FreeBSD portupgrade pre-configurering muli~
Fra : Leif Neland

Dato : 01-03-09 17:05

Når jeg en sjælden gang efterhånden opgraderer mine ports med
portupgrade -a, så kan det tage dagevis...

(Jeg starter screen, for at kunne komme tilbage til session, selvom jeg
er logget ud.)

Jeg starter portupgrade -a, og maskinen går igang med at tygge.

Næste gang jeg kommer forbi, står den og venter på input fra mig, et
konfigurationsvalg skal foretages. Jeg ved ikke hvor længe den har ventet.

Jeg svarer, og maskinen tygger videre.
Næste gang jeg kommer forbi, venter den igen.

Sådan kan det blive ved i dagevis...

Er det muligt at få foretaget alle valgene i starten, og derefter lade
maskinen tygge sig igennem compileringen og installationen uden jeg skal
holde den i hånden hele tiden?

Da maskinen ikke er den skarpeste kniv i skuffen mere, tager
compileringen af en enkelt pakke gerne 5 minutter eller mere.

Leif

Fra : Lars Stokholm

Dato : 01-03-09 19:19

Leif Neland wrote:
> Er det muligt at få foretaget alle valgene i starten, og derefter lade
> maskinen tygge sig igennem compileringen og installationen uden jeg skal
> holde den i hånden hele tiden?

Så vidt jeg husker kan du med portupgrade sætte miljøvariablen BATCH for
at slippe for at blive spurgt overhovedet. Det er naturligvis ikke altid
at ønske, så jeg vil anbefale at du kigger på portmaster, der har mange
fordele i forhold til portupgrade.

Blandt andet er portmaster et lille script med mange muligheder og uden
afhængigheder overhovedet (i skarp kontrast til portupgrade). Desuden
arbejder den direkte på /var/db/pkg og /var/db/ports i stedet for at
bruge en database, der efter min erfaring ofte har givet problemer, på
grund af uoverensstemmelse mellem databasen og den faktiske tilstand.

Men hvorfor jeg også anbefaler portmaster er fordi, at den gør som du
efterspørger ud-af-boksen.

Fra : Leif Neland

Dato : 02-03-09 23:59

Lars Stokholm skrev:

> [...]
> grund af uoverensstemmelse mellem databasen og den faktiske tilstand.
>
> Men hvorfor jeg også anbefaler portmaster er fordi, at den gør som du

Det gør den søreme.

Det man så kunne ønske sig mere var, at man kunne fortsætte hvor man
slap, hvis en port fejlede.

Og så må jeg vist fejlmelde at make config på ghostscript8 8.63 laver
coredump, og at et andet, jeg ikke lige kan komme på, dør hvis LANGUAGE
er sat til da_dk, det kunne installeres med LANGUAGE=UTF-8...

Så nu er mine ports vist opgraderet indenfor de næste par dage.

Næste problem er så at få lavet en ny kerne, det har været for længe
siden sidst den blev compileret til at konfig'en kan bruges.

Leif