Vinsmagning igen...
Fra : Rune Trusell

Dato : 17-02-09 08:46

Jeg har to gange med stor succes fulgt vinanbefalinger her fra gruppen,
og nu skal vi på banen igen.

Denne gang er opgaven at finde den bedste vin på 100% Malbec fra
Argentina eller Chile til maks. 150 kr. (må gerne være billigere).

Der vil til arrangementet blive serveret en let anretning af ost, pølse
og brød m.v.

Rimelig bunden opgave.

Hvad bør jeg kigge efter?

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-02-09 10:07

"Rune Trusell" <trusellruneFJERN@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> eller Chile til maks. 150 kr. (må gerne være billigere).
>
> Der vil til arrangementet blive serveret en let anretning af ost, pølse og

Den /bedste/ er nok svær at finde - det handler ganske meget om ens egne
smagsløg og preferencer. Går man efter den mere fede, sødmefulde og med
kraftig prægning af amerikansk eg eller er man til mere stringente og
strukturerede 'europæiske' smag?

Personligt har jeg fundet vinene fra Catena ganske glimrende - jeg ville
kigge på
http://www.philipsonwine.com/default.aspx?p=24&sku=27891306
som jeg dog ikke har smagt selv (endnu). Til gengæld har jeg med stor
fornøjelse indtaget:
http://www.philipsonwine.com/default.aspx?p=24&sku=27891302
begge holder sig indenfor din prisramme - hvis du altså vil leve med at købe
12 fl.

Jyllandsposten har i søndags haf Lillelund i gang med at bedømme Malbec:
http://mobil.fpn.dk/sektioner/artikel.pml;jsessionid=aQn41Gb6a_Y4?artikelid=1603619&category=mad
Den allersidste anbefaling 'Catena Malbec Mendoza 2006' må være en fejl -
jeg vil tro at der er tale om 'Alamos Malbec Mendoza Catena' ellers er den
en ren foræring.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos på http://album.boegh.net

Fra : Rune Trusell

Dato : 20-02-09 09:00

Jan Boegh wrote:

> [...]
> smagsløg og preferencer. Går man efter den mere fede, sødmefulde og med
> kraftig prægning af amerikansk eg eller er man til mere stringente og

Ja, det er spørgsmålet. Det må vi finde ud af.

> [...]
> http://www.philipsonwine.com/default.aspx?p=24&sku=27891302
> begge holder sig indenfor din prisramme - hvis du altså vil leve med at

Ser spændende ud, men tror 12 fl. bliver i overkanten.

> [...]
>
> Den allersidste anbefaling 'Catena Malbec Mendoza 2006' må være en fejl
> - jeg vil tro at der er tale om 'Alamos Malbec Mendoza Catena' ellers er

Ok. Tak for hjælpen, jeg finder ud af, hvad der skal prøves.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 17-02-09 18:46

On Tue, 17 Feb 2009 08:46:26 +0100, Rune Trusell
<trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Denne gang er opgaven at finde den bedste vin på 100% Malbec fra
>Argentina eller Chile til maks. 150 kr. (må gerne være billigere).

Sidst, du spurgte, handlede det vist om rhône. Der kunne jeg anbefale
en række vine, jeg selv havde smagt, og som jeg syntes om.

Den her er lidt vanskeligere. Men folk plejer at være vilde med den
her --
http://www.vinensverden-slotsgade.dk/nmfiles/download/pdf/22030.pdf

Jeg har smagt den og lillebro'r i andre årgang, og det er ikke min
stil, men man får meget for pengene.

Om den er en god typerepræsentant, ved jeg ikke -- dér kan andre måske
byde ind.

Men hvis du går efter at vinde, så tror jeg, den er et ganske
fornuftigt bud.

Slutteligt vil jeg anbefale en vin fra Argentina snarere end Chile.

Evt. smage den op mod en Cahors-vin (her kaldes Malbec Auxerrois
og/el. Cot Noir, og bruges ofte som primærdrue) -- fx prinsens Chateau
de Cayx, der var på tilbud i Irma til omkring 60-70 kroner for lidt
tid siden.

----
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Senest smagt -- Crozes-Hermitage fra Alain
Graillot)

Fra : Rune Trusell

Dato : 20-02-09 09:02

Kasper Bergholt wrote:

> Sidst, du spurgte, handlede det vist om rhône. Der kunne jeg anbefale
> en række vine, jeg selv havde smagt, og som jeg syntes om.

Njaa, det handlede om franske vine - og endte ganske rigtigt
med en rhône.

> [...]
> http://www.vinensverden-slotsgade.dk/nmfiles/download/pdf/22030.pdf
>
> Jeg har smagt den og lillebro'r i andre årgang, og det er ikke min

Ok, jeg kigger på det.

> Om den er en god typerepræsentant, ved jeg ikke -- dér kan andre måske
> byde ind.
>
> Men hvis du går efter at vinde, så tror jeg, den er et ganske
> fornuftigt bud.

Jeg går primært efter at finde en vin, som jeg selv og de
andre synes om. Om den så ender på førstepladsen den aften,
det er ikke så vigtigt.

> Slutteligt vil jeg anbefale en vin fra Argentina snarere end Chile.

Ok.

> [...]
> og/el. Cot Noir, og bruges ofte som primærdrue) -- fx prinsens Chateau
> de Cayx, der var på tilbud i Irma til omkring 60-70 kroner for lidt

Tak for hjælpen, jeg finder ud af det.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 20-02-09 13:35

On Fri, 20 Feb 2009 09:02:06 +0100, Rune Trusell
<trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

>Njaa, det handlede om franske vine - og endte ganske rigtigt
>med en rhône.

Det var sådan det var, ja.

Apropos rhône har jeg lige begået et lille blogindlæg om, hvorfor jeg
faldt for de nordlige rhônevine...

Læs evt. mere her:
http://kasperbergholt.blogspot.com/2009/02/cotes-du-rhone-syrah-vs-grenache.html

>Ok, jeg kigger på det.

>Jeg går primært efter at finde en vin, som jeg selv og de
>andre synes om. Om den så ender på førstepladsen den aften,
>det er ikke så vigtigt.

Hvis du opnår 1, opnår du så ikke også 2? ;)

Som der blev skrevet tidligere i tråden er, der to generelle tendenser
inden for malbecbaserede vine.

En tung, i mine øjne, sødladen sti, som ofte går rent hjem her i
Danmark. Særligt blandt folk, der ikke er startet, og regner med at
slutte, i Bordeaux.

En lettere, mere europæisk stil, hvor brugen af fad er mindre
fremtrædendende, nogle vil måske sige mindre manipulerende. Vinene vil
fremtræde knapt så søde og umiddelbart indladende, og syreniveauerne
vil føles højere (hvad angår både frugt- og garvesyre).

Sidst jeg smagte Bodega Norton trak den klart mod type-1, men havde
træk af type 2. Vinens verden-kæden forhandler på tværs af landet og
er således nok et godt bud. Så vidt jeg husker, plejer du at vælge
vine, der kan købes lokalt?

>Tak for hjælpen, jeg finder ud af det.

Naturligvis!

Jeg faldt over en anmeldelse af lillebroren til Château de Cayx, som
ligeledes er på primært Maleb (Auxerrois), læs mere her:

http://www.dotdkay.dk/?p=413

hvis jeg skulle holde en malbecsmagning, så ville jeg stærtk overveje
at begynde med den.

Holtevinlager, som indimellem har nogle rigtig gode ting mellem deres
nærmest nekrofile tilbud, havde for noget tid siden en Cahors-vin i
årgang 1997 el. -92 -- fra prinsens bror. Det ville være et sjovt bud
at slutte med, hvis I kører en ren Malbec-smagning...

---
Kasper Bergholt
Senest -- Côtes-du-Rhône: Syrah el. Grenache --
http://kasperbergholt.blogspot.com/2009/02/cotes-du-rhone-syrah-vs-grenache.html

Fra : Rune Trusell

Dato : 24-02-09 11:20

Kasper Bergholt skrev:
> Apropos rhône har jeg lige begået et lille blogindlæg om, hvorfor jeg
> [...]

Spændende læsning.

> Hvis du opnår 1, opnår du så ikke også 2? ;)

Ikke nødvendigvis, men opnår jeg 2 opnår jeg naturligvis også 1

> [...]
>
> En tung, i mine øjne, sødladen sti, som ofte går rent hjem her i
> Danmark. Særligt blandt folk, der ikke er startet, og regner med at

Ok. Jeg aner ikke hvor jeg befinder mig. Jeg har været ret vild med
nogle af de rhône vine vi drak, men den første Ben Glaetzer-vin fra
Australien var lækker. Jeg kan godt lide dem tunge og kraftige. Ja, det
er meget generelt sagt, I know.

> [...]
> fremtræde knapt så søde og umiddelbart indladende, og syreniveauerne
> vil føles højere (hvad angår både frugt- og garvesyre).

Ok, fin forklaring. Det vil jeg prøve at være opmærksom på den aften.

> [...]
> træk af type 2. Vinens verden-kæden forhandler på tværs af landet og
> er således nok et godt bud. Så vidt jeg husker, plejer du at vælge

Jeg vil helst smutte hen et sted, hvor jeg kan købe en enkelt flaske, ja.

Har lige ringet til Gunnar Madsen Vinhandel, Holmbladsgade 7 i Kbh. Han
har et par stykker hjemme til 88,- (wine.dk siger 95,-). Så sådan en
snupper jeg i eftermiddag og er kalr til lørdag aften. Så må vi se hvad
vi synes; beskrivelserne lyder lovende.

> [...]
>
> http://www.dotdkay.dk/?p=413
>
> hvis jeg skulle holde en malbecsmagning, så ville jeg stærtk overveje

Den er sikkert glimrende, men den er bare ikke fra Argentina eller
Chile, som den skal være :)

> [...]
> årgang 1997 el. -92 -- fra prinsens bror. Det ville være et sjovt bud
> at slutte med, hvis I kører en ren Malbec-smagning...

Vi må se hvad reglerne bliver næste gang, nu har det tre gange været
begrænset af geografisk område (og denne gang _også_ af drue).

