Grub og USB tastatur
Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-03-09 10:51

Hej Gruppe.

Har problemer med mit USB tastatur og Grub.
Tastaturet virker ikke under Grub, men virker i
BIOS. Har det noget at sige at den harddisk der
bootes fra ikke er den, hvor Ubuntu er installeret?
Det er et Logitech illuminated tastatur, blot til en
oplysninge.

Et andet spørgsmål.
Findes der et program til Gnome, der kan vise up
og download hastigheden på netværk, både som tal
og graf. Lige som DUmeter til Windows.

mvh
Henning

Fra : Kent Friis

Dato : 01-03-09 13:33

Den Sun, 1 Mar 2009 10:51:25 +0100 skrev Henning Præstegaard:
> [...]
> bootes fra ikke er den, hvor Ubuntu er installeret?
> Det er et Logitech illuminated tastatur, blot til en

Et eller andet sted i BIOS er der en indstilling "USB keyboard",
der skal slås til.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 02-03-09 13:56

"Kent Friis" <> skrev i meddelelsen ...

> Et eller andet sted i BIOS er der en indstilling "USB keyboard",
> der skal slås til.

Yep. Det var den. Tak for hjælpen. Tænkte at det var ok, da jeg
gå i BIOS fra USB tastaturet, men havde ikke nærlæst indstillingerne.

mvh
Henning

Fra : Kent Friis

Dato : 06-03-09 20:15

Den Mon, 2 Mar 2009 13:56:12 +0100 skrev Henning Præstegaard:

> Yep. Det var den. Tak for hjælpen. Tænkte at det var ok, da jeg
> gå i BIOS fra USB tastaturet, men havde ikke nærlæst indstillingerne.

Man kan altid komme ind i BIOS fra et USB-tastatur. Hvordan skulle man
ellers enable USB keyboard?

(Medmindre det er en *meget* tåbelig BIOS, ligesom dengang med EISA-
maskiner hvor man skulle boote på CD for at komme ind i BIOS og
enable CD-ROM drevet).

Men det beviser kun at BIOS supporterer USB-tastaturer. GRUB har
ikke en indbygget USB-driver, den snakker med tastaturet vha. det
"gode" gamle BIOS interface, præcis som DOS gjorde. Hvorimod
moderne OS bruger deres egne USB-drivere. Så BIOS skal have at vide
at den skal lege keyboard-driver for GRUB, i stedet for at overlade
det til OS'et.

Mvh
Kent

.... for katten.