Syntax .hidden fil
Fra : Michael Jack

Dato : 26-02-09 22:35

Hej gruppe

Jeg har en er NTFS partition med billeder, film og musik som jeg gerne
vil have adgang til fra både Windows XP og Ubuntu 8.10.

Windows XP smider både en "RECYCLER" og en "System Volume Information" i
roden af partitionen. Jeg vil gerne skjule begge med en .hidden fil.

Hvad er syntax i en .hidden fil når navnet indeholder mellemrum?

Mvh. Michael

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 27-02-09 14:10

Michael Jack wrote:
> [...]
> roden af partitionen. Jeg vil gerne skjule begge med en .hidden fil.
>
> Hvad er syntax i en .hidden fil når navnet indeholder mellemrum?

Sæt " " om navnet.
"fil navn"

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Michael Jack

Dato : 27-02-09 16:47

Jørgen Heesche wrote:

> Sæt " " om navnet.
> "fil navn"

Det virker ikke hos mig. Mappen er stadig synlig i Nautilus.

Jeg har prøvet følgende, uden held:

"System Volume Information"
'System Volume Information'
System\ Volume\ Information
"System\ Volume\ Information"

Den anden mappe, RECYCLER, kan jeg vise (altså udkommentere) og skjule
fra samme .hidden fil uden problemer. Mærkeligt...

Mvh. Michael

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 27-02-09 21:28

Michael Jack wrote:

> Det virker ikke hos mig. Mappen er stadig synlig i Nautilus.
Jo, selvfølgelig virker det. Men i en xterminal, ikke i Nautilus.
Hvad gør du?, helt præcist.

> [...]
>
> Den anden mappe, RECYCLER, kan jeg vise (altså udkommentere) og skjule
> fra samme .hidden fil uden problemer. Mærkeligt...

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Michael Jack

Dato : 27-02-09 23:10

Jørgen Heesche wrote:

> Jo, selvfølgelig virker det. Men i en xterminal, ikke i Nautilus.
> Hvad gør du?, helt præcist.

GNOME Terminal:

Trin 1)
$ mkdir Test1 "Test 2"
$ ls -al
total 16
drwxr-xr-x 4 michael michael 4096 2009-02-27 22:55 .
drwxr-xr-x 50 michael michael 4096 2009-02-27 22:54 ..
drwxr-xr-x 2 michael michael 4096 2009-02-27 22:55 Test1
drwxr-xr-x 2 michael michael 4096 2009-02-27 22:55 Test 2

Trin 2)
$ echo 'Test1' > .hidden
$ ls -al
total 20
drwxr-xr-x 4 michael michael 4096 2009-02-27 22:56 .
drwxr-xr-x 50 michael michael 4096 2009-02-27 22:56 ..
-rw-r--r-- 1 michael michael 6 2009-02-27 22:56 .hidden
drwxr-xr-x 2 michael michael 4096 2009-02-27 22:55 Test1
drwxr-xr-x 2 michael michael 4096 2009-02-27 22:55 Test 2

Trin 3)
$ echo '"Test 2"' >> .hidden
$ ls -al
total 20
drwxr-xr-x 4 michael michael 4096 2009-02-27 22:56 .
drwxr-xr-x 50 michael michael 4096 2009-02-27 22:56 ..
-rw-r--r-- 1 michael michael 15 2009-02-27 22:57 .hidden
drwxr-xr-x 2 michael michael 4096 2009-02-27 22:55 Test1
drwxr-xr-x 2 michael michael 4096 2009-02-27 22:55 Test 2

$ cat .hidden
Test1
"Test 2"

Mappen "Test1" er skjult i Nautilus efter trin 2) og 3), mappen "Test 2"
er synlig i Nautilus efter hvert af de tre trin.

Mvh. Michael

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-02-09 11:14

Michael Jack wrote:

> [...]
> drwxr-xr-x 2 michael michael 4096 2009-02-27 22:55 Test1
> drwxr-xr-x 2 michael michael 4096 2009-02-27 22:55 Test 2

Jamen det virkede da fint.
Der blev oprettet en mappe med et mellemrum i navnet.

