MC med kardantræk?
Fra : Telemand

Dato : 17-02-09 18:09

Hej.
Vi vil sikkert udvide mc-bestanden her i foråret.
(Og helst med kardantræk.)
Så derfor spørgsmålet:
Hvilke maskiner har kardantræk, udover BMW og Honda CX?
Birger

Fra : snuskebasse@gmail.co~

Dato : 17-02-09 10:15

On 17 Feb., 18:09, "Telemand" <skip...@nospammail.dk> wrote:
> [...]
> (Og helst med kardantræk.)
> Så derfor spørgsmålet:
> Hvilke maskiner har kardantræk, udover BMW og Honda CX?

Hej, jeg har begået en lille database over kardancykler på:
http://larsenhenneberg.dk/kardanbase/

måske den give lidt inspiration

Erik

Fra : Armand

Dato : 17-02-09 19:07

snuskebasse@gmail.com skrev:

> Hej, jeg har begået en lille database over kardancykler på:
> http://larsenhenneberg.dk/kardanbase/
>
> måske den give lidt inspiration

Fornemt!

Lidt malurt: Var det ikke mere relevant at linke til Google-billeder :-/

--
Armand.

Fra : KentBM

Dato : 17-02-09 19:41

Armand skrev:
> Lidt malurt: Var det ikke mere relevant at linke til Google-billeder :-/
google-billeder plejer at være blandt de første link, så det er vel ikke
et problem?

--

Kent

Fra : Armand

Dato : 17-02-09 19:51

KentBM skrev:
> google-billeder plejer at være blandt de første link, så det er vel ikke
> et problem?

Der er ingen problem. Det er som skrevet kun lidt malurt :-|
Når Erik har lavet så stort et arbejde burde han vel også være
interesseret i at resultatet bliver optimalt :-/

At klikke videre på første hit er forøvrigt ligeså let som at klikke på
"billeder" i Gogles kommando-linie.

--
Armand.

Fra : Svend Augsburg

Dato : 17-02-09 21:54

<skip...@nospammail.dk> wrote:
Honda CX?

>Hej, jeg har begået en lille database over
> [...]
Mangler du ikke Suski VS1400 Intruder?
Svend

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-02-09 08:29

snuskebasse@gmail.com wrote:
> Hej, jeg har begået en lille database over kardancykler på:
> http://larsenhenneberg.dk/kardanbase/

Sikken fin side. Jeg har dog lidt svært ved at affinde mig med at skulle
søge efter "Tourer" for at finde Yamaha XZ550.
Jeg ville mene den hører under kategorien "Naked" (selv om den også kan fås
med kåbe)..

/jim

Fra : snuskebasse@gmail.co~

Dato : 17-02-09 11:56

On 17 Feb., 19:50, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> interesseret i at resultatet bliver optimalt :-/
>
> At klikke videre på første hit er forøvrigt ligeså let som at klikke på

Tak for lidt ændringsforslag, Google billeder fås nu på hoved linket
og en Wiki er nu med :D

Erik

Fra : Richard

Dato : 17-02-09 14:48

On 17 Feb., 18:14, snuskeba...@gmail.com wrote:
> Hej, jeg har begået en lille database over kardancykler på:http://larsenhenneberg.dk/kardanbase/

Fint initiativ, men mail to-linket til at maile rettelser virker ikke
herfra, så du får lige et par fra hoften:
- Honda VFxxxx - angivelsen af produktionsår er skæv for stort set
alle, se de rigtige på http://www.honda-v4.com/sabmag/mcdata.html
- Honda 'CB700SC Nighthawk S' fandtes også som 'CB750SC Nighthawk'
'84-86 (i Canada, og som CB750 Horizon i Japan, '83-84 svjh, se evt.
time line'n i Press room på www.honda.co.jp)
- Honda 'VT500 Ascot' '83-84, naked er den vel nærmest
- Honda PC800 debuterede i '89 og fortsatte til '98

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Telemand

Dato : 17-02-09 23:43

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
> [...]

