PSU/bundkort vil ikke varm-genstarte
Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 16-02-09 17:22

[Xpost til d.e.h.bundkort, FUT sat til d.e.hardware]

Min desktop PC har udviklet et mærkeligt symptom: det vil kun boote
hvis AC power har været fjernet fra systemet i 'lang' tid (~30+ sek).
Over tiden har det udviklet sig mere og mere, så maskinen skal være
taget fra 240VAC i længere og længere tid før jeg kan starte maskinen.

Forsøger jeg at lave en "Restart" fra Windows XP eller resume fra
standby eller hibernate, kommer jeg end ikke til at BIOS'en vågner op!
Jeg kan dog høre at de 2 harddiske spinner op og de 2 blæsere (PSU +
CPU) kører også fint.

Jeg har gennemgået motherboard og PSU for mistænkelige bulne
elektrolytter, uden at finde noget.

Systemet er ca 1½ år gammelt og består af et Asus M2NBP-VM CSM
motherboard (m. Opteron 1214 CPU + 2GB ECC DDR2 RAM) og en NorthQ
NQ4001A 400W PSU.

Er der nogen som har set et tilsvarende problem før? - evt har et bud
på hvad jeg skal kigge efter?

Kai

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-02-09 18:26

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> [...]
> Forsøger jeg at lave en "Restart" fra Windows XP eller resume fra
> standby eller hibernate, kommer jeg end ikke til at BIOS'en vågner op!

Har du mulighed for at prøve med en anden PSU?

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 16-02-09 18:41

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> writes:

> Har du mulighed for at prøve med en anden PSU?

Nej, jeg har desværre ikke lige en extra ATX v2.0 PSU liggende.

Jeg har gnavet lidt i ATX v2.2 spec'en og vil måle på PS_ON# og PWR_OK
senere.

Kai

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-02-09 19:12

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Nej, jeg har desværre ikke lige en extra ATX v2.0 PSU liggende.

Hvis du er i nærheden af Odense, har jeg en du må låne.

Det er pudsigt nok også en NQ-4001 jeg har liggende.
Den har kun været brugt til lidt test, har ikke haft problemer med den.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 16-02-09 19:43

> Hvis du er i nærheden af Odense, har jeg en du må låne.

Tak for tilbudet, men da jeg holder til i Københavnstrup prøver jeg at
finde et alternativ som er tættere på først (Flukemeter & oscilloskop
er tættest på

Kai

Fra : Mads

Dato : 16-02-09 20:34

On Mon, 16 Feb 2009 17:22:02 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

> [...]
>NQ4001A 400W PSU.
>
>Er der nogen som har set et tilsvarende problem før? - evt har et bud

Jeg havde en PC inde med samme symptomer.

Sjovt nok havde den også samme PSU, en NQ4001
PSU'en var mindre end et år gammel.

En ny PSU og maskinen kørte perfekt igen.
( og kører stadig perfekt her et halvt år efter )

mvh Mads

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-02-09 13:59

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> writes:

> [...]

[snip]

> Jeg havde en PC inde med samme symptomer.
>
> Sjovt nok havde den også samme PSU, en NQ4001
> PSU'en var mindre end et år gammel.
>
> En ny PSU og maskinen kørte perfekt igen.

Jeg målte først lidt på PWR_OK, men det gav blot at maskinen havde
lyst til at starte op uden problemer(!?)

For at spare tid og ærgrelser valgte jeg at købe en ny PSU. Den nye er
en Chill CP-520A2 med aktiv PFC og bedre effektivitet end den gamle
(+80% vs +70%).

Kai

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 14:22

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> en Chill CP-520A2 med aktiv PFC og bedre effektivitet end den gamle

Det er ikke aktiv PFC der gør den mere effektiv - tværtimod.

Jesper Poulsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-02-09 16:28

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Det er ikke aktiv PFC der gør den mere effektiv - tværtimod.

Kan du uddybe det lidt?

Kai

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 18:38

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-09 18:41

> Kan du uddybe det lidt?

PFC sikrer fasen for forbruget i switchmode-forsyningen. PFC har intet
med effektiviteten at gøre. Et passivt PFC-kredsløb er billigere i drift
end et aktivt og derfor vil aktiv PFC ødelægge forsyningens effektivitet.

Jesper Poulsen