Jøder får skylden for den globale finanskr~
Fra : Joakim

Dato : 20-02-09 10:32

Det er ikke kun krigen mellem Hamas og Israel som har ført til en øget
antisemitisme i Europa, den globale finanskrise er en anden begivenhed, som
tilsyneladende har sat de enfoldiges sind i kog.

En netop offenliggjort undersøgelse af den amerikanske organisation,
Anti-Defamation League, viste at de stereotype forestillinger om at jøderne
sidder på kapitalen står fortsat stærkt i Europa.

31 procent af de adspurgte fra Østrig, Frankrig, Ungarn, Polen, Tyskland,
Spanien og Storbritanien giver således jøder i finanssektoren skylden for
den økonomiske krise.

Hvorfor er det så svært at få lagt disse stereotype forstillinger på hylden
en gang for alle? Nogle bud? Arne, Kim, David?

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 10:45

Joakim wrote:
> [...]
>
> Hvorfor er det så svært at få lagt disse stereotype forstillinger på
> hylden en gang for alle? Nogle bud? Arne, Kim, David?

Fordi de er næsten lige så stærke som religion er, og har kørt lige så længe
som kristendom og islam har kørt.

Det bliver en del af kulturen - et fast MEME - OG kulturer er utrolig
sejlivede, de er IKKE noget man bare lige ændrer, som fx De Radikale altid
har gået og troet "vi skal bare udlevere noget oplysning" så bliver alle
fornuftige. Sådan er mennesker ikke, kun ganske få.

Heldigvis er vi nogle af de mindst ramte af irrationalitet her i DK, vi har
mere tiltro til fornuften end de fleste andre i verden. Indtil for nylig var
jo i særklasse, Norge, Sverige, Danmark, Finland og Holland, - sidstnævnte
ofte med førertrøjen. Nu er Holland så på vej ned i mørket, og jeg behøver
vel ikke nævne hvorfor?

Fra : Joakim

Dato : 20-02-09 22:05

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> har gået og troet "vi skal bare udlevere noget oplysning" så bliver alle
> fornuftige. Sådan er mennesker ikke, kun ganske få.

Du har ret. Det må være forklaringen.

Fra : P.N

Dato : 20-02-09 10:50

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jøderne
> sidder på kapitalen står fortsat stærkt i Europa.

Såvidt jeg ved så er ADL=Anti-Defamation League, en jødisk organisation der
mener at jøder stadigvæk er forfulgte. Foreks er jøder forfulgte fordi der
stadigvæk findes antisemitter. Antisemitter er alle der kritiserer staten
Israels brutale drab på børn der ved uheld kom til at gå ind foran en voksen
Palæstinænser hvorefter IDF måtte skyde barnet. Eller antisemitter er nogle
der laver grin med jøderne, for eksempel ved at fortælle vittigheder om
jøder. Ved i hvorfor Jøderne ifølge bibelen vandrede 40 år i Sinai ørkenen??
det var fordi at Moses havde tabt en tyver i sandet!!.

Fra : Lyrik

Dato : 20-02-09 12:13

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> hylden
> en gang for alle? Nogle bud? Arne, Kim, David?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Emnet er den økonomiske krise kaldet "bankkrisen"

Inden man kan finde skyldige/ikkeskyldige må man jo definere hvad man mener
med "den økonomiske krise."

Måske er det helt hen i vejret at gætte, men jeg forsøger alligevel.
Penge havde engang en opbakning i guldværdi.
I dag har penge kun opbakning i tro og tillid. Man tror dollaren har en
værdi af 6 kroner f.eks. Man tester denne tro ved skiftevis at købe for en
dollar varer og for 6 kroner varer og ser at det stemmer. Troen styrkes.
En bank låner1 Mil. af en anden bank. Kun tal overflyttes, ikke engang en
vognladning sedler er involveret. Man tror på tallene på PC-databasen. Man
tror der er en Mil.
Man investerer i aktier og sælger dem igen. Kun tallene på PC-skærmen
bevidner transaktionen.

Nogen finder på at opdigte tal til PC-skærmen. Det griber om sig, der er
mange penge at tjene på at fodre en database med fiktive tal. Tilsidst
kollapser systemet i mangel på tiltro!
Man tror ikke de tal man ser for sig. Store finanshuse og banker gås efter i
sømmene og flere og flere fiktive tal og værdier dukker op.
Vantroen breder sig. Systemet byggede på at alle ærligt byttede valuta der
var nøje afstemt efter hvad? I grunden vel efter landenes
bruttonationalprodukt?

Nu ser man et system fuld af snyd og bedrag og berigelse ved svindel. Det er
selve pengenes mængde og deres værdi der betvivles. Det er
valutatransaktioner der betvivles. Så går transaktionerne i stå.
Også lande svindler USA køber en stor del af verdens varer og forbruger dem.
Så mange penge har de simpelt hen ikke! De har brugt folks overtro til at
berige sig selv ud over al sund fornuft. Man ser nu på deres krise at man
er ved at afsløre deres egentlige værdi.

Krisen er over os. Man prøver at takle den ved at indgive den tillid ved at
forære samfundsværdier væk til finanshusene. Man burde rekonstruere
valutasystemets struktur ved at etablerer fast grund under pengenes værdi
landene imellem.
Pengemængde skal hænge sammen med bruttonationalprodukt.

Jeg har kun fantaseret over denne krise. jeg kan ikke sige at denne fantasi
er "sandheden". Men jeg vil gerne se andres mening om det.

Nåh ja "jødernes rolle" eller vi kunne også sige "jydernes rolle". En
prygelknabe findes ikke i det spil om finanserne. Kun grådighedens-og
uærlighedens rolle spiller ind.

MvH
Jens

Fra : Joakim

Dato : 20-02-09 22:10

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen

[...]

> Nåh ja "jødernes rolle" eller vi kunne også sige "jydernes rolle". En
> prygelknabe findes ikke i det spil om finanserne. Kun grådighedens-og
> uærlighedens rolle spiller ind.

Der er intet uærligt eller grådigt ved at søge størst mulig profit. Faktisk
så motiverer det virksomheder til at være effektive og til at sikre den
bedst mulige allokering af samfundets ressourcer.

Fra : Lyrik

Dato : 20-02-09 22:30

> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen
>
> [...]
>
> Der er intet uærligt eller grådigt ved at søge størst mulig profit.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"Falske vægtlodder er Herren en gru"
"Kærlighed til penge er en rod til alt ondt. Drevet af den er nogle faldet
bort fra troen og har forvoldt sig selv megen bitter smerte."
"I kan ikke tjene to herrer, Gud og Mammon. Hvor din kærlighed er, der vil
dit hjerte også være."

Mvh
Jens

Fra : ASKF

Dato : 21-02-09 12:07

Lyrik ytrede sig i <gnn7c8$1dmn$1@newsbin.cybercity.dk> med dette:

> [...]
>bort fra troen og har forvoldt sig selv megen bitter smerte."
>"I kan ikke tjene to herrer, Gud og Mammon. Hvor din kærlighed er, der vil

Du glemte lignelsen med kamelen og nåleøjet
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-09 15:36

ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> Lyrik ytrede sig i <gnn7c8$1dmn$1@newsbin.cybercity.dk> med dette:

> Du glemte lignelsen med kamelen og nåleøjet

I Mellemøsten lukkede man indtil nyere tid for bymurenes porte, når
natten var ved at falde på. Men ved siden af disse byporte fandtes
mindre døre som en mand kunne komme igennem, hvis han var for sent på
den; det var endda muligt at få en kamel igennem dem, hvis man fik den
ned på knæ ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : ASKF

Dato : 21-02-09 16:01

Per Rønne ytrede sig i <1ivhv31.dk1dv418srbmbN%per@RQNNE.invalid> med
dette:

> [...]
>mindre døre som en mand kunne komme igennem, hvis han var for sent på
>den; det var endda muligt at få en kamel igennem dem, hvis man fik den

Mener du at det var denne dør, som også kendes fra europæiske byer, som
blev betegnet 'nåleøjet' og det er den lignelsen hentyder til?

I fald, har du så nogle referencer som kan dokumentere dette, eller skal
vi prøve at få det bekræftet i dk.videnskab.religion?

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-09 17:00

ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]
>
> Mener du at det var denne dør, som også kendes fra europæiske byer, som
> blev betegnet 'nåleøjet' og det er den lignelsen hentyder til?

