Hvilken laserprinter er billig i drift ??
Fra : jagge

Dato : 23-02-09 20:34

Jeg er på udkig efter en prisbillig laser printer til kontorbrug sort
hvid. Det er væssentlig at finde en der er billig i drift men jeg aner
ikke hvilke mærker der er mest økonomisk ??

Derudover vil jeg da gerne have konkrete forslag ? Det må meget gerne
være med wifi og den skal funge med både pc og mac.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-02-09 22:58

jagge wrote:
> [...]
>
> Derudover vil jeg da gerne have konkrete forslag ? Det må meget gerne
> være med wifi og den skal funge med både pc og mac.

Pris hos www.midtdata.dk / tonerpris fra www.inkclub.dk
Brother HL-2150N - Sort - Laser - RJ45 - USB, 1249kr. Mac/PC, bruger
CUPS drivere, der installeres med OS X 10.5.x, op til 40.000 sider pr. md.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=HL-2150N&goto=productinfo&mainfunc=link
TN2120 Tonerkassette sort 2.600 sider BROTHER DKK 529,-, 0,204kr. pr. side
DR-2100 Tromle, 695kr., skal skiftes for hverca. 30.000sider
http://www.inkclub.com/ProductList.aspx?CtryNo=208&LangNo=45&Brand=brother&Group=laser&Model=HL+2150N

Brother HL-2170W - Sort - Laser - Wifi, 1649kr. Mac/PC, WiFi, bruger
CUPS på OS X, op til 40.000 sider pr. md.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=HL-2170W&goto=productinfo&mainfunc=link
Toner og tromle samme som HL-2150N

Brother HL 5250DN - Sort - Laser - Duplex - RJ45, 1999kr., Mac/PC,
bruger CUPS drivere på OS X, op til 50.000 sider pr. md.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=HL-5250DN&goto=productinfo&mainfunc=link
TN-3170 Tonerkassette 7.000 sider BROTHER DKK 815,-, 0,116kr. pr. side
DR-3100 tromle, 1379kr., skal skiftes for hver ca. 50.000 sider
http://www.inkclub.com/ProductList.aspx?CtryNo=208&LangNo=45&Brand=brother&Group=laser&Model=HL+5250

Brother HL-5270DN - Sort - Laser - Duplex - RJ45, 2549kr., Mac/PC,
bruger CUPS på OS X, op til 50.000 sider pr. md.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=HL-5270DN&goto=productinfo&mainfunc=link
Toner og tromle som HL-5250N

HP P1505n - Laser - S/H - RJ45 - USB, 1949kr. Drivere installeret med OS
X, Opd. med HP Driverupdate 1.1 anbefales. PC drivere medfølger på CD.
Op til 20.000 sider pr. md.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=CB413A&goto=productinfo&mainfunc=link
CB436A Tonerkassette sort 2.000 sider HP DKK 589,-, 0,295kr. pr. side.
Ingen opl. om priser på tromle/fuser, men svjh. skal den skiftes for
hver ca. 15.000 sider på series 15xx, og hvis jeg ikke husker alt for
galt koster den omk. 1200kr.

HP LaserJet P3005n, 5749kr. Mac/PC, drivere medflg. på CD, opd med HP
Driverupd. 1.1 anbefales. Meget, meget robust og yderst driftssikker.
http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=Q7814A-ABY&goto=productinfo&mainfunc=link
Q7551A Tonerkassette sort 6.500 sider HP DKK 1089,-, 0,182kr. pr. side
Q7551X Tonerkassette sort 13.000 sider    HP DKK 1829,-, 0,141kr. pr. side
Ingen opl. om pris på tromle/fuser, men svjh. koster den ca. 2000kr. og
skal skiftes for hver ca. 50.000 sider.

Der er selvfølgelig andre fabrikater og modeller, men de her er dem, jeg
vil garantere for er både robuste og stabile og rimelig økonomiske i drift.

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 24-02-09 19:42

> [...]
>http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=HL-2170W&goto=productinfo&
>ainfun c=link > Toner og tromle samme som HL-2150N

Hej

Fed oversigt, tak for det. Det gør det jo nemt for mig :0). Jeg er nok
mest lun på ovenstående. Med kopitoner er den jo kanon billig i drift.
Er der nogen ulemper ved kopitoner ?

Hvad med rengøring. Vores store pro maskine bliver jo rengjort af
tekniker engang imellem, kan man selv rengøre sådan en minimaskine.

Men ellers ser den fed ud. Hvad betyder det at den bruger CUPS ? Det
kunne selvfølgelig være fedt med duplex det overvejer jeg lige, men den
har jo så ikke wifi og det er nok vigtigere.

