Marger/ Margersen
Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 19-02-09 22:05

I Kong Valdemars Jordebog (nedskrevet omkring 1250) forekommer en Peter
Margersun (på Falster).

Jeg kan på nettet finde svage spor af at Marger/ Margersen har været kendt i
Danmark op til begyndelsen af det 20. århundrede.
Er der nogen der har kendskab til navnet i danske kirkebøger/ folketællinger
(helst med præcis angivelse af amt, herred, sogn og år)?
Det ville glæde mig meget hvis jeg blot kunne få et par eksempler.

Navnet findes på svensk som efternavn Margerson, ligesom fornavnet Margeir
og efternavnet Margeirsson forekommer på Island og på Færøerne.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 20-02-09 08:53

> [...]
>
> Navnet findes på svensk som efternavn Margerson, ligesom fornavnet Margeir
> og efternavnet Margeirsson forekommer på Island og på Færøerne.
------------------------------
Prøv Danmarks statistik "Hvor mange hedder"
http://www.dst.dk/Statistik/Navne/Document.aspx?path=%2fhomedk%2fstatistik%2fnavne%2fhvormange&layout={AB08C697-2973-4A81-98AC-E038190BA8DB}
Krak syntes ikke at regagere på Margersen.

Prøv også Marker. Der er flere
Flemming Svendsen.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 20-02-09 10:45

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i meddelelsen
> Prøv Danmarks statistik "Hvor mange hedder"
> http://www.dst.dk/Statistik/Navne/Document.aspx?path=%2fhomedk%2fstatistik%2fnavne%2fhvormange&layout={AB08C697-2973-4A81-98AC-E038190BA8DB}

Det giver ikke "bid".

> Krak syntes ikke at regagere på Margersen.

Har også prøvet den

> Prøv også Marker.

Det er ikke det navn.

Google giver faktisk eksempler på danske forekomster, bl. a. her
http://www.vivif.dk/031.pdf som stammer fra Østfyn. Ohle Margersen, fæster i
Øksendrup, er noteret for 1828, hvilket kunne tyde på at hans far hed
Marger.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 20-02-09 12:17

"Poul E. Jørgensen" <33@AAAGVDNET.DK> skrev i meddelelsen
> Jeg kan på nettet finde svage spor af at Marger/ Margersen har været kendt
> i Danmark op til begyndelsen af det 20. århundrede.

Jeg er mest interesseret i referencer til Arkivalier-Onlines kirkebøger/
folketællinger!

De eksempler jeg kan finde på nettet, er på private hjemmesider. Da
henvisningerne skal bruges i forskningsøjemed, skal de gerne have "lang
holdbarhed".

Fra : Hugh Watkins

Dato : 21-02-09 03:06

Poul E. Jørgensen wrote:
> [...]
>
> De eksempler jeg kan finde på nettet, er på private hjemmesider. Da
> henvisningerne skal bruges i forskningsøjemed, skal de gerne have "lang

you cannot link to the image server of arkivalieronline
deep linking is forbidden

to describe a source you need to name date and place and page or folio
and line or entry number

Hugh W

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 21-02-09 09:48

"Hugh Watkins" <hugh.watkins@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Poul E. Jørgensen wrote:
> you cannot link to the image server of arkivalieronline
> deep linking is forbidden

Det er vist ikke det det handler om.

> to describe a source you need to name date and place and page or folio and
> line or entry number

Ja, selvfølgelig. Det er jo det jeg efterlyser.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 21-02-09 10:25

"Hugh Watkins" <hugh.watkins@gmail.com> skrev i meddelelsen
> deep linking is forbidden

Når jeg svarer følgende, er det ikke for at indlede et skænderi, for jeg
havde faktisk slet ikke tænkt i de baner. Men jeg blev pludselig
interesseret i fænomenet.

Men if. hvilken lov er deep linking over en kam forbudt? Jeg kan ikke finde
noget på Arkivalier-Onlines hjemmeside om det, men jeg har måske ikke søgt
længe nok.

Jeg har læst denne dom
http://www.bvhd.dk/uploads/tx_mocarticles/S_-_og_Handelsrettens_afg_relse_i_Ofir-sagen.pdf -
og jeg synes ikke at det fremgår, at deep linking uden videre er forbudt;
ellers var sagen jo aldrig blevet ført. Hvis jeg læser teksten korrekt, går
dommen på at deep linking, som kan skade en virksomheds interesser, er
forbudt. Men det kan næppe siges at være tilfældet ved deep linking til
Arkivalier-Online.