- Honda 'VT500 Ascot' '83-84, naked er den vel nærmest
- Honda PC800 debuterede i '89 og fortsatte til '98

Foreløbig tak for henvendelser og link. Der er noget at kigge på.
Vi har i forvejen en Honda VT 700, som "mor" nok skal fremføre, og så må vi
se hvad der kan blive til "fatter".
Er lidt lun på sådan en CX 500 eller 650, men der er jo også noget i Yamaha,
nu må vi se.
Birger

Fra : Armand

Dato : 18-02-09 01:31

Richard skrev:

> ............... du får lige et par fra hoften:
>
> - Honda 'CB700SC Nighthawk S' fandtes også som 'CB750SC Nighthawk'
> '84-86 (i Canada, og som CB750 Horizon i Japan,

Den atypiske motorstørrelse: 700ccm, er typisk amerikanske ækvivalenter
til 750'er -modeller fra den omkringliggende verden!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 18-02-09 01:31

Fra : N/A

Dato : 19-02-09 01:24

Fra : N/A

Dato : 19-02-09 01:24

Fra : Migselv

Dato : 18-02-09 08:30

"Telemand" <skipper@nospammail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Og helst med kardantræk.)
> Så derfor spørgsmålet:
> Hvilke maskiner har kardantræk, udover BMW og Honda CX?

Jeg tror de fleste er nævnt i de andre svar, men jeg vil blot fortælle at
kardan har været fedt for mig at have, da jeg aldrig har været til ræs. Så
de 5 - 10 hk kardanen sluger betyder ikke noget for mig. (Håber ikke jeg
starter en religionskrig)

Jeg har haft en chopper med kæde, og det var et helvede at holde baghjulet
rent hvis kæden samtidig skulle være velsmurt.

På min andre almindelige mc'er (suzuki 750 , Honda 550 mv) der er kæden et
irritationsmoment når man kører 5 . 10 km på en ferie tur, desuden havde
kæden det med at blive stiv, på de mest uheldige tidspunkter. (Kun kæden

Det kardanløft man taler om, oplever jeg ikk på min bmw. Jeg synes den støre
forskel i køre oplevelsen er at man skal være mere opmærksom på at bruge
motorbremsen, da baghjulet kan skride ved kraftig nedgearing. Der er
kædetræk mere eftergivende.

Så held og lykke med skiftet.

Fra : Telemand

Dato : 18-02-09 09:34

"Migselv" <mig@migsevogandre.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruge motorbremsen, da baghjulet kan skride ved kraftig nedgearing. Der er

Hej.
Da vi købte Honda'en advarede forhandleren om BMW, da han nævnte noget med
at kardan'en sad anderledes og dermed løb forkert vej, og måske ville løbe
løs.
Hvad kan han have ment med det?
Birger

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 09:59

On Wed, 18 Feb 2009 09:33:46 +0100, Telemand wrote:

> [...]

En moderne kardancykel mister ikke flere Hk. gennem bagtøjet end en
halvbrugt kæde stjæler på en kædecykel. :-/

> [...]
> at kardan'en sad anderledes og dermed løb forkert vej, og måske ville løbe

At han ville sælge en Honda Resten er komplet nonsens.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Telemand

Dato : 18-02-09 10:17

meddelelse news:1cvteu09lfai8$.te8sajd7s5q6.dlg@40tude.net...

> [...]
> halvbrugt kæde stjæler på en kædecykel. :-/

> At han ville sælge en Honda Resten er komplet nonsens.

