Comuuter starter ikke efter aftensmaden
Fra : George

Dato : 24-02-09 19:50

Pludselig virker min PC'er ikke, og jeg er ret meget på bar bund, så jeg
håber at nogen kan hjælpe med ideer og råd:

Inden jeg spiste, arbejedede jeg på PC'en og alt virkede normalt. Jeg
lukkede og gik.
En halv time senere startede jeg igen og computeren gik i gang. Der kom
hvide bogstaver på sort baggrund og en skærm med at efter 25 sek starter
windows normalt hvis ikke jeg vælger en anden option feks "start i
fejlsikker tilstand". Det kan jeg imidlertid ikke komme til da piltasterne
ikke virker. Efter de 25 sek er gået, starter windows så "normalt", der
kommer sort windovs start skærm: der står windows starter og der er it felt
hvornogle grønne streger bevæger sig for at vise at windovs arbejder, men
efter et sekund når de grønne lys er nået 1 cm ind i feltet starter maskinen
helt forfra.

Jeg kan godt komme ind i bios.
Første gang jeg kom ind virkede piltasterne ikke, men det gør de nu. Jeg har
prøvet at vælge load failsafe settings og 1. boot fra "pioneer DVD" med
windows cd'en sat i drewet, men det ændrer ikke noget. Den kører samme
sekvens i gennem ( sikkert i en unedelighed) som beskrevet ovenfor.

Hvem har en ide til hvad der kan være galt og hvad jeg kan gøre ved det ?

Jeg kører Windows Vista Home Premium.
Computeren er et år gammel, og har kørt stabilt indtil nu.
Gigabyte 780G bundkort
AMD 4850E processor
WD Green 500 GB hard disk
Kingston Value ram
Seagate S12II 420W strømforsyning
Antec 4000 kabinet

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 24-02-09 20:44

1. gæt: RAM-fejl.
Tag alle RAM-moduler ud, sæt et i og prøv om den kan starte op med det.
Gentag med de andre moduler, alså kun ét modul i af gangen.
Hvis der er ét, den ikke kan starte med, så har du fundet 'skurken'.

2. gæt: grafikkortet.
Prøv med et andet.
Hvis bundkortet er med integreret grafik, så er det måske defekt.

3. gæt: PSU'en.
Prøv med en anden.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-02-09 21:33

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
meddelelsen news:go1im6$27q8$1@newsbin.cybercity.dk...
> [...]
>
> 2. gæt: grafikkortet.
> Prøv med et andet.
> Hvis bundkortet er med integreret grafik, så er det måske defekt.

Et 4. gæt kunne være CPU køleren der ikke sidder ordenligt.
Dermed bliver CPU'en for varm og kan føre til genstart (mange bundkort
slukker dog helt).

Mvh
Benjamin

Fra : George

Dato : 24-02-09 21:45

Laziter skrev:
> Et 4. gæt kunne være CPU køleren der ikke sidder ordenligt.
> Dermed bliver CPU'en for varm og kan føre til genstart (mange bundkort
> slukker dog helt).

Tak for dit bud, men jeg tror ikke at det er der hunden ligger begravet.
Dels fordi maskinen kørte godt nok en time forinden, med CPU
temperatur-alarmen sat til 45 grader uden alarmen havde lydt, og dels fordi
computeren havde kølet af i en halv times tid, mens jeg spiste.

George

Fra : George

Dato : 24-02-09 22:09

Jens C. Hansen skrev
> [...]
>
> 2. gæt: grafikkortet.
> Prøv med et andet.
> Hvis bundkortet er med integreret grafik, så er det måske defekt.

Tak for dine konstruktive foreslag. Inden jeg skiller det hele ad, vil jeg
forsøge at komme lidt nærmere, derfor disse uddybende spørgsmål:

Vedr. grafikkortet: Jeg bruger det integrerede grafikkort. Skærmen ser ud
til at fungere, både de sort/hvide tal, bios grafikken og den første Windows
side i "normal" grafik, derfor tror jeg umiddelbart ikke at det kan være
grafikkortet. Ville skærmen stadig virke, hvis grafikkortet var itu ?

Vedr PSU'en: I bios kan man se at PSU-spændingerne ser rimelige ud, kan man
så udlede at PSU'en er ok eller kan den alligevel være skurken ?

Vedr Rammen: Ville startproceduren komme så langt som den gør hvis ikke
rammen virkede ? Jeg ved det ikke men rammen vil være det første jeg prøver
når jeg får sat skærm og tastatur til igen

George

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-02-09 06:24

"George" <georgeoftheseas@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Windows side i "normal" grafik, derfor tror jeg umiddelbart ikke at det
> kan være grafikkortet. Ville skærmen stadig virke, hvis grafikkortet var

Som regel går skærmen ikke i stykker af et defekt grafikkort.
Men det er jo nok ikke det du mener hehe.
Hvis selve grafik-chippen er stået af, kommer der ikke noget billede på
skærmen.
Er det grafik-RAM'en der er defekt (og den er jo nok delt i dette tilfælde),
så vil billedet være fejl-behæftet.

> Vedr PSU'en: I bios kan man se at PSU-spændingerne ser rimelige ud, kan
> man så udlede at PSU'en er ok eller kan den alligevel være skurken ?

Nej, du kan kun se om PSU'en virker. Ikke om den virker optimalt.
Der er ingen større belastning på PSU'en når du roder rundt i BIOS, så det
er kun et her-og-nu billede du får af spændingerne.
Når først dit OS kører, så sker der helt andre ting der belaster PSU'en og
først der kan du se om den virker nogenlunde ordenligt.