Men jeg vil gerne belæres yderligere.

PS: Kan man overhovedet uden videre lave deep linking til en affotograferet
side fra en kirkebog i Arkivalier-Online? Jeg kan ikke se de har en URL.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-02-09 11:15

Poul E. Jørgensen <33@AAAGVDNET.DK> skrev Sat, 21 Feb 2009 10:24:43
+0100

>PS: Kan man overhovedet uden videre lave deep linking til en affotograferet
>side fra en kirkebog i Arkivalier-Online? Jeg kan ikke se de har en URL.

Nej, det kan man ikke (længere). Ret iriterende iøvrigt, at man ikke kan
give et direkte link når man skal lave en henvisning.

Det blev stoppet allerede kort tid efter starten pga. at man dengang
havde alt for lille kapacitet, og så indførte man adgangsbegrænsning og
dagskvoter.

For at få det til at virke mente man, at man også var nødt til at
forhindre direkte links til download af de rå billeder (hvilket dog i
første omgang virkede som at tisse i bukserne for at holde varmen).

Dagskvoterne er forlængst ophævet igen og med AoVærktøj er det også
muligt at batch-downloade hele bøger (bare man gør det om natten), men
direkte links er stadigvæk ikke muligt.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 22-02-09 03:35

Poul E. Jørgensen wrote:
> [...]
>
> PS: Kan man overhovedet uden videre lave deep linking til en
> affotograferet side fra en kirkebog i Arkivalier-Online? Jeg kan ikke se

I made a Randers census index linked to their images

that is now broken and AO will not cooperate with me

Hugh W

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 21-02-09 18:01

"Hugh Watkins" <hugh.watkins@gmail.com> skrev i meddelelsen
> deep linking is forbidden

Jeg har spurgt på jurasiden. Det er som jeg forventede: Deep linking er ikke
uden videre forbudt.
Til Arkivalier-Online er det ikke muligt, som også Arne Feldborg i sit
indlæg er inde på.

Fra : RUPO

Dato : 20-02-09 08:13

On 19 Feb., 22:04, Poul E. Jørgensen <3...@AAAGVDNET.DK> wrote:
> [...]
> Poul E. Jørgensen
>
> Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
> Remove the two A's when replying by e-mail.

Her er lige et par eksempler.
Navn: Jens Marger Alder: 22 Civilstand: Ugift
Erhverv: Tjenestekarl, Logerende
Kilde: FT-1840 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn:
Øster Kvarter Stednavn: Holmensgade
Matr.nr/adresse: Huset No. 238, Stue Etagen Husstands-/familienr:
1388 Indtastningsnr: C9482 Løbenr.: 6641
Navn: Marie Marger Alder: 29 Civilstand: Ugift
Erhverv: Dito [Haandarbeide] Dito [Logerende] Fødested: Christiasøe
Kilde: FT-1845 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn:
Frimand Kvarter Stednavn: Klosterstrædet Huset No 78
Matr.nr/adresse: 2de Bagsal Husstands-/familienr: 1
Indtastningsnr: C2733 Løbenr.: 2140

: Christina Marger. Gotschen Køn: F Alder: 26 Civilstand:
Verheir.
Kilde: FT-1803 Amt: Eckernförde Herred: Sogn: Dänischenhagen
Stednavn: Pries, Dorf im Dänischwohlder Güterdistrikt, Nr. 149 Adl.
Gut Seekamp, Einzelstellen
Husstands-/familienr: 81 Indtastningsnr: b8249 Løbenr.: 1994

Venlig hilsen Ruth Pedersen

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 20-02-09 17:56

"RUPO" <Kousted77@msn.com> skrev i meddelelsen
On 19 Feb., 22:04, Poul E. Jørgensen <3...@AAAGVDNET.DK> wrote:
> Her er lige et par eksempler.
> Jens Marger
> Christina Marger.

Tak for hjælpen, men:
Det er efternavne, hvor jeg går efter fornavnet Marger og efternavnet
Margersen.
Google serverer ganske mange danske mellem- og efternavne af typen Marger.
Det er et utvivlsomt et tysk navn, mens "mit" er nordisk, sml. islandsk
Margeir.