Klemrække/kronmuffe OK til ekstra strø
Fra : Simon

Dato : 21-02-09 13:09

Hej

Er på nippet til at købe varmegreb. Og overvejer så at gøre det
'ordentligt' og etablere en klemrække for nem adgang til flere 12V
installationer(*). Vil en helt alm. klemrække være forsvarlig at bruge sådan:
http://img25.imageshack.us/img25/1860/klemraekke.jpg
- eller findes der andet hardware som er bedre til formålet (har søgt men
ikke faldet over noget...)?

p.f.t.
(*) Med relæ og sikring, som f.eks. beskrevet her:
http://www.canyonchasers.net/shop/generic/relay.php

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Armand

Dato : 21-02-09 13:24

Simon skrev:
> [...]
> http://img25.imageshack.us/img25/1860/klemraekke.jpg
> - eller findes der andet hardware som er bedre til formålet (har søgt

Gå i T-Hansen og køb en simpel sikringsboks a´:
<http://www.thansen.dk/product.asp?c=2446996214&n=-1939739045&pn=-1939736569>
som du kan vælge dels at forbinde direkte til batteriet eller blot på en
nærliggende +. Boksen har skrueterminaler til lednings-montering og
svarer omkring dén detalje til kronmuffe-løsningen.

--
Armand.

Fra : Flemming Disc

Dato : 21-02-09 15:21

> [...]

Hvis du bruger skrueterminaler, så lod ledningerne først, ellers tære
ledningerne over, der hvor skruen rammer ledningen, ville overhovdet ikke
selv bruge kronmuffer.

> [...]
> nærliggende +. Boksen har skrueterminaler til lednings-montering og svarer
> omkring dén detalje til kronmuffe-løsningen.

Armand.... den der må du da ikke forslå....en skringsdåse er super god ide,
men da ikke med glassikringer.
Det ved du, er noget lort, først lidt dårlig forbindelse, ved sikringerne og
så begynder det at varme, så fjedre virkningen i bøjlerne forsvinder og så
er der slet ikke forbindelse

Så heller en sådan http://www.motomike.eu/mcbutikken/search/1582378/ ikke
særligt godt billede, men kunne ikke finde andet, sådan lige.
Men sådanne sikringsholder til fladsikringer findes i mange modeller og det
er en rigtig god ide Armand kommer med, om at mont en sikring før div
"dimser"

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Simon

Dato : 21-02-09 16:36

Flemming Disc wrote:
> Hvis du bruger skrueterminaler, så lod ledningerne først, ellers tære

Tak for det tip.

> ville overhovdet ikke selv bruge kronmuffer.

Men hvad så?
Er f.eks. sådan en udførelse fra mit første link bedre:
http://www.canyonchasers.net/shop/generic/images/relay/dist-blk.jpg
- fordi det er med kabelsko, eller hvad?
Sån en har jeg bare ikke kunnet google op i DK...?

En sikringsholder er vel en fin ide; jeg havde blot tænkt mig at sætte en
enkelt sikring tidigere i kredsløbet: Batteri+ - sikring - relæ -
fordelerrække(-kronmuffe el. andet) - "dimser".

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Flemming Disc

Dato : 21-02-09 17:43

"Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> - fordi det er med kabelsko, eller hvad?
> Sån en har jeg bare ikke kunnet google op i DK...?

Du kan købe sikringsholder i div. bilbutiker som eks Mekonomen og hos et
elektro værksted.
Disse er for det meste forsynet med ben til kabelsko.

> En sikringsholder er vel en fin ide; jeg havde blot tænkt mig at sætte en
> enkelt sikring tidigere i kredsløbet: Batteri+ - sikring - relæ -
> fordelerrække(-kronmuffe el. andet) - "dimser".

En sikring til hver ting, er en god ide til eksta dimser, som feks varme i
håndtag, da nogle af dem nemt kan gå i stykker og kortslutte og så er det
kun den dims der dør og du ved hvor fejlen er.

Der er en her feks.
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=searchProducts&searchTerm=250-6314

Der findes også nogen der kan sættes sammen, så man altid kan udvige.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Flemming Disc

Dato : 21-02-09 17:49

> [...]

> http://www.canyonchasers.net/shop/generic/images/relay/dist-blk.jpg
> - fordi det er med kabelsko, eller hvad?

Ja, det syntes jeg er bedre og en sådan kan du få feks. hos en elektriker.
De er her
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=searchProducts&searchTerm=424-608

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Simon

Dato : 22-02-09 12:14

Flemming Disc wrote:
> De er her
> http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=searchProducts&searchTerm=424-608

sørme ja - tak!

