Gode og uundværlige programmer til Ubuntu
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-09 03:42

Jeg er ved at skrive lidt om Ubuntu, og i den forbindelse
anbefaler jeg en række programmer, som familien Hansen kan
bruge. Hvad mangler jeg på nedenstående liste?
(Nogle af programmerne er med på listen, fordi jeg allerede
har lavet guider til Windows-versionerne af dem)

Avant Window Navigator
Screenlets
Compiz/Advanced Desktop Effects Settings
Firefox
Thunderbird
Sunbird
KompoZer
Jalbum
TrueCrypt
Xaos
VLC media player
Pidgin
Ekiga
GIMP
gThumb
Picasa
Tux Paint
Rhythmbox
Audacity

Findes der et ordentligt (og nemt at bruge)
videoredigeringsprogram til Linux?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 04:06

Kim Ludvigsen wrote:

> Thunderbird
> Sunbird

Udskift Sunbird med Lightning - det er samme program, blot som add-on
til TB.

Desuden "PowerPoint Viewer", "AisleRiot Solitaire", Gweled, EasyTAG,
"RealPlayer 10" og Sun xVM VirtualBox.

Jesper Poulsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-09 09:14

Jesper Poulsen skrev:

> Udskift Sunbird med Lightning - det er samme program, blot som add-on
> til TB.

Lightning er selvfølgelig også nævnt. Jeg kender udmærket
programmet - jeg er den danske oversætter. Det ser for
øvrigt ud som om Sunbird "dør" ved udsendelse af version
1.0. Sun har haft afsat nogle programmører til projektet,
men de er nu trukket tilbage, og med færre kræfter har man
besluttet sig til at koncentrere sig om Lightning.

> Desuden "PowerPoint Viewer", "AisleRiot Solitaire", Gweled, EasyTAG,
> "RealPlayer 10" og Sun xVM VirtualBox.

Jeg kigger på dem, tak.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 22-02-09 09:53

Jesper Poulsen wrote:

> Udskift Sunbird med Lightning - det er samme program, blot som add-on
> til TB.

Og sammen med Lightning add-on bør man også have Provider for Google
Calendar (https://addons.mozilla.org/en-US/thunderbird/addon/4631)
kan du synkronisere din kalender med din Coogle Calendar og få adgang
til den overalt i verden.

Yderligere er programmer som Hugin
(http://sourceforge.net/projects/hugin/) ganske nyttige for den kreative
person.

Omtalen om Pidgin kan evt. suppleres med aMSN da pidgin ikke
understøtter webcam i chats.

Og så er der den indlysende OpenOffice.org. Den kan du næsten ikke komme
uden om.

Og der er sikkert mange flere...

- Lars

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-09 10:38

Lars Kristensen skrev:

> Omtalen om Pidgin kan evt. suppleres med aMSN da pidgin ikke
> understøtter webcam i chats.

Det er netop derfor, jeg har medtaget Ekiga. Men det er
måske bedre at have aMSN end Pidgin og Ekiga? Jeg har ikke
afprøvet nogen af dem, da jeg ikke er
messenger-/chat-bruger, så andres erfaringer er meget velkomne.

> Og så er der den indlysende OpenOffice.org. Den kan du næsten ikke komme
> uden om.

Flovt, at jeg ikke har fået den med på listen. Jeg nævner
OpenOffice flere andre steder på siderne, men selvfølgelig
skal pakken også med på programlisten!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 14:38

Kim Ludvigsen wrote:

> måske bedre at have aMSN end Pidgin og Ekiga? Jeg har ikke

Jeg hælder absolut mest til Pidgin. Den kan alle(TM) protokoller. Den
kan dog ikke webchat, men det der stadig de færreste gængse webcams der
er understøttet i Linux.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 22-02-09 17:18

Den Sun, 22 Feb 2009 14:37:43 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> Jeg hælder absolut mest til Pidgin. Den kan alle(TM) protokoller. Den
> kan dog ikke webchat, men det der stadig de færreste gængse webcams der
> er understøttet i Linux.

