Hjemmenetværk med 7 netstikdåser - hordan
Fra : DerGolf

Dato : 28-02-09 10:34

Hej Netværksgrupen.

Jeg har 7 Fuga netværksstikdåser rundt i hjemmet. De ender alle oppe på
loftet samme sted. Indtil til nu havde jeg kun 4 af dem af gangen sat til
min router, som kun har 4 stik, samt et WAN stik som går til mit ADSL modem.

Nu er jeg lidt træt af skulle bytte rundt på dem efter behov.

Og jeg har fået en router mere.
Jeg tænkte på sætte router2's WAN forbindelse i en af de 4 routers1's
netstik.
Så har jeg mulighed for koble 7 fugastikdåser til.

Ville man så kunne komme på internettet alle 7 steder fra?
Kan man så også kopiere filer mellem de tilsluttede komputere eller kun dem
som sidder på samme router?

mvh Michael

Fra : VIP

Dato : 28-02-09 11:15

"DerGolf" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ville man så kunne komme på internettet alle 7 steder fra?
> Kan man så også kopiere filer mellem de tilsluttede komputere eller kun

Glem router2, det giver kun problemer med 2 routere efter hinanden, og køb
en switch med nok porte

--
Venlig hilsen

Viggo

Fra : DerGolf

Dato : 28-02-09 15:09

Hvad med en router, som kører med en ledning til 8 port switchen ?
mvh MIC

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-02-09 15:16

DerGolf wrote:
> Hvad med en router, som kører med en ledning til 8 port switchen ?

Hvordan ser dit netværk ud nu?

- Det er tilladt at tegne

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-02-09 15:50

DerGolf wrote:

> Hvad med en router, som kører med en ledning til 8 port switchen ? mvh
> MIC

Det absolut nemmeste er at købe en switch med 8 porte, og sætte denne
switch i en af LAN portene på din router. De 7 stikdåser der forsyner
hele huset sætter du i de resterende 7 porte.

Hvis LAN portene i din router kun er 100 Mbps, kan du får et gigabit LAN
ved at købe en 8-port gigabit switch.

--
Jesper Lund

Fra : Morten Christensen

Dato : 27-02-09 21:24

DerGolf skrev den 28-02-2009 10:34:
> [...]
> netstik.
> Så har jeg mulighed for koble 7 fugastikdåser til.
>
> Ville man så kunne komme på internettet alle 7 steder fra?

Ja. Forudsat de 2 routere er konfigureret til at bruge hver sit ip-subnet.

> Kan man så også kopiere filer mellem de tilsluttede komputere eller kun dem
> som sidder på samme router?

Stadig forudsat de 2 routere er konfigureret til at bruge hver sit
ip-subnet, kan du fra de 4 stik på router 2 kan du nå de 3 på router 1
hvis du kender deres ip-nummer. Den anden vej skal det ske vha.
port-forward eller en dmz-funktion, og det er nok for besværligt.

Det ville være nemmere at slå dhcp-serveren fra i router 2 og forbinde 2
lan-porte,men så mangler du en port i dit regnestykke med mindre router
2 kan omkonfigureres så wan-porten virker som lan-port.

--
Morten Christensen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-03-09 00:31

Morten Christensen wrote:

> Det ville være nemmere at slå dhcp-serveren fra i router 2 og forbinde 2

Det vil være nemmere at købe en switch. 2 routere _skal_ give problemer
eller ekstra arbejde...

Jesper Poulsen

Fra : Morten Christensen

Dato : 28-02-09 12:58

Jesper Poulsen skrev den 01-03-2009 00:30:

> Det vil være nemmere at købe en switch. 2 routere _skal_ give problemer
> eller ekstra arbejde...

Enig.

Hvis man ikke forstår netværk, giver det problemer. Hvis man forstår
hvordan netværk fungerer, synes man switchens pris er mindre end det
ekstra arbejde.

--
Morten Christensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-03-09 13:41

Morten Christensen:

> Enig.
>
> Hvis man ikke forstår netværk, giver det problemer.

Der findes hjælp til det her:

http://www.smallnetbuilder.com

--
Thank God we got the convicts and they got the puritans.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-03-09 14:05

Axel Hammerschmidt wrote:

> Der findes hjælp til det her:
> http://www.smallnetbuilder.com

Seriøst?

Der står en masse crap som ikke bør udbredes til nybegyndere (erfarne
netværksfolk holder sig automatisk fra det).

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-03-09 16:34

Look what the cat dragged in - Jesper Poulsen:

<snip>

> Der står en masse crap som ikke bør udbredes til nybegyndere (erfarne
> netværksfolk holder sig automatisk fra det).

Det er nu her, at der står crap.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-03-09 01:02

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det er nu her, at der står crap.

Jeg kan regne ud at du er flittig bruger af det site - ellers var der
ingen fornuftig årsag til det evindelige sludder du lukker ud.

Lad netværkseksperterne rådgive og læn dig tilbage og _lær_ - det har
været oppe før. Du er ikke netværksekspert og du bliver det aldrig. Især
ikke når du holder dig til sådan et crap-site.

Læg feks. mærke til Andreas Plesner Jacobsens anbefaling. Han ved mere
om netværk end du nogensinde kommer til!

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-03-09 17:53

http://google.com/