Flødeboller
Fra : Pipeline

Dato : 23-02-09 16:06

Jeg har prøvet tre forskellige flødebolleopskrifter, men det ender altid
med at massen bliver for flydende så bollerne ikke kan blive mere end
1-2 cm. høje.
Er der nogen der har en sikker opskrift, jeg skal lave dem på fredag, og
har ikke tid til at eksperimentere mere.

Mvh
Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-02-09 17:17

Pipeline <ng4FJERNDETTE@OGDETTEodeu.dk> wrote in news:49a2bb6d$0$90268
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> 1-2 cm. høje.
> Er der nogen der har en sikker opskrift,

Når du har prøvet 3 opskrifter lyder det mere som om der er noget galt med
processen?

Jeg har ikke egne erfaringer med flødeboller, men det lyder som om du ikke
får pisket nok luft i "guffet"?

Fra : Emil

Dato : 23-02-09 20:08

> [...]

>Jeg har prøvet tre forskellige flødebolleopskrifter, men det ender altid
>med at massen bliver for flydende så bollerne ikke kan blive mere end

Jeg har ikke nogen opskrift på flødeboller; men jeg har undersøgt
virkningsmekanismerne i stivpiskning af æggehvider.

I anledning af dit spørgsmål har jeg kigget på nogle tilfældige
opskrifter, og de har alle 2 fejl:
1: Der skal bruges helt friske æggehvider og
2: Der mangler fugt (vand).
Herudover mangler de alle vejledning i den korrekte måde at piske på.

>Er der nogen der har en sikker opskrift, jeg skal lave dem på fredag, og
>har ikke tid til at eksperimentere mere.

Ærgeligt, for selv om det kunne være interessant, har jeg heller ikke
tid til eksperimenter.
Og da du ikke har vist dine opskrifter, kan jeg ikke påpege de
faktiske fejl.

Men hvis vi tager det ud fra en videnskabelig vinkel, kan følgende
opskrift ikke gå galt (altså teoretisk):

150 gram sukker opløses i 1 dl (100 gr.) kogende vand sammen med 2
gram (ca. 1/4 teske) citronsyre og småsimrer i _mindst_ 20 ninutter
under låg og afkøles til stuetemperatur. Det skal være letflydende
sirupsagtigt, og kaldes glukosesirup. Efterfyld evt. med vand til det
igen vejer 250 gram.

3 meget friske æggehvider piskes på maskine til tæt skum.
Skift til håndpiskeris og kom siruppen i, en - to spsk af gangen.
Nu skal boblernes størrelse justeres med piskeriset.
Pisk forsigtigt, da denne portion ellers bliver til mere end 10 liter
skum! Det bør ende med ca. en liter skum.
Færdigt arbejde.

Ovenstående har jeg afprøvet med frugtsirup i stedet for glucose, og
af én æggehvide blev der dessert nok til 12 personer (3 - 4 liter).
Skummet blev her efterfølgende bagt i microovn, ca. 4 sekunder pr.
stk. Her havde jeg lavet store bobler.
Opskrift og teorien bag havde jeg fundet på nettet.

m.v.h. Emil