indstilling af blandingsskrue
Fra : ScooterGrisen

Dato : 20-02-09 12:28

Nogen som ved hvordan man indstiller blandingsskruen på en karburator ?

Fra : Leif

Dato : 21-02-09 15:00

"ScooterGrisen" <fedblindkat@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
Nogen som ved hvordan man indstiller blandingsskruen på en karburator ?

Man bruger den ene hånds pege- og tommelfingre........

Jeg kunne ikke lige lade være

Du skal bare skrue på den mens du kører ud af lige landevej
find et sted uden anden trafik!!!!!!!!!!!!!

Og så finde det punkt hvor den netop ikke "firtakter" mere.
Altså skru den ud indtil den "firtakter" og så lidt ind igen.

"Firtakter" er der hvor du kan høre motoren få en lyd,
hvor du fornemmer den ikke går godt mere - den får for
meget benzin - modsat hvis du skruer den for langt ind,
så den dør (for lidt benzin).

Du kan let lave en grov-justering mens du holder stille -
husk en god opvarmet motor først.

Herefter får du snart en god fornemmelse af om den kan tåle
lidt mere benzin når du har medvind, kører ned ad bakke
eller om den skal have lidt mindre den modsatte vej.

Men pas nu på dig selv - og os andre - når du har hånden
væk fra styret!

Mvh, Leif

Fra : Søren Ottosen

Dato : 21-02-09 17:25

> [...]
>
> Og så finde det punkt hvor den netop ikke "firtakter" mere.
> Altså skru den ud indtil den "firtakter" og så lidt ind igen.

Hmmmmm.. På en gammel Puch 3 gear, ja, men på alle yngre knallerter virker
det noget anderledes.

Mange nyere knallerter har CV karburator, og når Scootergrisen skriver
blandingsskruen mener han sikkert luftblandeskruen til tomgangen (eller lidt
over tomgang)

Blandingsforholdet til fuld gas justeres ved at skifte dyser.

Tomgangsluftblandeskrue justeres til max omdrejninger (altså i tomgang).
Stil tomgangen til lidt over normal og juster så skruen til den tager max
omdrejninger, juster så tomgangen ned og prøv igen, og til sidst stiller du
tomgangen til det normale.

> Herefter får du snart en god fornemmelse af om den kan tåle
> lidt mere benzin når du har medvind, kører ned ad bakke
> eller om den skal have lidt mindre den modsatte vej.

Det er faktisk modsat, den kan klare en mere mager blanding i medvind og ned
af bakke, men der er en grænse for hvor mager blandingen kan blive før
stemplet sætter sig.

Ved modvind eller op ad bakke skal den have en federe blanding, men der er
kun en måde at stille det på og det er ved at skifte dyser.

> Men pas nu på dig selv - og os andre - når du har hånden
> væk fra styret!

Det er til gengæld helt rigtigt

Søren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 04:18

Leif wrote:

> Og så finde det punkt hvor den netop ikke "firtakter" mere.

Trist med en 4-takts motor.

Jesper Poulsen

Fra : Leif

Dato : 22-02-09 09:35

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Trist med en 4-takts motor.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Jaaaa- men jeg svarede efter bedste overbevisning, idet jeg efter spørgsmålet,
gik ud fra der var tale om en knallert og ikke en scooter.

Mine bekendtskaber med 4-taktsmotorer på knallerter begrænser sig til
Hondas udgaver fra sidst i 60'erne og ind i 70'erne. Og de havde ikke den slags
problemer så vidt jeg husker.

Mvh, Leif

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 15:03

Leif wrote:

> Jaaaa- men jeg svarede efter bedste overbevisning, idet jeg efter spørgsmålet,
> gik ud fra der var tale om en knallert og ikke en scooter.

Iflg. færdselsloven er de alle knallerter. Skal vi ikke holde os til det?

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 22-02-09 19:00

Fra : Ivar

Dato : 22-02-09 10:32

Leif skrev:

> Og så finde det punkt hvor den netop ikke "firtakter" mere.
> Altså skru den ud indtil den "firtakter" og så lidt ind igen.

Jo, det er fint til en gammel knallert, altså lige bortset
fra, at det er omvendt. Man skrurer *ind* indtil den firtakter,
og derefter en smule *ud* igen.

Ivar Magnusson

Fra : Søren Ottosen

Dato : 22-02-09 18:00

> Jo, det er fint til en gammel knallert, altså lige bortset
> fra, at det er omvendt. Man skrurer *ind* indtil den firtakter,
> og derefter en smule *ud* igen.

Hvad????
Den får da mere benzin når du skruer den ud, og den firtakter da fordi den
får for fed blanding.

Søren

Fra : Kell Petersen

Dato : 11-05-09 08:46

Ja ,, jeg starter også altid med at skrue den ind , og så stille og roligt
skrue udad , indtil den 4takter , og så en kvart omgang ind igen..
Så skulle den være indenfor en træskolængde..

Om den 2takter eller 4takter og også ligegyldigt for mig , bare den kører..

Fra : ScooterGrisen

Dato : 21-02-09 14:04

Ja det er blandingsskruen på en CVK karburator på en 4 takt scooter.
Og det er en blandingsskrue og ikke en luftskrue.

Jeg må lige prøve engang til at justere den men da jeg prøvede så
kunne jeg blive ved med at skrue den ud uden at der skete noget, 2, 3,
4 omgange uden jeg kunne hører nogen forskel.

Hvis jeg skruen blandingsskruen ind så kan jeg få motoren til at gå ud
så det virker fint. Syns bare ikke der sker noget når jeg skruer den
ud.

