Dist-upgrade fejler
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-02-09 12:06

Hej

Jeg har en maskine stående med Debian på.
Jeg må tilstå at jeg ikke aner hvilken version den kører .....
Men det er _længe_ siden den er blevet opdateret, et års tid eller mere,
minimum.

Apt er sat til at bruge stable i sources.lst.
Og jeg forsøger så en apt-get dist-upgrade, som lister en masse pakker
der skal opgraderes, nye der skal instalerres og nogle få som skal
fjerne.

Den var godt i gang, fik kørt en del pakker ind.
Men så kom denne her:

Preparing to replace debianutils 2.8.4 (using
..../debianutils_2.30_i386.deb) ...
Unpacking replacement debianutils ...
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/debianutils_2.30_i386.deb
(--unpack):
trying to overwrite `/usr/sbin/add-shell', which is also in package
passwd
dpkg-deb: subprocess paste killed by signal (Broken pipe)
/var/cache/apt/archives/debianutils_2.30_i386.deb

.....og nu kan jeg ikke rigtig komme længere ..... Hvad gør jeg nu?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-02-09 12:23

On Sun, 22 Feb 2009 12:05:44 +0100
Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

> ....og nu kan jeg ikke rigtig komme længere ..... Hvad gør jeg nu?
Start med følgende:
1) dpkg --configure -a
2) apt-get dist-upgrade

For du samme fejl igen
1) dpkg --configure -a
2) apt-get install --force-overwrite debianutils
3) apt-get dist-upgrade

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 22-02-09 13:38

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Jeg har en maskine stående med Debian på.
> Jeg må tilstå at jeg ikke aner hvilken version den kører .....

Hmmm...

> Men det er _længe_ siden den er blevet opdateret, et års tid eller mere,
> minimum.

Det er skidt.

> Men så kom denne her:
>
> Preparing to replace debianutils 2.8.4 (using
> .../debianutils_2.30_i386.deb) ...

2.30 er ganske rigtigt den version der er i Lenny der er stable nu til
dags (og har været det i ca. en uge), men Etch (oldstable nu, stable
indtil sidste weekend) havde 2.17, 2.8.4 var versionen i Sarge. (Etch
blev stable 8. april 2007, så det er næsten 2 år siden du har
opgraderet).

Det er ikke supporteret at springe stabile versioner over.

> [...]
> (--unpack):
> trying to overwrite `/usr/sbin/add-shell', which is also in package

Det her er netop en af den slags ting man risikerer ved at springe en
stabil version over, /usr/sbin/add-shell blev flyttet fra pakken passwd
til pakken debianutils i Etch, og i Lenny har dem der laver pakken så
tilsyneladende fjernet de ting der hjalp apt med at finde ud af hvordan
den skulle håndtere de to pakker ved en Sarge->Etch-opgradering.

Lige i dettet tilfælde kan du sikkert løse problemet ved at slette
/usr/sbin/add-shell, og så overbevise apt om at den skal fortsætte, men
jeg vil godt love dig at du støder ind i andre problemer. De kan sikkert
også løses, men spørgsmålet er om det er besværet værd. Det er kun dig
der kan svare på det, men umiddelbart vil jeg sige at når du ikke har
opgraderet maskinen i næsten 2 år er den ikke så kritisk at det ikke
bedre kan betale sig at begynde forfra på en frisk Lenny-installation,
det går sikkert hurtigere (selvfølgelig afhænger det også af hvor lang
tid det tager at rulle data ind fra en sikkerhedskopi, hvis de altså
ikke ligger på disk du kan undlade at røre under installation) men
kræver så til gengæld at du tager maskinen helt ned, men der er
alligevel ingen garanti for at undgå nedetid hvis du fortsætter.

..Henrik

--
.... applications which need to address vast amounts of memory
(e.g., big scientific crankers, large databases, emacs) ...

Fra : Kent Friis

Dato : 22-02-09 14:22

Den Sun, 22 Feb 2009 13:38:01 +0100 skrev Henrik Christian Grove:

> [...]
> opgraderet).
>
> Det er ikke supporteret at springe stabile versioner over.

Så er det vel bare et spørgsmål om at ændre sources.list til oldstable,
køre distupgrade, ændre til stable, og køre distupgrade igen?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-02-09 18:18

On 22 Feb 2009 13:22:19 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Så er det vel bare et spørgsmål om at ændre sources.list til oldstable,
>køre distupgrade, ændre til stable, og køre distupgrade igen?

Det virkede i hvert fald ... efter et par forsøg.
Maskinen blev opdateret uden bøvl, men jeg har dog ikke haft den
genstartet. Det sker ikke før en dag jeg har fysisk adgang til den.

(Maskinen bruges som router for mine forældres computer, og jeg ved godt
hvem som bliver kaldt "hjem" meget hurtigt hvis den holder op med at
virke. Så hellere vente til jeg er der alligevel og har tiden til at
rode hvis det ikke virker ...)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 22-02-09 15:21

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Så er det vel bare et spørgsmål om at ændre sources.list til oldstable,
> køre distupgrade, ændre til stable, og køre distupgrade igen?

Det er en mulighed Mads kan forsøge, problemet er bare at han skrev at
han havde fået nogle pakker ind (i Lenny-versioner). Enten skal han
nedgradere em (ikke supporteret) eller håbe på at der ikke er nogle
pakker i Etch der er i konflikt med (eller har en versioneret
afhængighed af Etch-versionen) de pågældende Lenny-pakker
(usandsynligt).

Jeg fastholder at nyinstallation af Lenny er det nemmeste.

..Henrik