To DHCP-servere på samme lokalnet.
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-02-09 13:22

Hej Gruppe.

Af forskellige årsage vil jeg godt have 2 DHCP-servere på lokalnettet,
det drejer sig om min bredbåndsrouter og en Fedora linux box.

DHCP-serverne er opsat så de kan eksistere side om side.

Problemet er bare at windows klienterne konsekvent henter IP-adresse
mv fra routeren, hvor jeg gerne så at linux-boksen var den primære
kilde.

Kan jeg på nogen måde tvinge windows maskinerne til at anvende linux
boksen som primære DHCP-server og kun anvende routeren når linuxboksen
er 'nede' ???

<mlr>

Fra : Hans

Dato : 26-02-09 13:29

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Kan jeg på nogen måde tvinge windows maskinerne til at anvende linux
> boksen som primære DHCP-server og kun anvende routeren når linuxboksen

Hvis du bytter rundt på de to dhcp-scopes, så burde det løse dit problem.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-02-09 13:42

On Thu, 26 Feb 2009 13:29:20 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Hvis du bytter rundt på de to dhcp-scopes, så burde det løse dit problem.

Hmm - Jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor - Men det er absolut et
forsøg værd.....

<mlr>

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-03-09 05:53

Michael Rasmussen <michael@invalid> wrote:

>Hmm - Jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor - Men det er absolut et
>forsøg værd.....

Det virker ikke. Klienten bruger det svar der kommer først.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-02-09 16:21

On Thu, 26 Feb 2009 13:21:44 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> Af forskellige årsage vil jeg godt have 2 DHCP-servere på lokalnettet,
> det drejer sig om min bredbåndsrouter og en Fedora linux box.

Hvorfor vil du det? Jeg ville slå DHCP-serveren i routeren fra.

> Problemet er bare at windows klienterne konsekvent henter IP-adresse
> mv fra routeren, hvor jeg gerne så at linux-boksen var den primære
> kilde.

Normalt vil en Windows-maskine bruge det svar, der kommer først.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/