellemacc., 
 forskellen er ofte bare at man ikke skal skifte så meget gear med turbo som 
 uden.
 Jeg forudsætte selvf. at oliefyret er med turbo og benzineren er uden.
 ...
 Tom
            
             |  |  | 
     Ukendt (07-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-03-09 10:16
 | 
 |  | 
 "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:49b2336f$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > ">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse
 
 >> De gamle har en 120 HK Alfa 146 som godt
 >> vil ha' vindinger, og en fræk nedgearing til 3.
 >> kan sikkert nok matche en dieselhakker
 >> i 'mellemaccelerationerne' hvis den for lov..eller ??
 
 
 > Et oliefyr behøver slet ikke være hurtigere end en benziner i mellemacc.,
 > forskellen er ofte bare at man ikke skal skifte så meget gear med turbo
 > som uden.
 > Jeg forudsætte selvf. at oliefyret er med turbo og benzineren er uden.
 
 
 Hvor langsom er en TDI 1.9 eks. modsat en Alfa 2.0 benzin ??
 Både 0-100 og fra 60-130 op gennem gearene eks. ??
 Har dieselfolket grund til denne 'succes' hvis endelige det gælder ?
 
 -eller handler det blot om 'færre gearskift' som værende et
 kvalitetsstempel i sig selv ?
 
 
 
 
 |  |  | 
      Klaus D. Mikkelsen (07-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  07-03-09 10:45
 | 
 |  | 
 
            ">> Eque <<" skriver:
 > 
 > Hvor langsom er en TDI 1.9 eks. modsat en Alfa 2.0 benzin ??
 > Både 0-100 og fra 60-130 op gennem gearene eks. ??
 > Har dieselfolket grund til denne 'succes' hvis endelige det gælder ?
 > 
 > -eller handler det blot om 'færre gearskift' som værende et
 > kvalitetsstempel i sig selv ?
 Den der er hurtigst er den der har flest HK til rådighed i det
 omdrejningsområde der skal bruges til opgaven.
 Tager man en 150 HK's Alfa og lader den dreje som en gal, vil den til
 enhver tid trække fra en diesel med maks 130HK. Den har jo 20HK mere at
 gøre godt med.
 Begynder vi så at "dovne den" og ikke vil skifte gear er det stadigvæk
 den med flest HK til rådighed i det brugte omdrejningsområde der er
 hurtigtst. Har en motor et højt drejningsmoment ved lave omdrejninger
 heraf have flere HK til rådighed.
 Nogen er syge med at skifte gear, andre kan lide at bilen kan skifte
 hastighed uden at man skal skifte gear hele tiden.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
  Martin Johansen [600~ (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  03-03-09 18:08
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 3 Mar 2009 16:17:13 +0100, "Henrik B."
 <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
 >"Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i meddelelsen 
 >news:49acfdf0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden, 
 >> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre 
 >> diesel
 >
 >Fordi?
 Fordi en benziner uden turbo er ret "død" ved lave omdrejninger. 
 Hvorfor spørger du om noget du godt selv ved??    -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk |  |  | 
   Henrik B. (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  03-03-09 21:32
 | 
 |  | 
 
            "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen 
 news:9uoqq4ho0vcqltq4eis8ha1nn9qlomu8ud@4ax.com...
 >>> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
 >>> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre
 >>> diesel
 >>
 >>Fordi?
 >
 > Fordi en benziner uden turbo er ret "død" ved lave omdrejninger.
 >
 > Hvorfor spørger du om noget du godt selv ved??    Fordi det stadig er en udbredt (fejl-)opfattelse at det selve dieselens 
 skyld at der er masser af moment....
 -- 
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/ |  |  | 
    Martin Johansen [600~ (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  03-03-09 21:57
 | 
 |  | 
 >Fordi det stadig er en udbredt (fejl-)opfattelse at det selve dieselens 
 >skyld at der er masser af moment....
 Jeg håber det ikke... i så fald skulle de prøve en diesel uden
 turbo... gaaaaaaaaaaab
 -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk |  |  | 
     Ivan Madsen (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  03-03-09 22:20
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 03 Mar 2009 21:57:04 +0100, "Martin Johansen [6000]"
 <martinlj@tiscali.dk> wrote:
 >
 >>Fordi det stadig er en udbredt (fejl-)opfattelse at det selve dieselens 
 >>skyld at der er masser af moment....
 >
 >Jeg håber det ikke... i så fald skulle de prøve en diesel uden
 >turbo... gaaaaaaaaaaab
 naah, de er dog vågne lidt tidligere end især tidlige 16V'er
 benzinere. Kan da godt huske Corolla 1.8 D fra '85 - den kunne da fint
 køres uden at sprænge omdrejningstælleren. Erindrer også jeg var ved
 at blive påkørt med en Escort 1.6 16V fordi jeg fejlagtigt troede den
 kunne "fra bund" - det kunne den ikke men fra 2500 o/min og op - yes!
 den var der!!    (squtte sjovt at luske over i et venstresving med
 bilen fuld og have en tudende taxa lige om bagskærmen fordi øget ikke
 gad før 2500 o/min)
            
             |  |  | 
      Martin Johansen [600~ (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  03-03-09 22:24
 | 
 |  | 
 >naah, de er dog vågne lidt tidligere end især tidlige 16V'er
 >benzinere. 
 Jeg synes generelt de snorksover    -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk |  |  | 
      KASO (04-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  04-03-09 07:04
 | 
 |  | 
 "Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:ui7rq455f7vqu78s17i0h5jarrlhd68htr@4ax.com...
 > On Tue, 03 Mar 2009 21:57:04 +0100, "Martin Johansen [6000]"
 > <martinlj@tiscali.dk> wrote:
 >
 >>
 >>>Fordi det stadig er en udbredt (fejl-)opfattelse at det selve dieselens
 >>>skyld at der er masser af moment....
 >>
 >>Jeg håber det ikke... i så fald skulle de prøve en diesel uden
 >>turbo... gaaaaaaaaaaab
 >
 >
 > naah, de er dog vågne lidt tidligere end især tidlige 16V'er
 > benzinere. Kan da godt huske Corolla 1.8 D fra '85 - den kunne da fint
 > køres uden at sprænge omdrejningstælleren. Erindrer også jeg var ved
 > at blive påkørt med en Escort 1.6 16V fordi jeg fejlagtigt troede den
 > kunne "fra bund" - det kunne den ikke men fra 2500 o/min og op - yes!
 > den var der!!    (squtte sjovt at luske over i et venstresving med
 > bilen fuld og have en tudende taxa lige om bagskærmen fordi øget ikke
 > gad før 2500 o/min)
 Heldigvis kan det laves bedre. Vi havde en Mégane Coupé 1.6 16V - den trak 
 godt allerede fra 15-1600 rpm - ikke helt som vores turbodiesel, der trækker 
 stort set fra tomgang - men pænt. Jeg har dog også prøvet en Civic 1.8 af 
 nyeste type - den var trods 30 hk mere temmeligt bovlam til den fik nogle 
 omdrejninger - så det er ikke alle, der har lært det endnu. 
            