Ok?

http://mxhaard.free.fr/spca5xx.html
http://www.quickcamteam.net/
http://opensource.creative.com/webcam.html
http://qce-ga.sourceforge.net/
http://linux-uvc.berlios.de/#devices
http://home.mag.cx/messenger/
http://www.saillard.org/linux/pwc/

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-02-09 08:30

On Sun, 22 Feb 2009 03:42:00 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Jeg er ved at skrive lidt om Ubuntu, og i den forbindelse
> anbefaler jeg en række programmer, som familien Hansen kan
> bruge. Hvad mangler jeg på nedenstående liste?

Kender du http://www.osalt.com/ ?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-09 09:19

Asbjorn Hojmark skrev:

> Kender du http://www.osalt.com/ ?

Nej. Jeg faldt over en lignende side hos Ubuntu, men den var
nu ikke meget værd. Der er mere kød på osalt, så jeg behøver
da vist ikke kede mig resten af weekenden, tak.

Men det er noget skidt med deres reklamelinks i brødteksten.
Det er i hvert fald nok til, at jeg ikke vil linke videre
til siden til dem, der selv vil gå på opdagelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 14:40

Kim Ludvigsen wrote:

> Men det er noget skidt med deres reklamelinks i brødteksten.

Reklamelinks?

Det eneste jeg finder er links til en bedre beskrivelse af de programmer
der omtales.

Jesper Poulsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-09 18:01

Jesper Poulsen skrev:

> Reklamelinks?
>
> Det eneste jeg finder er links til en bedre beskrivelse af de programmer
> der omtales.

Hvis du går lidt rundt på siderne, vil du se ord, der er
skrevet med grønt, og som er understreget. Holdes
musemarkøren over dem, popper en lille boks op. I nogle
tilfælde tilbydes man et opslag til en ordforklaring, men i
andre tilfælde er der tale om reklamer. Og den slags hører
efter min mening asolut ikke hjemme i brødtekst.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-02-09 20:17

On Sun, 22 Feb 2009 09:18:33 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Men det er noget skidt med deres reklamelinks i brødteksten. Det er
> i hvert fald nok til, at jeg ikke vil linke videre til siden til dem,
> der selv vil gå på opdagelse.

Jeg var faktisk ikke klar over, at det er fyldt med reklamer, men nu
kiggede jeg lige på siden i IE, og ja, det er da godt nok irriterende.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 21:35

Asbjorn Hojmark wrote:

> Jeg var faktisk ikke klar over, at det er fyldt med reklamer, men nu
> kiggede jeg lige på siden i IE, og ja, det er da godt nok irriterende.

Jeg vil så give Kim ret i at det diskvalificerer sitet.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 22-02-09 09:40

Den Sun, 22 Feb 2009 03:42:00 +0100 skrev Kim Ludvigsen:
> [...]
>
> Avant Window Navigator
> Screenlets
> Compiz/Advanced Desktop Effects Settings

Heh... Jeg kender ikke halvdelen på den liste.

Men for de af os der er vokset om med Winamp, synes jeg du mangler XMMS
(XMMS 1). Hvis den da stadig findes på Ubuntu - trenden går godt nok
i retning af store ressource- og skærmplads krævende iTunes-agtige
programmer, der fokuserer på alt andet end at spille musik.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-09 11:00

Kent Friis skrev:

> Heh... Jeg kender ikke halvdelen på den liste.

Måske jeg burde have givet jer et link til siden, selvom den
ikke er færdig. Så kan I også se, hvad de forskellige
programmer bruges til, hvis I ikke kender dem. Det kunne jo
være, I havde bedre forslag.

Jeg vil ikke have siden indekseret endnu, så der er indsat
et mellemrum i linket:
http://kimludvigsen.dk/ linux/programmer.php

> [...]
> i retning af store ressource- og skærmplads krævende iTunes-agtige
> programmer, der fokuserer på alt andet end at spille musik.

