SMB Server?
Fra : MJU

Dato : 17-02-09 13:40

Hej

Jeg har lige fået mig en NAS.
http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-37

Der er både noget SMB server og FTP mulighed i den.

Hvad er en SMB Server?
Kan man se den fra internettet?

/Micky

Fra : Jens

Dato : 17-02-09 14:45

"MJU" <mickydk@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad er en SMB Server?

Det er en server, som bla. Windows PC'ere kan se og gemme filer på.

> Kan man se den fra internettet?

Ja, hvis man åbner i sin firewall/router for de korrekt porte. Det er dog
absolut ikke anbefalet. Så hellere bruge FTP.

Jens

Fra : MJU

Dato : 17-02-09 15:04

Jens skrev:
> [...]
>
> Ja, hvis man åbner i sin firewall/router for de korrekt porte. Det er
> dog absolut ikke anbefalet. Så hellere bruge FTP.

Ok tak.

Men efter hvad jeg kan se.
Så skal jeg laver mapper i SMB delen, for at de kan deles i FTP'en.

Kan det være rigtig?

/Micky

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-02-09 20:27

Jens wrote:

> Ja, hvis man åbner i sin firewall/router for de korrekt porte. Det er
> dog absolut ikke anbefalet. SÃ¥ hellere bruge FTP.

FTP er vel stort set lige så usikkert. Brug SSH.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-02-09 19:45

MJU wrote:

> Mener du at det vil være bedre og bruge port 22 måske? Hvordan er det
> lige man finder den ip som folk ude fra skal skrive for og komme i
> kontakt med min FTP?

SSH på port 22 vil gøre en forskel. Specielt hvis du disabler password
logon og kun bruger authentication keys (og generelt følger best practice
for sikring af SSH servere).

Et af problemerne ved FTP er at alle password sendes i klartext over
internettet.

Med hensyn til IP (hvis du har dynamisk), er den billigste løsning at
bruge dyndns.com eller lignende service.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-02-09 21:28

Uffe S. Callesen wrote:

> Det er en svært overvurderet problematik - der skal jo sidde nogen i
> Udbydernes accessnet og sniffe trafik for at fange indenrigs
> internettrafik

Det kunne også være et åbent hotspot på en cafe.

--
Jesper Lund