CAS-latency og bushastighed
Fra : George

Dato : 26-02-09 20:22

Kan man bruge PC2 6400 ram med CL 5 i en maskine der skal have PC2-4200 533
MHz med CAS-latens 4 (CL = 4) for DDR2/533 MHz

Kan man regne det ud ved at gange eller dividere?
f.eks. 533/4 = 133 er mindre end 800/5 = 160

George

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 26-02-09 20:54

George wrote:
> Kan man bruge PC2 6400 ram med CL 5 i en maskine der skal have PC2-4200 533
> MHz med CAS-latens 4 (CL = 4) for DDR2/533 MHz

Højst sandsynligvis, ja. Prøv ad. Der kan ikke gå noget i stykker ved det.
Der kan allerhøjest ske dét, at den ikke starter op med den RAM i, eller
at PC'en er ustabil med den RAM i.
Hvis den er ustabil eller ikke starter op, er man nødt til at købe RAM
med de rigtige specifikationer.

> Kan man regne det ud ved at gange eller dividere?

Nej.

Fra : jk

Dato : 27-02-09 10:01

On Thu, 26 Feb 2009 20:21:30 +0100, "George"
<georgeoftheseas@hotmail.com> wrote:

>Kan man bruge PC2 6400 ram med CL 5 i en maskine der skal have PC2-4200 533
>MHz med CAS-latens 4 (CL = 4) for DDR2/533 MHz

CL (latency) er ikke frontbus multiplier for ram. Det har noget med
wait states at gøre.

PC2 6400 er for 800 MHz. Så kan man godt dividere med 4, når det er
Intel: 200 MHz fsb på bundkortet (og for ram). På samme måde med 533:
133 MHz for bundkortet (og for ram).
Intel ganger med 4 fordi det ser bedre ud, og fordi cpu'en er
konstrueret på en bestemt måde.

Ved at bruge hurtig PC2 6400 DDR2 i bundkortet, sker der bare det, at
med mindre du forstår at bede bios om det (asynkron ram hastighed), så
kører bios bare det pc2 6400 ram med en hurtighed, der er pc2 4200
(133 MHz). Herved er ram også hurtigere (CL4), når de kører så
langsomt.

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-02-09 14:28

jk wrote:

> PC2 6400 er for 800 MHz. Så kan man godt dividere med 4, når det er

Clockfrekvensen er stadig 200MHz. Men PC2 (DDR2) kan overføre data 4
gange pr. clockcycle.

> Intel ganger med 4 fordi det ser bedre ud, og fordi cpu'en er

Vrøvl.

Jesper Poulsen

Fra : dennis

Dato : 28-02-09 17:08

Jesper Poulsen wrote:

> Clockfrekvensen er stadig 200MHz. Men PC2 (DDR2) kan overføre data 4
> gange pr. clockcycle.

Det kan DDR2 så ikke. "Double Data Rate" - der overføres data to gange
per cycle.

Jeg ved godt, at den interne "chip"-hastighed kun er det halve af bussen
ved DDR2, men det er ikke relevant her.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-02-09 20:18

dennis wrote:

> Det kan DDR2 så ikke. "Double Data Rate" - der overføres data to gange
> per cycle.

DDR2 - ikke DDR. PC2-6400 er stadig kun 200MHz.

> Jeg ved godt, at den interne "chip"-hastighed kun er det halve af bussen
> ved DDR2, men det er ikke relevant her.

En fjerdedel.

Jesper Poulsen

Fra : dennis

Dato : 28-02-09 20:25

Jesper Poulsen wrote:
> DDR2 - ikke DDR. PC2-6400 er stadig kun 200MHz.

Næ, ikke på bussen, og det er bussen der snakkes om, når vi taler om
dataoverførsel.

> En fjerdedel.

Næ, det er DDR3

Fra : J

Dato : 28-02-09 23:19

"dennis" <dennis@na> skrev i en meddelelse

> Næ, ikke på bussen, og det er bussen der snakkes om, når vi taler om
> dataoverførsel.

> Næ, det er DDR3

Næppe. Jesper Klog har talt, og han har altid ret.

Fra : dennis

Dato : 01-03-09 12:50

J wrote:

> Næppe. Jesper Klog har talt, og han har altid ret.

Nå, Oraklet har ikke sagt mere i denne tråd. Mon det har læst lidt på det?