Det var også min indskydelse, og han fik Honda'en solgt, så var både han og
vi glade.
Eneste problem lige nu er fremflyttersættet til pedalerne. Vi er lidt
kortbenede, og sidder ikke så godt på lidt længere ture, så nu må vi have
fundet ud af om det hele kan flyttes tilbage.
Apropos BMW: Kan sådan en køre næsten lige så langt som en alm. bilmotor?
Nogle af dem der er til salg, har en del år på bagen, og dermed også en del
km.?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-02-09 10:44

Telemand skrev:

> Apropos BMW: Kan sådan en køre næsten lige så langt som en alm.
> bilmotor? Nogle af dem der er til salg, har en del år på bagen, og
> dermed også en del km.?

Har hørt at 400.000 for en K100 ikke skulle være det store problem.

Kvaliteten af stål brugt til fx. krumtap - og belægning i cylindrene borger
for kvaliteten.

(Men det er som sagt kun noget jeg har hørt)
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 18-02-09 17:52

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]
> for kvaliteten.
>
> (Men det er som sagt kun noget jeg har hørt)

Kør 3-400.000 km på en K- eller R-model af de lidt ældre.
Hovedrenovér hele lortet derefter, så kan den 2-300.000 km mere.
Det er derfor BMW er dyrere - de *holder*! (Selvfølgelig alt efter
kørestil...hold dig dog LANGT væk fra de gamle politimotorcykler - de
*er* kørt sønder og sammen, og der er næsten kun fast mekanikerarbejde
og sgutte manne kilometer te'baww' i dem.)

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Armand

Dato : 19-02-09 01:08

Aragorn Elessar skrev:

> Kør 3-400.000 km på en K- eller R-model af de lidt ældre.
> Hovedrenovér hele lortet derefter, så kan den 2-300.000 km mere.
> Det er derfor BMW er dyrere - de *holder*!

Måske snarere fordi at de er så dyre at det kán svare sig at nyrenomale
dem :-/

> ...hold dig dog LANGT væk fra de gamle politimotorcykler - de
> *er* kørt sønder og sammen, og der er næsten kun fast mekanikerarbejde
> og sgutte manne kilometer te'baww' i dem.)

Nu blev sheriffens motorcykler også holdt ekstraordinært i live i den
længere periode hvor nyindkøb var blevet sat på hold p.g.a. Honda's brok
over ikke at være i betragtning!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 19-02-09 01:01

Telemand skrev:

> Apropos BMW: Kan sådan en køre næsten lige så langt som en alm. bilmotor?
> Nogle af dem der er til salg, har en del år på bagen, og dermed også en del
> km.?

Alle moderne vandkølede motorer bruger næppe så meget olie, at
efterfyldning mellem services er nødvendig, selvom de har 150.000km på
tælleren.
Således har de masser af km-potentiale i sig!

Det tyske blad MOTORRAD har altid gennemført nogle grundige
langdistancetests hvor man ved afslutning skilte motorcyklen i atomer og
gennemmålede alt. Tidligere foregik disse over 25.000km, hvilket
var nok til at man jævnligt opfangede nogle nedslidte detaljer; men
efter at vandkølingen vandt frem gennem 80'erne blev det sværere og
sværere at finde nedslidning efter dén distance, hvorfor man på et
tidspunkt tog springet til den 50.000km's testdistance, som man bruger
den dag i dag!

Den første K100 klarede i tilgift disse 50.000km med bravour, hvorfor
man besluttede at prøve at åbne den igen ved 100.000km (hvilket forløb
ganske positivt).
Næsten samtidig langdistance-testede man den dengang nye GPZ900R, og
eftersom at dén ikke havde nogen mislyde, endsige brugte olie ved 50.000
km, besluttede man også at lade dén fortsætte til 100.000km førend at
man adskilte den. Jeg har en ide om at dette blev besluttet lidt
forudindtaget om at den noget mere pumpede 900'er ikke ville kunne leve
op til K100'erens slidbillede; men fakta skulle blive anderledes, derved
at heller ikke dén var nævneværdig slidt efter den betragtelige distance

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-09 16:57

On Thu, 19 Feb 2009 01:00:39 +0100, Armand wrote:

> Det tyske blad MOTORRAD har altid gennemført nogle grundige
> langdistancetests hvor man ved afslutning skilte motorcyklen i atomer....