Så sådan een og påklemte kabelsko, aflastede/strips'ede ledninger og
krympeflex - så er jeg ikke helt dårligt stillet eller hva'..?!

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Flemming Disc

Dato : 22-02-09 12:19

> sørme ja - tak!
>
> Så sådan een og påklemte kabelsko, aflastede/strips'ede ledninger og
> krympeflex - så er jeg ikke helt dårligt stillet eller hva'..?!

Nej, det skal nok komme til at holde, god arbejdslyst

Så er du også ude af diskutionen om lodet ledninger.
Men jeg gør som humlebien, den ved ikke at den ikke kan flyve og flyver
vidre.
Jeg ved ikke at det er noget lort at lode, så jeg loder vidre og det holder

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-02-09 13:02

> Så sådan een og påklemte kabelsko, aflastede/strips'ede ledninger og
> krympeflex - så er jeg ikke helt dårligt stillet eller hva'..?!

Jeg synes det ser fornuftigt ud. Lad være med at stripse ledningerne for
hårdt. Det kan godt gnave. Når fabrikanterne bruger stripslignende
metoder, så er der et stykke gummi mellem ledning og strips. Så længe
man tænker over hvad man laver og har materialerne klar, så er man i
"good shape". De ting der går galt når man laver noget elarbejde selv,
er ofter klemte lednigner eller "forhåndenværende materialers princip".
Altså at man enten ikke giver sig tid og ikke tænkrer sig om, eller ikke
har/gider købe de rette materialer
(stik/krympeflex/sikringsholdere/ledning i rette tykkelse og farve osv.)
Elarbejde kan gøres på mange måder og vil umiddelbart virke, selv yderst
ringe udført og af forhåndendværende materialer. Problemet er bare hvor
længe det varer. På et tidspunkt bliver malertape altså opløst af regnen
og en lille ledning gnavet over ved kronrøret.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Armand

Dato : 22-02-09 14:02

Simon skrev:

> sørme ja - tak!
>
> Så sådan een og påklemte kabelsko, aflastede/strips'ede ledninger og
> krympeflex - så er jeg ikke helt dårligt stillet eller hva'..?!

Jeg synes stadig at det vil være dumt ikke at bruge en lille
sikringsboks istedet og få alle goderne samtidig. Hvis du alligevel er
ved at bestille ved RS er det kun lidt dyrere at købe den som Disc
linkede tidligere:
<http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=searchProducts&searchTerm=250-6314>
Men jeg er sikker på at den nærmeste biltilbehørs-forretning (også
BilXperten, selvom det ikke vises på deres net-katalog) har noget
tilsvarende på hylden!

Noget andet er at jeg næsten er sikker på at en ER6'er har et ekstra
udtag på sikringsboksen hvorfra du kan trække strøm til dine varmegreb
(eller til en fjernt monteret ekstra sikringsboks/klemrække), det havde
min GPZ900 fra '87!
Prøv at kigge efter på trykket på låget til sikringerne om ikke den ene
skulle være "disp" :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 21-02-09 18:31

Flemming Disc skrev:

> [...]
> så begynder det at varme, så fjedre virkningen i bøjlerne forsvinder og så

Nu var det tredie forsøg på at finde noget relevant på nettet (efter
Louis og BilXperten) så mere skal man ikke se deri!
Men selvom jeg har set glassikrings-bokse med de nævnte problemer er der
da også mange der har kørt langt uden problemet. Er man opmærksom på det
vil lidt kobberfedt sikkert gøre meget ved såvel kontaktdannelse som ir,
hvorved at onkel Hansens model ikke er decideret ubrugelig!

> Så heller en sådan http://www.motomike.eu/mcbutikken/search/1582378/ ikke
> særligt godt billede, men kunne ikke finde andet, sådan lige.
> Men sådanne sikringsholder til fladsikringer findes i mange modeller og....

Jeg bifalder også fladsikringer og fladstik!

Derimod vil jeg modsige dit lodnings-trick: Jeg har fra flere sider
måttet høre på advarsler om at ledninger har en kedelig tendens til at
knække lige ved lodningen hvorved at påklemning og selv skrue-terminaler
er at foretrække fremfor sammenlodning hhv. "forstærkning" af
ledningsenden v.h.a. lodning :-|

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-02-09 18:57

On Sat, 21 Feb 2009 18:31:03 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej.

