Opgradering af pc'er - Kan det betale sig ~
Fra : CC

Dato : 03-03-09 21:43

Har en pc'er med en Celeron 2,6 GHz FSB (532MHz)
2x512 MB ram PC-3200
Grafikkort FX5500, 256 kB RAM, 8xAGP
Windows XP proff.

Har tænkt på at opgrader den med en P4 3,0 GHz FSB800
2x512 MB ram = totalt 2 MB RAM
"Større grafikkort"

Kan det betale sig?
Får jeg en bedre ydelse, for få penge eller er det bedst at købe en ny pc?
Hvis den skal opgraderes vil jeg være glad for et tip omkring grafikkort,
uden at skyde over målet.

Årsagen skyldes, at den "lacker" en smule i WOW (Instans/byer med mange
spillere online) og ind i mellem også i CS

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-09 22:31

CC wrote:
> Har en pc'er med en Celeron 2,6 GHz FSB (532MHz)

Uha, AMD Duron 1800 er hurtigere...

> Har tænkt på at opgrader den med en P4 3,0 GHz FSB800

Hvilket bundkort har du?

> 2x512 MB ram = totalt 2 MB RAM

2GiB er altid godt. Jeg har ikke brug for mere i min maskine og jeg
spiller ret tunge spil.

> "Større grafikkort"

ATi har et fornuftigt AGP-kort

> Kan det betale sig?

Hvis du finder nogle gode, brugte stumper - ellers ikke.

> Får jeg en bedre ydelse, for få penge eller er det bedst at købe en ny pc?

Din nuværende CPU er mildest talt elendig, for at være helt ærlig.
http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=1927

> Hvis den skal opgraderes vil jeg være glad for et tip omkring grafikkort,
> uden at skyde over målet.

AGPx8 med support for DX10 eller DX10.1.

> Årsagen skyldes, at den "lacker" en smule i WOW (Instans/byer med mange
> spillere online) og ind i mellem også i CS

Der skal ikke meget til for at få bedre ydelse i de spil.

En lille, billig opgradering (CPU, bundkort, RAM):
Bundkort (med onboard DX10-grafik):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=473981
http://www.youtube.com/watch?v=rcbGV6Pfb6Q

CPU (45W TDP):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=470299

RAM:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206436

Ovenstående kan fås for 1300,- eller mindre og vil til hver en tid
outperforme en opgradering baseret på dit nuværende bundkort, uanset pris.

Samtidig er det energy efficient, hvis gør det endnu mere interessant.
Det er så energy efficient så der skal Intel Atom til at slå det (i
energieffektivitet, ikke ydelse).

Jesper Poulsen

Fra : CC

Dato : 03-03-09 23:12

"Jesper Poulsen" skrev i meddelelsen ...
> Uha, AMD Duron 1800 er hurtigere...

I manualen står der intet om, at jeg kan monterer AMD processorer - Kun
Intel er nævnt.

jf manualen kan der max monteres en Intel P4EE, 3,4GHz, FSB 800

> Hvilket bundkort har du?

Foxconn 865g/gv/pe7mc. Chipsæt "Springdale" 865G/GV/PE + ICH5. Phönix AWARD
BIOS

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-03-09 01:12

CC wrote:

> I manualen står der intet om, at jeg kan monterer AMD processorer - Kun
> Intel er nævnt.

Det var som sammenligningsgrundlag. Duron 1800 kostede en tredjedel af
Celeron 2.6 i sin tid.

> Foxconn 865g/gv/pe7mc. Chipsæt "Springdale" 865G/GV/PE + ICH5. Phönix AWARD

Foxconn

Det er vist på tide at skifte hele dynen ud. Snup det AMD-setup jeg har
peget på.

Jesper Poulsen

Fra : CC

Dato : 04-03-09 14:39

"Jesper Poulsen" skrev i meddelelsen

> Det er vist på tide at skifte hele dynen ud. Snup det AMD-setup jeg har
> peget på.

Der er noget der tyder på, at det er løsningen. Den skal lige vendes imaven
et gange
Tak for hjælpen !!

Fra : CC

Dato : 05-03-09 00:29

Lige et tillægsspørgsmåel ....
Hvis jeg putter dette AMD setup i. Kan jeg så lade Xp selv finde alle HW
ændringer, eller anbefales det, at formaterer HDD og installeret igen ?

