Udelukke en pc?
Fra : Henning Lund

Dato : 20-02-09 22:29

Jeg har en LevelOne FBR1418 router, kan jeg med den udelukke en
af de tilsluttede pcér at gå på nettet, ifald, hvordan gør jeg
det?

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk

Fra : JSH [9800]

Dato : 21-02-09 14:15

Der er i hvertfald 2 muligheder:

1) slå netkortet fra i computeren - deaktiver det i kontrolpanel
2) Lav en mac-adresse filtrering i routeren, der udelukker din pc

Fra : Henning Lund

Dato : 21-02-09 15:15

JSH [9800] <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> skrev:
> Der er i hvertfald 2 muligheder:
>
> 1) slå netkortet fra i computeren - deaktiver det i
> kontrolpanel 2) Lav en mac-adresse filtrering i routeren, der
> udelukker din pc
Det bliver så svar 2 jeg vil bruge, men jeg forstår ikke lige
hvordan man gør det da jeg aldrig har pillet i routeropsætning,
manualen er her hvis en kan hjælpe
http://www.ddcs.dk/media/datasheet/FBR-1418TX_DK.pdf

Fra : Ole C

Dato : 21-02-09 17:11

Henning Lund skrev blandt andet:

> Det bliver så svar 2 jeg vil bruge, men jeg forstår ikke lige
> hvordan man gør det da jeg aldrig har pillet i routeropsætning,
> manualen er her hvis en kan hjælpe
> http://www.ddcs.dk/media/datasheet/FBR-1418TX_DK.pdf

Ovenstående tyder på at netværket/routeren er uden kryptering - og altså
pivåben for hele verden?
Hvis det er rigtigt, er det noget andet du skal lære.

MAC-adresse-filtrering forudsætter, at du kender den adresse, der skal
udelukkes - eller alle dem der skal have tilladelse.
Og er i øvrigt ikke noget en computerhaj anser for at være en væsentlig
hindring.....

Fortæl lidt mere om hvad det egentlig er for et problem du har.

--
vh
Ole C

Fra : Henning Lund

Dato : 21-02-09 17:25

Ole C <mail@FJERNolec.dk> skrev:

> [...]
> væsentlig hindring.....
>
> Fortæl lidt mere om hvad det egentlig er for et problem du har.

1 router, et trådløst AP, AP kan ikke tilgåes fra en browser via
192.168.2.1 som er AP adresse, jeg skal have lukket for det
trådløse netværk, og det kan jeg ikke da jeg ikke kan browse
APén. Derfor vil jeg lukke den kablede router.

Fra : Ole C

Dato : 21-02-09 17:48

> [...]

> trådløse netværk, og det kan jeg ikke da jeg ikke kan browse
> APén. Derfor vil jeg lukke den kablede router.

Der er altså tale om to kasser - en router og et AP.
Der er da ingen grund til at lukke for routeren for at slukke det trådløse
netværk. Du skal bare slukke AP'et og trække dets stik ud af routeren...

--
vh
Ole C

Fra : Henning Lund

Dato : 21-02-09 17:58

> [...]

> Der er da ingen grund til at lukke for routeren for at slukke
> det trådløse netværk. Du skal bare slukke AP'et og trække dets

Du misforstår, det trådløse skal køre blot skal der spærres for
en bruger hvis mac adresse jeg har. Da jeg ikke kan komme ind i
AP via browser, så må jeg jo lukke i den kablede.

Fra : Henning Lund

Dato : 21-02-09 19:06

Henning Lund <dendurikke@denne.mailadresse> skrev:

> Du misforstår, det trådløse skal køre blot skal der spærres for
> en bruger hvis mac adresse jeg har. Da jeg ikke kan komme ind i
> AP via browser, så må jeg jo lukke i den kablede.

Never mind, jeg fandt ud af det under mac control.

Fra : brian

Dato : 21-02-09 19:44

ps der skal ik meget til at komme uden om mac kontrol. så alt efter
hvem det er du slukker for så..... er der åbent

Fra : Henning Lund

Dato : 21-02-09 21:06

brian <no@no.dk> skrev:
> ps der skal ik meget til at komme uden om mac kontrol. så alt
> efter hvem det er du slukker for så..... er der åbent

Jep.

Fra : Henning Lund

Dato : 21-02-09 21:09

brian <no@no.dk> skrev:
> ps der skal ik meget til at komme uden om mac kontrol. så alt
> efter hvem det er du slukker for så..... er der åbent

Da der ikke er kommet noget andet brugbart svar her, så er jeg jo
nød til at bruge den metode og udelukke den maskine der ikke skal
på nettet den vej.

Fra : Ole C

Dato : 21-02-09 20:23

Henning Lund skrev blandt andet:

> Never mind, jeg fandt ud af det under mac control.

