Hvor mange venter i kø på en port?
Fra : Leif Neland

Dato : 25-02-09 00:22

Kan man se det?

Jeg opdagede at en webserver var løbet tør for apache-processer, så der
var meget lange svartider.

Jeg så med apache2ctl status, at der ikke var nogle ledige workers.

Men kan man se, hvor mange "seere" der ventede på at serviceret af en
worker? Altså ligger de i en kø, eller får de bare ikke adgang til
maskinen, før de kan behandles?

Hvis der er en kø, kommer de vel til i den rækkefølge, de kommer ind?

Jeg fik sat antallet af workerprocesser op til max, men det var kun 256
samtidige connections, så jeg selv hvis jeg satte keep-alive ned til et
enkelt sekund, var det ikke nok.

Først da jeg fik skiftet apache ud med den nyeste, der har et højere
max, kunne jeg sætte keep-alive på igen.

Server uptime: 8 hours 52 minutes 44 seconds
Total accesses: 559105 - Total Traffic: 734.0 MB
CPU Usage: u80.47 s9.78 cu0 cs0 - .282% CPU load
17.5 requests/sec - 23.5 kB/second - 1376 B/request
298 requests currently being processed, 16 idle workers

Skriver apache i en log et sted, hvis den løber tør for workers?
Ikke en, jeg kunne finde ihvertfald.

Man kunne også have ønsket sig, at serveren selv kunne finde ud af at
regulere ned for keep-alive, når den begyndte at løbe tør.

Men sådan er der så meget, man kunne ønske sig...

Nu kører den ihvertfald pænt.

Linux 2.6.18-6-686 #1 SMP Fri Jun 6 22:22:11 UTC 2008 i686 GNU/Linux
# apache2ctl -v
Server version: Apache/2.2.9 (Debian)
Server built: Jan 20 2009 17:29:25

Leif