MS Windows
briani 27239
Min PC vil pludselig ikke starte
Fra : George

Dato : 24-02-09 20:05

Pludselig virker min PC'er ikke, og jeg er ret meget på bar bund, så jeg
håber at nogen kan hjælpe med ideer og råd:

Jeg kører Windows Vista Home Premium.
Computeren er et år gammel, og har kørt stabilt indtil nu.

Inden jeg spiste, arbejedede jeg på PC'en og alt virkede normalt. Jeg
lukkede og gik.
En halv time senere startede jeg igen og computeren gik i gang. Der kom
hvide bogstaver på sort baggrund og en skærm med at efter 25 sek starter
windows normalt hvis ikke jeg vælger en anden option feks "start i
fejlsikker tilstand". Det kan jeg imidlertid ikke komme til da piltasterne
ikke virker. Efter de 25 sek er gået, starter windows så "normalt", der
kommer sort windovs start skærm: der står windows starter og der er it felt
hvornogle grønne streger bevæger sig for at vise at windovs arbejder, men
efter et sekund når de grønne lys er nået 1 cm ind i feltet starter maskinen
helt forfra.

Jeg kan godt komme ind i bios.
Første gang jeg kom ind virkede piltasterne ikke, men det gør de nu. Jeg har
prøvet at vælge load failsafe settings og 1. boot fra "pioneer DVD" med
windows cd'en sat i drewet, men det ændrer ikke noget. Den kører samme
sekvens i gennem ( sikkert i en unedelighed) som beskrevet ovenfor.

Hvem har en ide til hvad der kan være galt og hvad jeg kan gøre ved det ?

Gigabyte 780G bundkort
AMD 4850E processor
WD Green 500 GB hard disk
Kingston Value ram
Seagate S12II 420W strømforsyning
Antec 4000 kabinet

Fra : Kaj

Dato : 24-02-09 20:18

"George" <georgeoftheseas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Pludselig virker min PC'er ikke, og jeg er ret meget på bar bund, så jeg
> håber at nogen kan hjælpe med ideer og råd:

Jeg har prøvet noget lignende engang.
Det var fordi der sad en USB stick i maskinen.
Den prøvede den så at boote op på.

Kaj

Fra : George

Dato : 24-02-09 20:30

Kaj skrev:

> Jeg har prøvet noget lignende engang.
> Det var fordi der sad en USB stick i maskinen.
> Den prøvede den så at boote op på.

Jeg har fjernet den usb stick der sad i, men det gjorde ikke nogen forskel.
Men jeg er taknemlig for din hjælp.

George

Fra : CC

Dato : 24-02-09 21:03

"George" skrev i meddelelsen

> [...]
> windows cd'en sat i drewet, men det ændrer ikke noget. Den kører samme
> sekvens i gennem ( sikkert i en unedelighed) som beskrevet ovenfor.

Selvom CD er 1. priotet ved start, skal du stadigvæk trykke en tast for at
starte fra CD, eller falder den for default, og starter fra HDD.

Kan det være dit tastatur der er defekt, eller virus ?

Fra : George

Dato : 24-02-09 22:16

CC skrev:
> Selvom CD er 1. priotet ved start, skal du stadigvæk trykke en tast for at
> starte fra CD, eller falder den for default, og starter fra HDD.
>
> Kan det være dit tastatur der er defekt, eller virus ?

Det er det samme tastatur som jeg skriver på nu, så det ser ud til at virke.
Jeg har prøvet at trykke på "en vilkårlig tast", men jeg har på fornemmelsen
at budskabet ikke går igennem eller også er dvd-drevet også defekt..

Er der nogen kendte virus som giver dette udslag ?

George

Fra : poul.b.hansen.

Dato : 25-02-09 13:10

"George" <georgeoftheseas@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> sekvens i gennem ( sikkert i en unedelighed) som beskrevet ovenfor.
>
> Hvem har en ide til hvad der kan være galt og hvad jeg kan gøre ved det ?

hej
kunne det skyldes at du har et usb-tastatur,og batterierne skal udskiftes.
mvh
poul

Fra : George

Dato : 25-02-09 16:50

"poul.b.hansen." skrev:
> kunne det skyldes at du har et usb-tastatur (ikke trådløst),og batterierne
> skal udskiftes

Jeg har et usb tastatur (ikke trådløst). Det er iøvrigt det samme tastatur
som jeg bruger nu, men det virker med denne computer.
Hvilket batteri tænkler du på ? Det på bundkortet ? Det er vist det eneste
batteri i systemet. Jeg har tænkt mig at skifte det i aften, hvis jeg kan
finde et der passer.

George

Fra : George

Dato : 26-02-09 21:26

Tak for de konstruktive forslag der er kommet indtil nu.

Det er nu lykkedes at boote fra cd med den originale windows cd, jeg har
prøvet ar reparere og jeg har prøvet at gå tilbage til sidste fungerende
installation, men det virker ikke.(se mere herom nedenfor)

Dette skete efter jeg havde sat computeren op med et andet tastatur med
"rundt stik" istedet for det jeg ellers har brugt som er et usb-tastatur
(der er iøvrigt det jeg bruger nu på en anden maskine)

Jeg har også skiftet batteriet på bundkortet.

Status er:

Under reparations sekvensen tester CD-windows:
Opdateringer, systemdisk,diskfejl,metadata på disken,destinations
operativsystem,indhold på diskenhed, bootmanager,logfil for
ststemstart,hændelseslogfil og kontrol af intern tilstand - alle med
fejlkode 0x0
Derefter: Rodårsagen er fundet: Uspecificerede ændringer i
systemkonfigurationen er årsag til problemet
Reparationshandling : systemgendannelse
Resultat: er fuldført. Fejlkode 0x0
Reparationshandling: Integritetskontrol og reparation af systemfiler
Resultat: Mislykkedes Fejlkode 0x2
----
Rodårsag fundet:
Startstatus angiver at operativsystemet bliver startet korekt

Jeg valgte ikke at geninstallere windows, da jeg har en del data på
harddisken, som jeg nødigt vil miste. Inden jeg evt.geninstallerer windows
vil jeg forsøge at læse harddisken i en anden PC kan man det ?

Tak til alle for de mange konstruktive forslag, der er kommet indtil nu.
Gode råd til videre problemløsning modtages med stor glæde !

George