At fjerne for meget salt fra en suppe
Fra : Emil

Dato : 23-02-09 20:34

Hej

Der var været mange husråd omkring dette, at reducere for meget tilsat
salt til f.eks. en fond eller suppe.
Mange ting er fup (som at komme kartofler i); men der er en løsning
som virker.

Udsendelsen Galileo fra Pro7 havde søndag 22/2 2009 et indslag om, at
det faktisk kan lade sig gøre.

Man kommer en æggehvide i en te-pose, og lader den koge med i suppen.
Te-posen er for tæt til at æggehviden kan slippe ud, men
osmosevirkningen gør, at æggehvidens proteiner vil optage noget af
suppens salt.

Det blev fremlagt som Fakta.

Jeg har dog min tvivl. For der skal mange æggehvider til at optage en
teske salt, og meget af suppens smag vil også mistes.

Hvis nogen prøver, så lad os vide hvad der gælder.

m.v.h. Emil

Fra : Linde

Dato : 23-02-09 21:23

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen
> Jeg har dog min tvivl. For der skal mange æggehvider til at optage en
> teske salt, og meget af suppens smag vil også mistes.

Interessant forsøg, de gamle husråd er nu altid den sikre hest. Nu er jeg
ikke den store kok, men jeg kom til at tænke på en anden vinkel, der i
teorien ikke vil fjerne smag, nemlig rent kemisk. I ionbytteranlæg, der er
beregnet til at afkalke vand, tilsætter man salt. Det binder så kalken og
opløst karbonat, og danner calciumklorid og natriumkarbonat. Her burde man
kunne foretage den omvendte proces: Tilsætte CaCO3, f.eks i form af
kridtpulver, hvorved salten i suppen vil bindes med hhv. Ca og CO3, og danne
CaCl2 og NaCO3. Begge de to "restprodukter" er anvendte tilsætningsstoffer i
fødevarer, CaCl2 som fortykningsmiddel og fugtfjerner, og NaCO3 som
surhedsregulator(basedannende). CaCl2 smager i sig selv også salt, men i og
med der skal to saltmolekyler til at danne et CaCl2 molekyle kan man, i
teorien, fjerne halvdelen af saltsmagen i suppen. Nogen der tør gøre
forsøget? Anyone?

Mvh
Linde

Fra : Emil

Dato : 23-02-09 23:58

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote:

>Interessant forsøg, de gamle husråd er nu altid den sikre hest.

Nej, de gamle misforståelser er vansklige at ryste af.

> [...]
>kunne foretage den omvendte proces: Tilsætte CaCO3, f.eks i form af
>kridtpulver, hvorved salten i suppen vil bindes med hhv. Ca og CO3, og danne

Smagsmæssigt vil der ske en reduktion af suppens syreindhold, som
udgør en væsentlig del af smagen. Så jeg tror ikke det er vejen frem.

> [...]
>med der skal to saltmolekyler til at danne et CaCl2 molekyle kan man, i
>teorien, fjerne halvdelen af saltsmagen i suppen.

Det vil muligvis fjerne noget af saltsmagen, men igen på bekostning af
andre vigtige smagsstoffer. Hertil kommer ændring af suppens
konsistens (kan udnyttes i andre opskrifter).

Men ellers et fint tankeeksperiment. Klø bare på, for det er ad den
vej vi får nye visioner, og måske brugbare løsninger.

m.v.h. Emil

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 23-02-09 21:57

On Mon, 23 Feb 2009 20:34:11 +0100, Emil wrote:

> [...]
> teske salt, og meget af suppens smag vil også mistes.
>
> Hvis nogen prøver, så lad os vide hvad der gælder.

Nu hvor vi er ude i det "alternative" (se Lindes indlæg):

Der er gjort mange eksperimenter med samspillet mellem påvirkning af
sanserne. Eksempelvist kan du prøve at spise af en neutral youghurt,
samtidig med at du har hovedtelefoner på og hører lyden af en person der
gnasker af et æble. Youghurten vil komme til at smage af æble.

