Ekstra hvide hvidløg??
Fra : Bagmanden

Dato : 20-02-09 14:00

Jeg bliver sq altid lidt mistroisk når en vare er ekstra, særlig
mv. og i dette tilfælde er fruen kommet hjem med et bundt hvidløg
i net med teksten "Ekstra hvide"... de virker nu ikke
specielt -ekstra hvide- så hvad dækker betegnelsen så over??

Hvidløgene er forøvrigt kinesiske, hvilket pirrer den paranoide
del af mig!

Nogen bud?

--
Bagmanden

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 21-02-09 08:13

"Bagmanden" <zillyink@6G9i3Fhotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> dækker betegnelsen så over??
> Hvidløgene er forøvrigt kinesiske, hvilket pirrer den paranoide del af

Hvad med dette:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31997R2288:DA:HTML

Fra : Bagmanden

Dato : 21-02-09 08:55

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> "Bagmanden" <zillyink@6G9i3Fhotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad med dette:
> http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31997R2288:DA:HTML

Godt bud, pænt tak!
--
Bagmanden

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 21-02-09 11:53

Bagmanden skrev:
> "Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> Godt bud, pænt tak!

Nøøøj. Jeg kom til at læse det, og må beundre (og måske grine lidt) den
nøjagtighed hvormed juraen kan beskrive krav til hvidløg "og hele
molevitten" omkring dem.

**
III. BESTEMMELSER VEDRØRENDE STØRRELSESSORTERING
Størrelsen bestemmes ved at måle den største diameter i tværsnit.
i) Den mindste diameter fastsættes til 45 mm for hvidløg i klasse
»Ekstra« og 30 mm for hvidløg i klasse I og II.
ii) For hvidløg uden top løst pakket eller i bundter må forskellen i
diameter mellem det mindste og det største hvidløg i samme pakning ikke
overstige:
- 15 mm, såfremt det mindste løgs diameter er under 40 mm
- 20 mm, såfremt det mindste løgs diameter er 40 mm eller derover.

C. Præsentation
Hvidløg skal præsenteres som følger:
i) løst i pakningen med afskåret top, hvor toppen ikke må være længere end:
- 10 cm for friske og halvtørre hvidløg
- 3 cm for tørre hvidløg
ii) i bundter beregnet efter
- enten antallet af hvidløg
- eller nettovægten.
Toppene skal være ensartet afskåret
iii) i fletninger, kun for tørre og halvtørre hvidløg, beregnet efter
- enten antallet af hvidløg, i så fald skal fletningerne indbefatte
mindst seks hvidløg
- eller nettovægten.
Hvidløg i bundter eller fletninger (antal hvidløg eller nettovægt) skal
have samme egenskaber i samme pakning.
Uanset præsentationsformen skal toppene være ensartet afskåret, og det
samme gælder for rødderne på tørre hvidløg i klasse »Ekstra«

**

Herligt :D

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-02-09 16:32

Jesper Mehlsen wrote:
> Nøøøj. Jeg kom til at læse det, og må beundre (og måske grine lidt) den
> nøjagtighed hvormed juraen kan beskrive krav til hvidløg "og hele
> molevitten" omkring dem.
[...]

Hvorfor tror du, at det er sådan?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 22-02-09 00:10

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvorfor tror du, at det er sådan?

Hvidløg er tilsyneladende et vanskeligt produkt, se bare her:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2001:113E:0066:0067:DA:PDF

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 22-02-09 01:17

> [...]
> Hvorfor tror du, at det er sådan?

Nogen vil sælge os gode, billige hvidløg, men EU beskytter formentlig
europæiske (spanske) producenter.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-02-09 09:24

Peter Lauridsen wrote:

> Nogen vil sælge os gode, billige hvidløg, men EU beskytter formentlig
> europæiske (spanske) producenter.

Du er ved at være inde på det jeg tror det handler om, nemlig at
forhindre enkelte EU-medlemslande i at opstille handelsbarrierer ved at
opfinde deres egne krav til fødevarer og andre produkter. Hvis en vare,
f.eks. en agurk med en bestemt krumningsgrad, lever op til EUs krav, så
kan medlemslandende ikke forhindre import fra andre EU-lande, hvor meget
de end måtte ønske at beskytte deres egne producenter.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hr Jørgen

Dato : 21-02-09 12:27

"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> "Bagmanden" <zillyink@6G9i3Fhotmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Hvad med dette:
> http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31997R2288:DA:HTML

***********************

Det er da grufuldt. Tænk, vi sender højt gagerede parlamentarikere til
Bryssel, betaler dem ultrahøj hyre, installerer dem i kostbare lejligheder
og giver dem alskens økonomiske lettelser og diverse goder etc. etc. for at
de kag sidde og deltage i den slags pjat og ærkevrøvl og sludder.

Sikke en bunke ævl, bare for at beskrive, hvordan et hvisløg skal se ud. Og
hjælper det så? De hvidløg, der er tilgængelige for mig i mit supermarked
kunne nemt være både friskere og lækrere.

Jørgen

Fra : Mogens

Dato : 21-02-09 15:14

Hr Jørgen wrote:

> [...]
> hjælper det så? De hvidløg, der er tilgængelige for mig i mit supermarked
> kunne nemt være både friskere og lækrere.

Det er da en stor berigelse at vi er sikre på at alt hvad vi putter i
munden er standardiseret til mindste detalje. Tænk hvis man kom til at
spise et hvidløg der ikke overholdt normen. Sikkert dødeligt.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 22-02-09 08:55

"Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Og hjælper det så? De hvidløg, der er tilgængelige for mig i mit
> supermarked kunne nemt være både friskere og lækrere.

Det er ikke nyt.
en hurtig søgning:
Den amerikanske frihedserklæring er på 302 ord. Men den engelske version af
EU's direktiv for import af andeæg fylder 26.911 ord! ...

--
Ole

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-02-09 09:26

Ole Christiansen wrote:
> Det er ikke nyt.
> en hurtig søgning:
> Den amerikanske frihedserklæring er på 302 ord. Men den engelske version
> af EU's direktiv for import af andeæg fylder 26.911 ord! ...

Og hvor lang tid var det så lige, at det tog USAnerne at finde ud af at
negre også er mennesker og dermed skal have samme rettigheder som vi andre?

Kortfattede formuleringer er ofte meget åbne for fortolkning, hvilket i
de fleste tilfælde fører til stygt, stygt rod og til endeløse diskussioner.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 22-02-09 09:26

> Det er ikke nyt.
> en hurtig søgning:
> Den amerikanske frihedserklæring er på 302 ord. Men den engelske version
> af EU's direktiv for import af andeæg fylder 26.911 ord! ...

Udviklingen går mod større ordrigdom, f.eks:
http://www.lawsource.com/also/
(men hvidløgene?)