MS Windows
briani 27239
Hvordan har de forhindret Firefox?
Fra : Ger

Dato : 18-02-09 18:48

På mit nye arbejde er det ikke muligt, at benytte Firefox. IE fungere fint
og jeg ér lokal admin på maskinen. Der er ikke opsat proxy eller andet i FF,
men hvordan har de ellers kunne spærre for FF? De interne sider fungere OK i
FF men hvis jeg går på eksterne sider, så får jeg bare timeout.

Jeg har forsøgt at ændre UserAgent til at ligne IE men med samme resultat.

Nogen gode bud på hvordan jeg kommer til at bruge FF, når jeg nu ikke kan
leve med IE?

Fra : Mogens

Dato : 18-02-09 19:52

Ger wrote:

> Nogen gode bud på hvordan jeg kommer til at bruge FF, når jeg nu ikke kan
> leve med IE?

Nemt. Forlad den skodarbejdsplads og find dig noget ordentligt arbejde!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-02-09 19:58

"Ger" skrev i en meddelelse
> Nogen gode bud på hvordan jeg kommer til at bruge FF, når jeg nu ikke kan
> leve med IE?

Kører i gennem en firewall eller andet ?

Snak med den netværksansvarlige, om hvad der spærrer.....

Ellers fortæl her i gruppen HVORFOR du ikke kan/vil bruge IE - måske nogle
kan løse det problem i stedet.....

Jan

Fra : Ole C

Dato : 18-02-09 20:01

Ger skrev blandt andet:

> [...]
> resultat.
> Nogen gode bud på hvordan jeg kommer til at bruge FF, når jeg nu ikke

Kan ikke svare på dit centrale spørgsmål - men undrer mig såre over at du
ikke mener at kunne "leve med IE".
Rent betjeningsmæssigt er forskellen på de to browsere da ikke voldsom - og
eventuelle sikkerhedsrisici med IE er jo ikke dit problem.
Udover det, er det selvfølgelig arbejdsgiverens ret at bestemme hvilken
software der skal benyttes, da det jo ikke ligefrem er lovstridigt at bruge
IE

--
vh
Ole C

Fra : Peter T.

Dato : 19-02-09 15:23

In article <499c49b1$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>,
sdfsdjfgergsdf@gmail says...

> Nogen gode bud på hvordan jeg kommer til at bruge FF, når jeg nu ikke kan
> leve med IE?

Det kan skyldes, at din IE er konfigureret med feks. nogle
proxyindstillinger, som du også skal sætte i FF.

IE: Funtioner -> internet indstillinger -> faneblad:forbindelser.

FF: Funktioner -> indstillinger -> Avanceret -> faneblad:netværk.

--
Peter T.

Fra : Ger

Dato : 20-02-09 15:12

>Det kan skyldes, at din IE er konfigureret med feks. nogle
>proxyindstillinger, som du også skal sætte i FF.

Tak Peter - kort og præcist og uden alle mulige "hvorfor kan du ikke bruge
IE" eller "find nyt job", som jo ikke løser mit problem. Tak.

Det virker glimrende, da jeg fik sat proxy ind. Jeg har så også ændret FF
UserAgent så den optræder som IE Det er for useriøst ikke at måtte bruge
FF - det giver ganske enkelt ingen mening!

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 20-02-09 15:56

On Fri, 20 Feb 2009 15:12:00 +0100, "Ger" <sdfsdjfgergsdf@gmail>
wrote:

> [...]
>UserAgent så den optræder som IE Det er for useriøst ikke at måtte bruge
>FF - det giver ganske enkelt ingen mening!
IT afd. suppoterer måske brugerne mht. hvordan div. programmer bruges,
derfor kan de have en rigmelig interesse i af begrænse antallet af
programmer.
Altså kun en internetbrowser, et tekstbehandlingsprogram osv.
Hvis de skal hjælpe alle med alle de mærkværdige programmer folk
syntes er gode/smarte/produktive/etc. så dør de.

/Hans

Fra : Peter Larsen

Dato : 20-02-09 21:22

Hans Kjærgaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> IT afd. suppoterer måske brugerne mht. hvordan div. programmer bruges,
> derfor kan de have en rigmelig interesse i af begrænse antallet af
> programmer.

Man vil jo godt lige vide, at de sikkerhedsopdateringer, som kommer
undervejs også bliver installeret.

> Altså kun en internetbrowser, et tekstbehandlingsprogram osv.
> Hvis de skal hjælpe alle med alle de mærkværdige programmer folk
> syntes er gode/smarte/produktive/etc. så dør de.

Remote udrulning af opdateringer forudsætter at maskinkonfigurationen er
kendt.

> /Hans

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Ger

Dato : 20-02-09 23:57

> Altså kun en internetbrowser, et tekstbehandlingsprogram osv.
> Hvis de skal hjælpe alle med alle de mærkværdige programmer folk
> syntes er gode/smarte/produktive/etc. så dør de.

Nu er jeg ganske godt hjemme i IT og kan godt finde ud af at opdatere min
FF. Desuden behøver jeg ikke hjælp af IT til at tilgå sider, da jeg skam
godt er klar over, at nogle svagt programmeret sider kun kan læses i IE.