Rhythmbox kan også vises i miniformat, og programmet kan
selvfølgelig minimeres helt og så styres fra statusfeltet i
det øverste panel. Personligt foretrækker jeg nu også en
minimalistisk musikafspiller, men jeg tror, de fleste
almindelige brugere i vore dage vil have flere muligheder,
som fx optagelse fra cd'er og brænding af cd'er.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : lejf jessen

Dato : 22-02-09 11:50

Kim Ludvigsen skrev:
> [...]
> Rhythmbox
> Audacity
>
> Findes der et ordentligt (og nemt at bruge) videoredigeringsprogram til

Hej Kim!

Jeg synes du mangler Wine ! Har du wine kan du udnytte mange gode
Windowsprogrammer, som du måske har købt og betalt, eller som kun findes
til windows.
Een efterlyste et lille minimalt netradioprogram, og da findes der jo
ingen som screamer, som du også har på din side. (har lige downloadet
din danske stationsliste). Screamer kører fint i wine.
Evt. akvarister (eller akvarieinteresserede) må absolut have Dream
Aquarium (ca. 20$). Dette fantastiske program kører også fint i wine.

Mirage er et billedprogram, som kam vise animerede gif filer, så man
ikke skal starte gimp.

scribus, et desktop publising program,

gramps, fantastisk hvis man arbejder med slægtsforskning eller bare vil
have styr på ens egen vilde familie

stellarium. er godt stjerneprogram, som jeg bruger en del.

Hvis der også skal være spil? Frozen-bubble, meget adictiv, tror jeg det
hedder på nydansk. Billard-GL, 3d billard. Emilia Pinball. World of Goo.

Bluefish editor til hjemmesider, meget lig det danske hjemmesideprogram,
web writer.

Mvh.

Lejf

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-09 12:26

lejf jessen skrev:

> Jeg synes du mangler Wine !

Jeg laver en selvstændig side om Wine. Og der vil jeg
selvfølgelig lige nævne nogle eksempler på
Windows-programmer, der kan køres. Tak for info om Screamer
Radio, jeg vidste ikke, det kan køre under Wine, så det skal
jeg helt klart have nævnt, når nu jeg allerede har lavet en
guide (jeg æælsker genbrug).

Findes der egentlig en liste over programmer, der kan køre i
Wine?

Også tak for den andre programmer, som jeg vil kigge nærmere på.

> Hvis der også skal være spil? Frozen-bubble, meget adictiv, tror jeg det
> hedder på nydansk. Billard-GL, 3d billard. Emilia Pinball. World of Goo.

Jeg har ikke rigtigt bestemt mig til, om jeg vil nævne spil.
Det bør jeg vel gøre, men der er jo så mange ...

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : lejf jessen

Dato : 22-02-09 14:01

Kim Ludvigsen skrev:

> Findes der egentlig en liste over programmer, der kan køre i Wine?

Hej Kim!

Der findes mange sider på internettet om programmer, der kan køre i
wine? En af dem:

http://appdb.winehq.org/

http://www.desktoplinux.com/news/NS5460072106.html

http://frankscorner.org/index.php,

+ flere "out there"

Det er selvfølgelig lettest at få små programmer til at virke under
wine, men hvis man googler lidt, kan man hente hjælp mange steder.
Nogle programmer vil absolut ikke køre i wine, men det opdager man jo
med det samme, og så er der ikke andet at gøre end at fjerne dem igen
(slette).

Nu forstod jeg det drejer sig om ubuntu !!

En lille nem måde at installere wine på er: Synaptic-pakkehåndtering
installer wine.
I Programmer -> wine -> Browse C:\Drive -> åben -> program files ->
indsæt det windows program du vil køre (hele mappen) -> åben mappen og
eksekver? exefilen, sig ja til at install i C. Der kan ikke laves
genveje og lignende, men se i Programmer, wine, programmer, find dit
program, og lav en genvej til panelet eller skrivebordet.

hvis du ikke er expert, så brug kun den wine udgave fra Synaptic, det er
ofte ikke den sidste udgave, men der er så heller ingen problemer at
installere denne. Den udgave der findes i ubuntu 8.10 er fortrinlig, til
ihvertfald de programmer, som jeg kører.