             |  |  | 
     N/A (16-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N/A
 | 
 Dato :  16-03-09 21:44
 | 
 |  | 
 
 
 |  |  | 
   N/A (16-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N/A
 | 
 Dato :  16-03-09 21:44
 | 
 |  | 
 
 
 |  |  | 
  Leif Langgaard (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leif Langgaard
 | 
 Dato :  03-03-09 17:04
 | 
 |  | 
 
            "Brian Mørch" <juggernaut@streetbike.dk> skrev i en meddelelse 
 news:49acfdf0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Når snakken falder på biler og især på debatten omkring benzin/diesel, 
 > hører man tit folk snakke om at man minimum skal køre en små 25000 km 
 > årligt for at det skal kunne svare sig at køre på diesel. Udover unødigt 
 > slid på motoren, går jeg ud fra at man i særdeleshed mener økonmisk.
 >
 > Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden, 
 > hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre 
 > diesel og jeg tænker lidt på om en familie med et kørselsbehov (dagligt 
 > småture og i ny og næ en længere tur (50km+)) på en 15000-20000km årligt, 
 > vil kunne argumentere fornuftigt for køb af en diesel. Motoren vil jo sode 
 > til, hvis den ikke bliver ordentligt "brændt" igennem.
 > Men hvad nu hvis bilen har monteret en form for motorvarmer? Vil det i 
 > teorien ikke bortfeje enhver tvivl om, at en diesel godt kan bruges til 
 > overnævnte familie?
 >
 Underligt, håndværkernes varevogne som opererer mest i byerne, gælder der 
 særlige regler for sod/sammenbrænding af deres motorer?
 Eller beviser det bare at diesler nok holder til mere en rygtet siger?
 Mersliddet, kompenseres det ikke ved at motorerne ved optimale betingelser 
 let kører fra 5- 800.000km eller mere?
 -- 
 Langgaard
www.megapixels.dk Windows låses op hvis du har glemt koden, uden tab af data, send en mail!
            
             |  |  | 
  Niels Bengaard (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  03-03-09 18:37
 | 
 |  | >> Når snakken falder på biler og især på debatten omkring benzin/diesel,
 >> hører man tit folk snakke om at man minimum skal køre en små 25000 km
 >> årligt for at det skal kunne svare sig at køre på diesel. Udover unødigt
 >> slid på motoren, går jeg ud fra at man i særdeleshed mener økonmisk.
 >>
 >> Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
 >> hvordan ser det så ud? Rent personligt har jeg stor glæde ved at køre
 >> diesel og jeg tænker lidt på om en familie med et kørselsbehov (dagligt
 >> småture og i ny og næ en længere tur (50km+)) på en 15000-20000km årligt,
 >> vil kunne argumentere fornuftigt for køb af en diesel. Motoren vil jo
 >> sode til, hvis den ikke bliver ordentligt "brændt" igennem.
 >> Men hvad nu hvis bilen har monteret en form for motorvarmer? Vil det i
 >> teorien ikke bortfeje enhver tvivl om, at en diesel godt kan bruges til
 >> overnævnte familie?
 >>
 >
 > Underligt, håndværkernes varevogne som opererer mest i byerne, gælder der
 > særlige regler for sod/sammenbrænding af deres motorer?
 >
 > Eller beviser det bare at diesler nok holder til mere en rygtet siger?
 >
 > Mersliddet, kompenseres det ikke ved at motorerne ved optimale betingelser
 > let kører fra 5- 800.000km eller mere?
 
 Håndværker varevogne har måske 100-120 hk på en 2.5 liters turbodiesel, eks.
 Toyota Hiace, motorerne er som regel forholdsvis lavteknologi med lav
 ydelse. Så de er slet ikke sammenlignelige med person dieselmotorer.
 Men slid ville jeg også se stort på.
 
 Mvh Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
   Klaus G. (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  03-03-09 20:49
 | 
 |  | 
 
            > Håndværker varevogne har måske 100-120 hk på en 2.5 liters turbodiesel, 
 > eks. Toyota Hiace, motorerne er som regel forholdsvis lavteknologi med lav 
 > ydelse. Så de er slet ikke sammenlignelige med person dieselmotorer.
 > Men slid ville jeg også se stort på.
 Jeps.
 Se bare den her øse:
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1128457.ece "Konceptbilen har 170 hk 1,6 liter turbodieselmotor", er man så ikke snart 
 ved at pine en motor for meget? :)
 -- 
 Klaus G.  // Seth-Enoch  //  SukkerFri
www.seth-enoch.dk |  |  | 
    Henrik B. (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  03-03-09 21:34
 | 
 |  |  |  |  | 
     Preben Riis Sørensen (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  03-03-09 23:56
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev
 >
 > Lige nøjagtig d´n bil har været debateret i en tidligere tråd. Det er som
 > sædvanlig EB som snork bobler i timen, eftersom der er tale om en
 > 1,6-liter's turbo-benziner...
 
 Men er der så nogen der kan/tør berette om forbruget, hvis sådan en tingest
 bliver sat til at bestille noget?
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 Preben@esenet.dk
 
 
 
 
 |  |  | 
      KASO (04-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  04-03-09 07:06
 | 
 |  | 
 "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen
 news:49adb59c$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev
 >>
 >> Lige nøjagtig d´n bil har været debateret i en tidligere tråd. Det er som
 >> sædvanlig EB som snork bobler i timen, eftersom der er tale om en
 >> 1,6-liter's turbo-benziner...
 >
 > Men er der så nogen der kan/tør berette om forbruget, hvis sådan en
 > tingest bliver sat til at bestille noget?
 
 Sandsynligvis noget lavere end en 2.0 med samme ydelse (uden respirator).
 
 
 
 |  |  | 
     Armand (23-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  23-03-09 20:57
 | 
 |  | 
 
            Henrik B. skrev:
 > "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 > news:49ad8999$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
 > 
 >> Se bare den her øse:
 >> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1128457.ece >> "Konceptbilen har 170 hk 1,6 liter turbodieselmotor", er man så ikke 
 >> snart ved at pine en motor for meget? :)
 > 
 > Lige nøjagtig d´n bil har været debateret i en tidligere tråd. Det er 
 > som sædvanlig EB som snork bobler i timen, eftersom der er tale om en 
 > 1,6-liter's turbo-benziner...
 > 
 Det er nok begrebet GDi (á "G" som i Gasoline!) der ikke helt har sat 
 sig endnu hos dele af motorpressen :-/
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  Leonard (03-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  03-03-09 19:01
 | 
 |  | Leif Langgaard wrote:
 
 > Underligt, håndværkernes varevogne som opererer mest i byerne, gælder
 > der særlige regler for sod/sammenbrænding af deres motorer?
 
 Eller måske er det bare fordi håndværkere pr. tradition køber diesel?
 Jeg kender en tømrermester, der forsøger at holde sig til lokalt
 arbejde, hans benzin-firma-varevogn kører ca. 5.000 km om året.
 
 --
 Leonard
 
 
 |  |  | 
  Anders Majland (04-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  04-03-09 10:58
 | 
 |  | > Motoren vil jo sode til, hvis den ikke bliver ordentligt "brændt" igennem.
 
 Er det ikke en myte fra før indprøjtning og turboer ?
 
 /A
 
 
 
 |  |  | 
  Finn Guldmann (04-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  04-03-09 15:06
 | 
 |  | 
 
            Anders Majland skrev:
 >> Motoren vil jo sode til, hvis den ikke bliver ordentligt "brændt" 
 >> igennem.
 > Er det ikke en myte fra før indprøjtning og turboer ?
 > 
 Hvornår har dieselmotorer ikke været med indsprøjtning?
 -- 
 MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden
            
             |  |  | 
  kanstrupperne@stofan~ (04-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : kanstrupperne@stofan~
 | 
 Dato :  04-03-09 07:15
 | 
 |  | 
 
            > Kigger vi bort fra det økonomiske og vender ansigtet imod køreglæden,
 > hvordan ser det så ud?
 Jeg har en E46 320d Touring fra 2002 og efter vi er flyttet kører vi
 næppe mere end 15000 om året. Det betyder dog ikke en skid for mit
 vedkommende, jeg er vild med turbodiesel og det moment den giver og
 ville ikke bytte den for en benziner med mindre den havde 6 ben og
 220+ hk. Min har en elektriks hjælpevarmer standard monteret, og den
 hjælper til med varmen lige så snart motoren kører - derfor en den ret
 hurtig varm - mindst lige så hurtigt som en benziner.
 Jeg har også et 5 kw Webasto oliefyr monteret, men det skal bruges med
 tanke på at man ikke dræner batteriet - men det er ellers et guld
 stykke grej    Jeg skifter olie midt i mellem de foreskrevne skift -
 dvs. for hver 11000 km ca - netop pga koks og vand i olien, etc.
 Jeg ville slet ikke være bekymret hvis jeg var dig - slet ikke hvis du
 køber en der bliver hurtigt varm som f.eks. en BMW. Jeg vil da have en
 530d næste gang - uanset om jeg cykler på arbejde...det har SLET ikke
 noget med det at gøre    (det forstår koner bare ikke....)
 Mvh. Flemming Kanstrup
            
             |  |  | 
  Henrik B. (04-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  04-03-09 20:28
 | 
 |  | 
 
            <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i meddelelsen 
 news:9c9e33d3-74b0-4835-8bed-087951beb2fe@g38g2000yqd.googlegroups.com...
 ....vedkommende, jeg er vild med turbodiesel og det moment den giver og
 Nej! Du er vild med turbo - basta! Det har ikk en skid at gøre med at det er 
 en diesel. En benzinturbo kan akkurat det samme, hvad angår moment...
 -- 
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/ |  |  | 
   Per Henneberg Kriste~ (04-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  04-03-09 21:07
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
 news:49aed62f$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
 > news:9c9e33d3-74b0-4835-8bed-087951beb2fe@g38g2000yqd.googlegroups.com...
 >
 > ...vedkommende, jeg er vild med turbodiesel og det moment den giver og
 >
 > Nej! Du er vild med turbo - basta!
 
 Sludder. Han er vild med at køre langt på literen i en halvhurtig bil :)
 
 
 --
 Per
 Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
 fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte
 
 
 
 |  |  | 
    Klaus D. Mikkelsen (04-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  04-03-09 21:28
 | 
 |  |  |  |  | 
     KASO (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  05-03-09 20:14
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
 news:49AEE44A.B8CCEA57@du.kan.finde.den...
 > Per Henneberg Kristensen skriver:
 >>
 >> Sludder. Han er vild med at køre langt på literen i en halvhurtig bil :)
 >
 > Hvilket turbo på en benziner også kan gøre.
 >
 
 Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204 hk/500Nm,
 der kan køre 19,2 km/l....
 
 
 
 |  |  | 
      Klaus D. Mikkelsen (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  05-03-09 20:18
 | 
 |  | 
 
            KASO skriver:
 > 
 > Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204 hk/500Nm,
 > der kan køre 19,2 km/l....
 Nævn mig en diesel der kan overholde det.....
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
       KASO (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  05-03-09 21:18
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen 
 news:49B0255C.25E34DD8@du.kan.finde.den...
 > KASO skriver:
 >>
 >> Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204 
 >> hk/500Nm,
 >> der kan køre 19,2 km/l....
 >
 > Nævn mig en diesel der kan overholde det.....
 >
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1075236.ece MB  C 250 CDI Blue Efficiency
 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit på 
 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.
 Jeg venter stadig på en benzinbil i samme størrelse med tilsvarende data    |  |  | 
        Niels Bengaard (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  05-03-09 21:32
 | 
 |  | 
 
            >>> Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204 
 >>> hk/500Nm,
 >>> der kan køre 19,2 km/l....
 >>
 >> Nævn mig en diesel der kan overholde det.....
 >>
 > http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1075236.ece >
 >
 > MB  C 250 CDI Blue Efficiency
 > 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit på 
 > 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.
 >
 > Jeg venter stadig på en benzinbil i samme størrelse med tilsvarende data 
 >    Brændstofforbruget er teoretisk beregnet som de skriver på Mercedes 
 hjemmeside, det tjener udelukkende til sammenligning med beregnede 
 brændstofforbrug efter tilsvarende standard og er altså ikke et virkeligt 
 forbrug.
 Mvh Niels
            
             |  |  | 
         Ivan Madsen (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  05-03-09 21:45
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 5 Mar 2009 21:32:12 +0100, "Niels Bengaard"
 <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote:
 >>>> Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204 
 >>>> hk/500Nm,
 >>>> der kan køre 19,2 km/l....
 >>>
 >>> Nævn mig en diesel der kan overholde det.....
 >>>
 >> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1075236.ece >>
 >>
 >> MB  C 250 CDI Blue Efficiency
 >> 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit på 
 >> 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.
 >>
 >> Jeg venter stadig på en benzinbil i samme størrelse med tilsvarende data 
 >>    >
 >Brændstofforbruget er teoretisk beregnet som de skriver på Mercedes 
 >hjemmeside, det tjener udelukkende til sammenligning med beregnede 
 >brændstofforbrug efter tilsvarende standard og er altså ikke et virkeligt 
 >forbrug.
 >
 Hvis det er klaret ved en EU-test, må det jo være gældende! - så kan
 man da sammenligne med hvad økonomi man får ud af biler me tilsvarende
 tal fra samme test, hvis man da ikke bare tramper på pedalen ved
 enhver given lejlighed   |  |  | 
         KASO (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  05-03-09 21:45
 | 
 |  | 
 "Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen 
 news:gopcsc$1v19$1@newsbin.cybercity.dk...
 >>>> Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204 
 >>>> hk/500Nm,
 >>>> der kan køre 19,2 km/l....
 >>>
 >>> Nævn mig en diesel der kan overholde det.....
 >>>
 >> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1075236.ece >>
 >>
 >> MB  C 250 CDI Blue Efficiency
 >> 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit på 
 >> 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.
 >>
 >> Jeg venter stadig på en benzinbil i samme størrelse med tilsvarende data 
 >>    >
 > Brændstofforbruget er teoretisk beregnet som de skriver på Mercedes 
 > hjemmeside, det tjener udelukkende til sammenligning med beregnede 
 > brændstofforbrug efter tilsvarende standard og er altså ikke et virkeligt 
 > forbrug.
 Og?
 Det gælder samtlige biler på markedet. De er opgivet efter en standard, som 
 sjældent nåes i praksis. MB plejer dog ikke at være så langt fra i praksis 
 som en del andre. Så jeg mangler stadig at se en benzinbil med samme 
 normforbrug og præstationer, men det findes vist ikke..... 
            
             |  |  | 
        Niels Bengaard (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  05-03-09 21:41
 | 
 |  | 
 
            >>> Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204 
 >>> hk/500Nm,
 >>> der kan køre 19,2 km/l....
 >>
 >> Nævn mig en diesel der kan overholde det.....
 >>
 > http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1075236.ece >
 >
 > MB  C 250 CDI Blue Efficiency
 > 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit på 
 > 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.
 >
 > Jeg venter stadig på en benzinbil i samme størrelse med tilsvarende data 
 >   http://www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=9825 Nup den, samme ydelse, hurtigere og over 200.000 kr billigere, så meget 
 billigere at du skal købe over 150.000 l diesel før det tjener sig hjem.
 Mvh Niels 
            
             |  |  | 
         KASO (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  05-03-09 22:05
 | 
 |  | 
 "Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen 
 news:gopdc5$1v80$1@newsbin.cybercity.dk...
 >>>> Hmm - nævn mig lige en benzinbil i Mercedes C-klasse-str., med 204 
 >>>> hk/500Nm,
 >>>> der kan køre 19,2 km/l....
 >>>
 >>> Nævn mig en diesel der kan overholde det.....
 >>>
 >> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1075236.ece >>
 >>
 >> MB  C 250 CDI Blue Efficiency
 >> 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit på 
 >> 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.
 >>
 >> Jeg venter stadig på en benzinbil i samme størrelse med tilsvarende data 
 >>    >
 > http://www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=9825 > Nup den, samme ydelse, hurtigere og over 200.000 kr billigere, så meget 
 > billigere at du skal købe over 150.000 l diesel før det tjener sig hjem.
 4 km/l kortere, 150Nm mindre - og en forklædt folkevogn koster selvfølgelig 
 mindre end en MB - så prisen er irrelevant. Så det var meget langt fra 
 målet...... 
            
             |  |  | 
          Niels Bengaard (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  05-03-09 23:58
 | 
 |  | 
 
            >>> MB  C 250 CDI Blue Efficiency
 >>> 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit 
 >>> på 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.
 >>>
 >>> Jeg venter stadig på en benzinbil i samme størrelse med tilsvarende data 
 >>>    >>
 >> http://www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=9825 >> Nup den, samme ydelse, hurtigere og over 200.000 kr billigere, så meget 
 >> billigere at du skal købe over 150.000 l diesel før det tjener sig hjem.
 >
 > 4 km/l kortere, 150Nm mindre - og en forklædt folkevogn koster 
 > selvfølgelig mindre end en MB - så prisen er irrelevant. Så det var meget 
 > langt fra målet......
 4 km kortere, men meget bedre totaløkonomi.
 Hurtigere acc og topfart, så hvad skal man med momentet? Så korrekt, den er 
 måske ikke meget langt fra Mercedes som du siger, men dog et stykke forbi.
 Mvh Niels 
            
             |  |  | 
        Henrik B. (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  05-03-09 21:57
 | 
 |  |  |  |  | 
         KASO (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  05-03-09 22:08
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen 
 news:49b03ca0$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen 
 > news:49b03369$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1075236.ece >>
 >>
 >> MB  C 250 CDI Blue Efficiency
 >> 204 hk, 500 Nm, 0-100 km/t. på 7,0 sek., topfart 250 km/t., gennemsnit på 
 >> 5,2 liter/100 km svarende til 19,2 km/l og 138 g/km CO2.
 >
 > Skal bilen ikke lige på gaden først? Om ikke andet så vi kan se, hvad den 
 > reelt kører på literen...
 Hvorfor? Benzinbilerne overholder da heller ikke normtallene (eller rettere: 
 De gør det lige så sjældent eller lige så ofte som dieselbilerne - alt 
 afhængig af vægten på højrefoden). Bemærk iøvrigt at artiklen er fra oktober 
 sidste år - så mon ikke den allerede er på gaden? 
            
             |  |  | 
          Henrik B. (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  05-03-09 22:18
 | 
 |  | 
 
            "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen 
 news:49b03f3a$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Bemærk iøvrigt at artiklen er fra oktober sidste år - så mon ikke den 
 > allerede er på gaden?
 Tro mig - det er den ikke!
 -- 
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/ |  |  | 
           KASO (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  05-03-09 22:29
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
 news:49b041a0$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
 > news:49b03f3a$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >> Bemærk iøvrigt at artiklen er fra oktober sidste år - så mon ikke den
 >> allerede er på gaden?
 >
 > Tro mig - det er den ikke!
 
 Den er til salg i Tyskland til levering fra maj måned - så nej - ikke helt.
 Det ændrer dog ikke på, at ingen endnu har kunnet fremvise en benzinbil med
 tilsvarende data.
 
 Kigger vi på biler, der allerede kører på vejene, er en BMW 320D nu heller
 ikke uden evner: 177hk, 350Nm, 20,8km/l - sjovt nok kan jeg heller ikke
 komme i tanke om nogle benzinbiler (i den størrelse), der kan matche de
 data.... (turbo eller ej)
 
 
 
 
 |  |  | 
            Henrik B. (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  05-03-09 23:08
 | 
 |  | 
 
            "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen 
 news:49b04420$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Kigger vi på biler, der allerede kører på vejene, er en BMW 320D nu heller 
 > ikke uden evner: 177hk, 350Nm, 20,8km/l - sjovt nok kan jeg heller ikke 
 > komme i tanke om nogle benzinbiler (i den størrelse), der kan matche de 
 > data.... (turbo eller ej)
 Tjah en Audi A4 må være tæt på at være en direkte konkurrent:
 211 Hk, 320 Nm og 15,2 km/l.
 Og så slipper man for det ækeldiesel...     Desuden synes jeg at de test jeg har læst af netop 320d viser at bilen ikke 
 kommer tilnærmelsesvis tæt på den forbrugsopgivelse.
 -- 
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/ |  |  | 
             KASO (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  05-03-09 23:35
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen 
 news:49b04d52$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen 
 > news:49b04420$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >> Kigger vi på biler, der allerede kører på vejene, er en BMW 320D nu 
 >> heller ikke uden evner: 177hk, 350Nm, 20,8km/l - sjovt nok kan jeg heller 
 >> ikke komme i tanke om nogle benzinbiler (i den størrelse), der kan matche 
 >> de data.... (turbo eller ej)
 >
 > Tjah en Audi A4 må være tæt på at være en direkte konkurrent:
 > 211 Hk, 320 Nm og 15,2 km/l.
 5,6 km/l  - eller godt 33% merforbrug - det synes jeg absolut ikke er "tæt 
 på"....
 > Og så slipper man for det ækeldiesel...     Ækel - som i "øv - jeg kan ikke køre så langt på literen og må betale mere 
 for mit brændstof"?    (Nej - jeg er ikke "dieselfanatiker" - idag var jeg ude for at se på en bil 
 nr. 2 - med benzinmotor, da det er bedre til dét formål)
 > Desuden synes jeg at de test jeg har læst af netop 320d viser at bilen 
 > ikke kommer tilnærmelsesvis tæt på den forbrugsopgivelse.
 Og dét gør Audien næppe heller, hvis den køres på samme måde.... 
            
             |  |  | 
              Henrik B. (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  05-03-09 23:50
 | 
 |  | 
 
            "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen 
 news:49b0537a$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > 5,6 km/l  - eller godt 33% merforbrug - det synes jeg absolut ikke er "tæt 
 > på"....
 Igen er det afhængigt af, hvor tæt bilerne kommer med deres reelle forbrug.
 >> Og så slipper man for det ækeldiesel...     >
 > Ækel - som i "øv - jeg kan ikke køre så langt på literen og må betale mere 
 > for mit brændstof"?    Nope, som i: Jeg HADER stanken af diesel, at pistolerne er ALTID er smurt 
 ind i dette stinkende fedtede stads, fordi nogle spadsere ikke kan finde ud 
 at ramme (sikkert heller ikke kumme når de pisser!) og sidst med ikke mindst 
 udledningen af alle de meget skadelige mikropartikler...
 >> Desuden synes jeg at de test jeg har læst af netop 320d viser at bilen 
 >> ikke kommer tilnærmelsesvis tæt på den forbrugsopgivelse.
 >
 > Og dét gør Audien næppe heller, hvis den køres på samme måde....
 Nu snakker vi om at køre økonomisk - ik´? For det er jo det vi snakker...
 Gi'r du en 320d nogen på hatten, så ryger den også pænt nedad...
 -- 
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/ |  |  | 
               Anders Majland (06-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  06-03-09 12:51
 | 
 |  | > Nope, som i: Jeg HADER stanken af diesel, at pistolerne er ALTID er smurt
 > ind i dette stinkende fedtede stads, fordi nogle spadsere ikke kan finde
 > ud at ramme (sikkert heller ikke kumme når de pisser!) og sidst med ikke
 > mindst udledningen af alle de meget skadelige mikropartikler...
 
 Jeg er enig - trods det at vi har en diesel. Heldigivs kan den køre 1000km
 på en optankning og det er ikke mig der tanker den hver gang ...
 
 Men forleden tankede jeg diesel ved en statoil i oslo. Der var en
 skumgummikrave op pistolen til at fange dråber der måtte løbe tilbage og
 pistolen var _ren_ En simpel og effektiv løsning
 
 
 
 |  |  | 
               KASO (06-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  06-03-09 18:14
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen 
 news:49b05709$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen 
 > news:49b0537a$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >> 5,6 km/l  - eller godt 33% merforbrug - det synes jeg absolut ikke er 
 >> "tæt på"....
 >
 > Igen er det afhængigt af, hvor tæt bilerne kommer med deres reelle 
 > forbrug.
 Jeg ser ingen grund til at diesel'en skulle afvige mere end en benzin.
 >
 >>> Og så slipper man for det ækeldiesel...     >>
 >> Ækel - som i "øv - jeg kan ikke køre så langt på literen og må betale 
 >> mere for mit brændstof"?    >
 > Nope, som i: Jeg HADER stanken af diesel, at pistolerne er ALTID er smurt 
 > ind i dette stinkende fedtede stads, fordi nogle spadsere ikke kan finde 
 > ud at ramme (sikkert heller ikke kumme når de pisser!) og sidst med ikke 
 > mindst udledningen af alle de meget skadelige mikropartikler...
 Ja - nogle har lidt svært ved at finde ud af det. Jeg synes nu ikke 
 problemet er stort på de tanke, jeg bruger, men jeg har da oplevet det. 
 Heldigvis kan man tage plastikhandsker de fleste steder - så slipper man for 
 selv at lugte af diesel'en.
 Det er "sjovt", at mange nu synes at det er interessant at jagte 
 dieselbilerne for partikler. Man glemmer så, at de til gengæld kører længere 
 på literen - og vent bare: På et tidspunkt finder man ud af at benzinbiler 
 udleder "noget andet" som er langt værre - og sådan skifter det frem og 
 tilbage....
 >
 >>> Desuden synes jeg at de test jeg har læst af netop 320d viser at bilen 
 >>> ikke kommer tilnærmelsesvis tæt på den forbrugsopgivelse.
 >>
 >> Og dét gør Audien næppe heller, hvis den køres på samme måde....
 >
 > Nu snakker vi om at køre økonomisk - ik´? For det er jo det vi snakker...
 > Gi'r du en 320d nogen på hatten, så ryger den også pænt nedad...
 Enig - pointen var bare, at kørt på samme måde, er afvigelsen fra normen 
 formentlig nogenlunde identisk. 
            
             |  |  | 
              Niels Bengaard (06-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  06-03-09 00:22
 | 
 |  | 
 