> [...]
>

> Mappen "Test1" er skjult i Nautilus efter trin 2) og 3), mappen "Test 2"
> er synlig i Nautilus efter hvert af de tre trin.

I trin 2 og 3 bliver der echoet 2 tekststrenge ind i filen .hidden, det
har ikke noget at gøre med mapperne Test1 og "Test 2".
Man kan ikke eccho noget til en mappe.
Om Nautilus bliver 'forvirret' skal jeg ikke kunne sige, men
echo-kommandoerne rører overhovedet ikke mapperne Test1 og "Test 2".

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-02-09 11:17

<heesche@webspeed.dk> writes:

> [...]
>Om Nautilus bliver 'forvirret' skal jeg ikke kunne sige, men
>echo-kommandoerne rører overhovedet ikke mapperne Test1 og "Test 2".

Det var heller ikke meningen.

Hele spørgsmålet går ud på, hvordan man kan få Nautilus til at skjule
et katalog med mellemrum i navnene ved at bruge .hidden

Det er altså ingen tvivl om, hvordan man håndterer mellemrum i shell,
men hvordan man får Nautilus til at forstå, at den ikke skal vise et
specifikt katalog.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-02-09 13:24

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
>
> Det er altså ingen tvivl om, hvordan man håndterer mellemrum i shell,
> men hvordan man får Nautilus til at forstå, at den ikke skal vise et

Det kan man næppe. Nautilus har en option 'Show hidden files' svarende
til option -a i ls. Dvs. filer kan ikke reelt skjules.
Hvis en fil eller mappe skal gøres utilgængelig (skjult) for andre end
ejeren gøres det med file permissions.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-02-09 13:40

<heesche@webspeed.dk> writes:

>Det kan man næppe. Nautilus har en option 'Show hidden files' svarende
>til option -a i ls. Dvs. filer kan ikke reelt skjules.

Spørgeren har jo netop dokumenteret, at det kan man godt. Bare ikke
umiddelbart med filer eller kataloger, der indeholder mellemrum.

>Hvis en fil eller mappe skal gøres utilgængelig (skjult) for andre end
>ejeren gøres det med file permissions.

Det er jo underordnet med selve adgangen til indholdet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-02-09 13:43

On Sat, 28 Feb 2009 12:23:36 +0000, Jørgen wrote:

> [...]
> til option -a i ls. Dvs. filer kan ikke reelt skjules.
> Hvis en fil eller mappe skal gøres utilgængelig (skjult) for andre end

Sikke noget sludder. Nautilus implementerer (udover den almindelige
'dot-fil'-konvention) skjulning af filer/mapper ved at liste dem i en
fil med navnet .hidden:

"Major changes since 2.3.5 are:

* .hidden file support"

- http://svn.gnome.org/viewvc/nautilus/trunk/NEWS?annotate=14954#l1043

her er koden:

http://svn.gnome.org/viewvc/nautilus/trunk/libnautilus-private/nautilus-directory-async.c?annotate=15018#l2026

Det blev tilføjet i 2003; ikke den store nyhed.

Mvh.

Adam

--
"Soon we'll have spent a whole month at sea, Adam Sjøgren
splitting atoms for no apparent reason" asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Jack

Dato : 28-02-09 14:35

Adam Sjøgren wrote:

> "Major changes since 2.3.5 are:

> [...]

Linie 2086 siger:

   hidden_filename = g_strndup (file_contents + start, i - start);

Lidt googling efter "g_strndup" viser at den bare læser strengen, uden
videre.

Lang omvej for at nå frem til svaret på mit oprindelige spørgsmål: man
skal bare skrive mappens navn, uden citationstegn eller andet, i .hidden
filen.

Både "RECYCLER" og "System Volume Information" er nu skjulte i Nautilus.