Når du serverer din salte suppe for dine gæster, så giv dem et sæt
Sennheisere på og afspil lyden af noget ferskt, f.eks. et kildevæld. Måske
virker det
--
Venlig hilsen
Mikkel

"En tom taxi kørte op foran Christiansborg, og ud steg Naser Khader"

Fra : Emil

Dato : 23-02-09 23:20

Mikkel Mikkelsen <mikkel@mikkelserver.invalid> wrote:

> [...]
>samtidig med at du har hovedtelefoner på og hører lyden af en person der
>gnasker af et æble. Youghurten vil komme til at smage af æble.

Mindre kan gøre tricket. Jeg var engang til en vinsmagning, hvor der
til østers blev serveret en hvidvin, som tydeligvis havde fået en
overdosis svovl (sulfit til at standse gæring). Vinen var tæt på
udrikkelig.
Men sælgeren fremturede med en historie, som sammenkoblede urtidens
østersspiseri med naturens torden og lynild og deraf følgende
svovlduft efter naturseneriet.
Til min rædsel så jeg, at 5 ud af de 12 personer ved mit bord bestilte
12 flasker af denne hvidvin, til en uhørt høj pris.
Det er ufatteligt så nemt nogle lader sig manipolere.
Med til oplevelsen hører også, at ingen af de 10 andre ved bordet
spiste østers, så min ledsager og jeg fik alle 24 stk. Mums!

>Når du serverer din salte suppe for dine gæster, så giv dem et sæt
>Sennheisere på og afspil lyden af noget ferskt, f.eks. et kildevæld. Måske
>virker det

Det vil helt sikkert virke. Men et sæt Sennheisere koster over kr.
1.000,-
På landets hospitaler lader man vandet risle sagte, når man vil have
urinprøver fra en patient. Det virker hurtigt. Så pas på med lyden af
et kildevæld.

Ellers et friskt (og relevant) indspark i problematikken - tak for
det.

m.v.h. Emil

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 24-02-09 07:06

On Mon, 23 Feb 2009 23:20:22 +0100, Emil wrote:

> [...]
> spiste østers, så min ledsager og jeg fik alle 24 stk. Mums!

> Det vil helt sikkert virke. Men et sæt Sennheisere koster over kr.
[snip]
> Ellers et friskt (og relevant) indspark i problematikken - tak for

Ideen hermed givet videre til Aldi. Ligesom engangskameraer kan få folk til
at gå i barndom ved en fest, må Medion kunne lave nogle billige
engangshøretelefoner, som folk kan more sig med at give hinanden på.

En 40 retters buffet og hovedtelefoner med et tilsvarende antal forskellige
gispe-, gnaske- og kropslyde, må være opium for folket

Halvseriøst: For mange år siden fædedes jeg jævnligt på "Æ
Verdensuniversitet" i Thy. En aften, hvor jeg viste nogle af mine dias i
"Tinget", fik vi et assosiationsklask. Billedene var stemninger fra
naturen, men også overraskende detaljer og sære vinkler. Vi begyndte at
tale om hvilken musik man kunne høre til og det var jo ret traditionelt,
men der kom alligevel mange sjove bud.

Rigtig spændende blev det, da vi gik videre og begyndte at fable om hvad vi
kunne tænke os at spise og lugte til. Og kunne man forestille sig
forskellige påvikninger af kroppen, f.eks. temperatur, berøring o.s.v.

Vi kom sent i seng den aften. Vi havde store planer om at invitere
handicappede, Rudolf Steiner-folk og andre, der havde deres forskellige ud-
og indgangsvinkler til et sådant eksperiment. Desværre blev det, som så
meget andet, ikke til noget, men det kunne nu alligevel have været
interessant.