            >>> Kigger vi på biler, der allerede kører på vejene, er en BMW 320D nu 
 >>> heller ikke uden evner: 177hk, 350Nm, 20,8km/l - sjovt nok kan jeg 
 >>> heller ikke komme i tanke om nogle benzinbiler (i den størrelse), der 
 >>> kan matche de data.... (turbo eller ej)
 >>
 >> Tjah en Audi A4 må være tæt på at være en direkte konkurrent:
 >> 211 Hk, 320 Nm og 15,2 km/l.
 >
 > 5,6 km/l  - eller godt 33% merforbrug - det synes jeg absolut ikke er "tæt 
 > på"....
 >
 >> Og så slipper man for det ækeldiesel...     >
 > Ækel - som i "øv - jeg kan ikke køre så langt på literen og må betale mere 
 > for mit brændstof"?    > (Nej - jeg er ikke "dieselfanatiker" - idag var jeg ude for at se på en 
 > bil nr. 2 - med benzinmotor, da det er bedre til dét formål)
 >
 >> Desuden synes jeg at de test jeg har læst af netop 320d viser at bilen 
 >> ikke kommer tilnærmelsesvis tæt på den forbrugsopgivelse.
 >
 > Og dét gør Audien næppe heller, hvis den køres på samme måde....
 Du finder aldrig en benzinbil med samme brændstoføkonomi, men totaløkonomisk 
 og ydelsesmæssigt kan du godt, dog ikke hvis det absolut skal være Mercedes.
 Mvh Niels
            
             |  |  | 
               KASO (06-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  06-03-09 18:18
 | 
 |  | > Du finder aldrig en benzinbil med samme brændstoføkonomi, men
 > totaløkonomisk og ydelsesmæssigt kan du godt, dog ikke hvis det absolut
 > skal være Mercedes.
 
 Nu er det ikke totaløkonomi, men teknologi, der er interessant her - og du
 har svaret: Dieselmotorerne er pt. benzinmotorerne overlegne mht. ydelse vs.
 brændstoføkonomi. Det er klart, at en MB er dyrere end de fleste andre
 biler - det gælder uanset om det er benzin eller diesel, men det har intet
 med teknologien at gøre.
 
 
 
 |  |  | 
                Niels Bengaard (06-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  06-03-09 20:04
 | 
 |  | >> Du finder aldrig en benzinbil med samme brændstoføkonomi, men
 >> totaløkonomisk og ydelsesmæssigt kan du godt, dog ikke hvis det absolut
 >> skal være Mercedes.
 >
 > Nu er det ikke totaløkonomi, men teknologi, der er interessant her - og du
 > har svaret: Dieselmotorerne er pt. benzinmotorerne overlegne mht. ydelse
 > vs. brændstoføkonomi. Det er klart, at en MB er dyrere end de fleste andre
 > biler - det gælder uanset om det er benzin eller diesel, men det har intet
 > med teknologien at gøre.
 
 Benzin vil aldrig nå dieselbiler på økonomi. De er ikke teknologisk
 sammenlignelige, så vil du sammenligne dieselmotorer skal du sammmenligne
 med diesel og benzin med benzin. Hvis man vil have en grøn teknologi skal
 man gå efter elbilen. Dyr og avanceret men med maksimalt moment allerede fra
 0 omdr.
 
 Mvh Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
                 Klaus D. Mikkelsen (06-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  06-03-09 20:19
 | 
 |  | 
 
            Niels Bengaard skriver:
 > 
 > Hvis man vil have en grøn teknologi skal
 > man gå efter elbilen. Dyr og avanceret men med maksimalt moment allerede fra
 > 0 omdr.
 Hvad i alverden fejler et dampdrevent køretøj?
 Det har også maks moment fra stilstand og kan fyres med helt Co2
 neutralt brændstof - nemlig træ.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
                  Ivan Madsen (06-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  06-03-09 20:21
 | 
 |  | On Fri, 06 Mar 2009 20:19:20 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
 <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
 
 >Niels Bengaard skriver:
 >>
 >> Hvis man vil have en grøn teknologi skal
 >> man gå efter elbilen. Dyr og avanceret men med maksimalt moment allerede fra
 >> 0 omdr.
 >
 >Hvad i alverden fejler et dampdrevent køretøj?
 >Det har også maks moment fra stilstand og kan fyres med helt Co2
 >neutralt brændstof - nemlig træ.
 >
 Der skal bare plantes en fandens masse skove for at opfylde behovet -
 for i forvejen har vi vist rigeligt travlt med at fælde træ rundt om i
 verden. ("vi" er menneskeheden - ikke enkeltpersoner)
 
 
 |  |  | 
                   Klaus D. Mikkelsen (06-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  06-03-09 20:35
 | 
 |  | 
 
            Ivan Madsen skriver:
 > 
 > Der skal bare plantes en fandens masse skove for at opfylde behovet -
 > for i forvejen har vi vist rigeligt travlt med at fælde træ rundt om i
 > verden. ("vi" er menneskeheden - ikke enkeltpersoner)
 Du mener som med træpillefyr til huse?
 Jeg var forbi en trævirksomhed i løbet af ugen. Ud over at forarbejde 40
 vognlæs træstammer til tømmer, blev resterne (det der sidder fra brugbar
 kerne og ud til barken) hugget i flis og lavet i træpiller. Det solgtes
 enten som kvalitetsprodukter under eget nav, eller som engros til andre.
 Da træbranchen er gået i stå så var det pilleproduktionene der holdt
 virksomheden oppe og de kunne sælge alle de piller de overhovedet kunne
 producere.
 Er det kun mig der finder det forkasteligt?
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
                    Ivan Madsen (06-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  06-03-09 20:42
 | 
 |  | On Fri, 06 Mar 2009 20:35:26 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
 <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
 
 >Ivan Madsen skriver:
 >>
 >> Der skal bare plantes en fandens masse skove for at opfylde behovet -
 >> for i forvejen har vi vist rigeligt travlt med at fælde træ rundt om i
 >> verden. ("vi" er menneskeheden - ikke enkeltpersoner)
 >
 >Du mener som med træpillefyr til huse?
 >
 >Jeg var forbi en trævirksomhed i løbet af ugen. Ud over at forarbejde 40
 >vognlæs træstammer til tømmer, blev resterne (det der sidder fra brugbar
 >kerne og ud til barken) hugget i flis og lavet i træpiller. Det solgtes
 >enten som kvalitetsprodukter under eget nav, eller som engros til andre.
 >Da træbranchen er gået i stå så var det pilleproduktionene der holdt
 >virksomheden oppe og de kunne sælge alle de piller de overhovedet kunne
 >producere.
 >
 >Er det kun mig der finder det forkasteligt?
 >
 
 Jeg mener generelt der fældes for meget skov rundt om i verden - i
 flere verdensdele er regnskov ved at være truet eller decideret en
 sage blot. Træpiller er jo kun en del af problemet - men om det er
 forkasteligt, når træet ligger der....nok ikke. Men trist set ud fra
 at man gerne vil bevare lidt træer på jorden. Men det er nok vores
 mindste problem om ganske få år, så er klimaændringer (med eller uden
 Co2 påvirkning - aner det ikke) nok et større problem.
 
 
 |  |  | 
                    Leonard (06-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  06-03-09 22:21
 | 
 |  | Klaus D. Mikkelsen wrote:
 
 > Er det kun mig der finder det forkasteligt?
 