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Rune Trusell

Dato : 04-03-09 08:17

For lige at følge op kan jeg fortælle at valget faldt på Kaspers forslag
om Norton Bodega Reserva til 95,- (Jeg købte den på Holmbladsgade for
88,-). Da prisloftet var 150,- var det jo et scoop, især fordi vinen
endte med at blive aftenens vinder.

Reglerne var som nævnt at vinen skulle være fra enten Chile eller
Argentina og på 100% Malbec. Der var 9 vine, alle fra Argentina og de 8
fra Mendoza-regionen.

Vi smagte en vin af gangen, mens vi spiste lidt ost, pølse, brød, humus,
oliven og forskellige tapas-lignende ting. Slutteligt kunne vi gensmage,
inden vi skulle stemme. Hver deltager kunne stemme på de fire
favoritter med henholdsvis 4, 3, 2 og 1 point (dog ikke på sin egen
vin). Vinen med flest stemmer er aftenens vinder. Priserne blev først
afsløret efterfølgende.

To havde købt samme vin, derfor var der reelt 8 deltagende vine i
konkurrencen. Jeg nævner nedefra med taberen først:

8. plads: Candela, President Blend, 2004, kr. 150. Denne vin overholdt
ikke helt betingelserne, idet der kun var 85% Malbec. Og på trods af den
høje pris (stod vist endda til kr. 165) endte den med færrest stemmer.
Personligt synes jeg den lå i midten af de 8 vine.

7. plads: Don David, 2006, kr. 75. Dette var aftenens eneste
ikke-Mendoza-vin og i mine øjne den dårligste.

6. plads: Artina, Grand Reserva, 2005, kr. 60. Efter min smag også en af
de dårligste.

5. plads: Soluna, 2005. Aftenens mest politisk korrekte vin; både
økologisk og fair trade-mærket. Og den smagte faktisk ganske godt.

4. plads: Goulart, Reserva, 2007, kr. 145. En ung, god vin.

3. plads: Finca Sophenia, 2007, kr. 99. Denne vin optrådte to gange, og
den flotte placering er måske lidt snyd, men en udmærket vin.

2. plads: Norton Bodega Reserva, 2004, kr. 88. Dette var min vin, der
efter antal stemmer endte på andenpladsen, meget tæt på nummer et. Efter
min mening var det faktisk aftenens bedste.

1. plads: Piedra Negra, 2002. Aftenens ældste vin, som vandt flest
stemmer, men ejermanden måtte efterfølgende afslørede at den havde
kostet kr. 179, og dermed sprunget budgettet. Så på trods af, at det er
en rigtig lækker vin, måtte den se dig diskvalificeret :)

Og da Norton'en kon koster det halve, må det siges at være et scoop.

Ja, sådan endte vores bedømmelse, som jo udelukkende er vurderet ud fra
egen subjektive smag. Ingen af os er eksperter. Jeg må desuden give
Kasper ret i, at disse vine heller ikke lige er min stil. Bevares de
(gode af dem) var lette og drikke og smagte godt. Men de bliver for søde
i det.

Men det var da en god og lærerig aften. Tak for hjælpen til alle. Jeg
vender tilbage næste gang

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-03-09 18:40

On Wed, 04 Mar 2009 08:16:30 +0100, Rune Trusell
> [...]

>om Norton Bodega Reserva til 95,- (Jeg købte den på Holmbladsgade for
>88,-). Da prisloftet var 150,- var det jo et scoop, især fordi vinen

Jeg gi'r mig selv et klap på skulderen så! Jeg havde på fornemmelsen,
at den ville falde i god jord.

> [...]
> inden vi skulle stemme. Hver deltager kunne stemme på de fire
>favoritter med henholdsvis 4, 3, 2 og 1 point (dog ikke på sin egen

Har I overvejet at smage vinene blindt?

> [...]
>Kasper ret i, at disse vine heller ikke lige er min stil. Bevares de
>(gode af dem) var lette og drikke og smagte godt. Men de bliver for søde

Prøv at finde en Cahors på Malbec og se, om det ikke mere af dig. Den
skal nok have et par år på bagen for at blive tilnærmelig -- de
fremstår ret sorte, bastante og garvesyrerige som unge.

Det kan være en skæg oplevelse at se den samme drue performe så
forskelligt afhængig af jordbund, dyrkningsmetoder, nedbør og andre
klimatiske forhold.

>Men det var da en god og lærerig aften. Tak for hjælpen til alle. Jeg
>vender tilbage næste gang

Det vil jeg se frem til!

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Rune Trusell

Dato : 05-03-09 08:08

Kasper Bergholt wrote:

> Har I overvejet at smage vinene blindt?

Ja, det har været diskuteret lidt frem og tilbage, og det
bliver muligvis aktuelt næste gang.

> [...]
> Det kan være en skæg oplevelse at se den samme drue performe så
> forskelligt afhængig af jordbund, dyrkningsmetoder, nedbør og andre

Ja, det har du ret i, det kunne være interessant. Har du nogle
konkrete forslag, eller skal jeg bare finde en, der er et par
år gammel?

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell