dele printer på netværk
Fra : Carsten

Dato : 02-03-09 21:09

Det er ved at være et par år siden jeg sidst lavede en ny-installation
så jeg har helt glemt hvad der skal til for at dele min printer på mit LAN
Debian 5.0 har installeret CUPS og printeren er sat op, men hvad er det jeg
over ser, for jeg har ikke tilgang til min printer fra min XP

/Carsten

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-03-09 21:39

Den Mon, 02 Mar 2009 21:09:10 +0100 skrev Carsten:

> [...]
> LAN Debian 5.0 har installeret CUPS og printeren er sat op, men hvad er
> det jeg over ser, for jeg har ikke tilgang til min printer fra min XP

Jeg vil tro du har brug for noget Samba-halløj. Der kan du i hvert fald
dele dine printere, Windows + Linux.

---
Karl Erik.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 02-03-09 21:56

Karl Erik Christensen wrote:

> Jeg vil tro du har brug for noget Samba-halløj. Der kan du i hvert fald
> dele dine printere, Windows + Linux.
>
> ---
> Karl Erik.
Der er en howto her:
http://www.linuxforums.org/servers/howto:_fileserver_with_samba_and_printserver_with_cups.html
HOWTO: Fileserver with Samba and Printserver with CUPS

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-03-09 23:10

Karl Erik Christensen wrote:

> Jeg vil tro du har brug for noget Samba-halløj. Der kan du i hvert fald
> dele dine printere, Windows + Linux.

Jeg kan dele min printer med en Windows-maskine og jeg har ikke Samba.
Det er et spørgsmål om at få den delt på port 9100.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-03-09 23:09

Carsten wrote:

> Debian 5.0 har installeret CUPS og printeren er sat op, men hvad er det jeg
> over ser, for jeg har ikke tilgang til min printer fra min XP

Kan du ikke dele den på port 9100?

Det kan jeg med min under Ubuntu.

Jesper Poulsen

Fra : Carsten

Dato : 03-03-09 08:58

Jesper Poulsen wrote:

> Kan du ikke dele den på port 9100?
>
> Det kan jeg med min under Ubuntu.

Det kan jeg sikkert
men jeg kan ikke lige se hvordan jeg skal gøre det ?

/Carsten

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-09 18:32

Carsten wrote:

> men jeg kan ikke lige se hvordan jeg skal gøre det ?

Fandt noget her, ved ikke om det kan bruges:
http://www.linuxforums.org/forum/linux-networking/53105-how-make-cups-jetdirect-appsocket-print-server.html

http://shor.ter.dk/512705847

Ellers søg på cups debian jetdirect -samba
Evt. tilføj share

Jesper Poulsen

Fra : jos

Dato : 04-03-09 10:11

Carsten wrote:

> Det kan jeg sikkert
> men jeg kan ikke lige se hvordan jeg skal gøre det ?
>
> /Carsten
det er 2 forskellige ting:
Du kan installere en IPprinter-driver via port9100 på din XP, og skrive
direkte til printeren.
- har så ikke noget med din Ubuntu at gøre!
Eller:
Du kan dele(share) printeren på din Ubuntu. Hvis den skal deles med en
win-maskine, er du nødt til at have smbprotokollen installeret, .-normalt og
lettest via Samba.
Dette kræver så at din Ubuntu er tændt for at kunne udskrive fra XPen

finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-03-09 20:43

jos wrote:

> Du kan installere en IPprinter-driver via port9100 på din XP, og skrive
> direkte til printeren.
> - har så ikke noget med din Ubuntu at gøre!

Det er en Debian. Han kan dele printeren på port 9100 via CUPS - det er
det jeg oftest gør når Windows/xVM skal skrive ud (Windows bryder sig
ikke om at bruge en printer der ligger udenfor NAT'et).

Jesper Poulsen

Fra : jos

Dato : 05-03-09 10:55

Jesper Poulsen wrote:

> Det er en Debian. Han kan dele printeren på port 9100 via CUPS - det
> er det jeg oftest gør når Windows/xVM skal skrive ud (Windows bryder
> sig ikke om at bruge en printer der ligger udenfor NAT'et).

Herligt at lære nyt. Hvordan deler man en printer med en winX på port 9100
via cups?
- gerne eksempel, da jeg ikke er rutineret på subj.

Jeg har Samba installeret, alene for at dele printer, så det kunne jeg jo
undvære!

finn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-03-09 23:16

On Mon, 02 Mar 2009 23:09:57 +0100
Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Jeg kan dele min printer med en Windows-maskine og jeg har ikke Samba.
> Det er et spørgsmål om at få den delt på port 9100.

XP understøtter også IPP protokollen, som CUPS anvender. Nogen gange
skal den blot tvinges, ved at anvende HTTP som protokol

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : jk

Dato : 04-03-09 12:01

On Mon, 02 Mar 2009 21:09:10 +0100, Carsten <spam@spam.dk> wrote:

> [...]
>Debian 5.0 har installeret CUPS og printeren er sat op, men hvad er det jeg
>over ser, for jeg har ikke tilgang til min printer fra min XP

Du fortæller ikke, hvordan din printer er tilsluttet !?

Det bringer ikke noget perspektiv i løsningen, hvis din printer er
tilsluttet til din PC, så denne PC SKAL være tændt for at der kan
printes. Dette er dybt forældet.

Hvis printeren:

- har netværksstik: tilslut den en switch (som ofte er på routeren)
- kun har usb/parallelport: køb en printerserver til usb/parallelport

Så sætter man CUPS op til en netværksprinter, f.eks. på adressen:
socket://192.168.1.1:9100

Windows tilsluttes netværksprinter, og det har intet med Linux at
gøre.

mvh

John

Fra : Carsten

Dato : 05-03-09 18:22

så lykkedes det mig at få en printer på port 9100
men hvor dan får jeg XP til se den så den kan installeres
/Carsten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-03-09 19:13

On Thu, 05 Mar 2009 18:21:39 +0100
Carsten <spam@spam.dk> wrote:

> så lykkedes det mig at få en printer på port 9100
> men hvor dan får jeg XP til se den så den kan installeres
> /Carsten

I XP vælger du at oprette en ny lokal port (hedder muligvis
HP-netdirect).

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Hans Houmøller

Dato : 14-03-09 21:17

Jeg havde en gang et lignende problem og løsningen for mig, var at købe
en usb-switsch, så computerne hver for sig går gennem den. et virker
rigtig godt.