Ja, og det er vist velkendt.

Se blot her:

<http://www.pallefinn.dk/predikener/prediken1.html>

hvorfra jeg citerer:

=
I dagens tekst er der etableret en bro mellem Det gamle Testamente og
Det nye testamente, ved at Jesus citerer Esajas og markere at
frelsesbudskabet gælder de fattige, fanger, blinde og undertrykte og man
kommer til at tænke på ordene: "Det er lettere for en rig at komme i
himlen, end for en kamel at komme igennem et nåleøje. (Et nåleøje har
ikke noget med nål og tråd at gøre. Nåleøjet var den snævre indgang
gennem bymuren som var ved siden af selve porten).
=

Den danske søgning havde i øvrigt 30 hits.

<http://www.google.dk/search?hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla:da:o
fficial&hs=G6E&ei=MSOgSZbJOpC0jAfz9ajWCw&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=resul
t&cd=1&q=n%C3%A5le%C3%B8je+bymur&spell=1>

> I fald, har du så nogle referencer som kan dokumentere dette, eller skal
> vi prøve at få det bekræftet i dk.videnskab.religion?

<http://www.google.dk/search?q=needle-eye+city-wall&ie=utf-8&oe=utf-8&aq
=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a>

Har 213.000 hits, men vi kan da gerne krydsposte med religionsgrupperne.

XFUT dk.politik, dk.videnskab.religion, dk.livssyn.kristendom
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-02-09 19:24

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> ikke noget med nål og tråd at gøre. Nåleøjet var den snævre indgang
> gennem bymuren som var ved siden af selve porten).

Ak - det er(var) da trivialviden for en kulturkristen.
Og der er intet håb for de rige - det er et skodcitat du har fundet.
"Det er lettere for en Kamel at gå igennem et Nåleøje end for en rig at gå
ind i Guds Rige."

Desuden tror jeg slet ikke det var muligt for en kamel at gå igennem.

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 13:06

> Hvorfor er det så svært at få lagt disse stereotype forstillinger på
> hylden
> en gang for alle? Nogle bud? Arne, Kim, David?

Ja hvorfor mon?
Når jeg ser tal, der angiver at en tredjedel af adspurgte giver jøderne
skylden, så bliver jeg umiddelbart meget skeptisk.
Jeg savner en beskrivelse af hvem Anti-Defamation League er? Er de objektive
i deres udgangspunkt - eller er de selv part i sagen? Hvordan er de lande,
man har gjort til genstand for undersøgelsen udvalgte - og hvem er gruppen i
de enkelte lande man har spurgt? Får man samme svar i alle landene? Hvordan
er spørgsmålene formulerede og er de formuleret ens i de forskellige lande?

Og hvordan vi slipper af med de stereotype forestillinger? Det bliver
vanskeligt, når begge parter i mange konflikter lever af de samme
misforståelser.
Og hvor går grænsen for hvor meget vi må lægge i dem?
Er italienere virkelig iltre, franskmænd lidt selvhøjtidelige og spaniere
varmblodige? Er danskere lidt for tillidsfulde og polakker lidt for
tålmodige? Muss Ordnung sein og er englændere nationale?
Eller har vi bare flere hundrede års "racistisk" tradition her? Eller er der
noget om snakken?

Fra : Joakim

Dato : 20-02-09 22:14

"Firstname Lastname" <None> skrev i meddelelsen

> [...]
> er gruppen i de enkelte lande man har spurgt? Får man samme svar i alle
> landene? Hvordan er spørgsmålene formulerede og er de formuleret ens i de

ADL anvender et eksternt analyseinstitut, som har ekspertise i at gennemføre
den type opinionsundersøgelser.

Undersøgelsen kan i sin helhed læses her:

http://www.adl.org/Public%20ADL%20Anti-Semitism%20Presentation%20February%202009%20_3_.pdf

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-02-09 13:40

> [...]
> hylden
> en gang for alle? Nogle bud? Arne, Kim, David?

Det har vist i mange hundrede år været tilfældet at der findes en stor
overvægt af jøder i finans- og publikationssektoren.

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 22:17

Martin Larsen wrote:
> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det har vist i mange hundrede år været tilfældet at der findes en stor
> overvægt af jøder i finans- og publikationssektoren.

I USA satte man efter krigen en psykolog til at forske i "fordomme", pga
oplevelserne med jødehad og had mod sorte. Denne mand "Allport" fandt fx at
de fleste amerikanere mente at vide, at der var en meget stor
overrepræsentation af jøder inden for banksektoren.

Når han fortalte folk, at det faktisk var lige omvendt, der var FÆRRE jøder
end man skulle forvente ud fra andelen i befolkningen, så sagde de ofte:
"Ja, der kan man se, de er ikke ordentlige mennesker".

I meget gamle dage var jøder jo de eneste som måtte låne penge ud, OG der
var ikke ret mange erhverv de overhovedet måtte beskæftige sig med, - de
fordomme som stammer derfra bliver åbenbart hængende i århundreder.

Jøder har altid været et bogligt folkefærd i diasporaen, - lærdom var det
eneste man ikke kunne stjæle fra dem, og som de kunne tage med hvis de blev
jaget væk, - men om det betyder, at der er flere end man skulle forvente
inden for medier i nutiden, det ved jeg så ikke.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-09 09:16

Knud Larsen <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> wrote:

> [...]
> jaget væk, - men om det betyder, at der er flere end man skulle forvente
> inden for medier i nutiden, det ved jeg så ikke.

Til gengæld er de stærkt overrepræsenterede blandt modtagerne af de
svenske Nobel-priser.

Før 2. verdenskrig lå de vist på 10-15%, efter krigen på 25% og i dette
det nye århundrene har de ligget på en trediedel af modtagerne. De udgør
ikke engang 1% af verdens befolkning.

Ses på modtagere af Nobels fredspris er de nu slet ikke så fremtrædende;
Israel har i hvert fald kun modtaget tre fredspriser: Menachem Begin,
Yitzhak Rabin og Shimon Peres. Men en af de øvrige modtagere var den
tyske jøde Heinrich Kiesinger, der i 1930erne som 15-årig udslap Hitlers
galskab og kom til USA, blev udenrigsminister - og altså modtager af
Nobels fredspris. Måske skal den hetz der internationalt drives mod
netop Henry Kissinger ses på baggrund af hans jødiskjed? Læg også mærke
til at Obamas stabschefs jødiskhed også har spillet en central rolle i
beskrivelsen af ham.

I USA er jøderne i øvrigt overrepræsenterede blandt advokater og
dommere. Til gengæld er de stærkt underrepræsenterede i »the prison
population«, noget der nok skal fremme jødehadet netop dér ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-02-09 13:17

> Til gengæld er de stærkt overrepræsenterede blandt modtagerne af de
> svenske Nobel-priser.

De har jo også højere IQ (jeg tror ikke Allport har "modbevist" det ;)
Visse socialdarwinistiske fordele kan der godt være ved at være en mindre
ugleset racegruppe.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-09 15:36

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> De har jo også højere IQ (jeg tror ikke Allport har "modbevist" det ;)
> Visse socialdarwinistiske fordele kan der godt være ved at være en mindre

Jeg har set enkelte jøder hånligt tale om middelalderens europæere, som
lod de bedst begavedes gener gå til i klostrenes cølibat - noget vi dog
har undgået siden 1536.

Blandt jøderne var de bogligt begavede vist dem der fik flest børn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-09 15:45

"Per Rønne" wrote:

> Blandt jøderne var de bogligt begavede vist dem der fik flest børn.

Det var det nemlig, og man mener det kan forklare en IQ-forskel.

I vore dage er det jo omvendt, jo mindre begavet, jo flere børn, og man er
ikke sikker på hvad det vil betyde på lidt længere sigt, hvis der ER noget
længere sigt for menneskeracen.

Fra : ASKF

Dato : 21-02-09 16:05

Knud Larsen ytrede sig i <016411bc$0$4482$c3e8da3@news.astraweb.com> med
dette:

> [...]
>ikke sikker på hvad det vil betyde på lidt længere sigt, hvis der ER noget

Det plejer nu at være 'jo fattigere, jo flere børn', man kan ikke
nødvendigvis sætte lighedstegn mellem fattig og manglende begavelse.

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-09 16:44

ASKF wrote:
> [...]
>
> Det plejer nu at være 'jo fattigere, jo flere børn', man kan ikke
> nødvendigvis sætte lighedstegn mellem fattig og manglende begavelse.

Ikke nødvendigvis, men der plejer at være en sammenhæng statistisk set.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-09 17:00

ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]
>
> Det plejer nu at være 'jo fattigere, jo flere børn', man kan ikke
> nødvendigvis sætte lighedstegn mellem fattig og manglende begavelse.

Men statistisk og historisk har der nu været en vis korrelation, og jo
rigere folk har været, desto større var der også for at folks børn
overlevede barndommen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-02-09 22:26

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse

> Det plejer nu at være 'jo fattigere, jo flere børn', man kan ikke
> nødvendigvis sætte lighedstegn mellem fattig og manglende begavelse.

Virkelig? Det viser alle undersøgelser (og almindelig sund fornuft) ellers,
men du har tydeligvis en helt særlig viden på området.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-02-09 22:23

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i en
meddelelse news:00691c99$0$31766$c3e8da3@news.astraweb.com

> [...]
> hvis de blev jaget væk, - men om det betyder, at der er flere end man
> skulle forvente inden for medier i nutiden, det ved jeg så ikke.

Det betyder tydeligvis, at jøder - i usædvanlig grad - er modtagere af
Nobelpriser.

Muslimer er omvendt - i ligeså usædvanlig grad - ikke modtagere af
Nobelpriser. Gad vide hvorfor?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-02-09 23:25

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Nobelpriser.
>
> Muslimer er omvendt - i ligeså usædvanlig grad - ikke modtagere af

Sikkert fordi svenskerne endnu ikke har tænkt på kvotering.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-09 03:02

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Nobelpriser.
>
> Muslimer er omvendt - i ligeså usædvanlig grad - ikke modtagere af

Den islamiske verden er faktisk bundskraber i modtagning af de svenske
nobelpriser, men her var man jo også ved uafhængigheden begejstrede for
den rige fremtid, der ventede.

Nu skulle man jo blot have tøjlet djinn'erne, så man kunne få gratis
energi. Og så begyndte fysik-professorerne ellers at tale om antallet af
engle, der kan stå på et nålehovede.

Selv Det sorte Afrika får flere svenske nobelpriser end den islamiske
verden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-02-09 11:03

> Den islamiske verden er faktisk bundskraber i modtagning af de svenske
> nobelpriser, men her var man jo også ved uafhængigheden begejstrede for
> den rige fremtid, der ventede.

Mon ikke fattigdom har noget med det at gøre.

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-09 12:02

Jens Bruun wrote:

> Mon ikke fattigdom har noget med det at gøre.

Og hvorfor er man fattig? Olielandene har jo været endog meget rige i mange
år, nu er de så på vej ned fordi deres befolkninger eksploderer i størrelse.

Islam lægger ikke vægt på verdslig viden, man bruger sin energi i skolen på
at lære Koranvers udenad, og at adlyde autoriteterne, - man skal hele tiden
tænke på "den næste verden" det er dén der tæller.

Muslimer ved ofte ikke at islam og velstand er to modsætninger, dem der
kommer her tror ofte, at man kunne skifte vores system ud med det islamiske,
og så ville man havde det vi allerede har, PLUS noget dejligt islamisk.

Hos professor Hoodbhoy i Islamabad, på Pakistans bedste universitet, - gider
hans studerende ikke lære om jordskælv fx - da der var et stort jordskælv i
nærheden "Det er jo Allah som bestemmer om der skal være jordskælv" som de
sagde, - hvorfor skulle man så spilde tid med at lære om "plader" som
forskubber sig osv.

Islam har lukket for videnskabelig tænkning siden senest år 1200.

Fra : Lyrik

Dato : 21-02-09 14:41

Den 21.02.2009 kl. 12:06 skrev ASKF <nospam@askf.dk>:

> Lyrik ytrede sig i <gnn7c8$1dmn$1@newsbin.cybercity.dk> med dette:

> Du glemte lignelsen med kamelen og nåleøjet

Ja! "Broder fødes til hjælp i nød!"))

--
Hilsen
Jens