Nyt om børn og motorcykler ?
Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 23-02-09 16:38

Jeg har en søn der fyldte 5 i december sidste år - og desværre kun er 120 cm
høj - og nu nærmer sæsonen sig (6 dage !).

Jeg kan imidlertid ikke finde ud af om det ny indkøbte sæde (godkendt af
Tüv) må bruges i Danmark - endnu. Det eneste jeg kan finde er dette
spørgsmål/svar fra www.sikkertrafik.dk hvor der står at man afventer
godkendelser ....

http://www.sikkertrafik.dk/object.php?obj=a74d3e80&SearchLogID=398324

Til messen i Herning diskuterede jeg med en mc-betjent, som hårdnakket
påstod at var børn under 135 cm kunne de aldrig komme bag på en to-hjulet
mc. Ikke sjovt at blive stoppet, hvis de har den holdning - som jo åbenbart
er loven pt. ....

Nogen der ved mere end dette ?

--
/Jens S., Esbjerg
SYM Jet 100, GS 500 F

Fra : Grunnet

Dato : 23-02-09 17:48

"Jens S., Esbjerg" <NoRespond@a.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> påstod at var børn under 135 cm kunne de aldrig komme bag på en to-hjulet
> mc. Ikke sjovt at blive stoppet, hvis de har den holdning - som jo

Man må jo sige det står tydelige beskrevet på www.sikkertrafik.dk som du jo
linker til.
Vær iøvrigt opmærksom på, at det udover en bøde også koster et klip i
kørekortet hvis du bliver stoppet med et barn under 135 cm. bag på
motorcyklen
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9E9B00-61BB-4884-865E-C2477291CE63/0/P669_juni04.pdf
side 10 nederste trediedel.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 23-02-09 18:38

"Grunnet" skrev
> Vær iøvrigt opmærksom på, at det udover en bøde også koster et klip i
> kørekortet hvis du bliver stoppet med et barn under 135 cm. bag på
> [...]
***************

Ups ja. Klip er ikke sjovt.

Lidt voldsomt, hvis det hele blot er et spørgsmål om at man tager sig sammen
og godkender nogle barnestole.

Jeg har købt en Stamatakis hvor i jeg faktisk synes han sidder rigtig godt
(har IKKE kørt med ham) dels har han god ryg- og sidestøtte, dels har han
mig foran sig og sidder næsten i spænd. og når så tyskerne har godkendt den,
så ......

--
/Jens S., Esbjerg
SYM Jet 100, GS 500 F

Fra : Grunnet

Dato : 23-02-09 18:53

> Lidt voldsomt, hvis det hele blot er et spørgsmål om at man tager sig
> sammen og godkender nogle barnestole.

Du må følge udviklingen på nedenstående link
http://www.mctcbt.dk/Ny%20lov.htm
En lang historie, men også beviset på at der er nogen der følger op på sagen
(Og en historie om vedtagelse af en lov uden grundlag og forsøg på en
tilsyneladen positiv lappeløsning som bliver negativ fordi ingen har tænkt
over konsekvenserne af lovændringen - hvem godkender hvad og hvad skal
godkendes før lovændringen kan bruges i praksis!!!)

Fra : S.B.

Dato : 23-02-09 20:01

"Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> over konsekvenserne af lovændringen - hvem godkender hvad og hvad skal
> godkendes før lovændringen kan bruges i praksis!!!)

Nej, man må ikke køre med børn under 135 cm
Loven giver lov, såfremt de sidder i et godkendt barensæde eller benytter
anden godkendt sikkerhedsudstyr.
Problemet er bare, et sådan sæde findes ikke, og det er endnu ikke besluttet
hvad anden sikkerhedsudstyr er.

De har såmen kun haft 7 mdr. til at finde ud af det, men indtil videre har
færdselsstyrelsen altså ikke lige fået taget sig sammen til at få løst den
opgave.

Men gør som jeg, og mange andre, skriv en mail til dem og hør hvordan det
går, om der snart kommer en afklaring på problemet, kan være de en dag
bliver så trætte af os de løfter måsen fra deres magelige lænestol og kommer
i gang.

bare skriv til den her mail
fstyr@fstyr.dk

Søren
som kører med sin datter bagpå til der er to klip i kortet eller hun er
vokset 7 cm

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 23-02-09 20:37

"S.B." skrev
> [...]
> fstyr@fstyr.dk
>
> Søren
> som kører med sin datter bagpå til der er to klip i kortet eller hun er
************

Mail afsendt.
--
/Jens S., Esbjerg
SYM Jet 100, GS 500 F

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 10-03-09 17:19

"Jens S., Esbjerg" skrev
> "S.B." skrev

> ************
> Mail afsendt.
> --
> /Jens S., Esbjerg
> SYM Jet 100, GS 500 F
************
Efter en enkelt rykker kom der nu svar, som dog ikke her og nu siger ret
meget:

Hej Jens S

Færdselsstyrelsen er i færd med at udarbejde regler om sikkerhedsudstyr til
børn på motorcykler. Arbejdet er dog ikke afsluttet endnu. Styrelsen vil
naturligvis skele til andre landes regler på området og er opmærksom på, at
der findes et enkelt TÜV-godkendt motorcykelbarnesæde.