 Næh, men når det nu er tilladt og billigt at have en pillefyr, samtidig
 med at det ikke er tilladt at have egen vindmølle og etablering af sol-
 eller jordvarme er for dyrt, så er det jo meget naturligt, at folk
 vælger den billigste løsning.
 
 Det er jo helt den samme mekanik som når folk skal vælge mellem at køre
 med kollektiv trafik eller i egen bil, der er mange, der kunne vælge
 bilen fra, men da det ikke koster mere og er nemmere så ...
 
 --
 Leonard
 
 
 |  |  | 
                    KASO (06-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  06-03-09 23:17
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
 news:49B17AFE.36440938@du.kan.finde.den...
 > Ivan Madsen skriver:
 >>
 >> Der skal bare plantes en fandens masse skove for at opfylde behovet -
 >> for i forvejen har vi vist rigeligt travlt med at fælde træ rundt om i
 >> verden. ("vi" er menneskeheden - ikke enkeltpersoner)
 >
 > Du mener som med træpillefyr til huse?
 >
 > Jeg var forbi en trævirksomhed i løbet af ugen. Ud over at forarbejde 40
 > vognlæs træstammer til tømmer, blev resterne (det der sidder fra brugbar
 > kerne og ud til barken) hugget i flis og lavet i træpiller. Det solgtes
 > enten som kvalitetsprodukter under eget nav, eller som engros til andre.
 > Da træbranchen er gået i stå så var det pilleproduktionene der holdt
 > virksomheden oppe og de kunne sælge alle de piller de overhovedet kunne
 > producere.
 >
 > Er det kun mig der finder det forkasteligt?
 >
 Det afhænger af, hvor træet kommer fra. Hvis man sørger for at plante
 (mindst) lige så meget som man fælder (og det mener jeg, at man gør i
 Norden), så er det vel intet problem?
 
 
 
 |  |  | 
                     Klaus D. Mikkelsen (07-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  07-03-09 07:54
 | 
 |  | 
 
            KASO skriver:
 > 
 > Det afhænger af, hvor træet kommer fra. Hvis man sørger for at plante
 > (mindst) lige så meget som man fælder (og det mener jeg, at man gør i
 > Norden), så er det vel intet problem?
 Fælder man et strort træ, planter man et lille bitte nyt.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
                      KASO (07-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  07-03-09 09:02
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen 
 news:49B219F3.49CE02E7@du.kan.finde.den...
 > KASO skriver:
 >>
 >> Det afhænger af, hvor træet kommer fra. Hvis man sørger for at plante
 >> (mindst) lige så meget som man fælder (og det mener jeg, at man gør i
 >> Norden), så er det vel intet problem?
 >
 > Fælder man et strort træ, planter man et lille bitte nyt.
 >
 Jo-jo - det er jo svært at plante et stort, hvis man ikke bare skal flytte 
 det fra et andet sted    Det er vel fortsat intet problem - det lille træ vokser op - det store de 
 fældede startede jo også som lille. Så længe de planter (mindst) lige så 
 mange træer, som de fælder, er det ikke noget problem. I praksis planter de 
 vist langt flere, og så tynder de ud i dem senere - dermed er der mange små 
 til at optage CO2. 
            
             |  |  | 
            Henrik B. (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  05-03-09 23:09
 | 
 |  |  |  |  | 
             KASO (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  05-03-09 23:37
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen 
 news:49b04d70$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen 
 > news:49b04420$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >> Kigger vi på biler, der allerede kører på vejene, er en BMW 320D nu 
 >> heller ikke uden evner: 177hk, 350Nm, 20,8km/l - sjovt nok kan jeg heller 
 >> ikke komme i tanke om nogle benzinbiler (i den størrelse), der kan matche 
 >> de data.... (turbo eller ej)
 >
 > http://www.audidanmark.dk/cms/NyeBiler/Priser/PrisOgTeknik.asp?id=8&model=A4&type=Limousine&mpn= >
 Der er skam linket til den (på bilbasen) højere oppe - men som nævnt, er den 
 temmeligt langt fra at matche. 
            
             |  |  | 
              Henrik B. (06-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  06-03-09 00:00
 | 
 |  | 
 
            "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen 
 news:49b053ee$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Der er skam linket til den (på bilbasen) højere oppe - men som nævnt, er 
 > den temmeligt langt fra at matche.
 Spritmonitor.de siger ca. 15,5 i snit for Bimmeren....
 -- 
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/ |  |  | 
               KASO (06-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  06-03-09 18:15
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
 news:49b05963$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
 > news:49b053ee$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >> Der er skam linket til den (på bilbasen) højere oppe - men som nævnt, er
 >> den temmeligt langt fra at matche.
 >
 > Spritmonitor.de siger ca. 15,5 i snit for Bimmeren....
 
 Og ca. 10,1 for Audi'en - så i praksis er forskellen endnu større, da
 dieselbilen kører 50% længere pr. liter end benzinbilen. Det er da en
 forskel, der er til at tage at føle på....
 
 
 
 |  |  | 
    Henrik B. (04-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  04-03-09 21:32
 | 
 |  | 
 
            "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen 
 news:49aedf7f$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> Nej! Du er vild med turbo - basta!
 >
 > Sludder. Han er vild med at køre langt på literen i en halvhurtig bil :)
 Det var godt at du fik det "halv" med.....     -- 
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/ |  |  | 
  Henrik B. Schmidt (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B. Schmidt
 | 
 Dato :  05-03-09 16:42
 | 
 |  | kanstrupperne@stofanet.dk skrev:
 >- og så gør det ikke noget at den
 >går så langt
 >> på literen at man kan tillade sig
 >>at drømme om en tomatkasse også.
 >>
 >
 >og kan man egentlig få en
 >turbobenziner med lige så meget
 >moment og km/
 >l som en 530d med automatgear?
 >Eller en 320d 150 hk for den sags
 >skyld? (det er et spørgsmål...)
 
 Km/l når ikke helt derop, men hvad angår moment, så ja, sagtens
 endda!
 
 M.v.h.
 