>Jeg bifalder også fladsikringer og fladstik!

Kronmuffer hører ikke hjemme på en MC.
De kan ikke tåle vind og vejr, og slet ikke fugt.
Den normale måde at lave samlinger på auto (MC) elektro er med
krympemuffer (Crimp) og stik der er krympet på ledningen.
Selve samlingen se sikker nok, men stikkene er ikke alle lige gode og
kræver vedligeholdelse.

> [...]
>knække lige ved lodningen hvorved at påklemning og selv skrue-terminaler
> er at foretrække fremfor sammenlodning hhv. "forstærkning" af

Lodning af ledninger, i MC sammenhæng, har som Armand påpeger et
problem når det gælder vibrationer.
Lige der hvor lodningen (fortinningen) går over i kobber er der et
svagt punkt.
Det kan man komme ud over ved at anvende krympeklex der sidder et
stykke over lodningen på begge sider.
Det går aldrig fra hinanden hvis lodningen er udført korrekt (At det
så er de færreste der kan lodde korrekt er en anden sag).

Når man monterer ekstraudstyr på et køretøj er det god latin at lave
en kabelføring der kun omfatter det der er monteret og tilkoble det
direkte til akkumulatorens poler.
Og her gælder en sikker regel.
Der skal sidde en sikring i + ledningen så tæt på akumulatoren som
muligt, og senest der hvor kablet passerer en chacisgennemføring eller
et sted hvor kablerne udsættes for mekanisk påvirkning.
Jeg vil anbefale sikringer med skadestik pga, den større kontaktflade
end normalt ved den gamle kendte pinol monterede sikring.
os Biltema kan man få en købe en sikringsfatning der er beskyttet mod
fugt med et dæksel for ca. 10 kr. Den er ikke så tosset
Krympeflex kan fås samme sted for en billig penge.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Intet Navn

Dato : 22-02-09 14:47

> Når man monterer ekstraudstyr på et køretøj er det god latin at lave
> en kabelføring der kun omfatter det der er monteret og tilkoble det
> direkte til akkumulatorens poler.

Det synes jeg som en god regel - men er det bare mig, der er lidt
retarderet, når jeg så tænker at det jo så bliver svært at få forbundet
ting til 'den fjene side af tændingen' (altså forbinde ekstraudstyr, så
det bliver slukket når nøglen fjernes fra tændingslåsen)?

/claus (der altså ikke prøver at spille smart, men i øjeblikket
overvejer, hvordan han bedst - og med det mindst muligt indgreb! -
forbinder et 'cigartænderstik' så det bliver slukket når nøglen fjernes...)

Fra : Armand

Dato : 22-02-09 14:53

Intet Navn skrev:

> [...]
> overvejer, hvordan han bedst - og med det mindst muligt indgreb! -
> forbinder et 'cigartænderstik' så det bliver slukket når nøglen fjernes...)

På hvilken model?
Som på Simons ER6, er der rig mulighed for at sikringsboksen indeholder
en ekstra sikring med tilhørende udgang!

--
Armand.

Fra : Intet Navn

Dato : 22-02-09 15:11

> På hvilken model?
> Som på Simons ER6, er der rig mulighed for at sikringsboksen indeholder
> en ekstra sikring med tilhørende udgang!

Det er en Kawasaki ZX-9R C2 - altså 1999 modellen. Måske det var værd
lige at kaste et blik rundt i sikringsboksen inden jeg giver mig i kast
med at sætte strømtyve på forlygte-pæren eller noget andet tilsvarende
sært...

/claus

Fra : Armand

Dato : 22-02-09 20:17

Intet Navn skrev:

> [...]
> lige at kaste et blik rundt i sikringsboksen inden jeg giver mig i kast
> med at sætte strømtyve på forlygte-pæren eller noget andet tilsvarende

Det MÅ der findes!
På min 87'er ZX900A2 sad der til venstre for sikringsrækken et T-formet
udtag/stik hvortil den ene af sikringerne tilhørte, så mon man har
fravalgt en sådan detalje sidenhen.
Jeg så forøvrigt samme detalje første gang på en Suzuki GS850 fra omkr.
1980!

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 22-02-09 15:13

Intet Navn wrote:
> et 'cigartænderstik' så det bliver slukket når nøglen fjernes...)

Det er netop emnet i linket i mit første indlæg: Der skal inskydes et relæ
mellem batteri og cigartænder. Relæet tilsluttes samtidig til en
ledning(*) der får strøm med tændingen (eks. (positions)lys), og vil på
den måde slå til/fra sammen med.