Hilsen

Lejf

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 14:47

Kim Ludvigsen wrote:

> Findes der egentlig en liste over programmer, der kan køre i
> Wine?

Ellers må vi samle sammen af personlige erfaringer.

IrfanView virker ganske upåklageligt og PMView går også an. DeScribe (må
du da kende, Kim), er ikke anbefalelsesværdig under Wine, så den kører
under "rigtig" Windows via Sun xVM.

Jesper Poulsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-09 18:10

Jesper Poulsen skrev:

> DeScribe (må du da kende, Kim)

Jeg har altid foretrukket e.exe - eller forbedrede udgaver
heraf. Jeg bruger normalt AE
(http://aaronlawrence.fastmail.fm/AE.html) til at skrive
alle mine tekster og kode hjemmesider.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 18:49

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg har altid foretrukket e.exe - eller forbedrede udgaver

Det er også en fortrinlig editor. DeScribe er ikke en editor, men en
tesktbehandler med meget avancerede DTP-funktioner - hvis det jeg
skriver ikke skal kunne editeres af andre bliver det skrevet i DeScribe.

> (http://aaronlawrence.fastmail.fm/AE.html) til at skrive
> alle mine tekster og kode hjemmesider.

Min favoriteditor er blevet joe. Når man nærmest er flasket op med Turbo
C forekommer joe ret ligetil (begge editorer anvender Wordstar-kommandoer).

Jesper Poulsen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 22-02-09 19:21

Jesper Poulsen skrev:

> [...]
> C forekommer joe ret ligetil (begge editorer anvender Wordstar-kommandoer).

Den har en alias "jstar" som kører i wordstar lignende mode.
Man kan også kalde med "jmacs", så ligner kommandoer emacs
eller "jpico" så det er pico (og nano) lignende.

Man kan i opsætning vælge hvilket "joe" som standard skal ligne.
( ~/.joerc )

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-03-09 11:40

lejf jessen skrev:

> Een efterlyste et lille minimalt netradioprogram, og da findes der jo
> ingen som screamer, som du også har på din side. (har lige downloadet
> din danske stationsliste). Screamer kører fint i wine.

Har du gjort noget specielt for at få det til at virke? Jeg
kan sagtens installere i Ubuntu 9.04 alpha 5, men hvis jeg
klikker på et menupunkt fryser hele Ubuntu. Xkill virker
ikke, så der ikke er anden udvej end Ctrl+Alt+Delete.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : lejf jessen

Dato : 17-03-09 13:04

Kim Ludvigsen skrev:
> [...]

Screamer kører fint i wine.

> [...]
> installere i Ubuntu 9.04 alpha 5, men hvis jeg klikker på et menupunkt
> fryser hele Ubuntu. Xkill virker ikke, så der ikke er anden udvej end

Hej Kim!

Jeg har forsøgt at install wine i jaunty, som jeg kører i en
xVirtualbox, men uden held, - kommer med en fejlmeddelelse.

Jeg har ikke gjort noget særligt i Intrepid for at få screamer til at
virke. Det er Screamer043win9x.exe, jeg bruger, måske bruger du en
Vista-udgave? (ved ikke om der findes en sådan )

Mvh. Lejf

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-03-09 13:17

lejf jessen skrev:

> Jeg har forsøgt at install wine i jaunty, som jeg kører i en
> xVirtualbox, men uden held, - kommer med en fejlmeddelelse.

Ok, så er det nok alphaen, der er noget galt med.

> Jeg har ikke gjort noget særligt i Intrepid for at få screamer til at
> virke. Det er Screamer043win9x.exe, jeg bruger, måske bruger du en
> Vista-udgave? (ved ikke om der findes en sådan )

Der findes kun den ene version, men jeg venter og ser, om
ikke det kommer til at virke i Jaunty-betaerne eller den
færdige version.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-02-09 12:04

On 22 Feb 2009 08:40:08 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> i retning af store ressource- og skærmplads krævende iTunes-agtige
> programmer, der fokuserer på alt andet end at spille musik.
audacity er xmms i en GTK2 version.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 22-02-09 12:32

Den Sun, 22 Feb 2009 12:04:29 +0100 skrev Michael Rasmussen:

> audacity er xmms i en GTK2 version.

Nope, det er en lyd-editor.

Du tænker nok på audacious, men den var heller ikke på listen.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-02-09 12:20

On Sun, 22 Feb 2009 03:42:00 +0100
Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

gtkpod - tilgå din iPod fra Linux
KeePasX - et program til at gemme passwords i
evince - PDF læser
GtKam - tilgå dit digitale kamera
amarok - Itunes for linux
grip - rip CD
k3b - brænderprogram for cd og dvd
k9copy - rip dvd film
tsclient - tilgår stort set enhver computer der tillader remote desktop
(jeg bruger det selv på arbejdet til windows server 2003 og 2008)
file-roller - programmet der åbner ethvert komprimeret arkiv.

> Findes der et ordentligt (og nemt at bruge) videoredigeringsprogram til Linux?

kino vil være mit bud - kan alt det grundliggende

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 22-02-09 12:59

Michael Rasmussen wrote:

> k9copy - rip dvd film

Handbrake ville være mit bud på en DVD-ripper. Jeg har fået ret mange grå
hår i hovedet på at prøve at få andre rippere til at gøre det jeg gerne vil
uden at skulle bruge shell og MEncoder.

> tsclient - tilgår stort set enhver computer der tillader remote desktop
> (jeg bruger det selv på arbejdet til windows server 2003 og 2008)
> file-roller - programmet der åbner ethvert komprimeret arkiv.

Nomachines NX kunne også være et bud. Den er jeg rigtig glad for.

Bjarne

Fra : Kent Friis

Dato : 22-02-09 13:01

Den Sun, 22 Feb 2009 12:59:22 +0100 skrev Bjarne Wichmann Petersen:

> [...]
> uden at skulle bruge shell og MEncoder.

> Nomachines NX kunne også være et bud. Den er jeg rigtig glad for.

Til at connecte til en Windows-maskine?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 22-02-09 13:12

Kent Friis wrote:

> Til at connecte til en Windows-maskine?

åh nej... nej kun til linux-maskiner.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 14:53

Michael Rasmussen wrote:

> k3b - brænderprogram for cd og dvd

Brasero er bedre og standard i Ubuntu.

Jesper Poulsen

Fra : Henning Wangerin

Dato : 01-03-09 01:14

Jesper Poulsen wrote:

> Brasero er bedre og standard i Ubuntu.

Tja... Jeg har endnu til gode at får Brasero til at brænde stabilt - og
jeg kender til flere som har samme problem

Jeg ved ikke hvad der går galt, men brasero slår mine maskine ihjel, og
smadrer skiven, så jeg har smidt den ud.

/Henning

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-03-09 12:15

Henning Wangerin wrote:

> Tja... Jeg har endnu til gode at får Brasero til at brænde stabilt - og
> jeg kender til flere som har samme problem

Jeg har ikke oplevet bedre brændersoftware og jeg har immervæk slidt 2-3
brændere op (flere tusinde skiver).

> Jeg ved ikke hvad der går galt, men brasero slår mine maskine ihjel, og
> smadrer skiven, så jeg har smidt den ud.

Underligt. Jeg har absolut ingen problemer med Brasero. Det bedste
brændersoftware jeg har oplevet, uanset platform.

Jesper Poulsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-02-09 13:39

On Sun, 22 Feb 2009 12:25:30 +0100, Kim wrote:

> Findes der egentlig en liste over programmer, der kan køre i Wine?

http://appdb.winehq.org/

Mvh.

--
"Soon we'll have spent a whole month at sea, Adam Sjøgren
splitting atoms for no apparent reason" asjo@koldfront.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-02-09 13:44

Den Sun, 22 Feb 2009 12:19:51 +0100 skrev Michael Rasmussen:

> amarok - Itunes for linux

Det er godtnok ikke rigtigt
Banshee er så meget lig ITunes som noget kan blive, og så fungerer den
sammen med Firefly Media Server, hvad ITunes også gør.
http://banshee-project.org/ men nemmere med sudo apt-get install banshee
(i terminal)

Og Kim - få lige Griffith med (database til film og video). Den kører
også på Windows: http://www.griffith.cc/

Væk med Wine - du taler vel om Linux.

---
Karl Erik.

Fra : lejf jessen

Dato : 22-02-09 14:09

Karl Erik Christensen skrev:
> Den Sun, 22 Feb 2009 12:19:51 +0100 skrev Michael Rasmussen:

> Væk med Wine - du taler vel om Linux.

> Karl Erik.

Man behøver jo ikke være "hellig" fordi man bruger linux !

Det er bedre man bruger linux med wine, -end windows

Lejf

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-09 18:24

lejf jessen skrev:

> Man behøver jo ikke være "hellig" fordi man bruger linux !

Jeg er helt enig. En af de ting, der har slået mig, efter
jeg begyndte at skrive om Ubuntu, er den udbredte uvilje mod
at lave noget på Microsofts måde - ofte på brugerens
bekostning. Et meget sigende eksempel:

I Windows og mange andre styresystemer kan man lukke et
vindue ved at dobbeltklikke på ikonen til venstre i
titelbjælken. Microsoft har beholdt denne funktion, også
efter indførelsen af lukkekrydset i Windows 95. Selv i
Vista, hvor ikonen er fjernet, virker det.

Men det er ikke muligt i Nautilus, og hovedbegrundelsen for
ikke at gøre det muligt er, at det er Microsofts måde at
gøre det på. Næste begrundelse er, at det vil ødelægge
sammenhængen i GUI'et. Begge dele er forkert. Mange andre
styresystemer end Microsofts indeholder funktionen. Og at
tillade dobbeltklikket vil ikke ødelægge noget, men blot
tilføje ny funktionalitet.

Når Microsoft har bibeholdt funktionen, er det for ikke at
genere brugere, der er vant til at bruge den. Jeg har ikke
tal på, hvor mange gange jeg har forsøgt at lukke et vindue
på den måde i Ubuntu, selvom jeg udmærket ved, at det ikke
er muligt. Det sidder simpelthen på rygraden.

Noget helt andet er så, at det også kan være nemmere at
lukke et vindue på den måde, fx hvis musen alligevel er i
venstre side af skærmen, eller hvis lukkekrydset er dækket
af et andet program.

Undskyld rableriet - men et ømt punkt blev ramt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 22-02-09 18:34

Den Sun, 22 Feb 2009 18:23:53 +0100 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
>
> Men det er ikke muligt i Nautilus, og hovedbegrundelsen for
> ikke at gøre det muligt er, at det er Microsofts måde at

Det burde nu ikke have noget med nautilus at gøre. Det er window
manager'en der styger det. Det virker fint her (Fvwm), selvom jeg
aldrig bruger det (måtte faktisk teste for at se om man kunne).

Et bedre argument ville være at dobbeltclick ikke er sundt for
fingermusklerne (har jeg læst engang), eller det er svært at
implementere ordentligt. Og hvad det sidste angår, skal det være
implementeret ens i alle programmer for ikke at drive brugeren
til vanvid. Det er nemt når det er indbygget i systemet, men
det er det ikke i hverken X eller Xlib, så der vil man få to
separate click-events, og det er op til programmøren hvornår de to
er et dobbelclick og hvornår de ikke er. Det fører til at noget
som er et klart dobbeltclick i et program bliver to enkeltclick
i et andet program.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-09 18:49

Kent Friis skrev:

> Det burde nu ikke have noget med nautilus at gøre.

Det har det heller ikke, det er mig, der roder rundt i
programnavnene. Det er metacity. Og jeg skal retfærdigvis
fortælle, at det vist er lykkes mig at overtale udvikleren,
så det bliver muligt i en senere udgave. Eller misforstår
jeg betydningen af Status: Resolved?
http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=83892

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 22-02-09 19:36

Den Sun, 22 Feb 2009 18:48:43 +0100 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> fortælle, at det vist er lykkes mig at overtale udvikleren,
> så det bliver muligt i en senere udgave. Eller misforstår

Sådan læser jeg det ikke.

"Resolved - not a bug" skal mig bekendt læses som at løsningen er
ikke at gøre noget ved problemet. Tingene virker som de er tiltænkt.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-02-09 22:52

Kent Friis skrev:

> "Resolved - not a bug" skal mig bekendt læses som at løsningen er
> ikke at gøre noget ved problemet. Tingene virker som de er tiltænkt.

Øv. Jeg håbede, fordi udvikleren selv savner dobbeltklikket.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-02-09 14:39

Den Sun, 22 Feb 2009 14:08:54 +0100 skrev lejf jessen:

> Man behøver jo ikke være "hellig" fordi man bruger linux !
>
> Det er bedre man bruger linux med wine, -end windows
>
> Lejf

Tjaa, hellig og hellig

Hvis man får en ny kæreste, kunne det måske være rart at beholde den
gamle, såen bare en bette smule - ikk?

Nej, man må give sig 100%, ellers opstår der problemer.

---
Karl Erik.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 22-02-09 14:43

Kim Ludvigsen skrev:

> Findes der et ordentligt (og nemt at bruge) videoredigeringsprogram til
> Linux?

Drejer det sig lige om at klippe lidt reklamer ud af egne digitale mpeg2
optagelser , så kan projectX anvendes.
Det er et java program og findes i pakkemanager til ubuntu.

Avidemux kan bruges til video i AVI container, og lave simpel editering.
(avidemux findes også til windows)
Den kan kun redigere hele GOP's i mpeg2 og mpeg4/xvid/divx filer.

Der findes også mere avanceret videoredigeringsprogram
som
http://www.heroinewarrior.com/cinelerra.php , http://cinelerra.org/

lidt google finder ting som
Kino (bruges ofte til DV-camcorder for at hente video)
http://www.openmovieeditor.org/
http://www.cinepaint.org/ (vist mest billedprogram til at lave film)

En artikel her sammenligner lidt OpenMovie, Kino, Cinerella, KDEnlive :
http://desktoplinux.wordpress.com/2008/08/10/video-editing-in-linux-kino-v-open-movie-v-kdenlive/
http://www.linuxvideography.com/editing

kommercielt :
var der http://en.wikipedia.org/wiki/MainActor men det findes ikke mere.

Se også http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_editing_software

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-02-09 15:12

Den Sun, 22 Feb 2009 14:53:14 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> Brasero er bedre og standard i Ubuntu.

Må jeg foreslå at du anvender udtrykket "Jeg mener at Brasero er bedre".

Indtil du kan bevise andet, *mener* jeg at K3B er skide godt.

---
Karl Erik.

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-02-09 16:26

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> nedenstående liste? (Nogle af programmerne er med på listen, fordi jeg
> allerede har lavet guider til Windows-versionerne af dem)

Pan til nyhedsgrupper (findes også til Windows).

Deluge som BitTorrent klient (minder en del om uTorrent, som er klart den
mest anvendte BT klient på Windows).

--
Jesper Lund

Fra : Peter Frenning [OZ1P~

Dato : 22-02-09 17:45

Jesper Lund skrev:

> Pan til nyhedsgrupper (findes også til Windows).
>
> Deluge som BitTorrent klient (minder en del om uTorrent, som er klart den
> mest anvendte BT klient på Windows).

Skal vi så ikke også lige ha' Filezilla med?

--
Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 18:53

Jesper Lund wrote:

> Pan til nyhedsgrupper (findes også til Windows).

Thunderbird kan både news og mail. Findes til både Windows og Linux og
kan benytte sig af selvsamme indstillinger.

> Deluge som BitTorrent klient (minder en del om uTorrent, som er klart den
> mest anvendte BT klient på Windows).

Transmission er den mest simple jeg er sødt på til dato.

Jesper Poulsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-09 18:29

Kim Ludvigsen skrev:
> Jeg er ved at skrive lidt om Ubuntu, og i den forbindelse anbefaler jeg
> en række programmer, som familien Hansen kan bruge. Hvad mangler jeg på
> nedenstående liste?

En stor tak til jer alle for alle forslagene. Jeg kan se, at
jeg kommer til at bruge en god del tid på at teste de
forskellige programmer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 22-02-09 19:05

On 2009-02-22, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:
> [...]
> fortælle, at det vist er lykkes mig at overtale udvikleren,
> så det bliver muligt i en senere udgave. Eller misforstår

Men en fejl kan være løst på mange måder, så man skal se på "Resolution"
også.
"Resolution: Notabug" betyder at det ikke opfattes som en fejl.

Hvis du rapporterer en ligennde fejl mod kwin og sender en lap med der
gør det kan konfigureres, så kan det være du kan få det med i kwin i
stedet.

/Sune
- som aldrig har haft behov for at dobbeltklikke i et hjørne for at
lukke et vindue.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 22-02-09 19:18

Sune Vuorela wrote :

> Hvis du rapporterer en ligennde fejl mod kwin og sender en lap med der
> gør det kan konfigureres, så kan det være du kan få det med i kwin i
> stedet.

Tjekkede det lige og dobbeltklikket virker faktisk i KDE-3.5.7.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 21:15

Thomas Overgaard wrote:

> Tjekkede det lige og dobbeltklikket virker faktisk i KDE-3.5.7.

KDE er jo heller ikke Gnome

Jesper Poulsen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 22-02-09 22:47

Jesper Poulsen wrote :

> KDE er jo heller ikke Gnome

Sune foreslog at funktionen måske kunne implementeres i kwin som er
KDE's window manager. Jeg fortalte ham bare at det var den allerede.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 23:45

Thomas Overgaard wrote:

> Sune foreslog at funktionen måske kunne implementeres i kwin som er
> KDE's window manager. Jeg fortalte ham bare at det var den allerede.

Kim Ludvigsen har fat i en Gnome-baseret distro, så diskussionen om KDE
er lidt irrelevant.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-02-09 19:16

Jesper Poulsen wrote:

> Transmission er den mest simple jeg er sødt på til dato.

For det stigende antal personer som kører home servers, og vil have deres
BT klient på denne, har Deluge en interessant feature: GUI og daemon kan
køre på separate maskiner. Vel at mærke det fulde desktop GUI, ikke webUI
som er eneste mulighed i Transmission (daemon eller cli udgaven) hvis du
vil benytte et klient-server setup.

--
Jesper Lund

Fra : Kent Friis

Dato : 22-02-09 19:48

Den 22 Feb 2009 18:16:00 GMT skrev Jesper Lund:

> For det stigende antal personer som kører home servers, og vil have deres
> BT klient på denne, har Deluge en interessant feature: GUI og daemon kan
> køre på separate maskiner.

Jeg tror ikke lige det er den gruppe Kim sigter imod med sin guide.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-02-09 06:43

Den Sun, 22 Feb 2009 03:42:00 +0100 skrev Kim Ludvigsen:

> Findes der et ordentligt (og nemt at bruge) videoredigeringsprogram til
> Linux?

Jeg er rigtig glad for avidemux. Ikke for avanceret, og har alligevel de
funktioner jeg skal bruge.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 24-02-09 07:48

Kim Ludvigsen wrote:

> Findes der et ordentligt (og nemt at bruge)
> videoredigeringsprogram til Linux?

Kdenlive har flyttet sig en del på det sidste - sørg for at få fat i mindst
version 0.7.2.1. Der skulle være binære pakker til de fleste.

Kino er godt til det det kan, dvs. DV, men er på end-of-life.

Disclaimer: Jeg er medforfatter til Kino og contributor til Kdenlive.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

There has never been a good war or a bad peace.
- Benjamin Franklin