> Vedr Rammen: Ville startproceduren komme så langt som den gør hvis ikke
> rammen virkede ? Jeg ved det ikke men rammen vil være det første jeg
> prøver når jeg får sat skærm og tastatur til igen

Ja det er ikke usandsynligt at din computer kører et stykke af vejen inden
den crasher.
RAM'en er ved at blive fyldt op med data, og er der en defekt RAM enhed så
får du fejl i form af genstart eller endda lock-up af systemet i nogle
tilfælde.
Det er muligt at det er i RAM'en at benet ligger begravet, så det er bare at
prøve sig frem med en klods ad gangen.

Mvh
Benjamin

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 25-02-09 11:44

George wrote:
> [...]
> side i "normal" grafik, derfor tror jeg umiddelbart ikke at det kan være
> grafikkortet. Ville skærmen stadig virke, hvis grafikkortet var itu ?

Dét, jeg havde i tankerne, var de højere funktioner i grafikchippen -
hvis de er defekte, så crasher computeren når Windows prøver at bruge
grafikdriveren.
Det burde kunne omgås ved at sætte et andet grafikkort i, så Windows
bruger dét istedet.

> Vedr PSU'en: I bios kan man se at PSU-spændingerne ser rimelige ud, kan man
> så udlede at PSU'en er ok eller kan den alligevel være skurken ?

Det kan den alligevel godt være, ja.

> Vedr Rammen: Ville startproceduren komme så langt som den gør hvis ikke
> rammen virkede?

RAM-fejl betyder måske kun nogle få defekte byte i et modul.
Hvis de ikke ligger i det lille område som bruges af BIOS ved opstarten,
så er det først når operativsystemet prøver at bruge dem, at det går galt.

Fra : Rado

Dato : 25-02-09 17:06

On Tue, 24 Feb 2009 22:08:43 +0100, "George"
<georgeoftheseas@hotmail.com> wrote:

>Vedr Rammen: Ville startproceduren komme så langt som den gør hvis ikke
>rammen virkede ? Jeg ved det ikke men rammen vil være det første jeg prøver
>når jeg får sat skærm og tastatur til igen

Prøv at test RAM med memtest86+:

http://www.memtest.org/

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 24-02-09 21:07

Kender jeg godt, der vil jeg også helst lige ligge på sofaen.

Fra : jama

Dato : 25-02-09 04:11

"George" <georgeoftheseas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kører Windows Vista Home Premium.
> Computeren er et år gammel, og har kørt stabilt indtil nu.

Kan du ikke komme ind i fejlsikker tilstand, mener der er en indstilling,
hvor man kan sætte PCen til at starte op så den ikke genstarter igen?
Mvh.Jama

Fra : jk

Dato : 25-02-09 08:58

On Tue, 24 Feb 2009 19:50:12 +0100, "George"
> [...]

>Jeg kører Windows Vista Home Premium.
>Computeren er et år gammel, og har kørt stabilt indtil nu.

Problemet er, så vidt jeg kan se, formuleret forkert.

Problemet er vel, at windows ikke starter.

Computeren starter godt nok.

Der findes metoder til at restaurere windows:

1) F8 under boot og sidste windows der virkede
2) F8 og safe mode

3) backup restore
4) repair geninstallation

mvh

John

Fra : George

Dato : 26-02-09 20:53

"jk" skrev:

> [...]
> Computeren starter godt nok
>
> Der findes metoder til at restaurere windows:
>
> 1) F8 under boot og sidste windows der virkede

Det er nu lykkedes at boote fra cd med den originale windows cd, jeg har
prøvet ar reparere og jeg har prøvet at gå tilbage til sidste fungerende
installation, men det virker ikke.(se mere herom nedenfor)

Dette skete efter jeg havde sat computeren op med et andet tastatur med
"rundt stik" istedet for det jeg ellers har brugt som er et usb-tastatur
(der er iøvrigt det jeg bruger nu på en anden maskine)

Jeg har også skiftet batteriet på bundkortet.

Status er:

Under reparations sekvensen tester CD-windows:
Opdateringer, systemdisk,diskfejl,metadata på disken,destinations
operativsystem,indhold på diskenhed, bootmanager,logfil for
ststemstart,hændelseslogfil og kontrol af intern tilstand - alle med
fejlkode 0x0
Derefter: Rodårsagen er fundet: Uspecificerede ændringer i
systemkonfigurationen er årsag til problemet
Reparationshandling : systemgendannelse
Resultat: er fuldført. Fejlkode 0x0
Reparationshandling: Integritetskontrol og reparation af systemfiler
Resultat: Mislykkedes Fejlkode 0x2
----
Rodårsag fundet:
Startstatus angiver at operativsystemet bliver startet korekt

Jeg valgte ikke at geninstallere windows, da jeg har en del data på
harddisken, som jeg nødigt vil miste. Inden jeg evt.geninstallerer windows
vil jeg forsøge at læse harddisken i en anden PC kan man det ?

Tak til alle for de mange konstruktive forslag, der er kommet indtil nu.
Gode råd til videre problemløsning modtages med stor glæde !

George

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-02-09 01:10

George skrev:

> Inden jeg evt.geninstallerer windows vil jeg
> forsøge at læse harddisken i en anden PC,
> kan man det?

Ja, det er blot at tilslutte den, og når [Der er fundet
ny hardware], har du fået et nyt drevbogstav.

Jeg plejer at tage backup af Dokumenter, Foretrukne,
mail-konti og andet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk