mel
Fra : -;o\)-max

Dato : 23-02-09 16:05

Hvor kan man købe godt italiensk eller fransk mel.
Jeg kan simpelthen ikke få supermarkeds melet til
at gøre det jeg vil, og jeg vil ikke betale 20kr/kg
fordi de kalder det øko. I England sælger de de
gode melsorter, ofte økologiske for 7-9 kr/kg.
Er det helt urealistisk i Danmark.? 25 kg poser
er helt fint. -max-

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-02-09 16:49

"-;o\)-max" <max@banz09.dk> writes:

> [...]
> fordi de kalder det øko. I England sælger de de
> gode melsorter, ofte økologiske for 7-9 kr/kg.
> Er det helt urealistisk i Danmark.? 25 kg poser

Prøv evt. at spørge din lokale bager.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : -;o\)-max

Dato : 23-02-09 17:46

"Trine Kornum Christiansen"
> "-;o\)-max" <>
>
> Prøv evt. at spørge din lokale bager.
>
> Mvh Trine

Der er længere og længere mellem de lokale bagere,
men den ypperste brødbager på Christianshavn, det
vil være som at komme i audiens hos paven i Rom -
Kan jeg lige be om 1 liter helligt vand, uhmm
Men jeg kan da prøve - hvis alm. grossist og detail
handel er udelukket. ,o)-max-

Fra : Hauge

Dato : 23-02-09 17:49

--max wrote:
> Men jeg kan da prøve - hvis alm. grossist og detail
> handel er udelukket.

Og du har vel prøvet Metro?
Alternativt er at tage et kursus i bagning, så du bliver lige så "god" som
til at tage billeder. Hmm, hvilken forskel skulle det så give? ;)

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-09 22:12

> Alternativt er at tage et kursus i bagning, så du bliver lige så
> "god" som til at tage billeder. Hmm, hvilken forskel skulle det så
> give? ;)

Max er faktisk ualmindelig "god" til at tage billeder. Så "god", at mange
forsøger at nedgøre hans billeder, fordi de stiller egne frembringelser i
dårligt lys. Er vi ude i, at du ikke selv formår at tage "gode" billeder, og
derfor må nøjes med at forsøge at nedgøre én, der har voldsomt meget mere
talent end dig? Ganske som du også forsøger at nedgøre andre, der har lidt
mere talent i et køkken end du tydeligvis har?

Bemærk især ordet "forsøge" herover - skulle du være i tvivl om dine evner
til at nedgøre. De er på niveau med dine evner til at fotografere, lave mad
og i øvrigt begå dig på usenet. Jeg er sikker på, at disse "evner" fint
matcher dine evner til at begå dig derude i Virkeligheden[tm].

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 23-02-09 22:37

Jens Bruun wrote:
> Jeg er sikker
> på, at disse "evner" fint matcher dine evner til at begå dig derude i
> Virkeligheden[tm].

Og jeg er ret sikker på at du igen ikke aner en hujende fis om hvad du
snakker om. Tag du nu ned og leg lejesoldat igen, det passer bedre til dig,
det kræver intet i hovedet.

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-09 22:48

> Og jeg er ret sikker på at du igen ikke aner en hujende fis om hvad du
> snakker om. Tag du nu ned og leg lejesoldat igen, det passer bedre
> til dig, det kræver intet i hovedet.

Av, den sved - hva'?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 24-02-09 06:36

Jens Bruun wrote:
> Av, den sved - hva'?

Absoult ikke, den viser bare hvor lidt føling med virkligheden *du* har. Men
det er sikkert krigstraumer.

/Hauge

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 24-02-09 16:59

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Absoult ikke, den viser bare hvor lidt føling med virkligheden *du* har.
> Men det er sikkert krigstraumer.

Det her er faktisk ret forfriskende!
De to mest negative og de to der selv mener at de er de klogeste i hele
Danmark har en diskusion .
Det er jo lige før vi skal ringe til TV2 så der kunne komme en udsendelse på
TV2 Zulu

Steen.

Fra : Hauge

Dato : 24-02-09 17:04

Steen Jakobsen wrote:
> Det her er faktisk ret forfriskende!

Fnis

Mvh Hauge

Fra : -;o\)-max

Dato : 24-02-09 12:49

"Hauge"

> Og du har vel prøvet Metro?
> Alternativt er at tage et kursus i bagning, så du bliver lige så "god" som til at tage
> billeder. Hmm, hvilken forskel skulle det så give? ;)
>
> /Hauge

Jeg har set at Metro sælger 25kg sække, det tjekker jeg sefølig ud.
Tak for det - Ja tak et par uger hos Christianshavner bageren ville
jeg ikke sige nej til. -max-

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-02-09 23:10

"--max" <max@banz09.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fordi de kalder det øko. I England sælger de de
> gode melsorter, ofte økologiske for 7-9 kr/kg.
> Er det helt urealistisk i Danmark.? 25 kg poser

Man kan købe italiensk mel i mange supermarkeder, men det er ikke billigt.
Jeg vil mene Supermarco http://www.supermarco.dk har et godt udvalg af
italiensk mel.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : -;o\)-max

Dato : 24-02-09 13:15

"Morten Wartou"
> "--max" <'
>
> Man kan købe italiensk mel i mange supermarkeder, men det er ikke billigt. Jeg vil mene
> [...]

Tak Morten - jeg havde været forbi deres site, vil kontakte dem
vedr. mel. Du har ret den slags ikke standart varer er rimeligt kostbare
i Danmark. Jeg faldt over en mølle i Gloustershire, som sælger mange
forskellige mel sorter fra bla Frankrig og Italien: http://www.shipton-mill.com
Men Lones tyske site ser ud til at løse opgaven ind til videre. I årevis har
jeg klaret mig fint med standart mel blandet med lidt Durum, de rammer
ikke helt Van Hauen og Christianshavner bagerens brød, men med lidt arbejde
og lidt held har jeg da været nogenlunde tæt på indimellem. Nu kom jeg så til
at læse bla. denne side:
www.theartisan.net/Flours_One.htm og www.theartisan.net/ProteinComparisons.htm
Standart supermarkeds melet jeg har stående har 9,5% protein indhold, Amo´s
Durum mel ligger på 12%, altså en del under det den Durum de henviser til på
deres side - jaja man lærer jo noget hele tiden.
Jeg arbejdede en periode i et bageri i Thailand, men det var nærmest burgerboller/
teboller vi bagte, det var ligodt ikke så ophidsende, men kunderne ku li det
I Indien har jeg prøvet at bage med mel dyrket på vores eget lille jordlod, men indtil
videre er der ikke kommet de store kunstværker ud af det. Det er perfekt til Chapatti,
Roti og Naan, men hæve brød er lidt af en slåskamp, det hjælper så ikke at min bageovn
har svært ved at komme op i temperetur, måske vi sku se at få bygget en stenovn.
-max-

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-02-09 15:00

> [...]
> min bageovn
> har svært ved at komme op i temperetur, måske vi sku se at få bygget en

ALDI har en hvedemel med 12% protein til en ret lav pris (12-13 kr. for 2 kg
vistnok). Det er tysk mel. Durum mener jeg ikke er særlig velegnet til brød,
det er en pastamel. :) Nu er det jo ikke lige til at sige hvad du går efter,
men skal man lave noget italieneragtigt er følgende meget vigtigt (du ved
det nok, men for en sikkerheds skyld): lang og grundig æltning - en
røremaskine er absolut et plus, så kan den stå og hive i dejen 15-20
minutter uden man får sved på panden. En god mel med højt proteinindhold. En
ovn der kan levere en god temperatur og meget gerne en stenplade. Og så det
absolut vigtigste: tid. Det skal hæve forbandet længe. Bedst synes jeg det
bliver når brødet er bagt på en biga (fordej), som f.eks. Ciabatta er det
(når det er lavet korrekt). Camilla Plums bog "Et ordentligt brød" er ikke
tosset.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : -;o\)-max

Dato : 26-02-09 12:19

"Morten Wartou"
> [...]
> bagt på en biga (fordej), som f.eks. Ciabatta er det (når det er lavet korrekt). Camilla
> Plums bog "Et ordentligt brød" er ikke tosset.

Jeg vil prøve melet fra Aldi - fandt også noget billigmel i Superbest,
også tysk og 12% til en tier for to kg. Det er pakket i tyskland men
kan i princippet komme fra usa, det skriver de ikke noget om.

Røremaskine har jeg ikke, og ovnen skal ha et stort tilløb, men det
ligner nu meget godt Ciabatta. En stenplade specielt til Pita brød,
ku jeg godt bruge, men de to gange om året vi laver mellemøst
mad - og Pizza er heller ikke noget jeg laver tit, måske fordi jeg
ikke har stenen..

Tak for tips, det ku være jeg sku samle en Plum bog op og
udvide mit repetoire. -max-
Langtidshævningen og fordejen har
jeg på plads

Fra : Emil

Dato : 26-02-09 18:05

"-;o\)-max" <max@banz09.dk> wrote:

> [...]
>ku jeg godt bruge, men de to gange om året vi laver mellemøst
>mad - og Pizza er heller ikke noget jeg laver tit, måske fordi jeg

Jeg véd ikke om du kender disse links; men jeg finder siderne meget
interessante:
<http://blog.kingarthurflour.com/?s=Ciabatta> (de 2 øverste links).
<http://blog.kingarthurflour.com/2008/05/02/baguettes-do-try-this-at-home/>

Men pas på! Er man først blevet bidt af et lækkert hjemmegjort brød,
er det svært at vende tilbage til købebrød.

m.v.h. Emil

Fra : -;o\)-max

Dato : 02-03-09 14:18

"Emil"

> [...]
>
> Men pas på! Er man først blevet bidt af et lækkert hjemmegjort brød,
> er det svært at vende tilbage til købebrød.

Hej Emil - det er fremragende link, det er lige før jeg kaster mig
over baguette opskriften, den ser jo fornuftig ud. Tak for det.

Ja hjemmelavet brød - specielt i Danmark njae det er nu blevet
bedre med købe brød mange steder, men fornøjelsen ved at rode
med det selv.

Til mine pumpernickel bagels, kan jeg flere steder se jeg skal bruge
pumpernickel mel - er det ikke bare en grov rugmel.?
-max-

Fra : Emil

Dato : 02-03-09 18:06

"-;o\)-max" <max@banz09.dk> wrote:

>Til mine pumpernickel bagels, kan jeg flere steder se jeg skal bruge
>pumpernickel mel - er det ikke bare en grov rugmel.?
>-max-

Jo - _tror_ jeg nok.
De bedste af de oprindelige tyske pumpernickelopskrifter bruger rug i
en blanding af alle formalinsgrader (her kun i betydningen størrelsen
af granulaterne og til finheden af melet).
D.v.s. alt fra hele kerner, over knækkede, til fint formalet rugmel.
Startes typisk med surdej og langtidsbages (døgn) ved lav temp. (110 -
120 grader C.).

Men pumpernickel-bagels er en amerikansk efterligning, hvor der også
bruges en god del hvedemel og gær til at gøre dem luftige. Farven
opnåes her ikke ved langtidsbagning, men ved tilsætning af mørke
krydderier (kaffe, chokolade, kommen m.v.) af varierende slags.
Der findes endda pumpernickelsmåkager.

Hvis det er en amerikansk opskrift du har fundet, kan pumpernickelmel
derfor godt være en blandeing af groft rugmel og alm. hvedemel.

Derfor mit _tror_.

m.v.h. Emil

Fra : -;o\)-max

Dato : 02-03-09 19:03

"Emil" >

> [...]
> D.v.s. alt fra hele kerner, over knækkede, til fint formalet rugmel.
> Startes typisk med surdej og langtidsbages (døgn) ved lav temp. (110 -

Men her snakker vi nok mere om traditionelt tysk rugbrød/pumpernickel.
Det ku være sjovt at prøve..

> [...]
> opnåes her ikke ved langtidsbagning, men ved tilsætning af mørke
> krydderier (kaffe, chokolade, kommen m.v.) af varierende slags.

Ja så langt er jeg også nået, og det er noget med malt. Kaffe og chokolade
er ikke lige min kop te, men kommen den er jeg fuldfed med på.