(*) Må hellere spørge om det er okay at anvende en strømtyv til dét?

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-02-09 15:15

On Sun, 22 Feb 2009 14:46:57 +0100, Intet Navn
<noone@nowhere.undeliverable> wrote:

Hej Claus.

> [...]
>ting til 'den fjene side af tændingen' (altså forbinde ekstraudstyr, så
>det bliver slukket når nøglen fjernes fra tændingslåsen)?

Der er flere årsager til at gå direkte på akkuen via en sikring.
- Man rører ikke ved den originale installation.
- Det er nemt at fejlsøge på.
- Og så belaster det ikke ledningsnettets svageste komponent -
Tændingslåsen.
Vil man have ekstraudstyret afbrudt med tændingen så monter et relæ -
Det kan den arme tændingslås sagtens føde.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Flemming Disc

Dato : 21-02-09 19:14

> [...]
> lige ved lodningen hvorved at påklemning og selv skrue-terminaler er at
> foretrække fremfor sammenlodning hhv. "forstærkning" af ledningsenden

Jeg ved ikke hvor den myte kommer fra, har altid ( i over 30 år) lodet
ledninger på mc alle de steder hvor det kan lade sig gøre, for at sikre
forbindelsen og har aldrig haft problemer med det eller hørt fra dem jeg har
lavet det for, har haft problemer med det.
Det er vist en skrøne, men det kræver selvfølgelig, som Gruby skriver, at
det skal lodes ordenligt.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-02-09 20:08

On Sat, 21 Feb 2009 19:13:40 +0100, "Flemming Disc"
<virkerikke@discteknik.dk> wrote:

Hej Disc.

> [...]
>lavet det for, har haft problemer med det.
>Det er vist en skrøne, men det kræver selvfølgelig, som Gruby skriver, at

Det er helt uomtvisteligt at ledninger der er loddet / fortinnet har
et problem med vibrationer.
Det har et langt liv med elektronik lært mig, også i praksis.
Lodningen som samling af ledninger er i sig selv helt i orden. men når
det gælder ledninger der er monteret på et vibrerende objekt skal der
tages forholdsregler mod træthedsbrud.
Her er krympeflex eller selvvulkaniserende tape din ven .
Da lodninger alligevel skal beskyttes mod korrosion, kan man lige så
godt finde krympeflexen frem med det samme

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Flemming Disc

Dato : 21-02-09 20:45

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Det er helt uomtvisteligt at ledninger der er loddet / fortinnet har
> et problem med vibrationer.

Ja, klart hvis de ikke "hopper i takt"
Men det har alt jo, og en lodning er hård og ledningen er blød, så hvis de
to ting ikke "følges" ad så går det galt, lige der hvor det går fra blødt
til hård, klart.
Men på en normal mc, hvor man har lavet aflastninger, ved bla. stripset
ledninger op, med krym og lignede, så er det meget bedre at lode, for en
sikker forbindelse end at lade være med at lode.
Ellers skulle cyklerne holde i kø foran min port med defekt strøm og jeg har
lige kikket og det gør de ikke

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-02-09 21:04

On Sat, 21 Feb 2009 20:45:03 +0100, "Flemming Disc"
<virkerikke@discteknik.dk> wrote:

Hej Flemming.

> [...]
>sikker forbindelse end at lade være med at lode.
>Ellers skulle cyklerne holde i kø foran min port med defekt strøm og jeg har

Jeg har lavet mange lodninger, også på MC.
Det har jeg ingen problemer med, men jeg tager mine forholdsregler ved
at sørge for at aflastningen er i orden, samt at jeg snor ledningerne
før lodningen, hvilket jeg aldrig ville foretage mig i "stillestående"
elektronik.
Sagt på en anden måde:
Når man nu ved der er et potentielt problem, vil det være dumt ikke at
handle derefter.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Flemming Disc

Dato : 21-02-09 21:15

> [...]
> elektronik.
> Sagt på en anden måde:
> Når man nu ved der er et potentielt problem, vil det være dumt ikke at

Jeg handler nok lidt modsat, jeg forventer faktisk altid at der kan kommer
udefra belastninger og handler derefter, så måske derfor aldrig har haft
problemer

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 22-02-09 13:14

Steen Gruby skrev:

> [...]
> Da lodninger alligevel skal beskyttes mod korrosion, kan man lige så
> godt finde krympeflexen frem med det samme

- - - - hvilket dog er svært anvendeligt ved montering i skrueterminaler
som en kronmuffe-række eller pågældende sikringsboks!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-09 11:23

On Sat, 21 Feb 2009 15:21:22 +0100, Flemming Disc wrote:

> Hvis du bruger skrueterminaler, så lod ledningerne først, ellers tære
> ledningerne over, der hvor skruen rammer ledningen, ville overhovdet ikke
> selv bruge kronmuffer.