Fra : Anders Majland

Dato : 10-03-09 17:48

> Styrelsen vil naturligvis skele til andre landes regler på området og er
> opmærksom på, at der findes et enkelt TÜV-godkendt motorcykelbarnesæde.

Og til dem ikke kender det - http://stamatakis.net - Det bliver sikkert
lovligt i dk engang men hold ikke vejret ...

Fra : S.B.

Dato : 11-03-09 21:07

"Jens S., Esbjerg" <NoRespond@a.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil naturligvis skele til andre landes regler på området og er opmærksom
> på, at der findes et enkelt TÜV-godkendt motorcykelbarnesæde.

Ligner dem jeg får, tror de har den som standard til dem som gider skrive
derind
Har sendt mail fra mine 4 forskelligemailkonti, og kun 2 af dem har de
svaret på, men sender til dem sådan med jævne mellemrum, for at høre om der
er nyt nu

Søren

Fra : Jim Andersen

Dato : 24-02-09 09:52

S.B. wrote:

> Søren
> som kører med sin datter bagpå til der er to klip i kortet eller hun
> er vokset 7 cm

Det er vel ikke dig der skal bevise hun er 135, men betjenten der skal
bevise at hun ikke er?

Hvis din datter er som min, har hun meget svært ved at stå stille i længere
tid ad gangen, og det er vel ikke ulovligt at filme betjentene med sin mobil
mens de lægger hende i benlås for at få hende til at ligge stille mens de
måler hende? For jeg tror da ikke de kan overtale en dyrlæge til at skyde
hende med en tranquiilizer gøb. Jeg tror ikke det bliver svært at sælge det
billede til formiddagsbladene.

/jim
(der kører med sønnike bagpå til der er 2 klip i kortet, eller han er vokset
2 cm)

Fra : Nielsen

Dato : 24-02-09 15:30

> [...]
> dyrlæge til at skyde hende med en tranquiilizer gøb. Jeg tror ikke det
> bliver svært at sælge det billede til formiddagsbladene.

Nu er det jo ikke politiet, men politikerne, der har indført de love. Så
hvis der skal "slås" på nogen, så må det være de politikere, der vedtog
lovene. Jeg har iøvrigt ikke hørt, at politiet nidkært forfølger de
love....... Så hvis der er tvivl om størrelse og barnet ivørigt er
forsvarligt påklædt o.s.v. - mon så ikke, at politiet har andet ar gøre for
tiden?

/Ths.

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 22-03-09 21:22

"Grunnet" skrev i en meddelelse

> [...]
> over konsekvenserne af lovændringen - hvem godkender hvad og hvad skal
> godkendes før lovændringen kan bruges i praksis!!!)
**************
Jeg tror minsandten Tommy Rønn læser lidt med her i gruppen (Skal absolut
opfattes positivt !).

Her er et indlæg fra d. 20/3 i FPN hvor der rippes lidt op i sagen igen:

http://fpn.dk/motor/mc/article1638697.ece

/Jens S., Esbjerg
Sym Jet 100, GS 500 F

Fra : S.B.

Dato : 23-02-09 20:08

> [...]
> Vær iøvrigt opmærksom på, at det udover en bøde også koster et klip i
> kørekortet hvis du bliver stoppet med et barn under 135 cm. bag på

Den gang den side der blev lavet, var det ulovligt uanset hvad, i det hele
taget at have børn under 135 cm bagpå, loven blev ændret 07/08 til det var
tilladt, såfremt de opfyldte færdselsstyrelsens krav. - som ikke er på plads
endnu.

Søren

Fra : dots

Dato : 23-02-09 18:56

"Jens S., Esbjerg" <NoRespond@a.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en søn der fyldte 5 i december sidste år - og desværre kun er 120
> cm høj - og nu nærmer sæsonen sig (6 dage !).

Klip - snip.

Jeg var bare heldig, den lov kom for sent.
Ellers så havde vi været på røven.
Har en søn på nu 10 år, som altid har kørt med på min mc.
Nu er han over den der cm grænse og vi har også anskaffet en sidevognscykel.
Har ikke bil-pap, såe...tja tåbelig lov !

dots

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 24-02-09 13:44

> [...]
> Nu er han over den der cm grænse og vi har også anskaffet en
> sidevognscykel.
> Har ikke bil-pap, såe...tja tåbelig lov !

når barnet så er over 135 cm
må du kører med barnet iført underbukser og STYRTHJELM
så er der tilsyneladende ingen regler for påklædning andet en ved envær
anden optræden i det offentlige
og et barn med underbukser i varmt vejr er jo ikke anstødeligt
lad os få en lov der sikkere passager en ordentlig og sikker påklædning til
de er myndige
hilsen Jørgen

Fra : Nielsen

Dato : 24-02-09 15:31

> lad os få en lov der sikkere passager en ordentlig og sikker påklædning
> til de er myndige
> hilsen Jørgen

Lad os få en lov, der forbyder tåbelige love!

/Ths.