100.000 Km på en motorcykelmotor er slet intet problem idag, altså med et
fornuftigt brug á over 10.000 Km. hvert år. De sporadisk brugte når det
måske ikke, selvom de sent i livet får et mere normalt brugsmønster. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : dots

Dato : 19-02-09 19:08

meddelelse news:1nt3zl7i9cavp$.1orlmix0tjlc.dlg@40tude.net...
> [...]
> fornuftigt brug á over 10.000 Km. hvert år. De sporadisk brugte når det
> måske ikke, selvom de sent i livet får et mere normalt brugsmønster. :-/

Mener du, at når, mine mc når (eller næsten) de 100T så er de færdige ?
VRÆL !!!
Jeg kører 10.000 + om året, mest russeren, Hondaen kun til det sjove.
Men med det regnestykke, så skal russer ha' ny motor om 7-8 år .. :-/
Eller er solidt, dagligt brug kun til det bedre ? Altså holdbarhed ?

dots

Fra : Armand

Dato : 19-02-09 20:14

dots skrev:

> Mener du, at når, mine mc når (eller næsten) de 100T så er de færdige ?
> VRÆL !!!
> Men med det regnestykke, så skal russer ha' ny motor om 7-8 år .. :-/

Rolig nu, Dotte!

Olieforbrug tages normalt som indikator for nedslidningen af
cylinder/stempler og ikke hele motoren!
Man bruger tommelfinger-reglen á 1 liter efterfyldt olie pr 1000km som
grænse for hvornår motoren trænger til en nyrenomaling af cylinderen, og
er olieforbruget så lavt at man ikke når at skulle efterfylde imellem
service'ne er der formodentlig stadig et pænt stykke vej til at
forbruget kommer op på 1l/1000km.

Tidligere var 100.000km ofte dér hvor olieforbruget begyndte at være
markant på de luftkølede motorcykler, hvor moderne vandkølede motorer
kører 150.000km, og ofte mere, før forbruget overhovedet er mærkbart!

Eftersom at der tales om cylinder-nedslidning, er det heller ikke "ny
motor" at sagen drejer sig om, men blot en opboring og et overstørrelse
stempel med ringe og givetvis nye skraberinge omkring ventilstammerne!
At internettet (læs: Ebay!) har gjort at det ofte er enklere og ikke
meget dyrere at købe en brugt motor til ombytning er så en anden sag!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 18-02-09 17:36

Telemand skrev:
> [...]
> at kardan'en sad anderledes og dermed løb forkert vej, og måske ville løbe

At han ville sælge jer en Honda :-|

--
Armand.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 18-02-09 17:56

Telemand skrev:
-klip-
> [...]
> at kardan'en sad anderledes og dermed løb forkert vej, og måske ville løbe

At han kun var interesseret i at sælge jer en Honda, og ikke en BMW.
Mage til lort at lukke ud skal man da lede længe efter! *laver sigende
cirkelbevægelse med pegefinger mod egen tinding*

Venlig hilsen

Aragorn. Som endnu ikke har oplevet, endsige hørt, at en af etatens
ældre bimser skulle have været løbet løs i kardanen. Eller at andre
kardantrækkere skulle have lavet det samme nummer. Noget af det mest
bundsolide og pålidelige på en kardantrækker *er* sgu selve
kardantrækket!

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-02-09 18:18

Aragorn Elessar skrev:

> [...]
> kardantrækkere skulle have lavet det samme nummer. Noget af det mest
> bundsolide og pålidelige på en kardantrækker *er* sgu selve

Det er nu ikke hel sandheden. De på K-modeller uden paralever skal man
huske at smøre mangenotterne med jævne mellem rum. Ellers forsvinder de.
Men det tager også mindst et kvarter.

