Mælkeallergi og gedeost.
Fra : Stefanie

Dato : 22-02-09 18:59

Hejsa.
Jeg synes at have læst et sted at når man har mælkeallergi, kan man sagtens
spise gedeost.
Jeg har nu googlet lidt rundt og finder mange forskellige og modsigende
udsagn.

Hvad er jeres erfaringer og/eller viden omkring det?
Savner virkelig ost.

Med venlig hilsen
Stefanie

Fra : -= JF =-

Dato : 22-02-09 19:21

Stefanie skrev:

> Savner virkelig ost.

Er din allergi så voldsom at du ikke tør prøve med en enkelt mad for at
se hvordan du reagerer på gedeost?

Jeg kan heller ikke tåle mælk, men kan uden problemer spise et par
ostemadder til morgenmaden, kan også spise pizza med ost og kan også
(men ikke ofte) snuppe en skudefuld havregryn med skummetmælk.

Hvis jeg derimod drikker et glas sødmælk er jeg derimod ikke sikker på
at jeg når toilettet inden det går galt

Mvh John

Fra : Linde

Dato : 22-02-09 20:35

"Stefanie" <nejtak@nej.tak> skrev i meddelelsen
> [...]
> udsagn.
>
> Hvad er jeres erfaringer og/eller viden omkring det?

Gedemælk har en lidt anden sammensætning end komælk. Det menes, at
fedtsyresammensætningen gør at gedemælk fordøjes lettere, idet den
indeholder flere kortkædede fedtsyrer, og samtidig flere af de essentielle
fedtsyrer. Samtidig indeholder den heller ikke en bestemt type protein, og
en aminosyre, som komælk gør. Nogle siger også, at fedtkuglerne er mindre i
gedemælk, men jeg har nu lidt svært ved at tro at det skulle have nogen
indflydelse på fordøjelsen.
Man kan ikke entydigt sige, at mælkeallergikere, herunder
laktoseintolerante, bedre tåler gede- end komælk, men mange gør. Måske som
en kombination af alle forskellene. For forskellen på laktoseindholdet er
marginal, ca 4% mod ca 4,6-4,7%. Men en vis procentdel af alle
mælkeallergikere vil med sikkerhed kunne tåle det, nemlig dem som er
allergiske overfor den proteintype, der er i komælk men ikke i gedemælk.
Hvis du ikke kan tåle almindelig komælksost er du måske en af de "heldige",
der er allergiske overfor protein der findes i komælk, for der er normalt
stort set ingen laktose i ost. Men prøv da at tage et glas jus de la capra
og se hvad der sker...evt. i nærheden af passende faciliteter

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 22-02-09 20:38

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> er normalt stort set ingen laktose i ost. Men prøv da at tage et glas jus
> de la capra og se hvad der sker...evt. i nærheden af passende

Ja, og er det proteinen du ikke kan tåle, kan du så roligt spise gedeost,
glemte jeg lige at skrive.

Mvh
Linde

Fra : -= JF =-

Dato : 22-02-09 21:27

Linde skrev:

> mælkeallergikere, herunder laktoseintolerante,

Jeg har egentlig altid troet at det var to ord for samme sag! Hvad er
egentlig forskellen på de to?

Jeg har det sådan at jeg godt kan klare mindre mængder fedtfattig
komælksprodikter uden problemer, men hvis jeg f.eks. spiser et par
rundstykker med tandsmør eller spiser flødesovs ell.l. kan jeg mærke det
i maven i løbet af få minutter, og skulle jeg finde på at drikke et glas
sødmælk får jeg akut brug for det du kalder 'passende faciliteter'

Mvh John

Fra : Linde

Dato : 22-02-09 22:12

"-= JF =-" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg har egentlig altid troet at det var to ord for samme sag! Hvad er
> egentlig forskellen på de to?