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 05-03-09 00:40

"CC" <> skrev i meddelelsen ...

> Lige et tillægsspørgsmåel ....
> Hvis jeg putter dette AMD setup i. Kan jeg så lade Xp selv finde alle HW
> ændringer, eller anbefales det, at formaterer HDD og installeret igen ?

Der er ikke noget som en frisk installeret Windows. Det vil jeg gå efter.

mvh
Henning

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 05-03-09 15:27

> Hvis jeg putter dette AMD setup i. Kan jeg så lade Xp selv finde alle HW
> ændringer, eller anbefales det, at formaterer HDD og installeret igen ?

CPU & RAM er ikke noget der kræver drivere eller lignende, så det burde ikke
være nødvendigt at foretage nogle ændringer, ved installation af nyt
grafikkort burde det blot være et spørgsmål om at få installeret den nye
driver.

Men det hjælper jo som regel også på hastigheden at få installeret XP på ny,
hvis det er en lidt gammel installation, så når du nu er i gang ville det jo
være nærliggende at geninstallere, hvis du altså orker det, det burde som
sagt ikke være nødvendigt...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-03-09 20:38

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> wrote in

> det burde som sagt ikke være nødvendigt...

Du overser det nye bundkort.

Fra : Peter Larsen

Dato : 05-03-09 21:56

Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com> wrote:

> "Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> wrote in

> Du overser det nye bundkort.

Vejviseren for om man kører videre med den samme installation er om den har
problemer, ikke om der skal skiftes nogle hardware-drivere. En pci disk
controller som det installerede operativsystem har drivere til gør livet
rigtig meget lettere ..... das ganze molevitten over i det nye bundkort,
opstart disken på pci controlleren og man er kørende nok til at man kan
installere alle driverne til det nye bundkort fra deres CD-rom.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-03-09 01:38

"Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> wrote in

> Vejviseren for om man kører videre med den samme installation er om
> den har problemer, ikke om der skal skiftes nogle hardware-drivere.

Lige dér tager du alvorligt fejl når vi taler om bundkort. Søg på "Hardware
Abstract Layer".

Brug metoden jeg har beskrevet andetsteds i tråden, eller lav en frisk
installering efter opgraderingen af hardware. Mig bekendt de eneste sikre
metoder til at få et korrekt HAL installeret.

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-03-09 15:28

> [...]

> installering efter opgraderingen af hardware. Mig bekendt de eneste
> sikre metoder til at få et korrekt HAL installeret.

Mig bekendt gik jeg ikke i rette med det, du skrev. Men jeg vil da godt lige
tilføje at der, hvor der er den store forskel i HAL er om der skal
dobbeltprocessor-understøttelse til, i hvilket tilfælde man absolut som jeg
forstår din anbefaling bør slette al hardware fra en fejlsikret opstart som
det sidste, man gør på den gamle installation - efter at have lavet en
komplet backup - og så starte med en "repair" så alt det nye bliver korrekt
identificeret.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-03-09 04:16

> Mig bekendt gik jeg ikke i rette med det, du skrev.

Ting kan anskues på mange måder. Dit råd var diametralt modsat mit.

> Men jeg vil da
> godt lige tilføje at der, hvor der er den store forskel i HAL er om
> der skal dobbeltprocessor-understøttelse til,

Så har du ikke helt forstået hvad HAL er.

> [...]
> efter at have lavet en komplet backup - og så starte med en "repair"
> så alt det nye bliver korrekt identificeret.

Så har du ikke forstået min metode. Man behøver ikke slette al hardware
eller gå i fejlsikret tilstand.

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-03-09 20:49

Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com> wrote:

> Så har du ikke helt forstået hvad HAL er.

Der kan da sagtens være ting, jeg ikke ved om det her.

> Så har du ikke forstået min metode. Man behøver ikke slette al
> hardware eller gå i fejlsikret tilstand.

Det kan godt være jeg ikke har forstået dig korrekt, jeg læser dig en ekstra
gang bagefter, men det er nu sådan, jeg har gode erfaringer med at udføre
den manøvre.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-03-09 20:43

Peter Larsen wrote:

> tilføje at der, hvor der er den store forskel i HAL er om der skal
> dobbeltprocessor-understøttelse til, i hvilket tilfælde man absolut som jeg

Nej. Det gør ingen forskel.

