nr plader til veteran mcer
Fra : Per Christiansen

Dato : 22-02-09 17:35

Kunne man ikke tingke at det var mugligt at kunne få en veteran mcplade, man
laver jo disse her brian nrplader, så kunne man vel også lave en sort med
hvid skrift til veteran mc.

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-02-09 17:39

On Sun, 22 Feb 2009 17:35:28 +0100, "Per Christiansen" <p@lite.dk>
wrote:

Hej Per.

>Kunne man ikke tingke at det var mugligt at kunne få en veteran mcplade, man
>laver jo disse her brian nrplader, så kunne man vel også lave en sort med
>hvid skrift til veteran mc.

Intet problem.
Fødselsdagen på din veteran MC skal blot være før 1-4-1958
Og så skal du forresten søge om den.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Per Christiansen

Dato : 22-02-09 17:42

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hej Per.

> Intet problem.
> Fødselsdagen på din veteran MC skal blot være før 1-4-1958

Ok men er det 35 år der skiller for veteran mcer

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-02-09 17:44

On Sun, 22 Feb 2009 17:41:46 +0100, "Per Christiansen" <p@lite.dk>
wrote:

Hej Per.

>Ok men er det 35 år der skiller for veteran mcer

Nej, lige der er det "Historisk korrekt nummerplade".
Dem er der fast dato på.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : N/A

Dato : 22-02-09 22:43

Fra : Bill C.

Dato : 22-02-09 21:42

> [...]
>
> Hej Per.

> Intet problem.
> Fødselsdagen på din veteran MC skal blot være før 1-4-1958

Fra www.motorhistorisk.dk :
"Historisk korrekte sorte nummerplader med 2 bogstaver

Som tidligere oplyst vil det - formentlig fra 1.april 2011 - være muligt at
få historisk korrekte sorte nummerplader med 2 bogstaver. I forbindelse med
at gamle numre vil blive genbrugt i forbindelse med den almindelige
registrering, kan vi ikke få lov til at disponere samtlige nummerserier
indenfor de geografiske 2 bogstavkombinationer, men et tilstrækkeligt antal
numre inden for hver bogstavkombination vil blive reserveret. Vi mangler en
forhandling om registreringsnumre til motorcykler, og vi ønsker også at
bevare muligheden for at kunne få køretøjets oprindelige
registreringsnummer, hvis dette kan dokumenteres både for biler
indregistreret før - og efter centralregistreringens indførsel. Reglerne om
disse nummerplader fremgår ikke endnu af den gældende
registreringsbekendtgørelse, men efter oplysninger fra SKAT skal
bekendtgørelsen ændres inden 2011, og vi er lovet ikke at blive glemt.

Mads Thyregod " (Nyhedsbrev 3-2008)

Sorte plader med 2 bogstaver blev forst indførte d.1-4-1958 og d. 1-4-1976
afløste reflekterende hvide aluminiumsnummerplader de sorte
emaljenummerplader. Jeg har en XS650 fra '75 som ser helt forkert ud med
hvide aluminiumsfolieplader, så jeg håber de bliver færdig med lovændringen
til tiden. Kryds fingrene venner!

Bill

Fra : Sir1

Dato : 22-02-09 10:24

On 22 Feb., 17:44, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> [...]
> wrote:
>
> Hej Per.

> Nej, lige der er det "Historisk korrekt nummerplade".

Men jo, grænsen for veteran er 35 år ;)

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-02-09 18:26

On Sun, 22 Feb 2009 09:23:40 -0800 (PST), Sir1 <siren@post.tele.dk>
wrote:

Hej.

>Men jo, grænsen for veteran er 35 år ;)

Ja, men det har ikke noget med "historisk korrekte" nummerplader at
gøre

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Morten

Dato : 22-02-09 19:17

> [...]
> wrote:
>
> Hej.

> Ja, men det har ikke noget med "historisk korrekte" nummerplader at

hej og så skal cyklen være original og ikke ombygget

Morten

Fra : Per V. Misser

Dato : 22-02-09 19:23

Hej!
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse > Ja, men det har
ikke noget med "historisk korrekte" nummerplader at
> gøre

Hvis man har en historisk korrekt MC, fx. fra 1956, men ikke papirerne til
den, ved du så om man kan få en "tidssvarende historisk" nummerplade?
Så vidt jeg har forstået er afgiften enten ikke-eksisterende, eller udregnet
på basis af anskaffelsesprisen dengang, som var ca.kr. 2.300,-
Skal nummerpladen have et nr. der svarer til de forsvundne papirer, eller
bliver der udtaget et tilfældigt "tidssvarende anvendeligt nummer"?
--
vh
Per V. Misser

Fra : BigMac

Dato : 22-02-09 19:54

"Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal nummerpladen have et nr. der svarer til de forsvundne papirer, eller
> bliver der udtaget et tilfældigt "tidssvarende anvendeligt nummer"?
du kan vel ikke indreg. en MC uden papir??

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-02-09 19:56

On Sun, 22 Feb 2009 19:23:26 +0100, "Per V. Misser"
<per_misser@mail.dk> wrote:

Hej Per.

> [...]
>Skal nummerpladen have et nr. der svarer til de forsvundne papirer, eller
>bliver der udtaget et tilfældigt "tidssvarende anvendeligt nummer"?

Nu er der mere i det spørgsmål end som så.
Hvis man står med en gammel MC uden papirer og brændende ønsker at få
den på danske plader skal man kunne anskuliggøre at den har været
indregistreret i Danmark tidligere.
Det drejer sig her om historiske papirer der dels beviser at den er
indkøbt til Danmark, og dels har været indregistreret her tidligere.
Ligeledes skal du kunne bevise at du er den retmæssige ejer.
Jvis den har været indregistreret efter 1966 er der ikke noget
problem, idet alle papirer fra da er sikret elektronisk, hvis den ikke
har haft plader efter 1964 er der et problem idet alle papirer fra
dengang og tidligere er gået tabt - Brændt.
Hvis du kan dokumentere at den har været på danske plader tidligere og
godtgøre historikken er det blot et spørgsmål om at skrive til
Centralregisteret for motorkøretøjer og ansøge om en ny identitet.
MEN - De er meget restriktive idet de er panisk rædselsslagne for at
medvirke til "hvidvaskning" af køretøjer der er stjålet i andre lande,
så dokumentationen skal være i orden.
Samtidig får du en indkaldelse for SKAT, der også lige vil have deres,
men det er som du antyder peanuts.

Lad os så sige at det går godt og at du får tilladelsen, så er der et
årsbestemmelsesproblem.
Lad os antage at det er en 1958 model.
Den vil så blive aldersbestemt til udgangen af det år den er
produceret, altså 31-12-1958.
Det betyder, at selv om den er produceret før 1-4-1958 vil den, som
reglerne er, ikke kunne få en historisk nummerplade.
Hvis den er fra 1957 eller tidligere er der ikke noget problem.

Hele den foranstående historie er årsagen til at min Super FOX har en
hvid nummerplade.

Jeg HAR været turen igennem - Det tog 1½ år

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Per V. Misser

Dato : 23-02-09 20:47

Hej
"Steen Gruby" skrev i en meddelelse

> [...]
> årsbestemmelsesproblem.
> Hvis den er fra 1957 eller tidligere er der ikke noget problem.

Tak for det udtømmende svar.
Det bliver en udfordring at få nummerplade på SuperFoxen til sin tid, når
jeg ikke har papirer. Forhandlerens emblem som tilsyneladende har siddet på
bagskærmen er væk som noget af det eneste. Det eneste jeg ved er at den
formentlig er købt og har kørt på Fyn.
Det er dog sandsynligt, at den har haft plader på efter 1964/66, idet den
jfr. slitage og kilometertællerens visning har kørt mindst 106.000 km.
Heldigvis er typepladen helt intakt og let læselig, så der er ikke tvivl om
Baujahr (1956), type og stelnummer.
Man kan jo ligesågodt gå i gang med dokumentationsprojektet, det kan jo nemt
tage lige så lang tid som renoveringen. Og tilsyneladende arbejder tiden
trods alt hen mod mere lempelige regler.
Kommer iøvrigt til at tænke på om der i Neckarsulm er bevaret fortegnelser
over, hvilke markeder de kun 15.000 producerede SuperFoxer er eksporteret
til. Det kan der jo graves i, når jeg kører derned til sommer.

-
Per V. Misser
CX500E82
SuperFox56

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-02-09 20:57

On Mon, 23 Feb 2009 20:46:35 +0100, "Per V. Misser"
<per_misser@mail.dk> wrote:

Hej Per.

>Tak for det udtømmende svar.