Hvis at Du gør dét i en husinstallation, så kan Du vinke farvel til enhver
forsikringsdækning :-/ Loddetin er koldtflydende, og en loddet ende i en
skrueterminal vil uvægerligt over tid gå løs. Derfor er det simpelthen
ulovligt.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Flemming Disc

Dato : 22-02-09 12:22

meddelelse news:4p06ptsgjx01$.1qyfwizua75yv.dlg@40tude.net...

> [...]
> forsikringsdækning :-/ Loddetin er koldtflydende, og en loddet ende i en
> skrueterminal vil uvægerligt over tid gå løs. Derfor er det simpelthen

Der er vel heller ingen grund til at lode ved samling af en kronmuffe i et
hus, her skulle der ikke så gerne være fugtigt :-|

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : J. E.

Dato : 22-02-09 12:47

"Flemming Disc" <virkerikke@discteknik.dk> skrev i en meddelelse

> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er vel heller ingen grund til at lode ved samling af en kronmuffe i et hus, her
> skulle der ikke så gerne være fugtigt :-|

Man ser det nu ellers tit ved færdigkøbte varer der er monteret med ledninger
til 240V, så om det er en skrøne eller ej kan jeg ikke rigtig blive klog på.
Har selv noget halogen, hvor nogle 2,5mm2 ledningsender til 12V er lodet
og monteret i skruemuffer for over 6 år siden og der er ingen problemer.

Fra : Flemming Disc

Dato : 23-02-09 19:29

"J. E." <of.post@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har selv noget halogen, hvor nogle 2,5mm2 ledningsender til 12V er lodet
> og monteret i skruemuffer for over 6 år siden og der er ingen problemer.

Ja, jeg har som elektriker også tit set det, her ødelægger fugt ikke
ledningerne, men lodning hjælper til at skruterminalen ikke flænser trådene
i ledningerne.
Men det er åbenbart hel ulovligt, så det ville jeg ikke komme ind på i det
andet indlæg, for tænk på alle de stakkels husejer, der nu skiller hele
deres el installation ad fordi de er bange for at forsikringen ikke dækker,
sikke noget rod...stakkels mennesker og så døjer de også med måske
nedsættelse af rentefradrag, tror du ikke vi skal slette vores to sidste
indlæg

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Bjarne

Dato : 23-02-09 19:50

Flemming Disc wrote:

> [...]
> nedsættelse af rentefradrag, tror du ikke vi skal slette vores to sidste

Jeg kan så sige, at jeg for 2 år siden købte 25 m 3x2,5m2 kabel med blå CEE
stik i begge ender, beregnet til campingbrug.
Da jeg lukkede det ene stik op for at skifte til et andet med ekstra udtag,
opdagede jeg at ledningerne var fortinnede inden de var skruet fast i
stikket. Ingen, gentager ingen af de seks ledninger (3 i hver ende) sad
ordentligt monteret. Alle var løse.
Der var tydelige mærker i de fortinnede ledningsender, så der er ingen tvivl
om at de har været spændt ordentligt sammen - engang. Kablet var under et
år gammelt (købt fra nyt) og kun brugt et par gange da jeg skiftede
stikket.

Det bekræfter i hvert tilfælde det jeg altid har lært som andre også
nævner : ALDRIG fortinne ledninger i skrueterminaler.

mvh,
Bjarne

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-02-09 20:36

On Sun, 22 Feb 2009 12:47:21 +0100, "J. E."
<of.post@post.cybercity.dk> wrote:

Hej.

> [...]
>Har selv noget halogen, hvor nogle 2,5mm2 ledningsender til 12V er lodet
>og monteret i skruemuffer for over 6 år siden og der er ingen problemer.

Nu skal man jo tage tingene som de er.
Det jeg har skrevet er på ingen måde for at nedgøre nogen som helst
metode men at give tip til den bedste måde at gøre tingene på.

Den med at fortinne ledningsender på bløde ledninger der skal ind i en
kronmuffe eller et stikben er en ualmindelig dårlig ide.
Som Orla ganske rigtigt skriver lader tin sig kolddeformere, og en dag
mister skruen trykket mod den fortinnede ledningsende til følge.
Det fører til kontaktfejl og i værste fald brand.
Jeg har set adskillige ledninger i stik der med tiden har mistet
kontakten af samme årsag.

