Re: Indlæses konfigurationsfiler automatis~
Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-02-09 22:59

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

>Eller spurgt på en anden måde: Indlæser Linux automatisk
>alle konfigurationsfiler i ram, eller indlæses de først, når
>de skal bruges?

Linux ved ikke, hvad en konfigurationsfil er. Det er helt op til
de enkelte programmer at beslutte, om de har brug for sådan en,
og om/hvornår de har lyst til at læse den.

Man kan i hvert fald sige, at ingen konfigurationsfiler bliver
læst (endsige åbnet), før det tilhørende program er startet og
får brug for sin fil.

"Desværre" er der jo ret mange programmer, der starter, når man
tænder sin Linux-baserede maskine. Man er nødt til at læse det
enkelte programs manual, hvis man vil vide, hvad det præcist
gør med eventulle config-filer.

Men der er altså ikke nogen central styring af, hvor sådan nogle
måtte ligge, hvornår de bliver læst, eller nogen konrol med dem.
Som udgangspunkt bliver fylder de i hvert fald ingenting i RAM,
før "ejeren" af filen begynder at læse den.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-02-09 23:19

Klaus Ellegaard skrev:

> Linux ved ikke, hvad en konfigurationsfil er. Det er helt op til
> de enkelte programmer at beslutte, om de har brug for sådan en,
> og om/hvornår de har lyst til at læse den.

Det var også, hvad jeg regnede med, men jeg ville lige være
helt sikker. Tak!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-02-09 00:19

On Thu, 26 Feb 2009 21:58:57 +0000 (UTC), Klaus wrote:

> [...]
> Som udgangspunkt bliver fylder de i hvert fald ingenting i RAM,
> før "ejeren" af filen begynder at læse den.

Desktop-miljøerne har dog ofte implementeret noget fælles
opsætningsdatabase-halløj. F.eks. gconf i Gnome.

Mvh.

Adam

--
"Soon we'll have spent a whole month at sea, Adam Sjøgren
splitting atoms for no apparent reason" asjo@koldfront.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-02-09 12:13

asjo@koldfront.dk writes:

>Desktop-miljøerne har dog ofte implementeret noget fælles
>opsætningsdatabase-halløj. F.eks. gconf i Gnome.

Jeps, men GNOME er jo også bare en samling programmer på linje
med ls og alle de andre. Hvad de gør med deres configfiler, er
de øvrige programmer og Linux som helhed uvedkomment.

Mvh.
   Klau.