Problemer med netværksdrev
Fra : nic@aub.dk

Dato : 17-02-09 02:42

Hej!

Jeg sidder og nusser med noget backup og har følgende problem:

Jeg prøver at mounte et drev på en W2K3 maskine til min linux

mount -t smbfs -o username=user,password=pwd //IP/share /mnt/backup

Efter en masse bøvl med kryptering og den slags på W2K3 maskinen
lykkes det mig at få dette mountet.

Når jeg skriver cd /mnt/backup og ls får jeg
ls: .: adgang nægtet
Når jeg skriver cd /mnt og ls får jeg
ls: backup: adgang nægtet

Brugernavn samt passwords er selvfølgelig tripple-checket ;)
Jeg kan se (på W2K3 serveren) at forbindelsen er oprettet, og den
vises også på mount oversigten.
//IP/share on /mnt/backup type smbfs (rw)

MVH Nicolai

Fra : nic@aub.dk

Dato : 17-02-09 02:46

Vil lige tilføje at det er en Linux Ubuntu 5.10 jeg arbejder på :)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-02-09 11:01

nic@aub.dk skrev:
> Jeg prøver at mounte et drev på en W2K3 maskine til min linux
> mount -t smbfs -o username=user,password=pwd //IP/share /mnt/backup
> Når jeg skriver cd /mnt/backup og ls får jeg
> ls: .: adgang nægtet

Har du tjek på rettighederne?

> Når jeg skriver cd /mnt og ls får jeg
> ls: backup: adgang nægtet

Lyder underligt - er du sikker på at du kun skrev ls?

> Brugernavn samt passwords er selvfølgelig tripple-checket ;)
> Jeg kan se (på W2K3 serveren) at forbindelsen er oprettet, og den
> vises også på mount oversigten.
> //IP/share on /mnt/backup type smbfs (rw)

Ja, men få som sagt også styr på rettighederne.

/Lars

Fra : nic@aub.dk

Dato : 17-02-09 03:14

On 17 Feb., 11:01, Lars Kongshøj <lars_kongs...@hotmail.com> wrote:

> Har du tjek på rettighederne?

Jeg går ud fra du mener rettighederne til W2K3 share't. Dem er der
desværer styr på. Har slettet og genoprettet både brugeren og share't
(just in case...) men det har intet ændret ved resultatet.
På linux maskinen er jeg logget på som root, og hvis jeg umounter
drevet kan jeg godt se backup mappen.

> Lyder underligt - er du sikker på at du kun skrev ls?

Nej sorry, ls -l

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-02-09 11:22

nic@aub.dk skrev:

> [...]
> (just in case...) men det har intet ændret ved resultatet.
> På linux maskinen er jeg logget på som root, og hvis jeg umounter

Prøv at skrive:
ls -la /mnt
ls -la /mnt/backup

Se om det giver et hint...

/Lars

Fra : N/A

Dato : 17-02-09 11:47

Fra : N/A

Dato : 17-02-09 11:22

Fra : nic@aub.dk

Dato : 17-02-09 03:40

On 17 Feb., 11:21, Lars Kongshøj <lars_kongs...@hotmail.com> wrote:

> Prøv at skrive:
> ls -la /mnt
> ls -la /mnt/backup
>
> Se om det giver et hint...
>
> /Lars

ls: /mnt/backup: Adgang nægtet

:(

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-02-09 11:47

nic@aub.dk skrev:
> ls: /mnt/backup: Adgang nægtet

Kun en linie uddata fra to kommandoer?

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-09 19:34

Den Tue, 17 Feb 2009 01:41:53 -0800 (PST) skrev nic@aub.dk:
> [...]
>
> Jeg prøver at mounte et drev på en W2K3 maskine til min linux
>
> mount -t smbfs -o username=user,password=pwd //IP/share /mnt/backup

smbfs er den gamle udgave, der giver masser af problemer på nyere
Windows-versioner. Prøv med cifs i stedet for.

Mvh
Kent

.... for katten.