Hvis jeg nu smider en bærbar pc og en macbook på den via WIFI kan man så
have den sidende som netværksprinter på et pc netværk via kabel
samtidig ?

Men tak for hjælpen

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-09 19:55

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Hej
>
> Fed oversigt, tak for det. Det gør det jo nemt for mig :0). Jeg er nok
> mest lun på ovenstående. Med kopitoner er den jo kanon billig i drift.
> Er der nogen ulemper ved kopitoner ?

garantien kan bortfalde ...

> Hvad med rengøring. Vores store pro maskine bliver jo rengjort af
> tekniker engang imellem, kan man selv rengøre sådan en minimaskine.

som regel ikke nødvendigt ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-09 00:42

Thomas von Hassel wrote:

> garantien kan bortfalde ...

Jep, men mig bekendt ikke ved Brother. Jeg har snakket med dem omkring
det, og fik da at vide, at garantien stadig gjalt, men også at det ikke
var alle typer kopitonere/kopipatroner, de kunne anbefale. Han nævnte
specifikt InkClubs som værende blandt de bedste, - sålænge man holdt sig
fra deres 'miljøpatroner'/'tonere'.

> som regel ikke nødvendigt ..

Det er også min erfaring. - Godt nok har jeg i hele mit liv kun haft to
laserprintere - en gl. Apple LaserWriter 300, som jeg havde i ca. 10 år,
uden at den nogensinde blev renset. og min egen HL-2070N har jeg haft i
2 år nu - heller ingen rensning - eller tegn på, at det er nødvendigt...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-02-09 20:01

jagge wrote:

> Men ellers ser den fed ud. Hvad betyder det at den bruger CUPS ? Det

http://www.cups.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Unix_Printing_System

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 24-02-09 20:03

Hej jagge

> Fed oversigt, tak for det. Det gør det jo nemt for mig :0). Jeg er nok
> mest lun på ovenstående. Med kopitoner er den jo kanon billig i drift.
> Er der nogen ulemper ved kopitoner ?

Kopipatroner kan være et dyrt bekendtskab i dårlige patroner og så
vidre. På sigt kan det simpelthen ikke betale sig, driftomkostningerne
ved b/w laser er så lav at risikoen ikke er værd at løbe, specielt ikke
hvis ens arbejdsindsats regnes for at koste penge. Find hellere en
leverandør der kan levere originalpatroner til en OK pris.

--
Mvh Max

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-09 20:49

jagge skrev:

> Men ellers ser den fed ud. Hvad betyder det at den bruger CUPS ? Det

At det ikke er printeren men computeren der har bøvlet med at lave
printerkommandoerne om til hvilke steder der skal sættes prikker.

Fra : jagge

Dato : 24-02-09 22:14

> At det ikke er printeren men computeren der har bøvlet med at lave
> printerkommandoerne om til hvilke steder der skal sættes prikker.

Ok men betyder det noget for mig som bruger ? Gør det processen
langsommere, sløver det mac'en, er det vanskeligere at sætte op eller er
det bare en teknologi der egenlig er mig ligegyldig og bare fungerer :0)
?

Hygge

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-09 22:35

jagge skrev:

> Ok men betyder det noget for mig som bruger ? Gør det processen
> langsommere, sløver det mac'en, er det vanskeligere at sætte op eller er
> det bare en teknologi der egenlig er mig ligegyldig og bare fungerer :0)

Det er dig ligegyldigt. Er der en driver til printeren, så virker det.

Fra : jagge

Dato : 24-02-09 22:36

> Det er dig ligegyldigt. Er der en driver til printeren, så virker det.

Fint, takker.

MVH

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-09 00:50

jagge wrote:

> [...]
> langsommere, sløver det mac'en, er det vanskeligere at sætte op eller er
> det bare en teknologi der egenlig er mig ligegyldig og bare fungerer :0)

Nej, nej, nej, nej, ja..-) - Det er blot at tilføje den i
systemindstillinger -> Udskriv&Fax, så finder systemet den selv,
genererer selv IP adresse, og så er det bare at skrive ud. - Du bør lige
huske at installere Windows softwaren på PC'en, og så hente Brother
printer Driver Update 1.1 hos Apple og lade installren selv finde og
installere nødvendige opdateringer.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-09 00:35

jagge wrote:

> Fed oversigt, tak for det. Det gør det jo nemt for mig :0). Jeg er nok
> mest lun på ovenstående. Med kopitoner er den jo kanon billig i drift.
> Er der nogen ulemper ved kopitoner ?

Det er en god printer. jeg har selv forgængeren uden wifi - HL-2070N, -
fungerer problemfrit. Har også skaffet til flere af mine bekendte, go de
printer en hel del, og ingen af dem har haft problemer med deres
eksemplarer - endnu...

Mht. kopitonere, så har jeg ikke erfaringer med dem til 2070/2170, men
ihvertfald en enkelt af mine venner bruger kopitonere, og han har da
ikke brokket sig endnu, - og han bruger endda den der billige gule 70
grams papir.

> Hvad med rengøring. Vores store pro maskine bliver jo rengjort af
> tekniker engang imellem, kan man selv rengøre sådan en minimaskine.

Såvidt jeg kan se, er der meget lidt vedligeholdelse på xx70 serierne.
Tromlen ligger jo løs, og man tager så blot selve tonerpatronen ud og
skifter den, og når tromlen skal skiftes, trækker man blot hele sættet
ud og sætter en ny ind. - Men ellers skader det jo ikke bare at tage
toneren ud og så støvsuge forsigtigt ned omkring tromlen og valserne. -
Det er let at gøre - også når tromlen er ude, er der god plads.

> Men ellers ser den fed ud. Hvad betyder det at den bruger CUPS ? Det
> kunne selvfølgelig være fedt med duplex det overvejer jeg lige, men den
> har jo så ikke wifi og det er nok vigtigere.

Tja, jeg synes duplex er lidt overvurderet, og det giver jo flere
ekaniske led, der kan gå i stykker. Printmonitoreren er så fleksibelt
indrettet, at man kan sætte den til at udskrive fx. lige sider, vende
papiret efter udskrivning og så udskrive ulige sider.

> Hvis jeg nu smider en bærbar pc og en macbook på den via WIFI kan man så
> have den sidende som netværksprinter på et pc netværk via kabel
> samtidig ?

Ja, den har USB, Ethernet 10/100Base-TX, 802.11b og 802.11g, så du kan
smide den i et alm. kablet netværk, bruge USB og/eller wifi, som du
lyster. Der er automatisk 'kø-kultur' på den. - Dvs., hvis du starter et
udprint på ethernet, derefter på wifi og endelig med en hurtig
tilsluttet USB, vil print komme i den rækkefølge, udskriften er startet.

En enkelt ting mere. Series xx70 har automatisk deep-sleep, hvilket
betyder, at den går i dyb dvale efter ca. 8 min., hvorved den kun bruger
knap 1,2w effekt, hvilket re meget, meget lidt.

Og jeg kan da også tilføje, at series xx780 laver noget rigtig flot
arbejde. Print står så knivskarp, at selv os, der er ret svagtseende
forholdsvis let kan læse en 12p Times New Roman i 1200x600dpi
udprintning. - Eller sagt på en anden måde, når skriftfarve er sat til
sort, så er det altså også sort - det, der kommer på tryk!

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 25-02-09 14:25

> [...]
> indrettet, at man kan sætte den til at udskrive fx. lige sider, vende
> papiret efter udskrivning og så udskrive ulige sider.

God ide, tænkte egenligt lidt på det. Det bliver denne model så.

Tak for hjælpen

MVH

Jakob

Fra : Max

Dato : 24-02-09 08:05

Hej Jakob

> hvid. Det er væssentlig at finde en der er billig i drift men jeg aner

Egentlig er b/w lasere generelt meget billige i drift, så det er
ofte andre parametre der bestemmer valgt, såsom hastighed,
duplex, flere bakker og så vidre.

--
Mvh Max

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-09 00:17

> [...]

> Derudover vil jeg da gerne have konkrete forslag ? Det må meget gerne
> være med wifi og den skal funge med både pc og mac.

Jeg har en Samsung CLP-300, som er en farvelaser. Den er i hvert fald
billig. Jeg gav kr. 1.300,- for den i Fona. Min mor har en i monokrom,
som kostede 6-700,- kr. Man kan også få en med scanner for vist nok kr.
1.600,-. Min er ikke lynende hurtig i farver, men den printer fint til
hjemmebrug, og i monokrom er den faktisk ret kvik. Jeg vil bare nævne
det, for Samsung er vist ikke et mærke, man normalt tænker på indenfor
printere. De laver også dyrere og bedre modeller til mere professionelt
brug, så det kan du jo se på.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-02-09 14:12

jagge wrote:

> Jeg er på udkig efter en prisbillig laser printer til kontorbrug sort
> hvid. Det er væssentlig at finde en der er billig i drift men jeg aner
> ikke hvilke mærker der er mest økonomisk ??

Jeg har en Brother HL et-eller-andet og den er næsten gratis i brug. Det
er ikke den billigste i indkøb, men det kører en evighed på en tonerpatron.

Den har dog ikke Wifi, men der er jo også en 4-5 år gammel.

Hilsen
martin

Fra : jagge

Dato : 26-02-09 15:15

Martin Larsen <want@no.spam> wrote:

> Jeg har en Brother HL et-eller-andet og den er næsten gratis i brug. Det
> er ikke den billigste i indkøb, men det kører en evighed på en tonerpatron.
>
> Den har dog ikke Wifi, men der er jo også en 4-5 år gammel.

Godt at høre. Jeg tror det bliver den Brother med WIFI som Erik
anbefalede, så må vi leve uden duplex ;0).

MVH

Jakob

Fra : -;o\)-max

Dato : 05-03-09 12:53

"jagge"

> Godt at høre. Jeg tror det bliver den Brother med WIFI som Erik
> anbefalede, så må vi leve uden duplex ;0).
>
> Jakob

Du må meget gerne melde tilbage, hvis du finder ud af
at få den til at køre wifi. Jeg har opgivet at sætte min
4070cdw op trådløst - men ellers fungerer prnteren fint.
På strøget papir får jeg fotos i Se & Hør kvalitet.
Duplex har jeg nu haft stor glæde af, til mange sidet
dokumenter - de er lige til at hulle eller indbinde, med
korrekte marginer. Det er lidt smart. -max-

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-03-09 14:09

> På strøget papir får jeg fotos i Se & Hør kvalitet.

Hvad i al verden er det?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-09 14:21

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Hvad i al verden er det?
>
> - Mikael

Det må være uskarpe, kraftig flash belysning og med iso støj ..

/thomas

Fra : -;o\)-max

Dato : 05-03-09 14:32

"nospamtoMike

> Hvad i al verden er det?
>
> - Mikael

Går ud fra du kender Se & Hør - tryk kvalitet bedre end avis
dårligere end Euroman. Det er papiret der afgør kvaliteten..

Normalt anvendes følgende papirkvaliteter:
Ubestrøget/uncoated er papir med ubehandlet overflade
egnet til at skrive på. Bruges til eks. kontortryksager.
Fås i tykkelser fra 70-200g.
Fordele: skriveegnet og god til printer
Ulemper: mindre god billedgengivelse i offset
end bestrøget papir
Bestrøget/coated er overfladebehandlet papir, der giver bedst mulig
billedgengivelse og høj trykkvalitet.
Bruges til brochurer, foldere og tryksager der kræver høj
billedgengivelseskvalitet. Fås i tykkelser fra 90-200g
Fordele: optimal trykkvalitet i offset
Ulemper: ikke skriveegnet og kan give genskin afhængig af type.

Bestrøget papir opdeles i to typer:
Matbestrøget/matcoated er det mest anvendte og giver høj billedkvalitet
og minimal genskin.
Glittet bestrøget/gloss er særligt glansfyldt papir, men kan give genskin.

Karton fås både som ubestrøget og bestrøget
og som en kombination af begge.
Bruges til eksempelvis til postkort, mapper og bogomslag.
Karton kan fås i 200-350g.

Fra : jagge

Dato : 05-03-09 18:35

Jakob

> [...]
> dokumenter - de er lige til at hulle eller indbinde, med
> korrekte marginer. Det er lidt smart. -max-

Det er jeg da lidt betænkelig ved. Jeg køber helt sikkert en WiFi model
fordi det skal funge :0). Men jeg sørger for at købe den i en netbutik
så de kan få den retur hvis det er umuligt at få op og spille.

Jeg skal nok melde tilbage selvfølgelig.

MVH

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-09 21:48

On 2009-03-05 18:34:35 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> Det er jeg da lidt betænkelig ved. Jeg køber helt sikkert en WiFi model
> fordi det skal funge :0). Men jeg sørger for at købe den i en netbutik
> så de kan få den retur hvis det er umuligt at få op og spille.

trådløse printere er noget bævl. Smid den dog på netværket via en LAN
port i din router: same thing

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-09 11:01

> trådløse printere er noget bævl. Smid den dog på netværket via en LAN
> port i din router: same thing

Ellers kan man jo sætte den til en AirPort Express. Det har vi selv
gjort, og det har fungeret fint i flere år. På min nyeste MacBook Pro
vil den dog kun printe ét printjob ud, hvorefter den ikke kan finde
printeren. Jeg går ud fra, at det er et driverspørgsmål eller sådan
noget. Vi er gået over til at slutte printeren til en af husets
computere, og så kan de andre stadig printe ud via Wi-Fi.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 06-03-09 21:15

> trådløse printere er noget bævl. Smid den dog på netværket via en LAN
> port i din router: same thing

For faen det har jeg slet ikke tænkt på. God ide det vil jeg lige tænke
over, men selv uden WIFI så har den gode specs :0)

MVH

Jakob