Alt andet lige er FF væsentligt mere sikker (naturligvis hvor begge er fuldt
opdateret) end IE så helt at spærre for det giver ingen mening overhovedet.

Fra : Peter T.

Dato : 21-02-09 10:50

In article <499f352c$0$90266$14726298@news.sunsite.dk>,
sdfsdjfgergsdf@gmail says...

> Alt andet lige er FF væsentligt mere sikker (naturligvis hvor begge er fuldt
> opdateret) end IE så helt at spærre for det giver ingen mening overhovedet.

Det kan du ikke længere betragte som en selvfølge. For Microsoft er nu
kommet ganske godt efter det mht. sikkerheden i deres browser og nogle
tunger påstår, at IE er blevet mere sikker end FF. Desuden kan jeg
sagtens se addons, som en potentiel sikkerhedsrisiko i FF.

--
Peter T.

Fra : Peter Larsen

Dato : 25-02-09 16:37

Peter T. <pinoc10@hotmail.invalid> wrote:

> [...]
> nogle tunger påstår, at IE er blevet mere sikker end FF. Desuden kan
> jeg sagtens se addons, som en potentiel sikkerhedsrisiko i FF.

Jeg har haft firefox test-installeret, det kunne ikke afinstalleres rent.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 25-02-09 16:32

Ger <sdfsdjfgergsdf@gmail> wrote:

> Alt andet lige er FF væsentligt mere sikker (naturligvis hvor begge
> er fuldt opdateret) end IE så helt at spærre for det giver ingen
> mening overhovedet.

Det giver fremragende mening at have så få programmer som overhovedet muligt
installeret på arbejdsstationerne på et firmanetværk, så fremragende at det
er forbløffende at du har svært ved at forstå den.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Ole C

Dato : 20-02-09 16:24

Ger skrev blandt andet:

> Det er for useriøst
> ikke at måtte bruge FF - det giver ganske enkelt ingen mening!

Ikke desto mindre er installering af "egne" programmer fyringsgrund på nogle
arbejdspladser.....

--
vh
Ole C

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-02-09 17:16

Ole C wrote:

> Ikke desto mindre er installering af "egne" programmer fyringsgrund på
> nogle arbejdspladser.....

Ja, desværre... Så lad os få 'franske tilstande', så det bliver
brugeren, der kommer til at bestemme både platform og programvalg. Her
er det sådan, at bliver der ansat en Mac bruger, der ikke vil køre
Windows eller Linux/Unix, skal arbejdsgiveren stille en Mac til
rådighed. Og ligeledes, kommer der en Windows bruger, der ikke vil bruge
mac/Linux/Unix, skal arbejdsgiver stille en Windows maskine til
brugerens rådighed...

- Og i Israel er det endnu værre. Her er det de fleste steder i
statsadministrationen direkte forbudt at bruge Microsoft produkter. -
Godt nok en lidt anden situation, men alligevel. Årsagen er først og
fremmest, at MS har nægtet at lave en selvstændig hebraisk version af
både Windows og MSOffice pakkerne, og kun levere dem i en 'sampak' med
arabiske versioner. Og desuden er den hebraiske lokalisering af Win
2000, XP og Vista så dårlig og hullet som en si, så det er umuligt at
holde den blot nogenlunde sikker - uanset, hvilke sikkerhedsprodukter,
der bruges... - Jeg har dette fra en bekendt, der er ansat i den
israelske landbrugsministeriums forskningsafdeling.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Larsen

Dato : 20-02-09 21:26

> [...]

> ændret FF UserAgent så den optræder som IE Det er for useriøst
> ikke at måtte bruge FF - det giver ganske enkelt ingen mening!

Lad os nu lige få proportionerne på plads, situationen er såmænd bare den at
Firefox ikke bliver konfigureret automatisk af firewall clienten.

En anden ting er er at det giver rigtigt god mening i firmasammenhæng at
standardisere af hensyn til udrulning af opdateringer.

Hvis du gør noget, som ligger udenfor det, IT afdelningen - hvori den nu
ellers består - har kendskab til og supporteret, så overtager du selv
sikkerhedsansvaret, potentielt med dit job som indsats - ikke fordi du har
tilpasset din maskine, sådan noget kan man måske nok forhandle hvis man kan
begrunde det med en jobrelevant funktionalitets-behov, men fordi du en ikke
opdateret Firefox er risiko for firmaets netværk.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Peter T.

Dato : 21-02-09 10:43

In article <499eba2e$0$90262$14726298@news.sunsite.dk>,
sdfsdjfgergsdf@gmail says...

> Det virker glimrende, da jeg fik sat proxy ind. Jeg har så også ændret FF
> UserAgent så den optræder som IE Det er for useriøst ikke at måtte bruge
> FF - det giver ganske enkelt ingen mening!

Tjah. Et eller andet sted skal der jo sættes en grænse i en IT-politik..
Og så er det vel mest bekvemt, at sige "al ikke microsoft-relateret
software må ikke installeres". Alternativet er jo hvis man må
installere FF, hvorfor må man så ikke også installere dit og dat? Og så
skal der tages stilling til hvert enkelt program, der ønskes, hvilket
nok vil tage tid fra andre og vigtigere opgaver hos IT-afdelingen.

--
Peter T.