 
 
 |  |  | 
  kanstrupperne@stofan~ (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : kanstrupperne@stofan~
 | 
 Dato :  05-03-09 00:25
 | 
 |  | 
 > Nej! Du er vild med turbo - basta! Det har ikk en skid at gøre med at det er
 > en diesel. En benzinturbo kan akkurat det samme, hvad angår moment...
 
 Næææ...det var nu ikke det jeg sagde. Jeg er vild med Turbodiesel -
 der er noget dejligt ved den afslappede facon på motorvejen med 2000
 rpm og det høje moment - og så gør det ikke noget at den går så langt
 på literen at man kan tillade sig at drømme om en tomatkasse også.
 
 Jeg er helt med på hvad du mener, og jeg ville sikkert også blive glad
 for en 335i.
 
 
 |  |  | 
  kanstrupperne@stofan~ (05-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : kanstrupperne@stofan~
 | 
 Dato :  05-03-09 00:30
 | 
 |  | - og så gør det ikke noget at den går så langt
 > på literen at man kan tillade sig at drømme om en tomatkasse også.
 >
 
 og kan man egentlig få en turbobenziner med lige så meget moment og km/
 l som en 530d med automatgear? Eller en 320d 150 hk for den sags
 skyld? (det er et spørgsmål...)
 
 
 |  |  | 
  Kim Kristensen (07-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  07-03-09 16:40
 | 
 |  | On 3 Mar., 23:56, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
 > "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev
 >
 >
 >
 > > Lige nøjagtig d´n bil har været debateret i en tidligere tråd. Det er som
 > > sædvanlig EB som snork bobler i timen, eftersom der er tale om en
 > > 1,6-liter's turbo-benziner...
 >
 > Men er der så nogen der kan/tør berette om forbruget, hvis sådan en tingest
 > bliver sat til at bestille noget?
 > --
 >            M.V.H.
 > Preben Riis Sørensen
 > Pre...@esenet.dk
 
 Hvis det nu er en benzin og ikke diesel som de skriver, så skulle den
 gå 15,64 km/l hvis tallet 2,33 kg CO2 pr. liter fra Spritmonitor er
 rigtigt (2,33/0,149=15,64). Får den klø kan den sikkert sluge en del,
 i og med at der bliver stoppet mere i den end den selv er i stand til
 at suge.
 
 Med venlig hilsen Kim
 
 
 |  |  | 
  Kim Kristensen (07-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  07-03-09 16:46
 | 
 |  | 
 
            On 4 Mar., 07:04, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
 > "Ivan Madsen" <karinogi...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:ui7rq455f7vqu78s17i0h5jarrlhd68htr@4ax.com...
 >
 >
 >
 >
 >
 > > On Tue, 03 Mar 2009 21:57:04 +0100, "Martin Johansen [6000]"
 > > <marti...@tiscali.dk> wrote:
 >
 > >>>Fordi det stadig er en udbredt (fejl-)opfattelse at det selve dieselens
 > >>>skyld at der er masser af moment....
 >
 > >>Jeg håber det ikke... i så fald skulle de prøve en diesel uden
 > >>turbo... gaaaaaaaaaaab
 >
 > > naah, de er dog vågne lidt tidligere end især tidlige 16V'er
 > > benzinere. Kan da godt huske Corolla 1.8 D fra '85 - den kunne da fint
 > > køres uden at sprænge omdrejningstælleren. Erindrer også jeg var ved
 > > at blive påkørt med en Escort 1.6 16V fordi jeg fejlagtigt troede den
 > > kunne "fra bund" - det kunne den ikke men fra 2500 o/min og op - yes!
 > > den var der!!    (squtte sjovt at luske over i et venstresving med
 > > bilen fuld og have en tudende taxa lige om bagskærmen fordi øget ikke
 > > gad før 2500 o/min)
 >
 > Heldigvis kan det laves bedre. Vi havde en Mégane Coupé 1.6 16V - den trak
 > godt allerede fra 15-1600 rpm - ikke helt som vores turbodiesel, der trækker
 > stort set fra tomgang - men pænt. Jeg har dog også prøvet en Civic 1.8 af
 > nyeste type - den var trods 30 hk mere temmeligt bovlam til den fik nogle
 > omdrejninger - så det er ikke alle, der har lært det endnu.- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 Det må være andre faktorer end det faktiske moment på hjulene der
 giver den fornemmelse, for Civic’en er den der levere mest moment på
 hjulene af de to over hele skalaen. Ifølge Rototest som vist regnes
 som ganske troværdig, ligger Megane 1,6 16V 120,5Nm på hjulene ved
 2004 omd. mens Civic 1,8 levere 120,1Nm ved 1000 omd. Det maksimale
 moment Megane leverer, er 137,9Nm ved 3758 omd. mens Civic med 140,5Nm
 levere mere allerede ved 2002 omd.
http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=822
http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=544 Ja jeg ved godt at kurven er for den 107 hk Megane 1,6 16V, men med de
 samme 148Nm på motoren skal gearingen i den 110 hk model være meget
 anderledes, for at levere væsentligt mere moment på hjulene.
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
  Armand (16-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  16-03-09 21:44
 | 
 |  | 
 
            Kim Kristensen skrev:
 >
 > 
 > Det må være andre faktorer end det faktiske moment på hjulene der
 > giver den fornemmelse, for Civic’en er den der levere mest moment på
 > hjulene af de to over hele skalaen. 
 > http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=822 > http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=544 > 
 På hjulene?
 Surfer man på Civic-spec's har den 128 pund/fod og dét angives, som 
 vanligt, for motoren.
 Når rri-se. opgiver "på hjulet" må det være á målt på rullefelt, men 
 tallet må være omregnet eftersom det er det samme!
 I modsætning til effekt lader drejningsmomentet sig omforme v.h.a. 
 gearing - Det er dét man udnytter når man indlægger et lavere gear for 
 at spanden skal kunne trække op ad en stej bakke: Motoren leverer sit 
 vanlige drejningsmoment, men momentet der lægges i hjulene er større 
 p.g.a. den ændrede gearing.
 Eftersom at der ikke er 1:1 gearing mellem motor og trækkende hjul er 
 det altså farligt at begynde at tale om "på hjulet" for momentets 
 vedkommende :-|
 Eftersom at de to biler kan have meget afvigende slutgearing mellem 
 motor og hjul er det af samme grund ikke realistisk at sammenligne hvor 
 mange NM man har til rådighed ved et givent omdrejningstal (á kører du 
 med samme omdrejninger i 1.gear er baghjulsmomentet betragteligt 
 større!). En sammenligning á momentet ved det omdrejningstal som svarer 
 til 110km/t vil være mere beskrivende :-|
 -- 
 Armand.
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  N/A (16-03-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N/A
 | 
 Dato :  16-03-09 21:44
 | 
 |  | 
 
 
 |  |  | 
 |  |