Det kan være meget forskelligt, hvilke stoffer i mælken man ikke kan tåle.
Laktosen, mælkesukkeret, er nok den hyppigste årsag, måske er det derfor den
har fået sit eget navn. Mange asiater kan f.eks. ikke rigtig fordøje
laktose. Der er simpelthen sket en genetisk udvikling over tid, så store
dele af visse folkeslag ikke besidder laktosenedbrydende enzymer i deres
fordøjelseskanal. Det fører så til, at andre bakterier i tarmfloraen
"overfodres", med forskellige følger.
Andre igen kan ikke tåle proteinet, specifikt en type kasein, der er i
komælk. Andre igen kan ikke tåle bestemte typer fedt. Nu har jeg ikke selv
problemet, men der er sikkert mange forskellige grader og former for
intolerans overfor mælk, idet det er en fødevare med meget varieret og højt
indhold af næringsstoffer og aske/salte.

> [...]
> maven i løbet af få minutter, og skulle jeg finde på at drikke et glas
> sødmælk får jeg akut brug for det du kalder 'passende faciliteter'

Ja, du må så være en af dem "midt imellem". Fedtfattige mælkeprodukter
indeholder som regel store mængder protein, feks mager ost, hytte/rygeost,
ylette, så det kan du nok godt tåle. Sødmælk har lidt af det hele, så noget
af det har du det svært med, kan man konstatere. Smør og fløde indeholder
stort set kun fedt, så det kunne være der, du skal lede. Mælkefedt består af
ca 2/3 mættet fedt, altså kortkædede fedtsyrer som stearinsyre,
palmitinsyre, laurinsyre. Hvis du kan tåle madolie generelt, der overvejende
er langkædede umættede fedtsyrer, kunne der være noget med mættet fedt.
På den anden side kunne det også være, at du ikke kan tåle lecitin, som er
det stof, fedtkugler i mælk er opbygget af. Det stof vil være i større
koncentration i fede mælkeprodukter. Men alle den slags ting opdager man vel
med tiden...jeg formoder, at man ret hurtigt lærer hvad man skal spise og
ikke spise!

Mvh
Linde

Fra : wx

Dato : 23-02-09 08:53

> [...]
> vel med tiden...jeg formoder, at man ret hurtigt lærer hvad man skal spise

Men så er laktoseintollerans ikke allergi, vel?
Er det rigtigt at man ikke skal acceptere betegnelsen allergi, før den er
blevet påvist ved en eller flere tests, fx. påvisning af
antigen-antistifkomplekser? Jeg har hørt at begrebet "allergi" er en af de i
folkemunde allermest misbrugte betegnelser, men det kan vel ikke være
rigtigt?

Fra : Linde

Dato : 23-02-09 18:52

"wx" <vxc@nomail.eu> skrev i meddelelsen
> [...]
> i folkemunde allermest misbrugte betegnelser, men det kan vel ikke være

Betegnelserne bruges vel mere eller mindre i flæng af den brede befolkning.
Jeg kender ikke lige forskellene, men umiddelbart er laktoseintolerans vel
ikke en allergi, men nærmere en slags malabsorption. Man får jo ikke
allergiske reaktioner, men bare en tur på tønden.

Mvh
Linde

Fra : -= JF =-

Dato : 23-02-09 23:54

Linde skrev:

> opdager man vel med tiden...jeg formoder, at man ret hurtigt lærer hvad
> man skal spise og ikke spise!

Ja, mon ikke! Af skade bli'r man klog

Tak for en utroligt god forklaring, som satte nogle ting på plads for mig!

Mvh John

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-02-09 10:00

-= JF =- <invalid@invalid.invalid> wrote in news:bc8c9$49a1b528$3e3d8c6c
$12586@news.arrownet.dk:

> Jeg har egentlig altid troet at det var to ord for samme sag! Hvad er
> egentlig forskellen på de to?

Intolerance er ikke kronisk. Mange børn har fødevare intolerance af den ene
eller anden slags (oftest komælk eller tomat).

Intolerance kan udvikle sig til egentlig allergi (som er kronisk), hvis man
ikke er forsigtig.

Fra : wx

Dato : 23-02-09 10:14

Tja - http://da.wikipedia.org/wiki/Kronisk