Fra : Linde

Dato : 23-02-09 23:47

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Når du serverer din salte suppe for dine gæster, så giv dem et sæt
> Sennheisere på og afspil lyden af noget ferskt, f.eks. et kildevæld. Måske

Hehe, jaja, nu er kridt vel ikke det allermest alternative, der igennem
tiden er blevet puttet i madretter, med forskellige formål. Faktisk så
jeg et køkkenprogram med Heston Blumenthal, hvor han forsøgte netop det
eksperiment. Og det var slet ikke det mest "alternative" han kunne finde på!

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 23-02-09 23:48

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i meddelelsen
.. Faktisk så
> jeg et køkkenprogram med Heston Blumenthal, hvor han forsøgte netop det
> eksperiment. Og det var slet ikke det mest "alternative" han kunne finde
> på!

Og det var så eksperimentet med at høre på en der gnasker æble, jeg mente...

Hm, "tænk, tast, tal"...

Mvh
Linde

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 24-02-09 06:47

On Mon, 23 Feb 2009 23:46:34 +0100, Linde wrote:

> [...]

> eksperiment. Og det var slet ikke det mest "alternative" han kunne finde på!

Det var ham jeg tænkte på. Jeg kunne også huske det fra "Kemi i køkkenet".

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-02-09 19:02

Linde wrote:
> [...]
> så jeg et køkkenprogram med Heston Blumenthal, hvor han forsøgte netop
> det eksperiment. Og det var slet ikke det mest "alternative" han kunne

Har han egentlig lavet andet TV, end de 6 programmer der blev vist på
Discovery Channel for 6-7 år siden? Han er ret sej...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Linde

Dato : 24-02-09 20:01

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
> Linde wrote:
>
> Har han egentlig lavet andet TV, end de 6 programmer der blev vist på
> Discovery Channel for 6-7 år siden? Han er ret sej...

Ja, i følge wiki er der et par programserier mere. Jeg har også kun set dem
med køkkenkemi. De var dog lidt trælst produceret, synes jeg. Og, så var det
lige i overkanten at man altid skulle filme ham direkte ind i flaben når han
tyggede på noget. For slet ikke at tale om nogle af hans "hofretter", som
bacon og æg-is, og sneglegrød! Men interessant med selve kemien.

Mvh
Linde

Fra : Emil

Dato : 25-02-09 01:30

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

>Har han egentlig lavet andet TV, end de 6 programmer der blev vist på
>Discovery Channel for 6-7 år siden? Han er ret sej...

Var det ikke 16 programmer?
<http://www.rsc.org/education/teachers/learnnet/kitchenchemistry/00_video.htm>
rul lidt ned på siden for se glimt fra udsendelserne.

m.v.h. emil

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 25-02-09 07:25

On Wed, 25 Feb 2009 01:29:58 +0100, Emil wrote:

> Var det ikke 16 programmer?
> <http://www.rsc.org/education/teachers/learnnet/kitchenchemistry/00_video.htm>
> rul lidt ned på siden for se glimt fra udsendelserne.

Da jeg boede et sted hvor jeg kunne tag den slags, sendte Discovery Science
de samme 6 programmer igen og igen: Frugt og grøntsager, chokolade, kød,
gelé, is, stoffer og smag. Hvis ikke nogen har sprængt sendemasten, sender
de dem sikkert endnu. Jeg missede et afsnit føste gang, men fik det optaget
senere, så nu har jeg dem på DVD.

Fra : Linde

Dato : 27-02-09 16:30

> [...]
> Science
> de samme 6 programmer igen og igen: Frugt og grøntsager, chokolade, kød,

Heh, ditt. Science har sendt dem så ofte, at jeg næsten kan køre dem for
mit "indre blik", og det er altid med en sær blanding af fryd og irritation
jeg troligt ser dem igen og igen. Ja, nu skifter jeg så til viasat, så må
jeg vel også ud på dvd-markedet hvis jeg får abstinenser...