> Hvis det er en amerikansk opskrift du har fundet, kan pumpernickelmel
> derfor godt være en blandeing af groft rugmel og alm. hvedemel.
>
> Derfor mit _tror_.
> m.v.h. Emil

Ja det er NYC bagels jeg går efter. Jeg tror jeg prøver med 30%
grov rug noget sirup og sovse kulør, helt galt kan det vel ikke gå ?
Tak for indput Emil - -max-

Fra : Emil

Dato : 03-03-09 18:12

"-;o\)-max" <max@banz09.dk> wrote:

>Men her snakker vi nok mere om traditionelt tysk rugbrød/pumpernickel.
>Det ku være sjovt at prøve..

Tidligere forsøg gav topkakakterer i smag og farve. Desværre blev der
nogle få, kraftige revner i de hele brød, hvilket ødelagde det optiske
indtryk.

Løsningen herpå skulle være, først at bage brødet som et normalt
rugbrød, skære det i skiver, indpakke skiverne, og først herefter bage
som pumpernickel. Det fik jeg aldrig afprøvet.

Mine tanker gik også på langtidsbage hvedebrød, for at se hvilke
smagsstoffer som ville opstå. Det fik jeg så heller ikke tid til.

>Ja det er NYC bagels jeg går efter. Jeg tror jeg prøver med 30%
>grov rug noget sirup og sovse kulør, helt galt kan det vel ikke gå ?

Det kommer an på ....
Jeg har været med på en kigger i de amerikanskanske opskrifter, og
fundet dem - mildest talt - afskyelige, hvis vi taler om den
oprindelige pumpernikkelsmag.

At de amerikanske opskrifter så kan give andre gode smagsoplevelser er
helt OK. Men at putte sovsekulør i et bagværk er dog toppen af bunden.
Skal det endeligt være i den stil, vil jeg tro, at en mørk karamel vil
give et bedre resultat smagsmæssigt. Og så er der jo alle de dejlige
malttyper.
Ristede nødder og melflager passer fint her.

Valget er dit.

m.v.h. Emil

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 23-02-09 23:44

On 23 Feb., 16:04, "-;o\)-max" <m...@banz09.dk> wrote:
> [...]
> fordi de kalder det øko. I England sælger de de
> gode melsorter, ofte økologiske for 7-9 kr/kg.
> Er det helt urealistisk i Danmark.? 25 kg poser

Hvis du ikke har noget imod at købe det på nettet, kan jeg anbefale
den følgende:
http://www.gourmondo.de/Produkt-Details/alimenti-dallari-Weizenmehl-Farina-tipo-00-1000g-Packung/1000535401?p=4

Fra : -;o\)-max

Dato : 24-02-09 12:49

<lonekjaer@
"-;o\)-max"
> [...]
> er helt fint. -max-

Hvis du ikke har noget imod at købe det på nettet, kan jeg anbefale

Wow tak Lone - det er jo et forfærdeligt sted, der ku jeg godt
flytte ind. Det ender med man køber hele butikken. -max-

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 25-02-09 05:05

> Wow tak Lone - det er jo et forfærdeligt sted, der ku jeg godt
> flytte ind. Det ender med man køber hele butikken. -max-

Hæ - ja jeg ved det ;)

Hvis kreditkortet sidder løst en dag, så snyd ikke dig selv for deres
tunfisk på dåse http://www.gourmondo.de/Produkt-Details/Rio-Mare-Tonno-allOlio-di-Oliva-2x160g-320g-Dose/1000026701?p=2
Jeg synes den smager helt fantastisk – (lav en god salat og vælt hele
dåsens indhold ud over – mmmmm….)

Fra : -;o\)-max

Dato : 26-02-09 12:27

<lonekjaer@hotmail.

[...]

Ja det se ud til at luksus verionen af tun i olie - de har også en
spansk ansjovs i luksus udgave, så de ryger lige med. Pølser,
skinker og ost er de ikke meget for at sende til udlandet, men
jeg vil da spørge, det ser for godt ud. En klods Regiano, så er
jeg i den syvende himmel. Tak for det Lone.
-max-