> forstår din anbefaling bør slette al hardware fra en fejlsikret opstart som

Det er unødvendig at slette det gamle hardware fra Windows.
Repair-funktionen virker alligevel og ganske upåklageligt.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-03-09 15:38

"CC" <CC@mail.dk> wrote in news:49af0eaf$0$56790
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvis jeg putter dette AMD setup i. Kan jeg så lade Xp selv finde alle HW
> ændringer, eller anbefales det, at formaterer HDD og installeret igen ?

Når du skifter bundkort ville jeg lave en frisk installation af XP.

Man kan godt skifte motherboard med en XP installation, men man skal have
tungen lige i munden og være sikker på hvad man gør.

Hent alle relevante drivere til det nye motherboard.

Vær opmærksom på om drivere til harddisk controlleren skal installeres
særskilt fra en diskette ved boot.

Start maskinen med det gamle motherboard. Smid XP CD'en i maskinen og vælg
at opgradere. Lad maskinen gøre hvad den skal indtil den rebooter.

Sluk maskinen inden den booter igen. Installér dit nye motherboard m.m.

Boot maskinen og gå direkte i BIOS. Justér tid og dato, tjek at CPU,
harddisk og CD ROM drev er installeret korrekt og tjek at maskinen er sat
til at boote først fra CD og så fra harddisk. Gem ændringerne.

lad maskinen boote fra XP CD'en og gøre opgraderingen færdig.

Fra : Emil

Dato : 15-03-09 22:30

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

>En lille, billig opgradering (CPU, bundkort, RAM):
>Bundkort (med onboard DX10-grafik):
>http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=473981

Fint lille bundkort.

Da jeg allerede har et PCI-TV-kort, er det ene PCI-slot allerede
optaget. Og der kommer nok behov for flere slots. Jeg kan ikke spå om
frentiden.

Findes det samme kort i ATX-udgave med 3 PCI-slots? Hvilket?

Når jeg kigger på Edbpriser efter ASUS M3A78-.. er der forskellige
specs for kortene.
Er det Specs på Edbpriser som er mangelfulde?

Da jeg studerede manualen for ASUS M3A78-EM, studsede jeg over, at der
kun var ét stik til PS/2 (keybord og mus). Findes der en dims, så jeg
kan genbruge mine gode gamle med hver sit stik?

m.v.h. Emil

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-03-09 23:38

On Tue, 3 Mar 2009 21:43:27 +0100, "CC" <CC@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Kan det betale sig?
>Får jeg en bedre ydelse, for få penge eller er det bedst at købe en ny pc?

Jeg ville helt klart gå i byen efter en ny computer

Ellers risikerer du at bruge penge på forældede komponenter der
alligevel ikke rigtig 'batter noget', og som du ikke kan genbruge når
du så alligevel køber ny maskine...

Er økonomien stram så tal f.eks med bestyreren for din lokale Aldi:
Selv om de ikke altid står frit fremme, så har Aldi nemlig et pænt
udvalg i veludstyrede computere til meget attraktive priser.

<mlr>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-03-09 01:14

Michael Rasmussen wrote:

> Er økonomien stram så tal f.eks med bestyreren for din lokale Aldi:

De stumper jeg har forslået passer nu fint til det der allerede sidder i
hans maskine...

> udvalg i veludstyrede computere til meget attraktive priser.

1300,-?

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 04-03-09 20:03

Jesper Poulsen wrote:
> De stumper jeg har forslået

Det er slemt nok at man skriver forslag istedet for foreslag, men
forslået istedet for foreslået?

Det er jo lige til fiduso.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-03-09 20:36

Jens C. Hansen wrote:

> Det er slemt nok at man skriver forslag istedet for foreslag, men
> forslået istedet for foreslået?

Det var sent...

> Det er jo lige til fiduso.dk

Bestemt...

Jesper Poulsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-03-09 07:50

CC <CC@mail.dk> wrote:

> Har en pc'er med en Celeron 2,6 GHz FSB (532MHz)
> 2x512 MB ram PC-3200
> Grafikkort FX5500, 256 kB RAM, 8xAGP
> Windows XP proff.

