smooties
Fra : marlene

Dato : 22-02-09 14:02

vores drenge er dødtrætte af hverdagens morgenmad, har nu lovet dem smooties

hvad er din bedste opskrift,
ønsker ideer med målenheder i.

går ud fra at der ingår frisk frugt/bær, samt mælk, juice eller yoghurt.

håber på lækre ideer

malene

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-02-09 14:07

Marlene skrev:

> vores drenge er dødtrætte af hverdagens morgenmad, har nu lovet
> dem smooties
>
> hvad er din bedste opskrift,
> ønsker ideer med målenheder i.

Jeg er mægtig glad for blåbær-smoothies med hørfrø:

· http://knoter.zone237.dk/2007/05/blbr-smoothie-med-hrfr.html

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : marlene

Dato : 22-02-09 23:00

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er mægtig glad for blåbær-smoothies med hørfrø:

> [...]

tak, lyder spændende

Fra : Lisbeth fra fiskehus~

Dato : 23-02-09 15:24

On 22 Feb., 14:02, "marlene" <r...@nyk.dk> wrote:
> [...]
>
> hvad er din bedste opskrift,
> ønsker ideer med målenheder i.
>
> går ud fra at der ingår frisk frugt/bær, samt mælk, juice eller yoghurt.

Hej Malene

Det der med måleenheder er så ikke lige min stærke side, for jeg laver
en del smooties til min søn, men efter slump-metoden. Men, jeg skal
prøve:

I en god blender kommes:
1 hel moden banan (den er altid med, uanset frugt og bærvalg ellers)
1 spiseske sund olie, f.eks. tidselolie (ja, børn får skæld ud for at
få for meget fedt, men mangler tit sunde olier)
1- 2 håndfulde frosne bær (alle mulige slags kan bruges, lige fra
jordbær til blåbær over eksotiske frugtblandinger)
gerne 10-15 stk. frosne havtorn (efter sigende indeholder et
havtornebær ligeså meget c-vitamin som en appelsin. Ved ikke om det
passer!, men de smager godt i)
2 stk. frisk frugt - f.eks. æble, pære, appelsin (skær skrællen af
appelsinen, men lad skrællen blive på æbler og pærer), men ellers
blend det hele med!
4 stk.tørrede dadler uden sten (de søder fantastisk, og smager rigtigt
godt der i)
Lidt vaniljesukker
Evt. friske mynteblade
Evt. lidt appelsinjuice, hvis der ikke er frisk appelsin i
Fyld op med kærnemælk (på slump, men den skal godt og vel dække bær og
frugt)
Smag evt. til med honning, akaciehonning, rørsukker eller lignende,
men med dadler i, plejer det ikke at være nødvendigt.
Bare blend til de frosne bær er smadrede, og den er perfekt kold, og
der bliver ca. 3 glas af en sådan portion.

Held og lykke med projektet.

Hilsen Lisbeth fra Fiskehuset, som lige i dag har oprettet en profil
for at svare på et spørgsmål om røget torskerogn, som er vores
boldbade, men om aftenen er det her vist min boldgade efterhånden. Jeg
er nemlig selv blevet forfalden til den nu , og vi har også talt om
at gøre den til morgenmad, men lige nu er det natmad.