Og MAC-filtrering et er ikke noget værd....

--
vh
Ole C

Fra : Henning Lund

Dato : 21-02-09 21:05

Ole C <mail@FJERNolec.dk> skrev:
> Og MAC-filtrering et er ikke noget værd....

I mit tilfælde, jo.

Fra : Ole C

Dato : 21-02-09 21:57

Henning Lund skrev blandt andet:

> I mit tilfælde, jo.

Nej.

--
vh
Ole C

Fra : Henning Lund

Dato : 21-02-09 21:15

Ole C <mail@FJERNolec.dk> skrev:

> Og MAC-filtrering et er ikke noget værd....

Så kom med en løsning i stedet for bare at skriv det ikke er
noget værd, jeg spørger om hjælp, derfor oprettede jeg denne
tråd.

Fra : brian

Dato : 21-02-09 21:35

On Sat, 21 Feb 2009 21:14:39 +0100, "Henning Lund"
<dendurikke@denne.mailadresse> wrote:

>Så kom med en løsning i stedet for bare at skriv det ikke er
>noget værd, jeg spørger om hjælp, derfor oprettede jeg denne
>tråd.

Ka du ik sætte sikkerheds koden WPA2 til noget nyt og uddele den til
validerede brugere?

Du skriver at du ikke har adgang ti AP men det er vel dig der styre
netværket?

Fra : Henning Lund

Dato : 21-02-09 21:54

brian <no@no.dk> skrev:

> Du skriver at du ikke har adgang ti AP men det er vel dig der
> styre netværket?

Ja men jeg kan ikke få adgang til AP som efter reset skulle kunne
fanges via 192.168.2.1 som er standard, det er det der er mit
største problem.

Fra : brian

Dato : 21-02-09 22:02

On Sat, 21 Feb 2009 21:54:06 +0100, "Henning Lund"
<dendurikke@denne.mailadresse> wrote:

>Ja men jeg kan ikke få adgang til AP som efter reset skulle kunne
>fanges via 192.168.2.1 som er standard, det er det der er mit
>største problem.

fordi din router har smidt dig i sandsyneligvis 192.168.1.xxx område

det løser du ved at gå i netværk og sætte fast ip adresse på pc til ex
192.168.1.10 og sætte AP direkte på netkort.

så skulle du have adgang til web config

derefter når afsluttet så sæt netkort til DHCP igen og flyt AP til
Router og pc til router

Fra : Henning Lund

Dato : 21-02-09 22:33

brian <no@no.dk> skrev:
> [...]
>
> så skulle du have adgang til web config
>
> derefter når afsluttet så sæt netkort til DHCP igen og flyt AP

Kablingen til netkortet skal det være krydset eller den anden
type, jeg husker ikke navnet ?

Mange tak, det vil jeg prøve i morgen.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-02-09 23:30

Henning Lund:

Det står udførligt forklaret på siderne 6 - 9 i manualen til APen
hvordan du ændre PC-netkortets ip-adresse til fast på Windows
netværkskontrolpanel.

> Kablingen til netkortet skal det være krydset eller den anden
> type, jeg husker ikke navnet ?

Du bruger de kabler du allerede har forbundet henhv din PC og din AP
til switchen (LAN stikkene) i din router. Switchen i din router er
ligeglad med hvilket sub-net din PC og AP er på sålænge de er ens. Du
skal muligvis slukke og tænde for routeren efter du har ændret PCens
ip-adresse til fast, som beskrevet på siderne 6 - 9 i manualen. Du
har naturligvis ikke adgang til routerens gateway og internettet mens
PCen er på APens og ikke routerens sub-net.

Efterfølgende skal du så huske at indstille netværkskontrolpanelet i
din PC tilbage til at bruge DHCP serveren i routeren.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : brian

Dato : 21-02-09 23:34

On Sat, 21 Feb 2009 22:33:01 +0100, "Henning Lund"
<dendurikke@denne.mailadresse> wrote:

>Kablingen til netkortet skal det være krydset eller den anden
>type, jeg husker ikke navnet ?
>
>Mange tak, det vil jeg prøve i morgen.

hvis det er gammel hardware så krydset (men så ka AP nok ikke
sikkerhde til dags dato)

hvis nyere så er det lige meget så vender netkortet i en af enhederne
sig selv.

så hvis der skal krydste kabel til aå skift AP skal kunne WPA som
minimum men mindre der er 1000 meter til naboen

Fra : Henning Lund

Dato : 22-02-09 09:09

brian <no@no.dk> skrev:

> derefter når afsluttet så sæt netkort til DHCP igen og flyt AP
> til Router og pc til router

Æv.
Jeg har prøvet at forbinde ap direkte til pc via et netkabet,
sætte fast ip i pc men stadig ikke kontakt til web config.
Så prøvede jeg at sætte ap og pc tilbage i router igen, stadig
med fast ip i pc, det dur heller ikke, ap kan stadig ikke
kontaktes for web config.

