Debian kernel panik ved installation
Fra : Jørgen Tietze

Dato : 01-03-09 22:50

Hej, jeg lavede en rigtig fehler som vi ikke skal komme ind på, men det
bevirkede at jeg skulle have geninstalleret min linux distribution
(debian).

I mellemtiden er den stabile version netop blevet opdateret til 5.0
(lenny) og det skaber åbenbart problemer med min opsætning (motherboard:
epia sn18000). Den panikker simpelthen umiddelbart efter installation af
kernel-moduler.

Efter en googling gætter jeg på at det nok har noget at gøre med
velocity driveren til gigabit controlleren der sidder på motherboardet,
som bliver diskuteret ifm. buggen her:
<http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=504655>

Jeg kan få installeret og boote installationen ved at angive parameteren
pci=noacpi, skal jeg foretage mig yderligere mht. buggen el. evt.
forsøge at brygge en kerne selv?

Det ville nok være meget rart at kunne benytte sig af ACPI, men jeg ved
ikke hvor meget det har at sige for strømforbruget eller hvor lange
udsigter der er til et bugfix.

- Jørgen

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 01-03-09 23:29

On Sun, 1 Mar 2009 22:50:11 +0100, tietze@mail.dk (Jørgen Tietze)
wrote:

> [...]
>(lenny) og det skaber åbenbart problemer med min opsætning (motherboard:
>epia sn18000). Den panikker simpelthen umiddelbart efter installation af

Løb selv ind i samme poblem her i weekenden også på et Epia board.

>Jeg kan få installeret og boote installationen ved at angive parameteren
>pci=noacpi, skal jeg foretage mig yderligere mht. buggen el. evt.
>forsøge at brygge en kerne selv?

Jeg har ikke haft energi til andet et at installere Debian 4.0 igen,
men ifølgende nedenstående, så skulle det være løst med en 2.6.28
kernel i modsætning til 2.6.26 som Debian 5.0 kommer med:

<http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=508527>

Finder du ud af noget spændende, må du meget gerne melde tilbage.

/Jesper

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 21-03-09 13:20

Jesper Juul-Mortensen <na@na.invalid> wrote:

> Finder du ud af noget spændende, må du meget gerne melde tilbage.

Ved ikke om følgende er spændende, men den kører vældig stabilt med
pci=noacpi (har ikke oplevet at den er gået ned eller andre problemer).
For en uge siden har jeg trukket via-velocity.[ch] ud af 2.6.28.1 og
lagt dem ind i debians 2.6.26 - drivers/net herefter konfigureret og
bygget en kerne der fungerer uden pci=noacpi. Det kører tilsyneladende
stabilt.

- Jørgen

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 21-03-09 23:51

On Sat, 21 Mar 2009 13:20:00 +0100, tietze@mail.dk (Jørgen Tietze)
wrote:

>Ved ikke om følgende er spændende...

Jeg har slet ikke fået kigget på det, så alt er spændende - tak for
info

/Jesper