Mvh
Linde

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-03-09 11:28

Linde wrote:
> Heh, ditt. Science har sendt dem så ofte, at jeg næsten kan køre dem

Jeg havde Discovery Science for cirka et halvt år siden som prøvekanal,
i en måned, men jeg gad ikke se en hujende fis af det de sendte.
Underligt nok, da jeg er ret interesseret videnskab... Discovery World
var prøvekanal i en måned, tidligere, og den så jeg en hel masse fra...

> for mit "indre blik", og det er altid med en sær blanding af fryd og
> irritation jeg troligt ser dem igen og igen. Ja, nu skifter jeg så til
> viasat, så må jeg vel også ud på dvd-markedet hvis jeg får abstinenser...

Blumenthals restaurent, "The Fat Duck", er midlertidigt lukket på grund
af en mistanke om et problem med bakterier. Jeg læste det på BBC Worlds
tekst-TV for et par dage siden...

Men er du også enig med mig i at der kun har været vist 6 programmer?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Linde

Dato : 02-03-09 18:40

> Blumenthals restaurent, "The Fat Duck", er midlertidigt lukket på grund af
> en mistanke om et problem med bakterier. Jeg læste det på BBC Worlds
> tekst-TV for et par dage siden...

Ja det er da noget faens noget. Men han tager da konsekvensen, det må man
respektere.

> Men er du også enig med mig i at der kun har været vist 6 programmer?

Jaja, helt enig. Der har været de 6 som Mikkelsen nævnte; Han laver mystisk
is(bl. a. laver de is med flydende kvælstof) , han fortæller om gele(bl. a.
ananasgele ved hjælp af chili), han fortæller om kød(langtidskoger kød), om
smagsstoffer(den med æble-lyd i hovedtelefoner), laver chokolade(om
hærdningstemperatur) og frugt & grønt(bibeholde smag ved tilberedning, og
supersprøde fritter).

Mvh
Linde

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-03-09 11:55

Linde wrote:

> Ja det er da noget faens noget. Men han tager da konsekvensen, det må
> man respektere.

Ja, ud fra hvad jeg læste så er Blumenthal hygieinefanatiker. Han
lukkede biksen straks.

Desuden læste jeg i går på BBC World's tekst-TV at det er blevet
konstateret at det var den såkaldte "norovirus". Blumenthal har hele
tiden afvist at det kunne være "food poisoning", ifølge artiklen.

Som er hvad, egentlig? Jeg har en vag erindring om nogle meget stygge
pølsebakterier, men er det alt hvad begrebet "food poisoning" dækker
over? Ved du noget om den slags?

(Hvis du ikke gør, kan jeg selvfølgelig slå det op i engelsk Wikipedia.)

> Jaja, helt enig. Der har været de 6 som Mikkelsen nævnte; Han laver
> mystisk is(bl. a. laver de is med flydende kvælstof) , han fortæller om

Check. Han laver også bl.a. bacon-og-æg is.

> gele(bl. a. ananasgele ved hjælp af chili), han fortæller om

Check,

> kød(langtidskoger kød), om smagsstoffer(den med æble-lyd i

Check & Check. Han står også og branker kød med en eller anden
skærebrænder-agtig dims.

> hovedtelefoner), laver chokolade(om hærdningstemperatur) og frugt &

Check.

> grønt(bibeholde smag ved tilberedning, og supersprøde fritter).

Check. Det var 6 check i alt, men det er for længe siden jeg har set
udsendelserne (det var vist i 2002 eller 2003 jeg så dem senest, men jeg
har set dem 2-3 gange hver) til at jeg kan sige om du har inddraget ét
element fra hver af de 6.

Ærgeligt at der ikke bliver alvet flere. Jeg bliver aldrig noget seriøst
køkkenmenneske, men det er altid sjovere med lidt naturvidenskab.

Jeg kan alt for lidt kemi, desværre, men nogle af de gange jeg har
hjulpet andre med seriøs madlavning, da har jeg kunnet inddrage min
viden om fysik, f.eks. i forhold til optøning.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-03-09 12:57

On Sat, 21 Mar 2009 11:54:36 +0100, Peter Knutsen wrote:

> Linde wrote:
[Blumenthal]

> [...]
>
> Ærgeligt at der ikke bliver alvet flere. Jeg bliver aldrig noget seriøst
> køkkenmenneske, men det er altid sjovere med lidt naturvidenskab.

Jeg har researchet lidt og gennem en bekendt i London, har jeg nu kopier af
afsnittene i serien "In search of perfection":

1x01 Bangers and mash.avi
1x02 Black Forrest gateau.avi
1x03 Steak and salat.avi
1x04 Fish and chips.avi
1x05 Pizza.avi
1x06 Roast checken.avi
1x07 Spaghetti Bolognese.avi
-
2x01 Chicken Tikka Masala.avi
2x02 Hambergers.avi
2x03 Peking Duck.avi
2x04 Fish Pie.avi
2x05 Baked Alaska.avi
2x06 Chilli Con Carne.avi
2x07 Risotto.avi
2x08 Triffle.avi
- ialt 3,65 Gb, så det tog sin tid at hente dem.

Har endnu ikke haft tid til at se dem.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-03-09 15:52

Kurt Hansen wrote:
> On Sat, 21 Mar 2009 11:54:36 +0100, Peter Knutsen wrote:
[...]
> Jeg har researchet lidt og gennem en bekendt i London, har jeg nu kopier af
> afsnittene i serien "In search of perfection":

> [...]

Okay, der er vist noget af det jeg ikke har set.

> 2x01 Chicken Tikka Masala.avi
> 2x02 Hambergers.avi
> 2x03 Peking Duck.avi
> 2x04 Fish Pie.avi
> 2x05 Baked Alaska.avi
> 2x06 Chilli Con Carne.avi
> 2x07 Risotto.avi
> 2x08 Triffle.avi
> - ialt 3,65 Gb, så det tog sin tid at hente dem.

Alt ovenstående lyder 100% nyt for mig. Interessant!

> Har endnu ikke haft tid til at se dem.

Kommer vel også lidt an på hvor besværligt det er at se. Hvis jeg har en
videofil liggende på min PCs harddisk, så er det en større elektronisk
operation at få den smidt ned på min harddiskoptager, sådan at jeg kan
se den ordentligt (liggende på ryggen på min seng/sofa, og med mulighed
for at pause & spole med fjernbetjeningen).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-03-09 16:20

On Sat, 21 Mar 2009 15:51:38 +0100, Peter Knutsen wrote:

> [...]
> se den ordentligt (liggende på ryggen på min seng/sofa, og med mulighed
> for at pause & spole med fjernbetjeningen).

Med den rette software, kan AVI konverteres og brændes på en DVD.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Emil

Dato : 21-03-09 17:09

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

>Alt ovenstående lyder 100% nyt for mig. Interessant!

Hvis du kopierer følgende linie til søgefeltet i Google, finder du
mange af videoerne:

Heston "In search of perfection"

m.v.h. Emil

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-03-09 15:36

> [...]

> over? Ved du noget om den slags?
>
> (Hvis du ikke gør, kan jeg selvfølgelig slå det op i engelsk Wikipedia.)

Det er roskildesyge.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-03-09 15:52

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Det er roskildesyge.

"Food poisoning" er lig med "roskildesyge" ?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-03-09 16:23

On Sat, 21 Mar 2009 15:52:05 +0100, Peter Knutsen wrote:

> "Food poisoning" er lig med "roskildesyge" ?

Afhænger vel af geografien. Det er nok det de kalder Newcastle Disease ude
i engelskmændenes land?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-03-09 18:48

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> "Food poisoning" er lig med "roskildesyge" ?

Jeg troede du spurgte om hvad norovirus var.