Kronmuffer er beregnet til stive ledninger - Her er der ingen
problemer.
Hvis man endelig skal have bløde ledninger i en kronmuffe eller i en
klembøjle findes der små kobberhylser der passer til ledningerne, og
med dem er problemet løst.

Kronmuffer er åbne og dermed offer for vind og vejr.
Jeg har ved nogen lejligheder samlet antennetråde til
kortbølgeantenner med kronmuffer for en hurtig reperation.
Nogen gange er der gået lige lovlig lang tid før jeg fik det renoveret
ordenligt, og hver gang konstateret at kronmuffen kunne sammenlignes
med en klump skrot der bestemt ikke kan fjernes med andet end en
skævbider

Lodning er til at sammenføje ledninger med, ikke blot fortinne.
Når jeg foretrækker at aflaste og beskytte en lodning med krympeflex
er det ikke fordi jeg ikke bryder mig om lodning, men for at give en
anvisning på hvorledes man får det til at holde.
Det er desværre et faktum at der hvor fortinningen hører op og
kobberet er frit igen, er der et potentielt brud som man aflaster med
krympeflex.
Desuden kan tin ikke lide vind og vejr og skal alligevel beskyttes, så
lige gerne bruge det bedste - Krympeflex

Hvis man laver elektronik der udsættes for vibrationer er der også her
regler for hvorledes man afisolerer og lodder.
Al afisolering foretages med varme, og ledningen skal snos omkring
loddestedet - Det er ikke for sjov.
Så derfor er det ingen skam at sno ledningerne sammen før lodningen.
Det sikrer også at en dårligt udført lodning alligevel holder

Jeg har for ikke så længe siden rodet med en MC der har fået skiftet
nær sagt alt i ladesystemet.
Det hjalp tilsyneladende kortvarigt hver gang noget skiftedes, men
fejlen vendte hver gang tilbage.
Fejlen viste sig til sidst at være en dårlig lodning i et kabel der lå
så uheldigt at sædet pressede lidt på den skjulte lodning, så det
virkede af og til.
Da lodningen endelig blev skåret fri af tapen var den tydelig medtaget
af fugt - At det så også var en elendig lodning sætter blot en streg
under at ikke alle kan lodde

Dette er ikke skrevet for at nedgøre lodning som metode til samling af
ledninger, blot et forsøg på at mane til at gøre tingene
håndværksmæssigt og rigtigt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 25-02-09 20:26

Steen Gruby wrote:
> On Sun, 22 Feb 2009 12:47:21 +0100, "J. E."
> <of.post@post.cybercity.dk> wrote:
[KLIP! - en masse fornuftigt]

> Dette er ikke skrevet for at nedgøre lodning som metode til samling af
> ledninger, blot et forsøg på at mane til at gøre tingene
> håndværksmæssigt og rigtigt.

Alle forbindelser der anvendes på noget der bevæger sig, ryster hopper
ell. lign. bør krympes.

Krympede stikforbindelser anvendes alle steder hvor pålidelighed har 1.
prioritet til lands, til vands og i luften ... og helt ude bag månen for
den sags skyld. Steen har fuldstændig ret i det han skriver.

Fra min tid i hoppende torpedobåde kan jeg huske at 9 ud af 10 fejl var
kabelfejl. Var der loddede forbindelser faldt de fra hinanden eller
korroderede for et godt ord.

--
/Hekto
Ducati - Pantah600, 900SSie, Elefant650

Fra : Jacob

Dato : 22-02-09 18:27

Simon skrev:
> [...]
> men ikke faldet over noget...)?
>

> p.f.t.
> (*) Med relæ og sikring, som f.eks. beskrevet her:

Du kan få en sikringsbox til fladstifts sikringer og med ben til
kabelsko i biltema: søg på varenummer 35-644. De har også sikringerne.

Mvh Jacob

Fra : Anders Majland

Dato : 04-03-09 10:55

> Du kan få en sikringsbox til fladstifts sikringer og med ben til kabelsko
> i biltema: søg på varenummer 35-644. De har også sikringerne.

I sverige har de den også en i vandtæt udførelse - den er bare ikke i det
danske sortiment selvom den er i 2008 kataloget

/A

Fra : Simon

Dato : 22-03-09 15:07

Opfølgning/afslutning her: