Vinterkørsel på BMW F 800 ST
Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 21:12

Hej ng

Jeg har de sidste 2 år kørt på mc-scooter, og har gjort det hele året.
Nu er jeg så begyndt at lege lidt med tanken om at jeg måske burde tage
springet
over på en, skal vi sige, mere almindelig motorcykel, hvilket vil være
første gang for mig siden køreskolen ;)

I den forbindelse så en BMW F800 ST ganske fin og lokkende ud.
Kan jo se at den er med alu-stel, og tænkte så på om den derved ville være
et bedre valg til en hel-års mc ??
Den vil selvfølgelig ikke blive kørt på i snevejr, men er vejene fri for
sne, ja så vil der blive kørt på den.
Men hvordan vil det vedligeholdelsesmæssigt være for mc'en ??
Vil den tage udpræget skade af det ?

Mvh

Thomas

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-02-09 21:40

> I den forbindelse så en BMW F800 ST ganske fin og lokkende ud.
> Kan jo se at den er med alu-stel, og tænkte så på om den derved ville
> være et bedre valg til en hel-års mc ??

Hvis ikke man gør noget bliver motorcykler utroligt grimme af
vinterkørsel. Hvis du fylder alle stik op med polfedt, smører alle lejer
grundigt og konserverer cyklen under kåben og undersiden af tanken med
klar tekstyl, så skal den nok klare sig igennem vinteren uden større
problemer andet end at holde balancen.Man skal også være opmærksom på at
det udløser en større vedligeholdelsesbehov på f.eks. bremser og
låse,greb, kabler osv.

Det er ikke afgørende om motorcyklen har alustel. Det er alligevel ikke
stellet der korroderer, men bolthoveder, kåbestivere, lygtebeslag,
elstik, bremsekalibere, fælge, udstødning o.l. Stellet skal nok holde.
Jeg ville finde noget med ABS. Det er et stort plus på kolde våde veje.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Per V. Misser

Dato : 21-02-09 00:34

Hej
"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse

> [...]
> bremsekalibere, fælge, udstødning o.l. Stellet skal nok holde. Jeg ville
> finde noget med ABS. Det er et stort plus på kolde våde veje.

F800ST er jo med ABS i den markedsførte udgave i DK. Desuden er den med
tandrem, hvilket nok er en fordel for vedligeholdelse og rengøring ved
vinterkørsel.
Tanken er ikke på "tankens plads", men under sædet. Jeg ved det ikke, men
går ud fra at den er fabrikeret af kunststof, og derfor ikke behøver særlig
opmærksomhed ift. korrossion.

Personligt ville jeg gøre et andet valg, og tage F800ST som en rigtig fin
Sportstourer til sommerbrug. De 85 HK, opbygning, dækmontering, ABS mm. er
mere til hurtig transport. Den koster trods alt over 150 kkr
Til vinterbrug, hvis man gerne vil det, ville jeg da finde en billig brugt
crosser med en mere velegnet dækmontering, og måske med 25 - 35 HK. Den vil
også kunne tåle en højtryksrenser - eller ingen rensning - og ikke miste ret
meget i værdi ved vinterkørslen, fordi den var billig i anskaffelsen. Dens
grimme udseende ville samtidig dokumentere at ejeren er hardcore vinterkører

--
Per V. Misser
CX500E82

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 23:29

> [...]
>
> I den forbindelse så en BMW F800 ST ganske fin og lokkende ud.
> Kan jo se at den er med alu-stel, og tænkte så på om den derved ville være

tjae den er vel ligeså god som så mange andre... Den har rem ikk? Det er da
en fordel

Jeg kører pt en CBR1000 (den gamle) som vintercykel (dog ikke de her dage
med sne, men ellers). De to sidste år kørte jeg en BMW R1100RS. Begge
klarer jobbet fint.

Om det kan ses? På bimmeren var der ingen ting at se, på hondaen kan det
ses hvis jeg ikke holder "serviceplanen".

serviceplanen:
Inden vi går vinteren i møde får den et godt lag "glas"tekstyl. Det er noget
oliehinde agtigt noget der ikke kan ses men beskytter
Den skylles helst efter hver tur med en spand vand til at fjerne salt. 2
gange om ugen sprøjtes den med wd40 over det hele.

Det virker fint. dog kan jeg se at det faktisk er aluen der tager mest af
salten. Det bliver gråt og grynet. en gang olie og det er væk igen, men
regn altså ikke med at bare fordi det er alu så er du fri for vedligehold.

Abs. Tjae. Jeg synes faktisk mc dæk står forbløffende godt fast her om
vinteren. Langt bedre end sommerbildæk (som vores bil har på)
Hvis du kører fornuftigt og bremser i god tid, så du ikke har brug for at
skulle bremse hårdt, så går det fint uden abs. ESP ville jeg dog gerne
have på mc'en, for det fandme effektivt

Når det så er sagt, så planlægger jeg dog at skille mig af med cbr'en og
bruge k12'eren helårs, og den har abs. Så om et årstid kan jeg sige om det
er bedre

MVH TP
CBR1000
K1200RS