Sæ'l tak ,-)

> [...]
>tage lige så lang tid som renoveringen. Og tilsyneladende arbejder tiden
>trods alt hen mod mere lempelige regler.

Jeg tror aldrig at reglerne vil blive lempet så meget at man blot kan
stille med et køretøj uden papirer og få det indregistreret.
Det ville åbne en ladeport for import af skumle objekter.
Du kan lige så godt starte papirkrigen først som sidst.
Jeg ville starte med et pænt brev til Centralregisteret og håbe på at
den har været på plader efter 1966.

>Kommer iøvrigt til at tænke på om der i Neckarsulm er bevaret fortegnelser
>over, hvilke markeder de kun 15.000 producerede SuperFoxer er eksporteret
>til. Det kan der jo graves i, når jeg kører derned til sommer.

Det kunne være en mulighed.
Jeg har skrevet lidt med en af NSU's gamle medarbejdere der ved næsten
alt om de forskellige MC modeller.
Jeg sender sig hans navn og mailadresse i en mail.
Så kan du høre ham om der findes noget sådant eller om han måske har
et hint.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Per V. Misser

Dato : 23-02-09 22:51

Hej igen
> [...]
> Jeg sender sig hans navn og mailadresse i en mail.
> Så kan du høre ham om der findes noget sådant eller om han måske har
Ja - papirkrigen må startes. Måske den bliver kort pga, registrering
efter1966. Ellers vil jeg da måske gerne gøre brug af din NSU-kontakt på et
tidspunkt. De danske muligheder skal lige graves igennem først.
Venlig hilsen
--
Per V. Misser

Fra : Ivar

Dato : 22-02-09 20:20

Sir1 skrev:

> Men jo, grænsen for veteran er 35 år ;)

Pas på, der er ikke én bestemt regel for hvornår en MC regnes
for veteran. Fx kan forsikringsselskaberne selv bestemme hvornår
de vil kalde en MC for veteran.
De historiske nummerplader har en fast dato, for de blev anvendt
før en bestemt dato.

Ivar Magnusson

Fra : N/A

Dato : 22-02-09 22:43

Fra : Sir1

Dato : 22-02-09 12:44

On 22 Feb., 18:25, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Sun, 22 Feb 2009 09:23:40 -0800 (PST), Sir1 <si...@post.tele.dk>
> wrote:
>
> Hej.

> Ja, men det har ikke noget med "historisk korrekte" nummerplader at
> gøre
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958www.gruby.dk

Nej, det er sandt. Jeg ville bare lige klargøre det med veteranstatus
Vh
Søren

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-02-09 20:55

On Sun, 22 Feb 2009 11:43:53 -0800 (PST), Sir1 <siren@post.tele.dk>
wrote:

Hej Søren.

>Nej, det er sandt. Jeg ville bare lige klargøre det med veteranstatus

You are welcome Sir

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Sir1

Dato : 22-02-09 14:18

On 22 Feb., 20:19, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> de vil kalde en MC for veteran.
> De historiske nummerplader har en fast dato, for de blev anvendt

Det er sandt nok, forskellige lande har også deres egne ideer om
hvornår et køretøj er veteran, men der er vel i Danmark tradition for
at følge statens regler? Altså 35 år. Det er i hver fald skelsalderen
når det drejer sig om registreringsafgiften.
Søren

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-02-09 22:43

Sir1 skrev:

> [...]
> at følge statens regler? Altså 35 år. Det er i hver fald skelsalderen
> når det drejer sig om registreringsafgiften.

Og vægtafgiften er også reduceret til en 1/4.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : N/A

Dato : 22-02-09 22:43

Fra : JJensen

Dato : 22-02-09 23:33

Hej

Håber spørgsmålet "passer" ind...
Det er vel udelukket, med en nummerplade monteret på forskærmen...? Veteran
eller ej...
Disse nummerplader kan vel slet ikke skaffes mere trods veteran status ?

MVH

Jens
BSA Silverstar, ´39

Fra : Carsten Jensen

Dato : 23-02-09 16:13

"JJensen" <x@x.xx> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Håber spørgsmålet "passer" ind...
> Det er vel udelukket, med en nummerplade monteret på forskærmen...?
> Veteran

Nej, de blev afskaffet fordi de var farlige for fodgænger, cyklister og
andet jagtbart vildt for motorcykler, og det er de vel stadig.