Måske det han mener med at løbe løs?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 18-02-09 19:01

Ib Jakobsen skrev:

> Det er nu ikke hel sandheden. De på K-modeller uden paralever skal man
> huske at smøre mangenotterne med jævne mellem rum. Ellers forsvinder de.
> Men det tager også mindst et kvarter.

Jojow.

> Måske det han mener med at løbe løs?.

Ikke umuligt.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Casper

Dato : 18-02-09 05:48

> [...]
> for kvaliteten.
>
> (Men det er som sagt kun noget jeg har hørt)

Tingene har desværre ændret sig, med R1200xx er der ikke de helt samme
historier.

Med en GS(A) skal man regne med at FD (Final Drive) ryger før
75.000km, mest før 50.000 - hvis man er heldig kan man få det lavet på
garanti, men hvis man ikke køre mere en få tusind pr år hænger man på
regningen selv når den kommer.

Det er en kalkuleret risiko, og jeg nyder stadigvæk min GS.....

Casper

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 17:50

> [...]
> 75.000km, mest før 50.000 - hvis man er heldig kan man få det lavet på
> garanti, men hvis man ikke køre mere en få tusind pr år hænger man på

Har en kammi der er bmw fanatikker, og han siger det samme : At sidste
kvalitets boxer er R1150'eren. Har ikke spurgt mere ind til det, men nød da
en tur på hans HP2 (1200'er der langtfra er en sinke)

Mvh TP
K1200RS, forhåbenligt den "gode" kvalitet
CBR1K til vinteren

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-09 16:57

On Wed, 18 Feb 2009 17:49:57 +0100, news.tele.dk wrote:

> Har en kammi der er bmw fanatikker, og han siger det samme : At sidste
> kvalitets boxer er R1150'eren. Har ikke spurgt mere ind til det, men nød da
> en tur på hans HP2 (1200'er der langtfra er en sinke)

Hmmm... Det er da ellers først med R1200 serien at de luft/olie kølede
boksere fik en gearkasse der både kan skifte, og holde. :-/

Fra : Richard

Dato : 18-02-09 12:22

On 18 Feb., 01:30, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Den atypiske motorstørrelse: 700ccm, er typisk amerikanske ækvivalenter
> til 750'er -modeller fra den omkringliggende verden!

Du har ret, Armand; pointen er, at flere af US 700cc-udgaverne er
blevet synonym med modellen, 750erne er ukendte i brede kredse. Ud
over netop CB700SC gælder det fx '87 VF700C Super Magna - rigtig
mange, selv SM-ejere aner ikke at den i '87 også blev solgt som 750er,
endda så tæt på som i UK og Frankrig

En mere kuriøs undtagelse blandt amerikanske '84-87 700cc'er er - tada
- VFR, som blev leveret både som 700 og 750cc i USA i
introduktionsåret '86, bl.a. i den IMHO pæne rød/hvid/blå bemaling,
der blev gentaget i USA, CAN og Japan sidste år. Svjv skyldtes 750cc
'86eren hensynet til homologering i AMA's sportsmaskineklasse.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 19-02-09 01:24

Richard skrev:

> [...]
> over netop CB700SC gælder det fx '87 VF700C Super Magna - rigtig
> mange, selv SM-ejere aner ikke at den i '87 også blev solgt som 750er,

Hænger det ikke mere sammen med benævnelsen "Magna" som primært er
amerikansk, hvor 750'erne blot er "C" (som Costum) -modeller :-/

> [...]
> der blev gentaget i USA, CAN og Japan sidste år. Svjv skyldtes 750cc
> '86eren hensynet til homologering i AMA's sportsmaskineklasse.

700ccm-begrænsningen er givetvis told eller forsikrings -forårsaget,
hvorfor det sikkert ikke er umuligt at sælge/købe/køre 750'ere. Der er
bare ikke det store potentiale i 750'ere.
Den sportslige begrundelse er sikkert relevant - RC30 er jo heller ikke
blevet solgt som 700'er!

--
Armand.