Tak for hjælpen!

Mvh. Michael (der undrer sig over at han åbenbart ikke prøvede denne
oplagte mulighed lidt tidligere...)

Fra : Kent Friis

Dato : 01-03-09 02:10

Den Sat, 28 Feb 2009 14:34:40 +0100 skrev Michael Jack:

> Linie 2086 siger:
>
>    hidden_filename = g_strndup (file_contents + start, i - start);
>
> Lidt googling efter "g_strndup" viser at den bare læser strengen, uden
> videre.

Og så kommer det flabede spørgsmål naturligvis: Hvordan angiver man
så filnavne med linjeskift i

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-03-09 01:35

On Sat, 28 Feb 2009 21:33:53 +0000, Jørgen wrote:

> Vi taler vist ikke samme sprog.
> Michael siger hvad han gerne vil gøre med filerne og spørger derefter:
> Hvad er syntax i en .hidden fil når navnet indeholder mellemrum?.
> Det er da ikke en beskrivelse, men en efterlysning af en metode til at
> opnå det ønskede.

Lad os tage et resumé:

Efter Michael har stillet sit spørgsmål foreslår du først at sætte "'er
om navnet.

Michael forklarer dig at det ikke virker og du fremturer med at påstå at
selvfølgelig gør dét det.

Derefter giver Michael en udførlig beskrivelse af hvordan det ikke
fungerer, hvilket fuldstændig tilbageviser din påstand.

Klaus forsøger så at forklare dig det du har misset i samtlige af
Michaels indlæg, nemlig at .hidden filen kan bruges til at få Nautilus
til ikke at vise deri navngivne filer.

Til det påstår du hårdnakket at den funktionalitet næppe eksisterer og
belærer Klaus om ls' "-a" option, hvortil Klaus henviser til Michaels
detaljerede gennemgang og jeg supplerer med links til kildekoden - i
hvilken du direkte kan læse at jo, den funktionalitet findes faktisk i
Nautilus.

Det får dig tilsyneladende til at opfatte hvad det problemet går ud på
og du gentager herefter Michaels spørgsmål.

Hertil bemærker Klaus at problemet faktisk var beskrevet ret klart i det
allerførste indlæg fra Michael - altså: hvis du havde læst det
oprindelige indlæg ordentligt, havde du undgået at forplumre debatten,
og din gentagelse af spørgsmålet er overflødig.

Michael læser kildekoden og finder selv svaret på spørgsmålet.

Og du stiller Michaels spørgsmål endnu engang.

Det er tydeligt at du ikke taler det samme sprog som de fleste - eller
måske snarere at du ikke helt _læser_ andres indlæg, som de fleste gør.

Mvh.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 01-03-09 02:24

On 2009-03-01, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Og så kommer det flabede spørgsmål naturligvis: Hvordan angiver man
> så filnavne med linjeskift i

hihi ;)

$ touch ".
..."

$ ls -a -1 --show-control-chars
..
..

/Sune

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-03-09 13:14

Sune Vuorela skrev:
> $ touch ".
> .."

Det indstilles hermed til prisen som årets bedste filnavn!

/Lars

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 02-03-09 22:04

On Sun, 01 Mar 2009 13:13:52 +0100
Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Det indstilles hermed til prisen som årets bedste filnavn!

$ touch -- "-rf"
eller
$ touch -- "-rf ."

hint : rm

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Kent Friis

Dato : 06-03-09 20:21

Den Mon, 2 Mar 2009 22:03:38 +0100 skrev Jacob Gaarde:

> $ touch -- "-rf"

Hvorfor har du "" om?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 06-03-09 22:52

On 06 Mar 2009 19:21:03 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Hvorfor har du "" om?

det var en "efterladenskab" fra da jeg legede med
touch -- "-rf ."
(CTRL-P, venstre-pil, BACKSPC, BACKSPC, Vogn-Retur)
ingen dybere mening her, nothing to see, pass along ...