Har i desuden et bud på hvordan det kan være at min blandingsskrue
stod på 3/4 omgang skruet ud når det i servicemanualen står at den
skal være skruet 1,5 til 2,5 omgang ud ? Sådan var det både på en
Kymco Super 8 (min) og en kymco agility.

Fra : Søren Ottosen

Dato : 21-02-09 23:56

>Ja det er blandingsskruen på en CVK karburator på en 4 takt scooter.
>Og det er en blandingsskrue og ikke en luftskrue.

Mjaeee, det er en skrue som kan lukke mere eller mindre for "luften" til
tomgangen.

>Jeg må lige prøve engang til at justere den men da jeg prøvede så
>kunne jeg blive ved med at skrue den ud uden at der skete noget, 2, 3,
>4 omgange uden jeg kunne hører nogen forskel.

Det kan være der sidder en for lille tomgangsdyse i.

>Hvis jeg skruen blandingsskruen ind så kan jeg få motoren til at gå ud
>så det virker fint. Syns bare ikke der sker noget når jeg skruer den
>ud.

Pas meget på ikke at skrue den helt i bund for mange gange, du risikerer at
spidsen knækker af skruen og sætter sig fast i karburatoren. = Ny
karburator.

> [...]
>skal være skruet 1,5 til 2,5 omgang ud ? Sådan var det både på en
>Kymco Super 8 (min) og en kymco agility.

Ja, der sidder for lille tomgangsdyse i.
Det er normalt at de motorcykler/knallerter der kommer her til landet er
dyset for magert, de er ikke beregnet til at køre i dette klima, de er
beregnet til at køre i 20-40 gr. varme.

Søren

Fra : ScooterGrisen

Dato : 21-02-09 16:58

Det lyder logisk at de er lavet til de varme lande og at de så ikke
kører så godt i danmark.
Er det ikke også noget med at når luften er kold så fylder den mindre
og dermed kommer der mere luft ind men stadig samme mængde benzin som
i varmt vejr ?

Jeg var lige ud og kører i sneen, kæft det er let at få baghulet til
at dreje hurtigt rundt så den glider ud når man skal igang.
Jeg havde problemer med at kommer over nogen glatte sne dækkede sten,
der var meget glat.
Kunne være sjovt og have nogen rigtige vinterdæk eller pigdæk og kører
med i denne sne tid.

Fra : Søren Ottosen

Dato : 22-02-09 09:00

> [...]
>Er det ikke også noget med at når luften er kold så fylder den mindre
>og dermed kommer der mere luft ind men stadig samme mængde benzin som

Jo, netop derfor at en motor kræver større dyser om vinteren.
Men til gengæld kan du få en motor til at yde mere hvis luften er kold, blot
skal den have en større dyse(=mere menzin). Det er også derfor man bruger
intercooler på nogle biler, det er for at nedkøle luften.

Folk som kører ræs i gokart dyser motoren ind efter temperatur og endda
efter hvor højt de er over havoverfladen. (ikke så aktuelt i danmark) så det
er alfa omega for hvordan motoren går.

Du skriver at det er en 4 takt kineser. Den er sikkert magen til min Futong.
Dejlig maskine iøvrigt.
Men min er i hvert fald dyset for lavt både i hoveddyse og tomgangsdyse, så
når det er så koldt som nu, kan man godt mærke at den er ved at dø af
"sult". Men det bliver vel sommer igen.
Forleden dag fik jeg startet min MC op, og den havde præcis samme problem i
det kolde vejr, men der passer dyserne til sommerkørsel.

Søren

Fra : ScooterGrisen

Dato : 22-02-09 08:40

Så det er faktisk ulovlig at kører godt på sin scooter om vinteren i
danmark ?
For det jo ulovligt at sætte en større tomgangsdyse og hoveddyse i er
det ik rigtig ?

Det var en som skrev han havde sat noget for blæserhullet så motoren
ikke blev blæst så kold... nogen der har prøvet dette ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 19:00

ScooterGrisen wrote:
> Så det er faktisk ulovlig at kører godt på sin scooter om vinteren i
> danmark ?

Ja...

> For det jo ulovligt at sætte en større tomgangsdyse og hoveddyse i er
> det ik rigtig ?

Jo.

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 22-02-09 19:00

Fra : ScooterGrisen

Dato : 23-02-09 09:26

Det må være pænt nedern at få taget sin scooter af politiet fordi man
har sat en større tomgangsdyse i *G*

Fra : Hekto

Dato : 14-05-09 01:09

On May 11, 9:46 am, "Kell Petersen" <NOshivS...@VELprivat.dk> wrote:
> [...]
> Så skulle den være indenfor en træskolængde..
>

> Om den 2takter eller 4takter og også ligegyldigt for mig , bare den kører..

Gætter på at det ER en 'luftskrue'. Blandingen reguleres af en dyse.

Varm motor - tomgang - juster til højeste omdrejninger. - et lille nøk
tilbage mod federe blandeing.

Fra : Henning Lund

Dato : 14-05-09 16:29

Hekto <hektoblast@gmail.com> skrev:

> Gætter på at det ER en 'luftskrue'. Blandingen reguleres af en
> dyse.

Kommer vel an på, på hvilken side af gasspjældet den sidder.

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Hekto

Dato : 15-05-09 06:18

On May 14, 5:29 pm, "Henning Lund" <denduri...@denne.mailadresse>
wrote:

> Kommer vel an på, på hvilken side af gasspjældet den sidder.

> [...]

Man kan som regel se om det er en luft- eller en blandingsskrue på
hvor den er placeret ja - derfor også ' '.
Det ændrer næppe på at det er 'hoveddysen'. Indstillingen er ens - den
ene skal bare dres ind og den anden ud for at opnå federe blanding.