Fra : Henning Lund

Dato : 22-02-09 10:07

brian <no@no.dk> skrev:

> det løser du ved at gå i netværk og sætte fast ip adresse på
> pc til ex 192.168.1.10 og sætte AP direkte på netkort.

Så kom jeg på den, det skulle være 192.168.2.10 det gav hul

I kraft af min uvidenhed, hvordan laver jeg det så brugere skal
logge ind med password for at tilgå AP? Det står ikke lige i
manualen så jeg fatter det.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-02-09 11:17

Henning Lund:

> Så kom jeg på den, det skulle være 192.168.2.10 det gav hul

Man bør altid begynde med at nul-stille ved at trykke på Reset knappen.

> I kraft af min uvidenhed, hvordan laver jeg det så brugere skal
> logge ind med password for at tilgå AP? Det står ikke lige i
> manualen så jeg fatter det.

Det står i den danske manual, afsnit 3.2.6 på side 40.

Du kan hente den danske manual som .pdf-fil her:

http://www.level-one.de/support_download.php?searchdl=WAP-0006
&srch_manual=1

Kort link:

http://tinyurl.com/b9eq9n

Linket befinder sig overst, ude til højre.

Det er osse en god ide at se efter om din AP er forsynet med seneste
Firmware. Det ka' du osse finde ud af på ovennævnte link.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Henning Lund

Dato : 22-02-09 11:35

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> skrev:

> Man bør altid begynde med at nul-stille ved at trykke på Reset
> knappen.

Det gjorde jeg igår da jeg ikke kunne få forbindelse med svinet.

> Det står i den danske manual, afsnit 3.2.6 på side 40.

Den har jeg kigget på flere gange, men da det er første gang jeg
roder med sådan noget, er jeg ikke med på hvordan det virker, det
er nærmest sort snak for mig. Kan man lave det sådan at de par
bærbare vi har i huset skal logge ind med login og pass den
første gang de tilslutter ap, og derefter automatisk logge på?

Fra : Henning Lund

Dato : 22-02-09 11:38

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> skrev:

> Det står i den danske manual, afsnit 3.2.6 på side 40.

Er det ikke bare pass til webconfig man der ændrer?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-02-09 13:22

Henning Lund:

> Er det ikke bare pass til webconfig man der ændrer?

Jo. Var det ikke det du efterlyste?

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Henning Lund

Dato : 22-02-09 13:26

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> skrev:
> Jo. Var det ikke det du efterlyste?

Nej jeg skal have lavet en spærring så kun de der har password
kan tilgå netværket

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-02-09 14:28

Henning Lund:

> Nej jeg skal have lavet en spærring så kun de der har password
> kan tilgå netværket

Du bør under alle omstændigheder sætte et administrationspassword på
som det aller første.

Så skal du ind i afsnit 3.2.4 på side 29 i den danske manual og skimme
frem til side 33 fn (forneden) til det underafsnit der begynder med
"WPA pre-shared nøgle".

Vælg TKIP, som er mest compatibelt. Lav en nøgle der består af lutter
hex tal - tal fra 0, 1, 2, ... 9, A, B, C, D, E og F.

Du kan få denne side til at lave det for dig

https://www.grc.com/passwords.htm

Brug det i den øverste ramme og fjern et vilkårligt hex tal så der er
63 tilbage og copy-paste det over i Notepad og gem det i en fil på din
computers HDD. Du kan evt osse lægge det ind i din mobiltelefon som en
note. Så ka' du give det videre til andre via Bluetooth.

Kopier det så ind i feltet som vist på figuren på side 34.

Husk at afslutte ved at "trykke" på Apply "knappen".

Så putter (med copy-paste) du den 63-tegn lange nøgle ind i din klients
opsætning - formodentli' WZC (Windows Zero Config) - eller "Lad Windows
styre din trådløse forbindelse" på computeren.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Henning Lund

Dato : 22-02-09 15:00

> [...]

> din klients opsætning - formodentli' WZC (Windows Zero Config)
> - eller "Lad Windows styre din trådløse forbindelse" på

Bingo, sådan!
Mange tak for guiden, det er noget jeg kan forholde mig til.

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-02-09 13:58

Henning Lund wrote:

> Nej jeg skal have lavet en spærring så kun de der har password kan tilgå
> netværket

Det sikrer du med WPA2 kryptering på det trådløse netværk (eventuelt WPA
hvis WPA2 ikke understøttes). Alle operativsystemer bør være i stand til
at gemme WPA/WPA2 passphrase, så den kun skal indtastes en gang.

--
Jesper Lund