XP prof som følger maskinen er et godt argument for en cpu upgrade.

> Har tænkt på at opgrader den med en P4 3,0 GHz FSB800

Alt andet end den Celeron, hvis du åbner to notepad vinduer samtidig går den
død pga. den krævende multitasking. Den er hurtig nok, hvis ikke den skal
lave ret meget samtidig, men det er ikke en diesel, snarene en tunet velo
solex.

> 2x512 MB ram = totalt 2 MB RAM

Op til bundkortets max, ram fabrikanten ved, hvad det er.

> "Større grafikkort"

Det er ikke maskinens største problem. Den har aldrig været andet end en
rimelig kontor-maskine, og det vil den stadig være.

> [...]

> Årsagen skyldes, at den "lacker" en smule i WOW (Instans/byer med
> mange spillere online) og ind i mellem også i CS

Læs, hvad der står ovenfor. Sælg den til en som skal bruge en kontorpc og
køb eller byg en spillemaskine.

Med venlig hilsen

Peter Larsen.

Fra : CC

Dato : 04-03-09 14:37

"Peter Larsen" skrev i meddelelsen

> Læs, hvad der står ovenfor. Sælg den til en som skal bruge en kontorpc og
> køb eller byg en spillemaskine.

Tja - Jeg kan måske sælge den 300 kr. Sammenholdt med en udgift til en
spillemaskine på mellem 5.000 - ????
Så der det måske værd, at ofre 1300 kr. og udskyde udskiftningen et par år.
Men tak for dine kommentarer.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-03-09 15:56

CC wrote:

> Så der det måske værd, at ofre 1300 kr. og udskyde udskiftningen et par år.

Det AMD-setup er mere spillemaskine end så meget andet. Og så er det
ekstremt low-power. Chipset'et ligger på ca. 0,9W ved idle (incl det ATi
HD3200 der ligger deri).

Jesper Poulsen

Fra : Brian Lund

Dato : 04-03-09 16:15

> [...]
> spillemaskine på mellem 5.000 - ????
> Så der det måske værd, at ofre 1300 kr. og udskyde udskiftningen et par

Jeg vil vove at påstå at du kan bygge en low-end spillemaskine til omkring
3000 kr... Hvis du altså samler selv. Du kan måske endda være så heldig at
finde noget fornuftigt som er samlet til de penge.

Brian

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-03-09 20:37

Brian Lund wrote:

> Jeg vil vove at påstå at du kan bygge en low-end spillemaskine til omkring
> 3000 kr... Hvis du altså samler selv. Du kan måske endda være så heldig at

En disk og et kabinet til de stumper jeg fandt frem, så er vi kørende...

Jesper Poulsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 05-03-09 08:55

CC <CC@mail.dk> wrote:

> Tja - Jeg kan måske sælge den 300 kr. Sammenholdt med en udgift til en
> spillemaskine på mellem 5.000 - ????
> Så der det måske værd, at ofre 1300 kr. og udskyde udskiftningen et
> par år. Men tak for dine kommentarer.

Jeg har erfaring med et par maskiner med den Celeron model .... det er OK
kontormaskiner, men hvis man tror de er så hurtige som clock-frekvensen
antyder bliver man skuffet. Selve regnestykket i at kunne køre videre kan
jeg godt se, jeg har et par maskiner med ca. 3 GHz P4 som nok bare fejlede
det at man gik over til Vista der, hvor de var ansat, det er rare maskiner
og gode at have som lab maskiner. Athlon ting synes jeg aldrig har skuffet i
forhold til anskaffelses-budgettet. Ræset efter sidste nye lærer man ret
hurtigt at lade andre om ... O ... for meget fancy grafik har de
alligevel med at gå ud over budgettet til spillets gameplay.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Leif Neland

Dato : 05-03-09 09:25

CC skrev:

> Årsagen skyldes, at den "lacker" en smule i WOW (Instans/byer med mange
> spillere online) og ind i mellem også i CS

Bare lige for en ordens skyld, og for at give dig bedre resultater, hvis
du googler:

Det hedder "lagger", af "lag", forsinkelse.
"lack" betyder "mangler"

"My computer lags, because it lacks Ram"

Men man kan jo ikke høre forskel.

Leif