Larm fra Bærbar (X-post)
Fra : Mathias Vinther

Dato : 19-02-09 17:59

Hej

Jeg ejer en IBM T60 fra Aug 2007 og er sådan set godt tilfreds indtil
nu, for nu er min maskine begyndt at larme voldsomt. Jeg tror det er
blæseren, men har snakket med en anden om det måske er harddisken. En
lydoptagelse af støjen kan findes her, ved ikke om det hjælper nogen:

http://www.megaupload.com/?d=6FJZHOQZ

Jeg har stadig garanti på comp. men mit spørgsmål er kan jeg risikere at
skulle betale for dette? Min BIOS skulle være helt opdateret ifølge
System Update og den bærbare er ikke benyttet ud over normalt brug. Den
har været med på uni, og hjemme hos forældrer osv. Og ellers står den
som regel i sin dock på mit skrivebord. Den ligger altid slukket i min
taske under transport og har aldrig været udsat for voldsomme slag eller
fald. Jeg har fået at vide af reperatøren (service gruppen) at hvis det
er en fysisk eller software skade/fejl dækker garantien ikke, kun en
hardware fejl. Kan jeg rolig sende den til rep. velvidende at næste
måneds SU ikke skal bruges til en reperation?

Derudover kan det virkelig passe at man fra IBMs side skal have sin
computer til reperation i en uge (eller mere) og de ikke kommer på ens
adresse og fixer den (ligesom jeg har fået fortalt Dell gør)?

Mvh
Mathias Vinther

---
avast! Antivirus: Udgaende besked er ren.
Virus Database (VPS): 090218-0, 18-02-2009
Testet: 19-02-2009 17:58:52

Fra : Henning

Dato : 19-02-09 19:15

>Derudover kan det virkelig passe at man fra IBMs side skal have sin
>computer til reperation i en uge (eller mere) og de ikke kommer på ens
>adresse og fixer den (ligesom jeg har fået fortalt Dell gør)?

Det kommer helt an på hvilken service du har købt - både IBM og Dell
tilbyder onsite reparation, men det er et valg du træffer (og betaler
for), når du køber computeren.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-02-09 20:37

Mathias Vinther skrev:

> Jeg ejer en IBM T60 fra Aug 2007 og er sådan set godt tilfreds indtil
> nu, for nu er min maskine begyndt at larme voldsomt. Jeg tror det er
> blæseren, men har snakket med en anden om det måske er harddisken.

Har stået i samme dilemma med en ældre T21, hvor jeg også troede det var
en ventilator. Det viste sig at være harddisken, der larmede som et
tærskeværk. Kan ikke få adgang til din lydfil.

FUT dk.edb.hardware.baerbar

--
Niels

Fra : CarstenGP \(8381\)

Dato : 20-02-09 11:46

"Mathias Vinther" <mvinther@gmail.spammodtagesikke.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>hardware fejl. Kan jeg rolig sende den til rep. velvidende at næste
>måneds SU ikke skal bruges til en reperation?

Jeg har lyttet.. og der er en "klikkende" lyd samtidig med larmen...
Det kan efter min mening godt være harddisken. Men det er svært at bedømme.

Du har ikke siddet med den i sengen ned i en dyne eller lign. vel?

Du skriver ikke noget om, hvor du har købt den.
Men det er her du skal henvende dig i første omgang.

Du skriver Service gruppen... er det dem, der varetager reparation for
forhandleren?

Garantien dækker ved fejl og mangler, der opstår op til 24 måneder efter
købet.
Så du indleverer bare maskinen samme sted som du har købt den, eller evt.
hos service-gruppen.
Skal den sendes, så bed dem om at sende et retur-fragtbrev, da en reparation
ikke må pålægge dig nogen udgifter.
Alternativt skal de refundere dine forsendelsesomkostninger, hvis det viser
sig at der er en fejl, som den jo tydeligvis har.

Men husk at tage backup, hvis du kan. For de sætter jo nok bare en ny disk
i, hvis det er den, der er defekt.

Fra : Jesper Juul

Dato : 20-02-09 13:23

CarstenGP (8381) skrev:
> [...]
> forhandleren?
>
> Garantien dækker ved fejl og mangler, der opstår op til 24 måneder efter

Det kommer helt an på garantien, der garantier som dækker meget længere
end 24 måneder.

Jesper