3 eller 400W strømforsyning ?
Fra : John T.

Dato : 01-03-09 16:42

Hej.
Jeg har fået fat i en færdig-købt pc (ca. 1 år gammel)
med en 300W strømforsyning.
For et par år siden købte jeg en 400 Konval som sidder
i min "gamle" pc. som jeg nu ikke skal bruge mere.
Vil jeg mon få glæde af at skifte 300 ud med 400 ?
Og hvilken betydning vil de 100W gøre ?
Den færdigkøbte kører særdeles godt, så vil det
overhovedet ha´ nogen betydning at skifte til 400W
Hilsen John

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-03-09 16:56

John T. wrote:

> [...]
> ud med 400 ? Og hvilken betydning vil de 100W gøre ? Den færdigkøbte
> kører særdeles godt, så vil det overhovedet haŽ nogen betydning at

Hvis dine interne enheder (cpu, gfx, mobo chipset, ram, diske, etc)
aldrig trækker mere end 300W, har du ikke umiddelbart noget ud af at
udskifte PSUen til en 400W.

Det skulle lige være hvis den nye PSU har en blæser som larmer mindre end
den gamle, eller hvis den nye PSU har et mindre AC-DC tab (energi
effektivitet). Hvis de to PSUer er nogenlunde lige gamle, vil 300W dog
sandsynligvis have et mindre AC-DC tab end en 400W (men du er nødt til at
måle for at være sikker..).

--
Jesper Lund

Fra : John T.

Dato : 01-03-09 17:09

> [...]
> effektivitet). Hvis de to PSUer er nogenlunde lige gamle, vil 300W dog
> sandsynligvis have et mindre AC-DC tab end en 400W (men du er nødt til at

I den nye pc. sad der en AMD 4200+ men jeg havde netop lige købt en
AMD 5400, så jeg skiftede til den.
Sandra programmet siger at det er en strømbesparende CPU.
Findes der et program der viser om den knokler ?
John T.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-03-09 00:48

Jesper Lund wrote:

> effektivitet). Hvis de to PSUer er nogenlunde lige gamle, vil 300W dog
> sandsynligvis have et mindre AC-DC tab end en 400W (men du er nødt til at

En switchmode-PSU er mest effektiv når dens udnyttelse ligger tæt på
dens maksimale ydelse.

Jesper Poulsen

Fra : dennis

Dato : 02-03-09 23:30

Jesper Poulsen wrote:

> En switchmode-PSU er mest effektiv når dens udnyttelse ligger tæt på
> dens maksimale ydelse.

Lad os tage en helt tilfældig psu:
http://www.80plus.org/manu/psu/psu_reports/CHIEFTEC-CFT-1000-DF-1000W-Report.pdf

Tjek nøje efter hvad der sker med graften efter 50% belastning.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-03-09 22:30

"John T." <eenfyr@pc.dk> wrote in news:49aaacd7$0$15892
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Vil jeg mon få glæde af at skifte 300 ud med 400 ?
> Og hvilken betydning vil de 100W gøre ?

Watt (effekt) er egentlig uinteressant når vi snakker om hvor god en PSU
er.

Det er antallet af ampere (strømstyrke) PSU'en kan levere stabilt på de
forskellge rails (12V, 5V og 3.3V), der er interessant. Ampere x Volt =
Watt, så mange Watt må selvfølgelig betyde at der kan ydes mange Ampere,
spørgsmålet er bare om de ydes der hvor du har brug for det.

Du må studere PSU'ernes specs lidt nærmere før der kan gives et entydigt
svar.

Vær også opmærksom på at nogle fabrikanter oplyser Ampere i
spidsbelastning, mens det mest reelle ville være at oplyse Ampere ved
kontinuerlig drift. Forskellen kan faktisk resultere i et par hundrede
Watt's difference!

Et eksempel på hvor forskellige 2 PSU'er kan være:

Supermicro PWS-055 (260W, 12Vx18A, 25Ax5V, 15Ax3.3V)
NorthQ 4001 EXT (400W, 12Vx18A, 35Ax5V, 26Ax3.3V)

Hvis du havde behov for mere strømstyrke på 12V, så ville ovenstående
"opgradering" fra 260W til 400W ikke gøre nogen forskel.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-03-09 00:53

Kent Oldhøj wrote:

> kontinuerlig drift. Forskellen kan faktisk resultere i et par hundrede
> Watt's difference!
> NorthQ 4001 EXT (400W, 12Vx18A, 35Ax5V, 26Ax3.3V)

NorthQ oplyser i øvrigt også hvilke kombinationer der kan leveres. Hvis
man bare regner sammen for de forskellige spændinger overstiger man let
den ratede effekt for PSU'en.

Jesper Poulsen

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 02-03-09 22:19

"John T." <eenfyr@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og hvilken betydning vil de 100W gøre ?
> Den færdigkøbte kører særdeles godt, så vil det
> overhovedet ha´ nogen betydning at skifte til 400W

Installer du bare den 400 watt så har du lidt plads til mere hardware! .
/KE Kofod.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-03-09 23:02

KE Kofod / 7100 wrote:

> Installer du bare den 400 watt så har du lidt plads til mere hardware! .

Og en maskine der bliver dyrere i drift...

Jesper Poulsen