Æggetrævler?
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 23-02-09 18:33

Jeg mindes fra min ungkarletid i Århus, at jeg jævnligt frekventerede en
kinesisk take-away og aftensmaden stod ofte på "Stegt ris med rejer".

Ud over ris og rejer, genkalder jeg mig bambusskud, løg og æg. Jeg kan
sagtens improvisere, men hvis der er nogen der har en opskrift, ville det
da være dejligt.

Jeg har forsøgt mig med at lave de "æggetrevler" jeg husker. Sprængt æg,
kan man vel kalde det. Det må være noget med at slå et æg ud i kogende vand
og piske, når det er ved at koagulere, eller hvad?
--
Venlig hilsen
Mikkel

"En tom taxi kørte op foran Christiansborg, og ud steg Naser Khader"

Fra : Emil

Dato : 24-02-09 00:23

Mikkel Mikkelsen <mikkel@mikkelserver.invalid> wrote:

>Jeg har forsøgt mig med at lave de "æggetrevler" jeg husker. Sprængt æg,
>kan man vel kalde det. Det må være noget med at slå et æg ud i kogende vand
>og piske, når det er ved at koagulere, eller hvad?

Vandet skal være omkring 80 - 90 grader og normalsaltet (5 - 10 gram
salt pr. liter vand), piskningen er omrøring med en gaffel.
Koaguleringen tager omkring 5 minutter. Drænes i en si.

Vær opmærksom på, at mange vandopløselige vitaminer efterlades i
kogevandet, som kan bruges i anden sammenhæng.

m.v.h. Emil

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 24-02-09 06:52

On Tue, 24 Feb 2009 00:22:56 +0100, Emil wrote:

> [...]
>
> Vær opmærksom på, at mange vandopløselige vitaminer efterlades i
> kogevandet, som kan bruges i anden sammenhæng.

Ved mit første forsøg begyndte jeg at piske straks efter at have slået
ægget ud i vandet (som var spilkogende). Det hele forvandledes
øjeblikkeligt til en gullig væske og jeg konkluderede, at jeg havde pisket
for tidligt, så det blev smidt ud.

Kan du pinde fremgangsmåden lidt ud?

Fra : Inger D.

Dato : 24-02-09 09:33

> [...]
> ægget ud i vandet (som var spilkogende). Det hele forvandledes
> øjeblikkeligt til en gullig væske og jeg konkluderede, at jeg havde pisket

Måske er det temperaturen, der er for høj. Emil skrev 80 - 90 grader.

Inger D.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 24-02-09 09:51

On Tue, 24 Feb 2009 09:33:01 +0100, Inger D. wrote:

> Måske er det temperaturen, der er for høj. Emil skrev 80 - 90 grader.

Yep, det er jeg med på, men knalder jeg bare nogle æg ud i vandet og
begynder at røre/piske med en gaffel med det samme? Vil den gullige "suppe"
efterhånden samle sig og koagulere, eller skal jeg bare findele klumperne
efterhånden?

Fra : Emil

Dato : 27-02-09 01:50

> [...]

>ægget ud i vandet (som var spilkogende). Det hele forvandledes
>øjeblikkeligt til en gullig væske og jeg konkluderede, at jeg havde pisket

Ærgeligt. Det var perfekt som væde i brød. Proteinerne fra ægget gør,
at brødet holder sig friskt længere, da det hæmmer krystalliseringen
af stivelseskornene (det som gør, at et hvedebrød opleves som tørt).

>Kan du pinde fremgangsmåden lidt ud?

Tænk på et porcheret æg, som forsigtigt er placeret i vand, som er
gået af kog. Det bliver kun perfekt med et _helt_ nylagt æg.
Det du efterspørger kan i nogen grad minde og dette.

Jeg forestillede mig et friskt, udslået æg nedsænket i 80 - 90 grader
varmt vand - vente et par minutter til overfladen er koaguleret - og
herefter forsigtigt trække trådene ud med en gaffel eller to.
Hver gang ægget er blevet såret af gaflen, skal de nye overflader igen
koaguleres før der fortsættes. Der kan selvfølgelig fortsættes straks
på modsatte side af ægget.

Selv om vi er vante til at koge æg på tid, er det _alene_ æggets
temperatur som bestemmer, hvornår et æg er kogt til ønsket konsistens.
Tiden betyder intet.

Et æg koagulerer ca. et sted mellem 60 (hvide) og 70 (blomme) grader
C., derfor mit forslag på 80 grader, så en fuldstændig koagulering kan
ske relativt hurtigt. Den øvre grænse på 90 grader er for at sikre, at
der ikke er turbulens i vandet fra kogningen, ganske som ved
porchering af æg.
Det lyder bøvlet. I praksis passer temperaturerne når vandet ikke
bobler længere, typisk 86 - 94 grader, og det er OK.

Der bør ikke være mere vand i gryden, end hvad der lige kan dække
ægget; ellers er det vanskeligt at styre trådene.

Efterfølgende har jeg tænkt over, hvordan jeg selv ville løse opgaven.
Det blev at komme det udslåede æg i en lille plastpose, klippe et
lille hul i et hjørne, og så sprøjte ægget i det varme vand i en
passende tynd stråle.
Efter koaguleringen kan det fint tåle et kort opkog, hvis der ønskes
en fastere konsistens. Men det skal være kort, hvis mørkfavning af
blommen skal undgåes.

Som du måske kan fornemme, er det noget af en videnskab at koge et æg.
Men her er der hjælp at hente:
<http://newton.ex.ac.uk/teaching/CDHW/egg/index.html>

m.v.h. Emil

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 24-02-09 16:14

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> vand
> og piske, når det er ved at koagulere, eller hvad?

Det er ikke svar på dit spørgsmål men min kone som er kineser plejer at lave
en æggekage som hun skærer i tynde strimler som tilbehør til stegte ris.
Det smager også godt.

Steen.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 27-02-09 20:26

"Mikkel Mikkelsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> sagtens improvisere, men hvis der er nogen der har en >opskrift, ville det

Du kan lave det direkte i en Wok !
Æggene skal i først , retten hedder også Singapore noodles
Der er masser af luft til at improviserer.

Det er fredag så jeg har fundet et par små videoer

De er på Engelsk og lidt Kinesisk, men du fanger nok iden.

http://www.youtube.com/watch?v=waXNkecql1A&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=5RRNwdiWxC0

--
Venlig Hilsen